Säpo vill ha trojaner för avlyssning av datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jamen såklart. De som inte har något att dölja har inget att frukta. Dessutom kommer ju "verktyget" bara att startas i särskilda fall.
Alla kan känna sig helt trygga!

Det vet ju inte du. Vad händer när någon misstänkt med stort kontaktnät blir avlyssnad? Då ligger antagligen även dessa personer, med eller utan kriminell bakgrund, som ganska åtråvärda mål att börja avlyssna också. Just för att den huvudmisstänkte eventuellt kan ha kontakt med någon ur detta nät.
Vad händer om verktyget hamnar i fel händer? Något det gör så fort det installeras på någon som avlyssnas. Då ändras den så kallade uppdragsgivaren lite lätt och sedan används det genast som ett kriminellt verktyg.

Bara för att man inte ha något att dölja så betyder inte det att man ska behöva fläka ut sig själv och allt som hör därtill. Finns alltid två sidor av samma mynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Jag tvivlar å andra sidan att Säpo skulle kunna ta fram en sådan trojan. Känns som motverktyg kommer komma i samma tempo som Säpo klarar av att utveckla trojanen.

Det kan dom nog om inte bara ringa polarna på FRA/ NSA, glöm inte att motverktyg skulle bli olagliga att sälja.

Skrivet av Tancoll:

Säpo, nya NSA?

Kommer ihåg debatten för 10 år sedan om detta...
Skjut er inte i foten igen, tänk först!

Dom lyssnar tyvärr inte på folket.

Skrivet av KTL:

Jag betvivlar att SÄPO kommer få ett ja till detta men det har ju slunkit igenom dumheter förr så ingenting är väl omöjligt dessvärre.

Hemliga lagar och hemliga tolkningar av dom Hemliga lagarna är vad fungerar i USA så Sverige gör väl samma sak då vi ska härma alla deras dumheter.

Skrivet av TheTarpZ:

Detta kommer missbrukas kraftigt!

Ja såklart det är väl tanken bakom detta.

Skrivet av FiftyFifty:

Undra hur de har tänkt att installera dessa trojaner?

Virus som är vitlistade av Antivirus företagen, och det är lätt eftersom alla stora Antivirus är från USA, dom som inte följer detta blir hotade.

Glöm inte bakdörrar som redan finns tillgängliga i Windows och Mac osx, router firmware med mera.

Skrivet av Ripped:

Vi vet ju redan att FRA hjälper NSA med sånt här så inte så konstigt om säpo vill ha access till det med.

Nej inte speciellt

Skrivet av GACY:

Antivirus/antispion programmen borde kunna avlägsna dessa trojaner om SÄPO får igenom önskningarna.

Nej eftersom dom kommer finnas flera virus och trojaner som är vitlistade av Antivirus företagen, och det är lätt eftersom alla stora Antivirus är från USA, dom som inte följer detta blir hotade med böter eller fängelse.

Permalänk
Skrivet av jummarn:

En tankeställare.

När datalagringsdirektivet drevs igenom så skulle dess information enbart få "tas ut"/användas när det handlade om brott där straffet var minst fängelse. Riktigt så är det inte idag utan det har degraderats ner till betydligt lägre straff utan att varken media eller allmänhet verkar höja på ögonbrynen.

Var skulle en sådan här sak kunna sluta tro?

Jo det är ju vad folk har varnat om , när väl systemet är i bruk så kommer det vara lätt att i efterhand att börja sakta men säkert använda systemet till saker som det inte var tänkt för, men då systemet redan finns skes det mer i det dolda, och hela tiden så förskjuts systemet mot den ursprungliga ändamålet..

är glad att dom flesta internet operatörer la av med datlagaringen för en tid sedan.. även om nu polisen har "polisanmält" får se hur det går.

Permalänk
Skrivet av Fronix:

Om vi kunde lita på att dom inte missbrukar detta så ser jag ingen anledning till varför dom inte skulle få använda detta "verktyg". Men eftersom de släppt igenom en del ogenomtänkta lagar på sistonde så är detta inget jag vill se än. Sen vill jag gärna veta vem som ska göra denna "trojan", för hos mig skulle dom aldrig kunna installera en trojan om de inte bryter sig in i min bostad och planterar den. Jag tvivlar starkt på att SÄPO har en så duktig programmerare till hands som kan skapa detta utan att de behöver plantera den manuellt.

Problemet är att SÄPO kan göra i stort sett vad dom vill då dom inte har någon som övervakar dom... det är ju det som är hela poängen med underättelsetjänster att allt är bakom kulisser och i det dolda..dom kan göra vad fan dom vill.. jag skulle inte lita på dom iallafall.. har dom verktygen kommer dom användas så är det bara..desa system gör helt klart polisen arbete med bekvämt och enkelt dom behöver ju inte ens lyfta på röven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Paranoia är ingen sjukdom, det är en högre medvetandegrad.

Eller en vanföreställning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aldrig i livet. Jag vägrar betala skattepengar till en regering som vill övervaka mig, hur det än gör det. USA är redan i soptunnan när det kommer till övervakning på grund av en extremt lat och passiv befolkning, och inte fan vill jag ha Sverige i samma sits, vi som folk vet bättre än det. Jag förstår varför de vill göra det, men i Sverige finns det knappt behov till det, och inte tror jag att det Svenska folket kommer gå med på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Tror du själv på det där?

Att Säpo eller ngn annan myndighet hade kunnat förutse vad någon galning skulle hitta på bara de fått installera trojaner i förebyggande syfte på alla misstänktas ( alla muslimers? ) datorer?

Hur skall Säpo komma åt ännu farligare galningar som Breivik om de bara riktar in sig på muslimer som i huvudsak lyckas spränga sig själv i luften?

Hur många mer bombningar och galningar skapas av Säpos jakt på muslimer?

Samt kanske viktigast, hur skall de öht kunna hitta information om bomben bland alla miljarders miljarder ettor och nollor som passerar nätet i Sverige ( förutsatt att information i klartext om den öht kommer passera nätet, vilket väl ändå inte är speciellt troligt till att börja med ).

Vart har du fått för dig att min post var riktad specifikt mot ett visst trosamfund som en säkerhetsrisk? Var det för att jag skrev en bomb i Stockholm?
Det var iallafall bara ett exempel det finns givetvis en uppsjö andra scenarier där myndigheter kan ha god anledning att övervaka grov brottslighet.
Just fallet Breivik som du nämner är typexempel där man önskat att polisen haft tillgång till kraftfulla verktyg för att samla in information och att de nu skall ges de allra bästa förutsättningarna för att förhindra liknande brott i framtiden.

Jag har egentligen inget emot att bli övervakad om det kommer samhället till nytta, faktum är att vi ändå blir det hela tiden både på nätet där våra nätvanor hela tiden övervakas av kommersiella intressen och även i det vanliga livet där handlarna kan skapa detaljerade profiler över ditt köpbeteende beroende på vad du handlar. Många väljer också att dela ut ännu mer personlig information i form av bloggar, sociala medier och som här på forum men så fort det rör sig om en statlig myndighet då skall foliehatten automatiskt på och man skall förutsätta det allra värsta sceneriet.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Det vet ju inte du. Vad händer när någon misstänkt med stort kontaktnät blir avlyssnad? Då ligger antagligen även dessa personer, med eller utan kriminell bakgrund, som ganska åtråvärda mål att börja avlyssna också. Just för att den huvudmisstänkte eventuellt kan ha kontakt med någon ur detta nät.
Vad händer om verktyget hamnar i fel händer? Något det gör så fort det installeras på någon som avlyssnas. Då ändras den så kallade uppdragsgivaren lite lätt och sedan används det genast som ett kriminellt verktyg.

Bara för att man inte ha något att dölja så betyder inte det att man ska behöva fläka ut sig själv och allt som hör därtill. Finns alltid två sidor av samma mynt.

Du missade uppenbarligen ironin

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av havoc:

Vart har du fått för dig att min post var riktad specifikt mot ett visst trosamfund som en säkerhetsrisk? Var det för att jag skrev en bomb i Stockholm?
Det var iallafall bara ett exempel det finns givetvis en uppsjö andra scenarier där myndigheter kan ha god anledning att övervaka grov brottslighet.
Just fallet Breivik som du nämner är typexempel där man önskat att polisen haft tillgång till kraftfulla verktyg för att samla in information och att de nu skall ges de allra bästa förutsättningarna för att förhindra liknande brott i framtiden.

Jag har egentligen inget emot att bli övervakad om det kommer samhället till nytta, faktum är att vi ändå blir det hela tiden både på nätet där våra nätvanor hela tiden övervakas av kommersiella intressen och även i det vanliga livet där handlarna kan skapa detaljerade profiler över ditt köpbeteende beroende på vad du handlar. Många väljer också att dela ut ännu mer personlig information i form av bloggar, sociala medier och som här på forum men så fort det rör sig om en statlig myndighet då skall foliehatten automatiskt på och man skall förutsätta det allra värsta sceneriet.

Problemet är att Kaos uppstår ju mer information man får. på samma sätt som att få mer väder data inte gör väderleks rapporterna säkrare. När det gäller bombnigen i stockholm så mailade han säpo och varnade för vad han skulle göra. Men på grund av informations överflöd så kunde dom inte hantera all data
Problemet är att det har visats sig att inprinsip all form av övervakning överanvänds. Det är ganska få som vill leva i 1984 samhället.

"People willing to trade their freedom for temporary security deserve neither and will lose both." Benjamin Franklin

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Först tillåter vi övervakningen sen ändrar dom lagarna/regler eller bara skiter i dom och går efter allt och alla. Orwell hade bara fel på en punkt och det är att vi köper vår egen övervaknings utrustning.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Arazand:

Eller en vanföreställning.

Ja visst är det så, om man skall vara allvarlig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja visst är det så, om man skall vara allvarlig.

Ja relativt... med tanke på att Säpo har allvarliga vanföreställningar om sitt folk och terrorister.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant om avlyssning för de som är säkra på att de är säkra (på Linux, OS X eller vad det nu är man kör) ...

Som privatperson har man inte resurser att hålla sin dator säker. (Se XKCD och Dicewares rekommendationer rörande lösenordsstyrka.)

Förutom det så är det bara bra att polisen uppdaterar sig så de kan göra sitt jobb.

Visa signatur

.<

Permalänk
Avstängd

Haha "Säpo är sämre idag än vad de var för 10 år sedan". Fyfan vad patetiskt. Ja vad kan då polisen tänkas vara. Polisen är ju garanterat också sämre idag än vad de var för 10 år sedan. Det är sånt här idioti som skattepengarna går till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Läser man kommentarerna här får man intrycket att 80% av sweclockers användare sysslar med grov brottslighet.

He knows to much! *klickar på anmäl*

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Engie:

Aldrig i livet. Jag vägrar betala skattepengar till en regering som vill övervaka mig, hur det än gör det. USA är redan i soptunnan när det kommer till övervakning på grund av en extremt lat och passiv befolkning, och inte fan vill jag ha Sverige i samma sits, vi som folk vet bättre än det. Jag förstår varför de vill göra det, men i Sverige finns det knappt behov till det, och inte tror jag att det Svenska folket kommer gå med på detta.

Aaa. Eller så får du sluta med grov brottslighet helt enkelt. Har du säpo efter dig så är nog en trojan i datorn ditt minsta problem ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Va fan, Säpo är grymt sjukligt paranoida. De behöver allihopa snacka med en psykolog eller tre för det kan inte vara bra att leva under den stressen som paranoida individer lever med...

Hehe paranoia har du läst den här tråden? Här kan man verkligen se paranoia...
Det handlar ju inte om att trojaner ska användas mot vanlig befolkning de ska användas som alternativ i spaning mot kriminella eller sådana som är misstänkta för brott... Men alla är extremt livrädda för "officiell" massövervakning men när det bara är Google/Microsoft/what ever så är det ju ingen fara... Men fråga hur mycket de redan vet...

Dock så är ju som alltid problemet med sådant här att det kan missbrukas väldigt lätt, speciellt utan extremt tydliga lagar och regler som begränsar användningen till ett minimum....
Sen kommer ju trojanerna som de utvecklar/köper in vara omoderna en efter en vecka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förmodligen ringer de väl upp den misstänkte och ber denne stänga av brandväggar och antivirusskydd och sedan gå in på en URL av något slag, varpå trojanen laddas ner och installeras.

Eller så inleder de ett samarbete med antivirusföretagen och ber dom att göra ett undantag för deras trojaner ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Det du skriver stämmer ju inte alls över ens med varken artikeln eller förslaget. De vill varken spana på alla eller bryta mot lagen.

De använder inte denna metod idag för att de inte får göra det. De vill få till ett tillstånd för att spana på misstänkta brottslingar så att de lagligt får göra detta.

Och dessa "misstänkta brottslingar" blir hela Sveriges befolkning

Men seriöst? Tror SÄPO att brottslingar är dumma i huvudet? Dom om några har hjärnor. Deras tankesätt är bortom våra nivåer.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Eller så inleder de ett samarbete med antivirusföretagen och ber dom att göra ett undantag för deras trojaner ^^

Jag tror inte det skulle funka. Minns XCP-rootkit skandalen. Sony bad antivirusföretagen att ignorera deras rootkit och fick långfingret tillbaka, så jag tror inte säkerhetspolisen i ett litet pissland som Sverige har mycket att be för heller.

Om de mot förmodan skulle få igenom en sådan grej lär det komma upp i ljuset och leda till bojkott av de företag som gladerligen tar den i tvåan av SÄPO.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Att spionera på medborgare är inte något jag accepterar!
Att de skulle bekämpa några fler brott är inte värt att de avlyssnar många.

Det här är något som EU aldrig skulle acceptera.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Så länge det skaffas korrekta tillstånd á la husrannsakan genom domstol och liknande så är det väl inga problem.

Massövervakning/massavlyssning är fel. Avlyssning av specifika misstänkta mål har jag inget emot.

Men massövervakning behövs för att hitta misstänkta mål.
Hur ska de annars veta vem som är misstänkt?

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det skulle funka. Minns XCP-rootkit skandalen. Sony bad antivirusföretagen att ignorera deras rootkit och fick långfingret tillbaka, så jag tror inte säkerhetspolisen i ett litet pissland som Sverige har mycket att be för heller.

Om de mot förmodan skulle få igenom en sådan grej lär det komma upp i ljuset och leda till bojkott av de företag som gladerligen tar den i tvåan av SÄPO.

Även om jag inte tror något av säkerhetsföretagen går med på det här heler så är det ändå klar skillnad mellan ett lands säkerhetspolis och ett företag. Kan dock inte tänka mig att de går med på det om de inte blir tvingade då det riskerar förstöra deras varumärke.

För övrigt skulle jag nog undvika den typen av språk som du använder i sista meningen. Det är sådant som får folk att avfärda saker då de tycks komma från en upprörd tonåring, vilka sällan har mycket trovärdighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oTiuZ:

Och dessa "misstänkta brottslingar" blir hela Sveriges befolkning

Men seriöst? Tror SÄPO att brottslingar är dumma i huvudet? Dom om några har hjärnor. Deras tankesätt är bortom våra nivåer.

Och samma sak gäller då även husrannsakan när alla svenskar blir "misstänkta brottslingar".
Tycker det dras lite väl många snabba slutsatser i tråden :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ppoolliiss:

Att spionera på medborgare är inte något jag accepterar!
Att de skulle bekämpa några fler brott är inte värt att de avlyssnar många.

Det här är något som EU aldrig skulle acceptera.

Men det handlar ju inte om massövetvakning!

Alls!

Läs om nyheten igen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Och SÄPO tror inte att dem som har satt sig in i hacking /trojaner kan skydda sig mot SÄPOS wannabe trojaner? Fantasivärld.

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Vart någonstans i deras hjärnor gör detta bättre än torrents?

Hur vet vi de? Man kan ju inte lita på något som staten säger nu för tiden..

"De enda uppgifter som myndigheterna inte missbrukar är de uppgifter som myndigheterna inte har tillgång till" – Jan Freese

Permalänk
Medlem

Misstänkta brottslingar, jotack. Misstänkt för fortkörning? Nedskräpning? Olaglig fildelning? Ändamålsglidning, var fanns du när FRA-lagen klubbades igenom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Därför bör han sitta kvar fyra år till efter valet och sen lämna över om han känner för det. "Svetsaren från Norrland" har jag lika lågt förtroende för som "Super Mario" och "Tobleråna".

Övervakning bör ske till viss del men endast mot brottsmisstänkta.

Ett utmärkt recept för Sveriges undergång är när folk tänker som du.
Lär av Finland, till och med deras politiker hånar oss.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Försöken att stoppa fildelare börjar ta sig rent genanta uttryck numera, tycker jag. För det är med största säkerhet vad en del av detta handlar om. När internetoperatörerna slapp datalagringsdirektivet, så kunde ju inte polisen vara där och fingra bland personuppgifterna längre och vill nu istället ha rätt att eh...installera trojaner?? *skäms*

Verkar som om dom varit i Colorado/Washington och efter besöket där på allvar tyckt att det här var en bra idé