Permalänk

Projekt Fractal Cooling (Litet projekt)

Tjena Forumet!

Tänkte att jag skulle visa mitt första försök till vattenkylning, tycket det skulle vara kul att visa mina framsteg. Insåg att när jag kolla igenom forumet att det inte är i närheten av de projekt som finns här redan utan att detta endast kommer vara ett litet projekt i jämförelse.

Vad ska jag göra då? Jo, jag har tänkt vattenkyla min CPU och min GPU. Jag har under en längre tid kört AIO system som t.ex. Corsair H100 (som jag har just nu) och skaffade nyligen Arctic Accelero Hybrid II - 120. Det som fick mig att ändra mig var att VRAM kylningen inte var något vidare med denna och inte så konstigt när det är designat för i stort sätt alla grafikkort.

I dagsläget har jag även valt att inte köpa kylning till mitt moderkort då EK endast har kylning för VRM / MOSFETs och att de själva säger att den har samma kylegenskaper som original kylaren. Hade de haft kylning för SB så hade jag skaffat det, kanske blir ett senare projekt.

Så jag forskade lite på nätet och fastnad snabbt för EK Water Blocks produkter. I sanningens namn kanske det gick lite fort och kan visa sig att jag kommer vara tvungen att byta ut någon del, men har inte märkt att något inte skulle fungera i dagsläget.

Nuvarande System (Syns även i signatur förutsatt att projektet inte är klart):

Intel Core i7-3930K
Corsair H110 Hydro
EVGA GeForce GTX 780 Ti SC
Arctic Accelero Hybrid II - 120
Corsair Dominator GT 16GB 2133MHz
Asus Saberthooth X79
Corsair Neutron GTX 240GB
~15 TB HDD
Tt ToughPower 750W
Fractal Design Define XL 2

-------------------

Vad jag har beställt och varför:

EK-Supremacy Clean - Acetal+Nickel
-Fastnade för design samt verkar bra

EK-FC780 GTX Ti - Acetal+Nickel
- Snygg design samt kyler hela GPU

EK-FC780 GTX Ti Backplate Black
- Ger snyggare ovansida samt lite extra kylning

EK-BAY RES D5 Vario (incl. pump)
- Bra pump samt att man får använding av alla 5.25” platser

EK-CoolStream RAD XTC (280)
- Verkar bra samt får plats fram

XSPC EX280
- Var tvungen att välja en tunnare som får plats i toppen

EK-CSQ Fitting 19/13mm – Black
- EK rekommenderade kompression nipplar och jag valde största. (Störst är bäst )

Tygon R-3603 - 19/12,7mm - ½"
- Slang som rekommenderades på många sidor och passar nipplarna

Phobya lufttrykventil G1/4"
- Hittade denna när jag skulle köpa de andra sakerna och tänkte att det var väl inget dumt att ha.

---------------

Första delen av beställningen har redan kommit förutom en extra flaska med vatten. Har precis skickat mail till webbshoppen (då telefon tiden var över för idag) och hoppas att det löser sig smidigt. Jag är otålig som bara den när grejerna väl har kommit så var tvungen att packa upp allt.

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fLipSidE0001:

Tjena Forumet!

Tänkte att jag skulle visa mitt första försök till vattenkylning, tycket det skulle vara kul att visa mina framsteg. Insåg att när jag kolla igenom forumet att det inte är i närheten av de projekt som finns här redan utan att detta endast kommer vara ett litet projekt i jämförelse.

Vad ska jag göra då? Jo, jag har tänkt vattenkyla min CPU och min GPU. Jag har under en längre tid kört AIO system som t.ex. Corsair H100 (som jag har just nu) och skaffade nyligen Arctic Accelero Hybrid II - 120. Det som fick mig att ändra mig var att VRAM kylningen inte var något vidare med denna och inte så konstigt när det är designat för i stort sätt alla grafikkort.

I dagsläget har jag även valt att inte köpa kylning till mitt moderkort då EK endast har kylning för VRM / MOSFETs och att de själva säger att den har samma kylegenskaper som original kylaren. Hade de haft kylning för SB så hade jag skaffat det, kanske blir ett senare projekt.

Så jag forskade lite på nätet och fastnad snabbt för EK Water Blocks produkter. I sanningens namn kanske det gick lite fort och kan visa sig att jag kommer vara tvungen att byta ut någon del, men har inte märkt att något inte skulle fungera i dagsläget.

