Trådlöst fel samt en alt lösning för symptonen

Permalänk
Medlem

Trådlöst fel samt en alt lösning för symptonen

Felet:

Någon som är bra på nätverk? jag kan en del men har problem. har läst lite också om det men ska förklara. har en router NETGEAR WNR3500L. bor i lägenhet och har bredbandsleverantören bahnhof 100/10 som bäst ligger jag på 70mbit vanligt ungefär 40 skulle jag tro, upp ligger jag väll 7-8 tror jag. jag har internet direkt ur väggen så har inget modem, men för att dela ut internet har jag en router se upp. Problemen börjar med att när jag och en kompis sitter på trådlöst så börja han få lagg ping spikes kalla det var du vill, så han kan typ inte spela vissa spel som lol cs cod etc, och jag får inte det, men nu på senare tid har jag fått det med typ när min sambo sitter you youtube eller något så kan jag typ inte spela för spikes, men kopplar man in kabel på en av datorerna så är det inga problem, typ som att det trådlösa överbelastas eller något. har läst om detta och folk säger typ byt kanal på trådlösa provade byta till en med mindre signal på (finns en del trådlösa i området) verkar inte hjälpa, folk säger att de kan vara signal styrkan jag har fullt hela tiden(i stort sett), sen kan det vara med att buffert upp i det trådlösa blir full och därför får spikes. och det har funkat från första början när jag flyttade hit typ 3år sen, detta började hända för någon månade sen, och ringer man bahnhof säger det routern (vad ovanligt). några tips?

eftersom jag inte hittat någon lösning så funderar jag på att lösa symptomen lite.

eftersom vi ibland är 3 som använder internet så är det inte säkert det kommer funka, men hoppas det funkar för två.

har ISP i väggen som går ut till Router 1 (R1)s wan uttag. (nätvärk 1) som har 192.168.1.1

sen har jag kopplat R1 lan uttag till Router 2 (R2)s wan uttag (nätverk 2) så har har jag tvingat R1 att ge ut 192.168.1.2 ip adress till R2

lanet på R2 heter 10.0.0.1

båda har dhcp på eftersom jag ska ha 2 nätverk rätt?

kopplar jag in mig med kabel i R2 så kommer jag åt internet, men kopplar jag in mig trådlöst får jag en begränsad anslutning konstig ip ingen gateaway och jag kommer heller inte åt routers inställningar.

vad är felet?

som sagt med detta kommer jag förhoppningsvis lösa symtomen för 2 användare genom att de använde varsit trådlöst men om 3 är inne så kommer felet förmodligen komma tillbaka för de som sitter 2 på en router. och då måste en ha kabel

Permalänk
Skrivet av Rasulaf:

Felet:

Någon som är bra på nätverk? jag kan en del men har problem. har läst lite också om det men ska förklara. har en router NETGEAR WNR3500L. bor i lägenhet och har bredbandsleverantören bahnhof 100/10 som bäst ligger jag på 70mbit vanligt ungefär 40 skulle jag tro, upp ligger jag väll 7-8 tror jag. jag har internet direkt ur väggen så har inget modem, men för att dela ut internet har jag en router se upp. Problemen börjar med att när jag och en kompis sitter på trådlöst så börja han få lagg ping spikes kalla det var du vill, så han kan typ inte spela vissa spel som lol cs cod etc, och jag får inte det, men nu på senare tid har jag fått det med typ när min sambo sitter you youtube eller något så kan jag typ inte spela för spikes, men kopplar man in kabel på en av datorerna så är det inga problem, typ som att det trådlösa överbelastas eller något. har läst om detta och folk säger typ byt kanal på trådlösa provade byta till en med mindre signal på (finns en del trådlösa i området) verkar inte hjälpa, folk säger att de kan vara signal styrkan jag har fullt hela tiden(i stort sett), sen kan det vara med att buffert upp i det trådlösa blir full och därför får spikes. och det har funkat från första början när jag flyttade hit typ 3år sen, detta började hända för någon månade sen, och ringer man bahnhof säger det routern (vad ovanligt). några tips?

vilken router ?

har du nån android telefon? ladda då ner Wifianalyzer. kolla vilken kanal dina grannar har wifi på.
finns PC program också inssider som gör samma sak.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

R1 NETGEAR WNR3500L
R2 NETGEAR WGR612

R1 först låg min signal mitt i en annans nätverk med ganska hög signal min var högre sen bytte jag till kanal 13 typ tom det var någon låg signal på 11-12. men funkar inte ändå.

min R2 ligger på kanal 2 där det ligger några med låg signal runtomkring

Permalänk
Skrivet av Rasulaf:

R1 NETGEAR WNR3500L
R2 NETGEAR WGR612

R1 först låg min signal mitt i en annans nätverk med ganska hög signal min var högre sen bytte jag till kanal 13 typ tom det var någon låg signal på 11-12. men funkar inte ändå.

min R2 ligger på kanal 2 där det ligger några med låg signal runtomkring

varför skulle wifi vara begränsat till en användare?
båda dina routrar har interna antenner + att det är netgear inte världsbäst på wifi
ja misstänker att din router överansträngs / inte klarar det den ska klara.
kan du använda en router för lan & en för wifi ?

