Grafik artifacts av dåligt nätagg?

Permalänk

Grafik artifacts av dåligt nätagg?

Har inhandlat mig lite ny dator komponenter men beslutade mig för at behålla nätagget och nu när jag lirar så får jag kraftiga grafik fel mest i WoW.
Grejorna som jag köpt är som följer.
Sapphire Dual_X R9 280X grafikkort
Gigabyte Z87P-D3 moderkort
Intel i5 4570 3.2 GHz
A-Data 8GB CL9 1600MHz

Och det gamla nätagget är ett Corsair HX 620W och nu är frågan om nätagget är för svagt när det står att grafikkortet kräver 750W men jag tycker inte 100W borde spela så stor roll.
Jag misstänker att kortet är paj för jag har ett hel ny installerat system och jag har även provat flera olika drivrutiner till kort ink senaste.

Nä jag plockar i mitt gamla kort som är ett Radeon HD6950 så är det inga grafikfel.
Så vad tror ni där ute, måste jag köpa nytt nätagg eller ska jag reklamera?

Permalänk
Medlem

Sitter strömkablarna som dom ska?

Om det inte är något fel på agget så är det inte agget som orsakar artefakterna, 620 W räcker.

Permalänk
Medlem

Du ska reklamera grafikkortet. 750W för ETT 280X är bullshit, man klarar sig fint på 500W. Funkar säkert att köra Crossfire på 750W, dock små marginaler.

Permalänk

Ja alla kablar sitter där dom ska och nätaggregat fungerar utan problem.
Så det är som jag misstänker att kortet är kasst.

Tack för det grabbar.

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sätt så borde ett nätagg kunna göra att det blir artefakter ifrån grafikkortet.
Detta behöver då vara att nätagget tappar lite i styrka om det tex ligger på gränsen till vad det klarar av.
MEN det ska då vara extremt lite blir det för mycket så skulle ju troligen grafikkorts drivrutinen krascha (dvs datorn fryser till ett par sekunder för att sen vakna till liv igen och då ofta med ett meddelande om att drivrutin startas om heller nåt sånt).
Dvs det är inte troligt att det skulle hända ofta/hela tiden då det extremt lilla,lilla område det handlar om för nätagget.

100w borde inte spela så stor roll???
100watt är förbannat mycket ta tex en 100watts glödlampa (ja dom där som uppfanns på stenåldern) hur varm blir inte den? och då används ju inte alla 100watt för värme det rä'cker ju med en 25watts glödlampa för att den ska bli så pass varm att det knappt går att ta i den.

Och när ett nätagg ligger på gränsen så kan 0,5watt vara riktigt mycket även det och då knuffa det över gränsen för vad det klarar och då kan allt möjligt hända beroende på vilken komponent/komponenter det är som har gått över sin gräns.
Visst blir risken större ju mer watt man går över vad nätagget klarar av men som sagt riskerna börjar ju vid en viss punkt och efter det kan det göra allt ifrån att slå ifrån, skicka ut för låg volt, skicka ut för hög volt (och detta är VÄLDIGT skadligt) heller helt enkelt dö och i värsta fall skicka ut 220volt under en kort tid heller lång tid på 3,3volt, 5volt, 12volts linorna (och då tar det inte många mikrosekunder innan det säger poff med det mesta).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Mm det är ju sant.
Nu är ju nätaggregat rätt gammalt så det kanske är på tiden att köpa nytt.
Tack för din input grizzly666!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

100w borde inte spela så stor roll???
100watt är förbannat mycket ta tex en 100watts glödlampa (ja dom där som uppfanns på stenåldern) hur varm blir inte den? och då används ju inte alla 100watt för värme det rä'cker ju med en 25watts glödlampa för att den ska bli så pass varm att det knappt går att ta i den.

Fast grafikkortet drar inte 750 watt

En hel dator med ett sådant grafikkort drar runt 350 watt i sweclockers test. 750 är alltså extremt högt räknat, även om man har en super-cpu med oc, oc på grafikkortet och 15 hårddiskar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Har 8350 +2st 7970 med ett 650W agg ?? när jag typ kör 3Dmark så når jag toppar på 650w annars så har jag stor marginal.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Fast grafikkortet drar inte 750 watt

Nä det gör det inte det var heller inget jag påstod.
Det var ju mest "100w spelar nog inte så stor roll" jag svarade på.

Sen kan det ju vara så att en/några kondingar i detta nätagg börjar bli dåliga/är döda vilket leder till att det klarar mindre watt (dock inte så troligt då HX har bra kondingar och dom borde vara ok ännu).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ace Ventura:

Har inhandlat mig lite ny dator komponenter men beslutade mig för at behålla nätagget och nu när jag lirar så får jag kraftiga grafik fel mest i WoW.
Grejorna som jag köpt är som följer.
Sapphire Dual_X R9 280X grafikkort
Gigabyte Z87P-D3 moderkort
Intel i5 4570 3.2 GHz
A-Data 8GB CL9 1600MHz

Och det gamla nätagget är ett Corsair HX 620W och nu är frågan om nätagget är för svagt när det står att grafikkortet kräver 750W men jag tycker inte 100W borde spela så stor roll.
Jag misstänker att kortet är paj för jag har ett hel ny installerat system och jag har även provat flera olika drivrutiner till kort ink senaste.

Nä jag plockar i mitt gamla kort som är ett Radeon HD6950 så är det inga grafikfel.
Så vad tror ni där ute, måste jag köpa nytt nätagg eller ska jag reklamera?

Har du testat rensa drivrutinerna helt och sedan installera de senaste på nytt?

Att ett nätagg skulle orsaka artefakter låter ganska osannolikt, det är mer troligt att det är drivrutinen eller ett felaktigt kort.

Permalänk

Yep som sagt så är systemet helt ny installerat när jag provade första gången och när jag bytte drivrutiner så avinstallerades dom gamla som AMD rekommenderar.

Permalänk

En liten update.

När jag satt och labbade lite till med det nya och gammla kortet så upptäckte jag att dessa grafik fel
finns även på det gammla kortet om än i mycket mindre skala.

Jag tror fortfarande inte att det kan vara nätagget som gör dessa fel men för att vara på säkra sidan så har jag beställt ett nytt Colermaster 750w agg som ska
testas innan mera felsökning utförs.

Permalänk
Medlem

Privat andra kablar/ut/in gångar (hdmi/dvi/vga/displayport)?
Provat skärmen med annan dator?

Enbart för att utesluta kabel/ut/in gångar heller skärm problem!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Inte än men ska testas ikväll när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Avstängd

Har ungefär samma system som dig fast r9 290 crossfire.
Drar aldrig över 700w. Fast ligger runt 660-690 vid spel.
Så är nog gränsfall.

Permalänk

Jag hojtar till newflag.
Och jag kan tänka mig att det börjar bli gränsfall men vi får se imorgon om det blir bättre för att byta kabel och utgång på det gamla grafikkortet hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Låter otroligt märkligt att ett nätagg skulle skapa artefakter, låter mer som om kortet inte kyls ordentligt eller är defekt från början. Får man artefakter utan att ha pillat något med överklockning så kan man i princip konstatera att du fått ett måndagsex. Hade det varit nätagget som tappat kraft så hade du antingen fått BSOD, drivrutinskrasch eller att systemet hängt sig. Ska inte säga att det är omöjligt, men jag förstår inte hur det skulle kunna hända.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Låter otroligt märkligt att ett nätagg skulle skapa artefakter, låter mer som om kortet inte kyls ordentligt eller är defekt från början. Får man artefakter utan att ha pillat något med överklockning så kan man i princip konstatera att du fått ett måndagsex. Hade det varit nätagget som tappat kraft så hade du antingen fått BSOD, drivrutinskrasch eller att systemet hängt sig. Ska inte säga att det är omöjligt, men jag förstår inte hur det skulle kunna hända.

Det är vad jag tycker med men nu har jag ju fått konstigheter med det gamla kortet med och det har fungerat utan problem i flera år.
De kan ju nya moderkortet med men jag måste ju börja felsöka i en ände och inte byta allt på en gång.

Kylningen är inget fel på om nu inte det visar helt fel.
Nya kortet visar ca 40 grader och nya 55 grader när jag spelar så det är nog inte för varmt.

Permalänk

En ny update.

Tror jag inte ska ha med datorer att göra.

Fick mitt nya Colermaster nätagg idag och tänkte koppla in det, monterade bort det gamla och kopplade in det nya.
Fick I gång datorn I ca 15sec sen small det om nättagget och halva kåken blev svart. Luktar fortfarande bränt.

Tur i oturen då så var det bara en SSD som gick åt helvete och inga av mina nya komponenter (vad jag märkt än).
Får ta ett snack med Netonnet om nätagget imorgon.

Pratade med Inet med om ursprungsfelet och dom misstänker moderkortet men jag ville testa nytt nätagg först.
Fortsättning följer.

Permalänk
Medlem

usch, jag har varit med om liknande. var första och enda gången jag köpte ett budgetagg hos Komplett. Skiten SMALT innan den kortade... som tur var strök inget med. Tre veckor sedan var alla nätagg av samma "tillverkare" (Hiper) borta

Något är käpprätt iaf, den saken är klar. Låter som om det är kortslutning någonstans... hade inte vågat koppla in något i det chassit eller mammabrädan :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Tror inte att det är något direkt fel på moderkortet för jag kör på det nu med mitt gamla nätagg och allt fungerar ju förutom viss grafikfel i WoW.
Sen jag satte dit mina gamla minnen så har ju grafikfelen blivit mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Vad var det för CM nätagg du köpte?
Frågar för CM har alltifrån ganska dåliga till riktigt bra i sitt sortiment.

Har du provat att köra nåt minnes test som tex http://www.memtest86.com/ i ett par timmar/över natten minst men helst ett dygn? (för o utesluta minnes problem)
Samma sak med något benchmark program som tex http://www.ocbase.com/ och då samma tid där? (för att utesluta cpu problem och detta även om du inte klockat).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Colermaster G750M heter det och det är nog inte det bästa.
memtest har jag inte kört för jag har ju kört med både gamla minnen och dom nya och båda visar ju fel men jag kan ju köra det under natten på dom nya för att se om det blir några fel.
ocbase ska jag testa med för Inet sa att det kunde vara cpu fel med.

Tack grizzly666 för tipsen.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du inte råkat böja några pinnar i cpu sockeln på moderkortet? (dvs plockat av kylare och cpu)
Detta kan ge en hel del skumma fel och dom är inte svåra att böja.

G750M serien är inte den bästa den har tex dåliga kondingar (förutom en), CWT är OEM tillverkaren (ganska bra) i övrigt så är det ett medel nätagg sen finns det många som är sämre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

100watt är förbannat mycket ta tex en 100watts glödlampa (ja dom där som uppfanns på stenåldern) hur varm blir inte den? och då används ju inte alla 100watt .

Jag har 200w glödlampor här hemma, vill du ha?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Har du kollat så du inte råkat böja några pinnar i cpu sockeln på moderkortet? (dvs plockat av kylare och cpu)
Detta kan ge en hel del skumma fel och dom är inte svåra att böja.

G750M serien är inte den bästa den har tex dåliga kondingar (förutom en), CWT är OEM tillverkaren (ganska bra) i övrigt så är det ett medel nätagg sen finns det många som är sämre.

Nej det har jag inte men är nästan 100% säker att så inte är fallet. Har byggt hur många datorer som helst under mina dagar och aldrig lyckats med det.
Men man ska ju aldrig säga aldrig, ska i eftermidag plocka ut moderkort och sätta tillbaka det gammla och då kan jag lyfta ur CPU'n och titta hur det ser.
Vore ju olyckligt om det visar sig vara böjda pinnar.

Permalänk

En ny uppdate.

Efter att ha monterat nytt nätagg (som fungerar denna gång) och testat spela med samma återkommande fel så ger jag upp.
Började söka på nätet efter möjliga felkällor och kom du in på Sapphires forum och blev övertygad att det är fel på antaglingen hela serien R9 2xx och från alla tillverkare. Ingen vet riktigt vad det beror på och det finns ingen dirket lösning. Vissa tillverkare säger att en bios uppdatering fungerar men så har inte fallet varit för många som provat.
Källa: https://www.sapphireforum.com/showthread.php?33029-R9-280X-Sa...

Orkar inte felsöka längre utan imorgon blir det att kontakta Dustin och se om man kan få byta kortet mot en Nvidia kort istället.
Men tack alla som har kommit med förslag om möjliga lösningar.

Permalänk
Inaktiv

Surt när det strular. Jag själv köpte ett r9 290 tri-x och det höll 3 tinmar, bytte det och fick ett kort som inte funka alls.

Vart ett gigabyte gtx 780 OC och det funkar grymt bra.