Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Men om det börjar skada så märker man ju det. Jag sa det man inte märker.

Min poäng var att viruset kanske inte kommer att märkas av förrän en dag då din dator går sönder och personliga uppgifter kommer på vift. Hade du haft ett antivirusprogram hade du kanske upptäckt det tidigt och hindrat detta från att hända.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av oouhdawg:

Du är bara ledsen pga dina kunskaper från examen får sig en törn.

Kiss och bajsnivå var det ja.....

Ska du argumentera som en femåring får du göra det för dig själv. Antivirus behövs idag, like it or not.

Skrivet av Q4Rspwn:

Klart det behövs, men som tidigare nämnts behöver det inte nödvändigtvis kosta skjortan Kör själv Microsoft Security Essentials, älskar det då det är gratis, diskret, fantastiskt lättdrivet (särskilt gentemot t.ex. Norton 360) och välintegrerat med Windows Update. Har kombinerat MSE med SpyHunter för att få bra skydd mot trojaner, webbläsarreklam och liknande, vilket är helt outstanding om man bara ser upp med vad man låter Spyhunter ta bort. Låter man det löpa fritt kan OS'et vägra starta efteråt...

Kör du MSE på Win7 får du dock se upp, det är nästan så det är värre än att inte köra någonting alls... En inbillad känsla av säkerhet är aldrig bra

På Win8 ska det vara lite bättre tror jag, men... Varför chansa?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag blir nästan halvt deprimerad av vissa av inläggen i denna tråden. Trodde Sweclockers medlemmar hade lite mer koll på datorsäkerhet eller i alla fall att de brydde sig lite mer.

Men varför inte, kör på! Välkommen keytracker och botnet!

Att tro att antivirusprogram skulle äta en massa CPU-kraft har inte hänt sedan början av 2000-talet när processorerna var sega och programmen var halvkass. Det går knappt att mäta förluster i framerate i spel med dagens antivirus/processorer.

Men varför inte köra tråden i botten med idiotiska påståenden!!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bascule666:

Jag blir nästan halvt deprimerad av vissa av inläggen i denna tråden. Trodde Sweclockers medlemmar hade lite mer koll på datorsäkerhet eller i alla fall att de brydde sig lite mer.

Men varför inte, kör på! Välkommen keytracker och botnet!

Att tro att antivirusprogram skulle äta en massa CPU-kraft har inte hänt sedan början av 2000-talet när processorerna var sega och programmen var halvkass. Det går knappt att mäta förluster i framerate i spel med dagens antivirus/processorer.

Men varför inte köra tråden i botten med idiotiska påståenden!!

Det skapas ett par såna här trådar i månaden känns det som och varje gång är det samma visa med samma påståenden och samma misslyckanden till att argumentera för de påståendena...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har under de senaste 10 åren kört först McAfee - fick en trojan som inte upptäcktes förrän vid en manuell HDD-scan. Bytte till Avast - fick en trojan som inte upptäcktes förrän vid en manuell HDD-scan. Bytte till Norton - åkte på en browserhijack m.m. för en månad sedan (mitt eget fel - C-Net Download. Decline my ass ). Nästan 100 filer rensades bort av Spybot, Malwarebytes och Norton tillsammans. Inget av dom tog bort allt! Efter moget övervägande bytte jag till en nyligen klonad systemdisk. Hade lite tur där.

Inget program är 100% säkert antar jag. Scannar med Spybot S&D eller Malwarebytes innan bankärenden. Använder McAfee SiteAdvisor och låter Norton sköta resten. Känner mig säker? Nej!

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Jag har under de senaste 10 åren kört först McAfee - fick en trojan som inte upptäcktes förrän vid en manuell HDD-scan. Bytte till Avast - fick en trojan som inte upptäcktes förrän vid en manuell HDD-scan. Bytte till Norton - åkte på en browserhijack m.m. för en månad sedan (mitt eget fel - C-Net Download. Decline my ass ). Nästan 100 filer rensades bort av Spybot, Malwarebytes och Norton tillsammans. Inget av dom tog bort allt! Efter moget övervägande bytte jag till en nyligen klonad systemdisk. Hade lite tur där.

Inget program är 100% säkert antar jag. Scannar med Spybot S&D eller Malwarebytes innan bankärenden. Använder McAfee SiteAdvisor och låter Norton sköta resten. Känner mig säker? Nej!

Man kan aldrig vara säker tyvärr. Kan dock trots att du haft missflyt med Norton rekommendera deras antivirus inte minst baserat på detta test:

http://www.av-test.org/no_cache/en/tests/test-reports/?tx_avtestreports_pi1%5Breport_no%5D=134942

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag AVG free Antivirus och Comodo Firewall.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag blir nästan halvt deprimerad av vissa av inläggen i denna tråden. Trodde Sweclockers medlemmar hade lite mer koll på datorsäkerhet eller i alla fall att de brydde sig lite mer.

Men varför inte, kör på! Välkommen keytracker och botnet!

Att tro att antivirusprogram skulle äta en massa CPU-kraft har inte hänt sedan början av 2000-talet när processorerna var sega och programmen var halvkass. Det går knappt att mäta förluster i framerate i spel med dagens antivirus/processorer.

Men varför inte köra tråden i botten med idiotiska påståenden!!

Det är inget nytt att köra trådarna i botten. Speciellt med det här ämnet. Det går aldrig att få de som kör utan att inse att det är bättre att vara extra säker speciellt när folk tror dem är robotar som ser allt som händer i den digitala världen.

Permalänk
Inaktiv

Behöver du en hjälm när du cyklar? Det är farligare att cykla utan hjälm än att surfa utan virusskydd. Det finns alltid folk som kan köra på en när man följer trafikreglerna. Frågan är bara vad du har för värderingar.

Är du en person som inte värderar ditt liv, så bryr du dig nog knappast om att ha ett virusskydd på datorn. Frågan är inte vad chansen är för att det ska hända just dig, utan vad du väl gör när det händer dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Personligen använder jag AVG free Antivirus och Comodo Firewall.

Jag gillar inte Comodo. Det är iofs ett tag sedan jag testade den, men.... Fy fan.
Den är bra. Problemet är att ALLT slutar fungera. Den har ingen som helst whitelist som utgångspunkt, ALLT ska frågas om. Och skiftar en mjukvara port, ska det frågas igen. Problemet är helt enkelt att den är för bra, vilket gör att användare man har installerat den hos slutar läsa och bara trycker vilt på alla "tillåt" och "acceptera" knappar.

Förhoppningsvis har det blivit bättre, för själva brandväggen är fan bombsäker.

Skrivet av anon185723:

Behöver du en hjälm när du cyklar? Det är farligare att cykla utan hjälm än att surfa utan virusskydd. Det finns alltid folk som kan köra på en när man följer trafikreglerna. Frågan är bara vad du har för värderingar.

Definiera farligare? Visst, man kan dö av att bli påkörd, och virus tenderar att som mest kosta en slant, och som värst blir man av med gamla bilder man nog egentligen aldrig hade tittat på igen.
Att bli påkörd när man är ute och cyklar kan dock ta en livstid, Från det att man har en nyinstallerad uppkopplad mot nätet tar det i regel under 10 minuter innan man har fått nya vänner i burken. Här gör en NAT eller fysisk brandvägg underverk, men bara om ingen infekterad burk finns på insidan.
Värt är att notera att det alltså rör sig om nyinstallerade, och därmed opatchade burkar. Och det är utan att du surfar. Det är från att datorn startar Windows, och kopplar upp mot internet. Det är med ditt cykel-jämförande som bli påkörd av en bil, medan du sitter hemma, 10 minuter efter att du köpt cykel & hjälm på nätet. Du dör inte av en mask, men risken för att råka ut för det är mycket, mycket större än risken för en bilolycka.
Källa Välj själv tidsperiod...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Den här kommentaren har jag hört så många gånger för från andra som har mac. Du vet att Apple är lika sårbara. Nej tänker inte starta något kring om PC/MAC.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Mmm... För en dator från Appel är inte en dator, och en iPhone är inte skit... Eller hur tänkte du nu?

Fast jag har aldrig hört att MAC'ar inte är datorer förut, den var lite ny. Jag förutsatte även att "skit" skulle tolkas som "andra typer av hårdvara än dator" och inte som avföring. Fast jag har faktiskt en dator som inte behöver något antivirus för att man ska slippa bli av med bankuppgifter om det kommer ett virus. Jag har en Amiga 1200, och även med de bästa webläsarna, så fungerar inte bankens sidor på den, så det är helt tryggt...
Kanske skulle sälja den som "virus säker dator"?

en gång i halvåret eller så poppar AVG upp en dialog som frågar om man vill uppgradera till den senaste gratisversionen, eller om man vill "provköra" köp-versionen en månad. Utöver det har inte AVG varit ett problem för mig under de senaste 5 åren. Innan dess hade det en period när stöder för 64'a bitars XP var bristfälligt, och man fick hämta virus definitionerna manuellt... Det var lite trist. Men visst. Det finns en knapp att stänga av real-tids-skyddet på.

Nja, det är värre än så. De flesta malwares känner igen, och dödar antiviruset's funktioner för att känna igen, och åtgärda infektionen. Har man tur gör de det genom den aggressiva metoden att helt blockera möjligheten att installera antiviruset, då får man åtminstone en indikation på att något är fel. Vanligare är att allt ser ut att fungera, men egentligen körs antiviruset i en egen liten sandlåda, där det varken ser, eller kan åtgärda något.

Jag förstår spelare som skulle spela det senaste och häftigaste på datorer som inte var det senaste och häftigaste för 10-15 år sedan, eftersom antivirusprogrammen under en period var extremt resurskrävande, och det var verkligen så, körde man antiviruset stannade allt annat. Men det är längesedan det problemet försvann. Det är viktigare att ha ett bra antivirus, än en brandvägg, med fördel har man både och, själv har jag hängslen och livrem i byxorna. Alltså, extern brandvägg, samt antivirus & brandvägg i datorn.
B!

Elaborera gärna lite om Mac. På vilket sätt är de lika sårbara? Jag lever ju lite i att det är en väldigt säker plattform som inte kräver nåt särskilt skydd. Virus finns ju knappt för Mac, och som jag förstått det är virusskydd på Mac inte så mycket för att skydda den egna datorn, utan främst till för att hindra spridning av skadlig kod till Windows-datorer runtomkring sig.

Hur ser det ut med de andra hoten?

Du har inte heller haft problem med en AVG toolbar som installerats utan medgivande och var mer eller mindre omöjlig att ta bort? Läste om det för en stund sedan. Jag använde AVG på min Windows-dator medan den fortfarande var mig behjälplig fram till ca 2011, och var väldigt nöjd med AVG uner den tiden. Men denna tollbar-dumhet får mig att rygga tillbaka.
Se även:

Skrivet av Zotamedu:

Så vilket program ska man köra. Jag använde länge AVG men tröttnade för det blev mer och mer bloated och svårjobbat. Har kört Microsoft Security Essentials ett tag för att det är smidigt och lätt att hantera men vet att det fått en del kritik. Men vad ska man byta till? Har de fixat AVG så det inte är skit längre?

Skrivet av oouhdawg:

Jo absolut jag förstår att vitsen är att hålla det dolt men han försökte dumförklara mig genom kiss och bajsnivå. Det är väl numera en standard att person X tror att det malwares gör är att krasha hårddisk eller sega ner datorn och därför placerade han mig under den kategorin. Det han i själva verket gjorde var att dumförklara sig själv.

Äsch äsch, huvudsaken är att jag klarat mig undan problem med datorn utan diverse skydd och hoppas kunna göra det i framtiden också

Allra allra oftast märker du inte att du har något virus på din dator.

Skrivet av oouhdawg:

Och det man aldrig märker av tar man heller ingen skada av.

Fullkomligt respektlöst datoranvändande, du kan mycket väl vara en del i ett botnät, och sprida spam eller skadlig kod runtomkring dig. Eller få dina uppgifter fiskade. Är det värt risken att få konton kapade till allt möjligt?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det skapas ett par såna här trådar i månaden känns det som och varje gång är det samma visa med samma påståenden och samma misslyckanden till att argumentera för de påståendena...

Måste bara fråga, du verkar ju påläst. Jag har tillgång att köpa en begagnad Zyxel USG-300 brandvägg för små pengar och en licens med Zyxel's egna anti-virus som installeras rakt in i brandväggen, licensen kostar ca 240 USD om året. Är det en säker lösning eller ska man köra typ samtliga kostnads fria anti-virus program som finns si så där en gång i veckan/vid behov.

Jag menar om man ska ha det så svårt att kunna ha en säker vardag så är det ju lika bra att gå tillbaka till att använda en kassabok och gå till banken. Då ser man iallafall tjuven innan man blir rånad...

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Arazand:

Måste bara fråga, du verkar ju påläst. Jag har tillgång att köpa en begagnad Zyxel USG-300 brandvägg för små pengar och en licens med Zyxel's egna anti-virus som installeras rakt in i brandväggen, licensen kostar ca 240 USD om året. Är det en säker lösning eller ska man köra typ samtliga kostnads fria anti-virus program som finns si så där en gång i veckan/vid behov.

Jag menar om man ska ha det så svårt att kunna ha en säker vardag så är det ju lika bra att gå tillbaka till att använda en kassabok och gå till banken. Då ser man iallafall tjuven innan man blir rånad...

Jag hade aldrig betalat så mycket, men det kan ju vara kul att ha bara för att leka med om man är intresserad. För de allra flesta privatpersoner räcker gratisalternativen.

Det finns gott om både gratis brandväggar och antivirus, testa ZoneAlarm och Avast t.ex., som är det jag använder just nu.

Sen ska man nog ta för vana att faktiskt formatera datorn ibland. Det hjälper både mot skadlig mjukvara, men även mot allt skräp och onödiga program o.s.v. man hämtar hem.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem

Som av en händelse så kom det en test av antivirus för spelare.
Vi körde prestandatester på vår testdator med och utan programmet installerat och kan inte mäta någon skillnad.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.557809?utm_source=dmdelivery...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Många verkar missa AV comparatives. http://www.av-comparatives.org

Permalänk
Medlem

När man läser i tråden lägger man märke till en del personer som ifrågasätter andra personer som skriver "surfar du inte på skumma sidor så borde du vara trygg utan virusskydd". Visst kan jag störa mig på det resonemanget, men jag blir en smula upprörd när man ser folk som skriver "jag kör Microsoft security essentials (t.ex.) och har aldrig haft problem".

Klart som fan ni aldrig haft problem, för dessa "virusskydd" hittar verkligen ingenting i jämförelse med hur mycket olika typer av virus det existerar året 2014.

Är det bara jag, eller har folk missuppfattat innebörden av ett bra virusskydd. Jag skulle då undra hur bra mitt skydd var om det höll käften i ett år. Är det inte snarare när skyddet hittar och förstör virus som man borde höja sitt virusskydd till skyarna?

Som i andra trådar så hintar även jag som användaren "enterthewoid" om http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-20...

AV-test är en oberoende myndighet som hårt kritiserar och testar i princip alla privat och företagsanpassade virusskydd. Jag tycker inte det ser allt för bra ut för microsoft security..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Jag kör Bitdefender, funkar fint, brukar gnälla ibland vid vissa sidor vilket känns bra då den iaf märker av att det finns skit.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag blir nästan halvt deprimerad av vissa av inläggen i denna tråden. Trodde Sweclockers medlemmar hade lite mer koll på datorsäkerhet eller i alla fall att de brydde sig lite mer.

Men varför inte, kör på! Välkommen keytracker och botnet!

Att tro att antivirusprogram skulle äta en massa CPU-kraft har inte hänt sedan början av 2000-talet när processorerna var sega och programmen var halvkass. Det går knappt att mäta förluster i framerate i spel med dagens antivirus/processorer.

Men varför inte köra tråden i botten med idiotiska påståenden!!

Men, jag håller både med, och inte med. Folk tror att du får virus och keyloggers så fort du plockar bort ditt anti-virusprogram och det är skitsnack. Sitter du bakom NAT (i princip alla hemanvändare gör detta) och har en lokal mjukvarubrandvägg på datorn (t ex Windows egna) så kommer du väldigt långt. Så länge du inte laddar hem en massa skräp ifrån thepiratebay, och så länge du inte tillåter t ex Java att köra vad som helst i webbläsaren så förstår jag inte riktigt hur du ska få alla dessa virus lokalt på datorn. Du måste fortfarande göra någonting medvetet. Öppna inte okända filer i mail. Är man väldigt paranoid borde man göra stickprov med Wireshark för att se om datorn skickar ut märklig trafik dit den inte borde.

Samtidigt finns det ingen anledning att inte köra ett antivirusprogram idag, speciellt för folk som inte reflekterar över hur man nyttjar datorn. Så ja, överlag tycker jag det behövs. Inget måste dock. Förutsätter att vi pratar om Windows nu också. Gillade förövrigt cykelhjälmsjämförelsen i några inlägg ovanför!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Avira är det väldigt lätt att stänga av det på. Det jag använder
Men vadå störande o buggigt? Har ALDRIG haft problem med Avira i form av bugg eller störande moment

Tackar. Det jag menar med störande och buggigt är t.ex. AV inte tillåter EAC eller andra anti-cheat. MSE gör att ikoner tar 3 sekunder att ladda istället för att visas direkt. Kommer ihåg när McAfee tyckte att svchost var ett virus och brickade ett antal windows xp datorer.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Gör jag en H.264 videokonvertering så börjar Windows Defender (med MSE inbyggt) tugga ca 15-20% CPU. Fick mig att slå av realtidskyddet illa kvickt. Konverteringstiderna gick upp och säkerheten gick från svag till noll!

Väntar ivrigt på mitt första virus.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Som att köra bil utan säkerhetsbälte, du själv kan vara en bra förare som följer alla regler men det betyder inte att alla gör det så varför ta risken? Shit happens...

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jagardaniel:

Men, jag håller både med, och inte med. Folk tror att du får virus och keyloggers så fort du plockar bort ditt anti-virusprogram och det är skitsnack. Sitter du bakom NAT (i princip alla hemanvändare gör detta) och har en lokal mjukvarubrandvägg på datorn (t ex Windows egna) så kommer du väldigt långt. Så länge du inte laddar hem en massa skräp ifrån thepiratebay, och så länge du inte tillåter t ex Java att köra vad som helst i webbläsaren så förstår jag inte riktigt hur du ska få alla dessa virus lokalt på datorn. Du måste fortfarande göra någonting medvetet. Öppna inte okända filer i mail. Är man väldigt paranoid borde man göra stickprov med Wireshark för att se om datorn skickar ut märklig trafik dit den inte borde.

Samtidigt finns det ingen anledning att inte köra ett antivirusprogram idag, speciellt för folk som inte reflekterar över hur man nyttjar datorn. Så ja, överlag tycker jag det behövs. Inget måste dock. Förutsätter att vi pratar om Windows nu också. Gillade förövrigt cykelhjälmsjämförelsen i några inlägg ovanför!

Jag säger som dig, jag håller både med och inte med (men om ditt resonemang).
Ja, NAT och en mjukvarubrandvägg innebär att du slipper intrångsförsöken som konstant sker i bakgrunden utan att man ens öppnat webläsaren.

Och större delen av tiden utsätts inte datorn för värre attacker om man är försiktig. Men ett antal gånger om året ökar risken. Allt ifrån att man använder USBminnen till att en vanligtvis säker site har fått sitt annonssystem hackat. Jag säger inte att alla får virus några gånger om året, men risken går upp i vissa sammanhang helt enkelt. Och här behöver man faktiskt inte göra något aktivt för att viruset ska komma in. Inte öppna okända filer eller liknande.

Har själv stoppat ett antal maskar som varit sugna på att kravla runt från andras USBstickor exempelvis tack vare att jag hade ett antivirus som märkte av masken. Försiktiga vänner men det hjälpte ju inte för de hade inte antivirusprogram helt enkelt så deras minnen (och datorer) var smittade.

Och just för att det finns en ökad risk i vissa sammanhang så vill jag påstå att det inte räcker med att bara "play safe" och skippa antivirusprogrammet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av YamahaDGX630:

När man läser i tråden lägger man märke till en del personer som ifrågasätter andra personer som skriver "surfar du inte på skumma sidor så borde du vara trygg utan virusskydd". Visst kan jag störa mig på det resonemanget, men jag blir en smula upprörd när man ser folk som skriver "jag kör Microsoft security essentials (t.ex.) och har aldrig haft problem".

Klart som fan ni aldrig haft problem, för dessa "virusskydd" hittar verkligen ingenting i jämförelse med hur mycket olika typer av virus det existerar året 2014.

Är det bara jag, eller har folk missuppfattat innebörden av ett bra virusskydd. Jag skulle då undra hur bra mitt skydd var om det höll käften i ett år. Är det inte snarare när skyddet hittar och förstör virus som man borde höja sitt virusskydd till skyarna?

Som i andra trådar så hintar även jag som användaren "enterthewoid" om http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-20...

AV-test är en oberoende myndighet som hårt kritiserar och testar i princip alla privat och företagsanpassade virusskydd. Jag tycker inte det ser allt för bra ut för microsoft security..

Naivitet är tyvärr fortfarande mångas "first and last line of defence"...

Skrivet av Gauz:

Tackar. Det jag menar med störande och buggigt är t.ex. AV inte tillåter EAC eller andra anti-cheat. MSE gör att ikoner tar 3 sekunder att ladda istället för att visas direkt. Kommer ihåg när McAfee tyckte att svchost var ett virus och brickade ett antal windows xp datorer.

Du kan själv ställa in vad som ska flaggas som skadlig mjukvara om du inte gillar de automatiska valen, och som sagt, använd inte MSE...

Skrivet av Teddis:

Gör jag en H.264 videokonvertering så börjar Windows Defender (med MSE inbyggt) tugga ca 15-20% CPU. Fick mig att slå av realtidskyddet illa kvickt. Konverteringstiderna gick upp och säkerheten gick från svag till noll!

Väntar ivrigt på mitt första virus.

MSE är som sagt inte direkt representativt för alla gratisprogram... Och om du nu kör utan AV (eller med MSE), hur vet du att du inte har virus?

Skrivet av Wazzbi:

Bra mycket tinfoliehattar i denna tråd, speciellt från vissa...

Fredagshumor!

Not sure if trolling...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

SUCK
Förstår inte varför det alltid kommer folk som säger det behövs inte så länge du inte surfar på skumma sidor.
Man kan få virus på alla möjliga sätt idag, vissa är synliga medan andra är helt osynliga. Utan skydd är som att bjuda in allt på party. Hur dyrt kan det vara att betala max 600kr för något bra som ESET Smart Security = 50kr/mån= dyrt va.

Visst, det kan väl alltid vara bra att köpa något 3djeparts, men på samma sätt kanske det alltid är bra att göra säkerhetskontroll av bilen varje gång innan man kör. Kanske inte känns helt motiverat. Fördelen med microsofts inbyggda är ju att man slipper popupmeddelanden osv och automatiska uppdatueringar som sker i bakgrunden autoamtiskt. Samt att det är enkelt eftersom det ingår.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft eller nästan aldrig använt anti-virusskydd på mina datorer (5-6 st), har aldrig virus, men sen är jag ju "advanced user och tech" sedan 20 år tillbaka. Får mest leta upp och ta bort virus på datorer på kontor runt om i Sthlm och personers laptops. Vet man vad man gör behövs inte bloatware och annat skräp.

Känns lite som hysterin kring svininfluensan, som blåstes upp så läkemedelsföretaget/n fick sälja vaccin. Att det sen visade sig orsaka narkolepsi, ja det var väl bara en liten "side effect".

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Jag har inte haft eller nästan aldrig använt anti-virusskydd på mina datorer (5-6 st), har aldrig virus, men sen är jag ju "advanced user och tech" sedan 20 år tillbaka. Får mest leta upp och ta bort virus på datorer på kontor runt om i Sthlm och personers laptops. Vet man vad man gör behövs inte bloatware och annat skräp.

Känns lite som hysterin kring svininfluensan, som blåstes upp så läkemedelsföretaget/n fick sälja vaccin. Att det sen visade sig orsaka narkolepsi, ja det var väl bara en liten "side effect".

Akta dig så inte maffian kommer nu och drar en "HUR VET DU DET?", bara för att det råkar finnas folk som jobbar med det alt. vet vad dom håller på med så man behöver inte lägga in ... ja, skräp.

Permalänk
Medlem

Här är iallafall en intressant video om dator säkerhet och kvantmekaniska datorer.

http://www.disclose.tv/action/viewvideo/157242/BBC_Horizon__D...

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av iMatter:

Jag har inte haft eller nästan aldrig använt anti-virusskydd på mina datorer (5-6 st), har aldrig virus, men sen är jag ju "advanced user och tech" sedan 20 år tillbaka. Får mest leta upp och ta bort virus på datorer på kontor runt om i Sthlm och personers laptops. Vet man vad man gör behövs inte bloatware och annat skräp.

Känns lite som hysterin kring svininfluensan, som blåstes upp så läkemedelsföretaget/n fick sälja vaccin. Att det sen visade sig orsaka narkolepsi, ja det var väl bara en liten "side effect".

Fast du vet inte om du haft virus eller inte, om du inte använt antivirusprogram. Det spelar ingen roll hur "advanced" du är, eller om du varit det i hundra år... Sitter du i Windows utan något skydd så är du med största sannolikhet drabbad.

Om du nu inte sitter med nätverkskabeln urdragen och spelar Minesweeper då förstås.

Skrivet av Wazzbi:

Akta dig så inte maffian kommer nu och drar en "HUR VET DU DET?", bara för att det råkar finnas folk som jobbar med det alt. vet vad dom håller på med så man behöver inte lägga in ... ja, skräp.

Ja, du får såklart sitta som en öppen måltavla om du vill, men försök inte göra dig lustig över dem som inte vill det.

Tagit bort tramscitat och svar/mod
Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Fast du vet inte om du haft virus eller inte, om du inte använt antivirusprogram. Det spelar ingen roll hur "advanced" du är, eller om du varit det i hundra år... Sitter du i Windows utan något skydd så är du med största sannolikhet drabbad.

Om du nu inte sitter med nätverkskabeln urdragen och spelar Minesweeper då förstås.

Ja, du får såklart sitta som en öppen måltavla om du vill, men försök inte göra dig lustig över dem som inte vill det.[/QUOTE]

Öppen måltavla?
Så långt borta från sanningen som man kan komma. Men fortsätt du.

Och det jag refererade till var min tidigare post var, ang. tinfoliehattar och "speciellt vissa", inte om du trollade eller inte.

Jag tycker bara din noja är så otroligt humoristisk och det enda sättet du verkar tro man kan skydda sig på är att installera en massa bloat.

Så är faktiskt inte fallet, och det är såna som du som lever i en falsk säkerhet som utsätts för sånt här och är en målgrupp för såna som skriver malware.

Tagit bort tramscitat och svar/mod
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Wazzbi:

Öppen måltavla?
Så långt borta från sanningen som man kan komma. Men fortsätt du.

Och det jag refererade till var min tidigare post var, ang. tinfoliehattar och "speciellt vissa", inte om du trollade eller inte.

Jag tycker bara din noja är så otroligt humoristisk och det enda sättet du verkar tro man kan skydda sig på är att installera en massa bloat.

Så är faktiskt inte fallet, och det är såna som du som lever i en falsk säkerhet som utsätts för sånt här och är en målgrupp för såna som skriver malware.

Okej, åh du upplyste mästare, förklara för oss dödliga hur du skyddar dig?

Inte alls, gissar jag på, vilket gör kommentaren om "öppen måltavla" helt legitim.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.