WNR3500L ska funka med dd-wrt. borde funka bättre än netgear egna firmware
http://www.myopenrouter.com/article/13923/Installing-and-Gett...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

inte vet jag.
då är det konstigt att den har klarat 3-4 personer som sitter på samma router trådlöst innan.

definera vad du menar med en för lan o en för wifi?

som jag sa jag vill ha 2 trådlösa nätverk så att jag kan connecta till ett själv som sen går via kabel till R1 på så sätt inte "överanstränga det trådlösa i R1" så de andra användarna kan använda det trådlösa i R1,

Permalänk
Medlem

begränsad anslutning står det när man ansluter till det

Permalänk
Medlem

Testa att "glömma nätverket" i datorn som du försöker koppla upp mot R2, alternativt testa med att köra okrypterat. Låter som om du har något fel på kryptonycklarna. Dessutom tycker jag du ska använda R2 enbart som en accesspunkt, dvs utan router/NAT.

För övrigt är WIFI ett delat medium och som dessutom jobbar i halv-duplex, dvs det är endast en i taget som kan sända data. Om det är flera som vill skicka data samtidigt så går inte det, en skickar och övriga måste vänta på sin tur att sända. Och vänta är samma sak som "lagg".

Permalänk
Medlem

glömma nätverket funkar inte. om jag glömmer nätverket frågar den efter password och så skriver jag in det, hade jag inte skrivit in det så hade jag inte ens kommit till begränsad anslutning.

hur gör jag R2 till en access punk och kan jag då välja att bara min dator ska connect till den punkten?

hur ska nätverket konfigureras då?

varför andvänder man wifi då lol? isåfall kan det ju *beep*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasulaf:

glömma nätverket funkar inte. om jag glömmer nätverket frågar den efter password och så skriver jag in det, hade jag inte skrivit in det så hade jag inte ens kommit till begränsad anslutning.

hur gör jag R2 till en access punk och kan jag då välja att bara min dator ska connect till den punkten?

hur ska nätverket konfigureras då?

varför andvänder man wifi då lol? isåfall kan det ju *beep*

Testa (tillfälligt) att köra okrypterat på R2's wifi.

R2 gör du om till accesspunkt genom att endast ansluta R1 till LAN-sidan på R2 samt stänga av dhcp i R2.
Du bör även sätta om R2's ip till samma nät som R1 har på LAN-sidan. Finns gott om trådar att läsa om detta.

Man använder inte wifi för att få en fel- och laggfri överföring. Wifi har många nackdelar men tekniken har en jättestor fördel: det behövs inga kablar.
Det är upp till dig att väga fördelarna med "kabelfritt" mot nackdelarna. Jag trodde i min enfald att alla förstod att wifi inte går att jämföra med kabel när det gäller tillförlitlighet och kapacitet.

Permalänk
Medlem

köra okrypterat funkar inte då är det fortfanrade begränsad asslutning.

men om jag gör R2 till en accesspunkt hur vet jag då om jag är kopplad till accesspunkten eller R1?

för jag vill bara att min dator ska va kopplad till accesspunkten isfall men inte någon annan.

självklart är kabel ALLTID bättre men som sagt orkar inte med kablar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har adresskonflikter pga att du använder 2 NAT och 2 DHCPservrar, du får inte koppla som du gjort utan du ska stänga av de funktionerna så att en av routrarna bara agerar switch eller ännu enklare är det om du kopplar bort en router.
Varför har du kopplat så ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

okej.

jag vill ha 2 routrar för att jag vill ha två trådlösa nätverk. om du har läst resten av iinläggen så borde du vetat.

om jag använde r2 som accresspunkt det kanske kan funka OM man kan välja att bara min dator ska kopplas tíll den och ingen annan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rasulaf:

okej.

jag vill ha 2 routrar för att jag vill ha två trådlösa nätverk. om du har läst resten av iinläggen så borde du vetat.

om jag använde r2 som accresspunkt det kanske kan funka OM man kan välja att bara min dator ska kopplas tíll den och ingen annan.

Om du har ställt om "R2" till accesspunkt så kalla den då accesspunkt, men kör du den som router så kommer nätverket inte att fungera.
Så vad har den för funktion ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

just nu accesspunkt

eftersom andra i forumet tyckte att jag skulle köra den som accesspunkt så provade jag nyligen det, men jag vet ju inte om jag är inkopplad på accesspunkten eller direkt på routern.

jag kan köra vilken lösning som helst om det funkar att bara jag kan koppla in mig på accesspunkten om inte så måste jag ha två trådlösa nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ser på ssidt vart du är inkopplad och har du satt samma ssid så får du kolla vilken ap som används utifrån macadressen. Eftersom Inssider numera inte är fritt så kan du kanske använda http://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html för att få mer info om wifinäten runt dig.
Du kan även få info om din aktiva anslutning om du kör "netsh wlan show interfaces" i en kommandotolk.
Varför måste du ha en egen AP ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ingen som vet hur man gör tydligenl. slut gå bort från ämnet och fråga massa saker runt omkrng och säg hur man ska konfiguerar de istället med inställingar dhcp nat ip etc

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska stänga av nat och dhcpservern på "R2" kan du inte stänga av nat så ska du inte använda wanporten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hur får jag då en ip till min dator från r2?

och hur delar jag då ut en fast ip till min dator från r1 eller från r2?

Permalänk
Medlem

Anledningen till att folk går bort från ämnet är att det du frågar om inte är lätt att åstadkomma med två relativt simpla konsumentprodukter. Du är dessutom så låst på att ni måste sitta på olika trådlösa nätverk av någon anledning och att det ska lösa alla problem när det egentligen är någon form av prioriteringen av trafik som är det viktiga. Dvs spelandet måste prioriteras högre än exempelvis youtube.
Alla som är uppkopplade kommer ju att dela på samma bandbredd oavsett om de sitter via varsitt trådlöst nätverk eller inte.

Men här kommer en snabb skiss av vad du bör göra: Installera någon öppen firmware på din WNR 3500L (DD-WRT eller Tomato kanske?), det ger dig lite mer möjligheter och bättre kontroll.
Sätt en av routrarna till accesspunkt, slå av DHCP och NAT i denna. Aktivera mac-adresslåsning på trådlösa nätverket/nätverken som gör att det inte går att ansluta någon annan enhet än de angivna.
Ge routrarna tex adresserna 192.168.1.1 och 192.168.1.2 och ange 192.168.1.1 som gateway för alla klienter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasulaf:

hur får jag då en ip till min dator från r2?

och hur delar jag då ut en fast ip till min dator från r1 eller från r2?

En fast ip delar du inte ut, då är den ju inte fast. Skapa en reservation så att den alltid får samma adress.

Ip:t får du från routern som är DHCP.

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kanske ta och kika på att köra dd wrt på 3500an och använda QoS och bara en enda router som sköter om allt, 612 är dessutom bara en 802.11g enhet. Har du problem med angränsande när kanske du ska byta till prylar som kör 5 GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle kanske ta och kika på att köra dd wrt på 3500an och använda QoS och bara en enda router som sköter om allt, 612 är dessutom bara en 802.11g enhet. Har du problem med angränsande när kanske du ska byta till prylar som kör 5 GHz.

Detta håller jag med om är bästa lösningen. Snör 612:an så långt du bara kan. Inte konstigt att det är dålig prestanda med en så dålig enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasulaf:

ingen som vet hur man gör tydligenl. slut gå bort från ämnet och fråga massa saker runt omkrng och säg hur man ska konfiguerar de istället med inställingar dhcp nat ip etc

Trist attityd du har. Och jo, vi är nog många som vet hur man gör.

Stäng av dhcp i R2, byt dess ip till en ledig adress i R1's nät (så du kommer åt den i framtiden), namnsätt SSID till Rasulaf-R2. Byt kanal till en som inte krockar med R1. Spara och starta om.
Koppla in en sladd mellan R1-LAN och R2-LAN.
Färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brudo:

Anledningen till att folk går bort från ämnet är att det du frågar om inte är lätt att åstadkomma med två relativt simpla konsumentprodukter. Du är dessutom så låst på att ni måste sitta på olika trådlösa nätverk av någon anledning och att det ska lösa alla problem när det egentligen är någon form av prioriteringen av trafik som är det viktiga. Dvs spelandet måste prioriteras högre än exempelvis youtube.
Alla som är uppkopplade kommer ju att dela på samma bandbredd oavsett om de sitter via varsitt trådlöst nätverk eller inte.

Genom att ha två AP (som kör olika kanaler) så slipper man en massa krockar på det trådlösa. Dvs man kommer INTE att dela bandbredd på det trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Genom att ha två AP (som kör olika kanaler) så slipper man en massa krockar på det trådlösa. Dvs man kommer INTE att dela bandbredd på det trådlösa.

Såklart, men han har ju bara en wan-pipa ut och således så delar de ju alla på samma bandbredd. Om nån fyller den bandbredden så kommer du ju uppleva dålig prestanda för spel oavsett hur många SSID:en du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brudo:

Såklart, men han har ju bara en wan-pipa ut och således så delar de ju alla på samma bandbredd. Om nån fyller den bandbredden så kommer du ju uppleva dålig prestanda för spel oavsett hur många SSID:en du har.

Absolut, men det är kanske mycket vunnet att slippa så mycket wifi-lagg som möjligt.
Dessutom har TS en bra och snabb 100/10-fiber.

Permalänk
Medlem

om jag kör som AP hur vet jag då om min dator kopplar sig till ap eller till r1? vill inte använda några program

och om jag kör ap kan jag ställa in den på en annan kanal med annat ssdi namn? så att när jag ska välja en anslutning så kommer jag se R1s namn och APs namn i listan som två olika nätverksanslutning? (om man har ap som r2 så ser man två ssidn men inte om man har den som ap, varför och hur gör jag för att få det som 2 ssid på)

kan man tvinga min dator att koppla sig till ap utan några program eller något, utan bara med inställningar i r1 eller ap? samtidigt ska ju kunna komma åt inställningarna på r1 via 192.168.1.1 så jag vill inte bli utelåst helt.

har jag den som ap och stänger av dhcp och nat så vet jag inte hur jag hittar inställningarn 192.168.1.2 funkar ej som jag har tvingat den tiill? (på trådlöst, kabel hittar alltid men jag vill inte använda kabel för att ändra inställningar)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rasulaf:

om jag kör som AP hur vet jag då om min dator kopplar sig till ap eller till r1? vill inte använda några program

och om jag kör ap kan jag ställa in den på en annan kanal med annat ssdi namn? så att när jag ska välja en anslutning så kommer jag se R1s namn och APs namn i listan som två olika nätverksanslutning? (om man har ap som r2 så ser man två ssidn men inte om man har den som ap, varför och hur gör jag för att få det som 2 ssid på)

kan man tvinga min dator att koppla sig till ap utan några program eller något, utan bara med inställningar i r1 eller ap? samtidigt ska ju kunna komma åt inställningarna på r1 via 192.168.1.1 så jag vill inte bli utelåst helt.

har jag den som ap och stänger av dhcp och nat så vet jag inte hur jag hittar inställningarn 192.168.1.2 funkar ej som jag har tvingat den tiill? (på trådlöst, kabel hittar alltid men jag vill inte använda kabel för att ändra inställningar)

För att skilja olika APs åt så ger du dem endera olika ssid eller om de har samma ssid så kollar du vilken bssid du är ansluten mot tex genom att köra kommandot "netsh wlan show interfaces" i en kommandotolk.

Du kan ha olika ssidn och använda olika kanaler, välj dem i så fall "smart" så de inte stör och överlappar i onödan varesig för dig eller dina grannar.

Datorn ansluter sig till den AP som du har bett den om, man kan flytta om dem i listan manuellt om man vill ändra prioritet mellan dem annars tar den "senaste först"
http://support.microsoft.com/kb/2526067

För att kunna nå flera olika admininterface så behöver du ge dem egna adresser, tänk på att den närmast internet oftast är din standardgateway så den bör du för det mesta inte byta adress på, men de innanför kan du byta på.
Alltså:
Standard-gateway 192.168.1.1 och förmodligen interfaceadress till enheten närmast internet.
Nästa enhet kallar du 192.168.1.2
osv...
Tänk även på att det är bra att inte låta dhcpservern dela ut nått i det område du sätter statiska ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nu är det nära.

om jag använder den som ap (kabel kopplad från r1 lan - ap lan) då kan jag inte tvinga r1 att dela 192.168.1.2 till ap men om jag kör den som r2 dvs (kabel kopplad från r1 lan - r2 wan) då kan jag tvinga r1 att dela 192.168.1.2 till r2

varför kan jag inte ha samma (192.168.1.2) om jag har kopplat den som ap?
då säger den konflikt också byts ip på ap till 10.0.0.1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rasulaf:

nu är det nära.

om jag använder den som ap (kabel kopplad från r1 lan - ap lan) då kan jag inte tvinga r1 att dela 192.168.1.2 till ap men om jag kör den som r2 dvs (kabel kopplad från r1 lan - r2 wan) då kan jag tvinga r1 att dela 192.168.1.2 till r2

varför kan jag inte ha samma (192.168.1.2) om jag har kopplat den som ap?
då säger den konflikt också byts ip på ap till 10.0.0.1

Varje enhet behöver en egen unik adress för att trafiken ska hamna rätt, jämför det med att alla i en stad har samma adress, nästan ingen post skulle komma rätt...
Menade du nått annat får du förklara bättre för det var lite svårtolkat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.