Nuvarande System (Syns även i signatur förutsatt att projektet inte är klart):

Intel Core i7-3930K
Corsair H110 Hydro
EVGA GeForce GTX 780 Ti SC
Arctic Accelero Hybrid II - 120
Corsair Dominator GT 16GB 2133MHz
Asus Saberthooth X79
Corsair Neutron GTX 240GB
~15 TB HDD
Tt ToughPower 750W
Fractal Design Define XL 2

-------------------

Vad jag har beställt och varför:

EK-Supremacy Clean - Acetal+Nickel
-Fastnade för design samt verkar bra

EK-FC780 GTX Ti - Acetal+Nickel
- Snygg design samt kyler hela GPU

EK-FC780 GTX Ti Backplate Black
- Ger snyggare ovansida samt lite extra kylning

EK-BAY RES D5 Vario (incl. pump)
- Bra pump samt att man får använding av alla 5.25” platser

EK-CoolStream RAD XTC (280)
- Verkar bra samt får plats fram

XSPC EX280
- Var tvungen att välja en tunnare som får plats i toppen

EK-CSQ Fitting 19/13mm – Black
- EK rekommenderade kompression nipplar och jag valde största. (Störst är bäst )

Tygon R-3603 - 19/12,7mm - ½"
- Slang som rekommenderades på många sidor och passar nipplarna

Phobya lufttrykventil G1/4"
- Hittade denna när jag skulle köpa de andra sakerna och tänkte att det var väl inget dumt att ha.

---------------

Första delen av beställningen har redan kommit förutom en extra flaska med vatten. Har precis skickat mail till webbshoppen (då telefon tiden var över för idag) och hoppas att det löser sig smidigt. Jag är otålig som bara den när grejerna väl har kommit så var tvungen att packa upp allt.
http://forumbilder.se/DCH9J/forsta-delarna.JPG?width=550

Dold text

Ser väldigt bra strukturerat ut (Din text) och du verkar ha ett mål. Mycket bra!

Ska följa och hoppas på snygga/ordentliga uppdateringar
Gillar också att Coolerkit skickar med energy gum, dock lite väl starka för min smak

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk

Detta vart inte som jag tänkt mig, meningen var att jag skulle uppdatera information här löpande.... Blev så att jag blev helt fokuserad i byggandet att jag glömde av att rapportera framstegen. Dock så kan jag nu visa lite bilder och mina nya erfarenheter.

Mina övriga produkter kom fram till slut, var 2-3 veckors väntetid (detta visste jag från dag ett när jag gjorde beställningen).

När dessa väl kom så gjorde jag rent alla produkter och skruva ditt block och radiator. Det märktes dock att jag var för ivrig då jag fick tänka om några gånger och skruva ner för att ändra t.ex. fläktar och skruva tillbaka. Som tur är tycker jag det fortfarande är kul att skruva i datorn

Fick allt på plats (utom ssd) och detta var resultatet (OBS! Dålig bild)

Hade 2 st problem med detta. Nummer ett var att i Define XL R2 finns det utrymme bakom moderkort att sätta dit 2 st hållare för SSD men hållarna följer ej med utan endast (vad jag har hittat) till Arc Mini. Tänkte köpa dessa löst men de finns inte

Nummer två var informationen från Fractal Design... De sägs få plats ett 280mm radiator fram, men detta är inte riktigt sant. Det får fysiskt plats men med in- och utgångar hamnar aldrig skruvhålen rätt. Detta går dock att lösa med en borr Det var bara det att min "borr" (läs skruvdragare) inte vill fungera längre. Som tur är finns buntband (kattstrypare eller vad ni vill kalla det).

Jag tycker fortfarande väldigt mycket om Fractal Designs chassin, men dessa är inte gjorda för ordentlig vattenkylning. Har man ett slutet system som t.ex. H80/H90 så fungerar det utmärkt. Har man t.ex. H100/H110 så fungerar det, men inte med alla skruvar

Kom på ett mindre problem jag hade. Detta är dock mitt fel som inte väljer rätt grejer. Jag köpte en slangsax (om det nu heter så), det jag inte tänkte på var att jag köpte ganska rejäl slang som sa vara av samma standard man använder för den kemiska industrin. Kanske skull tänkt på att man behöver ett verktyg som är gjort för att klippa dessa, se resultat nedan.

Nu kom vi till första testet för att se att allt satt fast som det skulle och inga läckor fanns.

Detta fungerade utmärkt

Så jag skruvade dit de sista delarna (SSD diskarna). Observera vad jag gjorde det snyggt I övrigt så kom jag på att jag inte kommer se Geforce GTX LED, så jag tog bort den.

Detta var avslutet på detta. Kan uppdatera med lite fler bilder senare. Kan säga att detta inte var svårt för den som inte gjort det tidigare, men läs på innan! Sen kan det vara bra att tänka igenom lite mer än vad jag gjorde så blir du klar snabbare.

Nu fungerar bilderna :)
Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |