Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Skrivet av Maguro:

Jag hade nog bytt över till Linux om det inte vore för spelbristen och för att de nuvarande drivrutinerna för grafikkort inte är så värst bra.

Ni som skriver att Linux kräver massor med timmar för att konfigurera... Har ni någonsin kört en linuxdist? Vad är det specifikt som inte fungerar i er installation som kräver så mycket pillande?

Grafikdrivrutinerna framförallt. Otroligt sällan dom funkar "off-the-shelf". Flera timmar går åt att hitta och sen dra ner dom paket som fattas och fixa till dom filer som blivit "korrupta" och ja, jag kör med AMD (f***skit).

Detsamma gäller med elektronisk-ljudproduktion.

Vet inte, kanske bara är jag som är totalt värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdslaughter:

Grafikdrivrutinerna framförallt. Otroligt sällan dom funkar "off-the-shelf". Flera timmar går åt att hitta och sen dra ner dom paket som fattas och fixa till dom filer som blivit "korrupta" och ja, jag kör med AMD (f***skit).

Detsamma gäller med elektronisk-ljudproduktion.

Vet inte, kanske bara är jag som är totalt värdelös.

Hmm, jag har aldrig haft problem med installationen av drivrutinerna. Har bytt mellan proprietära och opensource drivisarna lite hit och dit och det har aldrig varit något problem. Däremot behövs det mera jobb med drivrutinerna i sig.

Ja det finns väl 1 musikprogram till linux som ska vara ok. Har aldrig testet det själv, men sen håller jag inte på med ljudproduktion heller. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdslaughter:

Grafikdrivrutinerna framförallt. Otroligt sällan dom funkar "off-the-shelf". Flera timmar går åt att hitta och sen dra ner dom paket som fattas och fixa till dom filer som blivit "korrupta" och ja, jag kör med AMD (f***skit).

Detsamma gäller med elektronisk-ljudproduktion.

Vet inte, kanske bara är jag som är totalt värdelös.

Just Ubuntu har haft konstiga periodiska problem med drivrutiner där den uppdaterar/installerar men konfigar fel och ger dig shell vid omstart. Men jag har för mig att det är oftast på deras "ostabila" versioner alltså inte LTS men kan ha fel där.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

När spel fungerar lika bra som i Windows samt man får tillgång till drivrutiner som fungerar felfritt så går jag över till Linux.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kort svar: Linux är mycket sämre för mig som gamer än Windows.
Kommer AAA-titlar till linux ska jag fundera på det.

EDIT: Och varje gång jag provat linux har det känts som ett ofärdigt operativsystem.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

När spel fungerar lika bra som i Windows samt man får tillgång till drivrutiner som fungerar felfritt så går jag över till Linux.

Drivrutiner till vad? Både nVidia och Asus STX drivrutinen är bättre på Linux än vad den är på Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan ju inte ha "Linux är svårt och otydligt" som alternativ. GNU/Linux kommer i hur många smaker som helst, vissa mer aptitliga än andra, och dessutom är ju smaken som arslet.

Här har vi ytterligare en nackdel med Linux. Innan man ens kan installera måste man sätta sig in i massor med distros, deras styrkor/svagheter så innan man ens har systemet igång måste man lägga massa tid (exakt hur mycket varierar naturligtvis...)...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Drivrutiner till vad? Både nVidia och Asus STX drivrutinen är bättre på Linux än vad den är på Windows.

Sist jag testade fungerade det skit dåligt, problemet är fortfarande spelen.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Här har vi ytterligare en nackdel med Linux. Innan man ens kan installera måste man sätta sig in i massor med distros, deras styrkor/svagheter så innan man ens har systemet igång måste man lägga massa tid (exakt hur mycket varierar naturligtvis...)...

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är valmöjlighet en nackdel? Du måste inte kolla upp alla distros, hoppa in på den som har störst användarbas om du inte orkar lägga tid på det.

Inte ser jag folk klaga att man kan byta roms på Android.

Skrivet av Kvickstick:

Sist jag testade fungerade det skit dåligt, problemet är fortfarande spelen.

nVidias prestanda på OpenGL är oftast bättre på Linux än vad den är på Windows. Samt stödje Linux drivrutinen fler skärmar än vad den gjorde på Windows för ett tag sen (tills nVidia nerfade det till Windows nivå med flit).

Angående STX så har man tillgång till dac-filtret för att ändra ljudet samt att kortet har möjlighet att spela ljud till flera outputs på samma gång. D.v.s du kan välja ha musik på analog ut och skype i högtalaren eller annan kombination och spela ut på samma gång.

Men jag håller med att det saknas AAA spel.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Maguro:

Hmm, jag har aldrig haft problem med installationen av drivrutinerna. Har bytt mellan proprietära och opensource drivisarna lite hit och dit och det har aldrig varit något problem. Däremot behövs det mera jobb med drivrutinerna i sig.

Ja det finns väl 1 musikprogram till linux som ska vara ok. Har aldrig testet det själv, men sen håller jag inte på med ljudproduktion heller. XD

Ja, som sagt; kanske är jag som är värdelös då.
Har testat alla dessa "Additional Drivers" men gett upp om den mardrömmen för ett tag sedan. Nu pillar jag i stort sett bara med AMDs "stabila" "officiella" och beta drivisar nedladdade från deras sida och senast gick det ju som det gick. Nu låser sig hela skiten vid uppstart med helsvart skärm. Sen lade jag datorn till sömns med fingret tryckandes på strömknappen och tonerna från bä bä vita lamm.
Det var en vecka sedan, har inte rört något sen dess.

Finns 2 nu. Bitwig släpptes nyligen och när det funkar (sjävla DAW:en) så är det en dröm i uppfyllelse, men alla virtuella instrumenten, förutom de inbyggda, och all koppling med ljudet i själva OS-systemet tar tröttsamt lång tid att fixa i ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Här har vi ytterligare en nackdel med Linux. Innan man ens kan installera måste man sätta sig in i massor med distros, deras styrkor/svagheter så innan man ens har systemet igång måste man lägga massa tid (exakt hur mycket varierar naturligtvis...)...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så mycket att sätta sig in i direkt.
Nybörjare - Ubuntu
Avancerad användare - kan du inte välja dist är du ingen avancerad användare

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Just Ubuntu har haft konstiga periodiska problem med drivrutiner där den uppdaterar/installerar men konfigar fel och ger dig shell vid omstart. Men jag har för mig att det är oftast på deras "ostabila" versioner alltså inte LTS men kan ha fel där.

Jag testade på 14.04 LTS senast och det krångla på en gång. Svart skärm och låst Direkt och inte kunnat rädda det i recovery mode än så länge.

PS. Men som sagt, jag kör med AMD och 7970 för den delen så jag har ju egentligen inte förväntat mig nåt annat. Just 7970 ska ju tydligen krångla till det hela ännu mera.
Får hoppas att AMD sätter någon/några andra än praktikanterna att programmera drivrutinerna hädanefter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av birdslaughter:

Får hoppas att AMD sätter någon/några andra än praktikanterna att programmera drivrutinerna hädanefter

Håller inte de på med windows drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

nVidias prestanda på OpenGL är oftast bättre på Linux än vad den är på Windows. Samt stödje Linux drivrutinen fler skärmar än vad den gjorde på Windows för ett tag sen (tills nVidia nerfade det till Windows nivå med flit).

Angående STX så har man tillgång till dac-filtret för att ändra ljudet samt att kortet har möjlighet att spela ljud till flera outputs på samma gång. D.v.s du kan välja ha musik på analog ut och skype i högtalaren eller annan kombination och spela ut på samma gång.

Men jag håller med att det saknas AAA spel.

Nu vart det dock inte igår jag testade. Jag håller helt klart med om att AAA titlar lyser med sin frånvaro!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Inte så mycket att sätta sig in i direkt.
Nybörjare - Ubuntu
Avancerad användare - kan du inte välja dist är du ingen avancerad användare

Hur kan du säga att Ubuntu automatiskt är nybörjare? Kan ta min far som exempel. Han har kört med diverse Linux/Unix/GNU-distar sedan jag knallade runt i knähöjd på de vuxna (alltså ~20 år) och han tycker att Ubuntu i särklass är det bästa för honom. Du får ju ta mitt ord för det men han är en avancerad användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan ju inte ha "Linux är svårt och otydligt" som alternativ. GNU/Linux kommer i hur många smaker som helst, vissa mer aptitliga än andra, och dessutom är ju smaken som arslet.

det är ju iof i mycket en uppfattningsfråga, så allt som man inte är van vid kan naturligtvis att te sig som så.

det brukar förvirra de flesta bara att diskar inte har samma bokstavsdesignationer tex. men var det mer logiskt rent objektivt att första hårddisken vanligtvis tilldelas namnet "C" än att den förkortat hette "hårddisk A" rent objektivt för det? eller att detta är nånting som användaren idag oavsett system vanligen inte ser? det senare verkar ju trots allt vara nånting även Windowsanvändaren får vänja sig vid, då det inte längre är meningen att man ska ha nån ordnad struktur. allt ska "letas upp".

Skrivet av Commander:

Varför är valmöjlighet en nackdel? Du måste inte kolla upp alla distros, hoppa in på den som har störst användarbas om du inte orkar lägga tid på det.

Inte ser jag folk klaga att man kan byta roms på Android.

åjodå.. hoppa bara in i vilken som i serien de dagliga "vilken telefon ska jag välja"-trådarna så får du högst sannolikt exempel.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Använder Windows då jag spelar spel samt att många program jag använder under min utbildning (Mekatronikingenjör ) inte finns till Linux.

Sen förvärrar jag väl problemet genom att inte använda Linux men stödet för hårdvara är inte det bästa men måste säga att det blivit bättre det senaste det mesta fungerade bra senast jag använde Linux.

Hoppas att Steams satsning på Linux gör att vi som vill spela slipper dual boot och endast kan använda Linux. CAD program stödjer i allt större utsträckning Linux.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Håller inte de på med windows drivrutinerna?

Haha, jo, skulle inte förvåna mig... Dom har väl alla gubbar på 50+ sitter och försöker klura ut hur de ska ta tummen ur röven på processor-fronten. Tänker så det knakar.

Permalänk

Hörde du precis talas om Linux eller?

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det är ju iof i mycket en uppfattningsfråga, så allt som man inte är van vid kan naturligtvis att te sig som så.

det brukar förvirra de flesta bara att diskar inte har samma bokstavsdesignationer tex. men var det mer logiskt rent objektivt att första hårddisken vanligtvis tilldelas namnet "C" än att den förkortat hette "hårddisk A" rent objektivt för det? eller att detta är nånting som användaren idag oavsett system vanligen inte ser? det senare verkar ju trots allt vara nånting även Windowsanvändaren får vänja sig vid, då det inte längre är meningen att man ska ha nån ordnad struktur. allt ska "letas upp".

åjodå.. hoppa bara in i vilken som i serien de dagliga "vilken telefon ska jag välja"-trådarna så får du högst sannolikt exempel.

Mobiltelefoner ja men inte rom's. Skall vi börja klaga på valmöjlighet på mobiltelefoner nu också kanske alla borde köpa sig en Iphone och en MAC dator för alla olika skärmar och komponenter på PC sidan kan vara förvirrande.Iphone, Mac och bara Idevice.

Som ovan, de som känner till rom's eller är intresserade av dessa är mer av den avancerade användaren som också är intresserad av att köra och kan välja annars kör de vanilla eller stock rom som följer med mobilen. Likaså Linux, har man ingen aning väljer man den med största basen i detta fall Ubuntu. Är man mer kunnig kommer man göra sitt val.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av instaswe:

Jag och säkert många andra skulle vilja veta varför ni windows användare inte byter till Linux istället.

Spel, bildbehandling, musikproduktion.

Tre saker linux ännu inte fixar tillräckligt bra.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Denna video visar de bästa linux egenskaperna för en vanlig användare: http://www.youtube.com/watch?v=HJ4tGi8moXc

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Jag gillar OS X helt enkelt" så utgick från min speldator och tog gaming istället.

Krångligt kunde jag valt med, varje gång jag testat linux är det alltid strul med något, som jag såg flera nämnt så bild/ljud ligger väl i topp där.

Ska ge steamos en chans snart dock

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag byter inte till Linux för jag inte har lust att börja krångla med att få allt att fungera som det ska..
Har Windows 7 ultimate just nu som fungerar skapligt och ska nog köra på det ett bra tag, orkar inte göra en ominstallation/byte till Windows 8 heller. Kanske sedan när SSD är billigare och jag kan köra några sådana.. Just nu gillar jag mina hårddiskar som snurrar.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Mobiltelefoner ja men inte rom's. Skall vi börja klaga på valmöjlighet på mobiltelefoner nu också kanske alla borde köpa sig en Iphone och en MAC dator för alla olika skärmar och komponenter på PC sidan kan vara förvirrande.Iphone, Mac och bara Idevice.

Som ovan, de som känner till rom's eller är intresserade av dessa är mer av den avancerade användaren som också är intresserad av att köra och kan välja annars kör de vanilla eller stock rom som följer med mobilen. Likaså Linux, har man ingen aning väljer man den med största basen i detta fall Ubuntu. Är man mer kunnig kommer man göra sitt val.

visst, men även i det fallet så går argumentet på även ROMen de olika tillverkarna levererar, så det är ändå direkt kopplat till hårdvaran. argumentet går alltså ibland ungefär: eftersom Android har olika OS (ROM) så kan jag inte välja en, men om jag väljer WP eller iOS så har jag ett lättare val nästa gång för att en Wipple-phone alltid har samma system. och eftersom det till 99% oftast enbart handlar om olika skal så säger det lite om hur stark den här idetifieringsfaktorn kan vara. du väljer alltså hellre att låsa in sig vid 1 tillverkare där dina program kan köras än står ut med att det på två telefoner du kan köra samma programvara så har den ena en swipefunktion för meddelande och den andra ett emojtangentbord.

sen kan man tycka det ironiskt att trots allt även Windows oftast har en hel uppsjö med olika distar, helt i onödan. utöver att många dessutom även angstar mellan vilken grundversion av dessa de ska välja. är inte W8 ändå lite bättre än W7. men UI har ändrats så jag känner inte igen mig. osv.

skillnaden är kanske inte så stor till sist i anledningar för eller mot hopp, men för att hoppa måste de flesta ändå känna sig trygga vid att det inte lurar en stor gädda i vattnet eller nått kanske.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.
När fler i Sverige använder linux så kommer företag och staten också att erbjuda program till linux eller eventuellt helt byta till linux.
Dvs skolor, staten och den offentliga sektorn kommer inte att köpa licenser till Office, Windows osv vilket i sin tur betyder mindre kostnader för staten och du som skattebetalare.

Jag vet, det är en stor begynnelsekostnad men långsiktigt är det värt det både ekonomiskt men även för att man inte är låst till Microsoft.

Att det är gratis har inte så stor betydelse för den stora massan, har man redan en Windows
licens så har du det helt enkelt eller att när man köper en märkesdator vilket dom flesta gör
så får du Windows förinstallerat. Dom som bryr sig om det kostar eller ej är väl såna som oss
som bygger datorer, men vi är ju knappast mer än någon ynka procent av användarbasen

Permalänk
Medlem

Programvaruutbudet och enkelheten. Känner mig oroad över att så småningom tvingas byta ifall Windows fortsätter följa den utveckling det gjort med 8:an. Visst vore Linux perfekt för mig, att ha total kontroll över allt som händer och sker, tyvärr innebär det också enormt mycket omskolning...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk

Vet inte om ni som säger att windows strular minst provat något annat :). Jag har testat otaliga operativsystem, och windows innehar ju alla former av strul-rekord. Ska inte gå in på detaljer, men det brukar krävas mycket pillande, ske mycket oväntade / ologiska fel osv i min erfarenhet.

Själv valde jag dock att gå över till OS X (Mac, alltså) istället för linux. OS X är linuxbaserat, så man har mycket av fördelarna med linux (väldigt bra och kraftfull shell framför allt, men även just att man känner igen sig i upplägg, kan pilla och påta med t ex webservrar, databaser osv exakt som på linux). Däremot finns den (jätte)stora fördelen att det finns programsupport. Alla större programbibliotek finns ju, tex Adobe med photoshop, illustrator, indesign osv.. Officepaketet med "äkta" word, excel osv finns, och även om en del spel saknas så finns rätt bra utbud, och finns det inte så har man Wine, eller stöd för dual-boot till windows. Sedan behöver man såklart inte pilla i terminal mm alls, sätter jag min mormor framför datorn så kan hon änvända den rätt obehindrat efter bara någon minut.

Överlag känner jag att OS X ger kraftfullheten från linux, programutbudet från windows, och en enkelhet som gör att man aldrig behöver fundera hur man gör något. Har aldrig haft underliga krascher, hårdvaru-kompatibilitetsproblem, behövt ominstallera os:et eller liknande.

Linux är iofs inte alls olikt OS X på många punkter, men för mig är det orsaken att jag inte byter - ser ingen anledning då jag redan kör en linuxvariant som har med att erbjuda mig än alla andra linuxdistar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Linux är gratis, opensource, enkel, säker, snabb och tusen ggr mer användarvänlig än Windows.

Mer text...

Vad menar du med att Linux är "tusen ggr mer användarvänligt än Windows"? Har provat Linux i ganska många former, men användarvänligt?! Nej, verkligen inte. Det är bra på vissa saker, men det är för många saker som kräver att man sitter i terminal och skriver kommandon. Oftast så finns inte alla inställningar i GUI så därför måste man köra terminal. Det ser inte jag som användarvänligt!

I övrigt håller jag med dig om att staten borde tvingas att använda andra altenativ än Windows.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Bytte nyligen till Linux på min spel dator (kör Linux på jobbet och bärbar) men hade så mycket problem med ljudet och WINE. Spelen fungerade kanon för övrigt, men det blockerade ljudet helt för andra program så att jag inte kunde Köra e.g. TeamSpeak eller Skype samtidigt som jag spelade.

Antar att det är mitt skit VIA ljudkort som har dåligt stöd, eller så körde ljudet i exclusive mode, men efter ett par timmar gav jag upp då jag inte lyckades få till det.

Detta tror jag är varför majoriteten inte vill byta till Linux. Det haltar alltid på någon punkt. När det blir problem sitter man i timmar och försöker lösa det, ibland lyckas man och ibland inte. När man inte lyckas så är det ofta något viktigt. Jag provade Ubuntus senaste version, installerade Steam. Sen så skulle jag prova NS2, installerade det. Sen när jag skulle starta det så kom jag bara till svart skärm. Provade med andra drivrutiner men det funka ej. Satt ganska många timmar och försökte lösa det. Men jag gav upp när jag såg att det var fler som hade samma problem och de hade heller inte lyckats lösa de för att de krävde att spelutvecklarna gjorde nåt. Men spelutvecklarna skyller på AMD's drivrutiner och jag sitter där med ett spel som inte funkar :/

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro