Windows 8 i två dagar har gett mig psykproblem.

Permalänk
Medlem

Windows 8 i två dagar har gett mig psykproblem.

Numera har jag varit Mac och Linux användare i 8 år men nyligen köpte jag en kraftig dator i delar och installerade Windows 8 endast för att köra Solidworks hemma. Herregud vad jag mår dålig nu. Windows 8 har verkligen förstört mitt psyke och känner mig arg/stressad samt spänd. Jag har till och med fått diarré pga stresset. Jag hade hört att Windows 8 var dålig men inte till en sådan extrem nivå. Man kan inte hitta saker på ett enkelt sätt, inställningarna är överallt och ingenstans, inte för att tala om det där metro fanskapet som ska egentligen vara för tablets och phones. . Aldrig mer Windows eller Microsoft produkter. Nu blir det Ubuntu istället. Opensource, gratis, enkel, användarvänlig, säker, snabb.

Min fråga är: Har ni också fått sådana psykproblem när ni bytte till Windows 8? Hur gick det till?

Permalänk
Medlem

Har inte bytt än, men köpt W8 och ska installera när jag får tid. Kan dock garantera att det inte kommer ge mig diarré.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Numera har jag varit Mac och Linux användare i 8 år men nyligen köpte jag en kraftig dator i delar och installerade Windows 8 endast för att köra Solidworks hemma. Herregud vad jag mår dålig nu. Windows 8 har verkligen förstört mitt psyke och känner mig arg/stressad samt spänd. Jag har till och med fått diarré pga stresset. Jag hade hört att Windows 8 var dålig men inte till en sådan extrem nivå. Man kan inte hitta saker på ett enkelt sätt, inställningarna är överallt och ingenstans, inte för att tala om det där metro fanskapet som ska egentligen vara för tablets och phones. . Aldrig mer Windows eller Microsoft produkter. Nu blir det Ubuntu istället. Opensource, gratis, enkel, användarvänlig, säker, snabb.

Min fråga är: Har ni också fått sådana psykproblem när ni bytte till Windows 8? Hur gick det till?

Mest infekterade diskussionen som finns på sweclockers tror jag... Personligen älskar jag Windows 8 men du med flera hatar det.

Har du provat att uppdatera till Windows 8.1 update 1? Provat classicshell/start8 eller liknande startmeny?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har inte bytt än, men köpt W8 och ska installera när jag får tid. Kan dock garantera att det inte kommer ge mig diarré.

Ingenting är säkert. Det är det enda som jag är säker på.

Permalänk
Medlem

Om Linux/Mac funkar bra för dig förstår jag inte varför du skulle byta.
Hade gärna bytt från Windows om jag kunde, har alltid använt Windows men
jag gillar det inte, dock så vet jag mycket om Windows jag har inga problem att
hitta saker i operativsystemet osv då man är så van men för mig är Windows,
även om jag vet hur man gör si och så, inte så speciellt genomtänkt och jag orkar
inte arbeta med det ibland, man får ju huvudvärk. Likadant med Microsofts hemsidor
och andra mjukvaruprodukter dom äger, finns ingen logik i det tycker jag i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Ingenting är säkert. Det är det enda som jag är säker på.

Såna meningar är skojs! Helt meningslösa faktiskt:)

Tja, jag har aldrig behövt gå in i modernui sen installation, bara att ställa in så att du kommer direkt till skrivbordet vid start, har alla saker jag använder nålat på start"bar":en och för resten trycker man bara win+Q och skriver in vad man letar efter.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Lägg av! Vem fa... får diarré av att byta OS?

Själv gillade jag Win 8 från start men det har helt klart blivit bättre i och med 8.1 och 8.1.1.

Låter nästan lite trollinlägg...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Numera har jag varit Mac och Linux användare i 8 år men nyligen köpte jag en kraftig dator i delar och installerade Windows 8 endast för att köra Solidworks hemma. Herregud vad jag mår dålig nu. Windows 8 har verkligen förstört mitt psyke och känner mig arg/stressad samt spänd. Jag har till och med fått diarré pga stresset. Jag hade hört att Windows 8 var dålig men inte till en sådan extrem nivå. Man kan inte hitta saker på ett enkelt sätt, inställningarna är överallt och ingenstans, inte för att tala om det där metro fanskapet som ska egentligen vara för tablets och phones. . Aldrig mer Windows eller Microsoft produkter. Nu blir det Ubuntu istället. Opensource, gratis, enkel, användarvänlig, säker, snabb.

Min fråga är: Har ni också fått sådana psykproblem när ni bytte till Windows 8? Hur gick det till?

Om du mår så dåligt på grund av ett operativsystem så är det nog bäst för dig att söka hjälp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ungefär lika mycket sprutdiarree från de dagar jag meckar linux eller osx.
Jag var väldigt anti Windows 8. Men det var ju naturligtvis innan jag hade bytt fult ut och med en ny dator och lite lullprogram för att få det mer likt Win7 så är fläckarna och psykologbesöken inte alls så jättefrekventa.
Det är ju klart att man bunkrat upp en hel del toalettrengöringsmedel utifall Microsoft skulle släppa dåliga patchar men det lär jag ju knappast vara den enda som gjort.

Jag tror du missat att läsa EULA för Windows 8 för på sidan 976(!) så står det klart och tydligt att magbesvär och andra krämpor kan förekomma vid användningen av produkten och om problemen kvarstår efter 2 veckor ska man skölja ögonen, dricka mjölk och uppsöka läkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag har ungefär lika mycket sprutdiarree från de dagar jag meckar linux eller osx.
Jag var väldigt anti Windows 8. Men det var ju naturligtvis innan jag hade bytt fult ut och med en ny dator och lite lullprogram för att få det mer likt Win7 så är fläckarna och psykologbesöken inte alls så jättefrekventa.
Det är ju klart att man bunkrat upp en hel del toalettrengöringsmedel utifall Microsoft skulle släppa dåliga patchar men det lär jag ju knappast vara den enda som gjort.

Jag tror du missat att läsa EULA för Windows 8 för på sidan 976(!) så står det klart och tydligt att magbesvär och andra krämpor kan förekomma vid användningen av produkten och om problemen kvarstår efter 2 veckor ska man skölja ögonen, dricka mjölk och uppsöka läkare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Win8 var lite jobbigt i början men sen ordnade det upp sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Numera har jag varit Mac och Linux användare i 8 år men nyligen köpte jag en kraftig dator i delar och installerade Windows 8 endast för att köra Solidworks hemma. Herregud vad jag mår dålig nu. Windows 8 har verkligen förstört mitt psyke och känner mig arg/stressad samt spänd. Jag har till och med fått diarré pga stresset. Jag hade hört att Windows 8 var dålig men inte till en sådan extrem nivå. Man kan inte hitta saker på ett enkelt sätt, inställningarna är överallt och ingenstans, inte för att tala om det där metro fanskapet som ska egentligen vara för tablets och phones. . Aldrig mer Windows eller Microsoft produkter. Nu blir det Ubuntu istället. Opensource, gratis, enkel, användarvänlig, säker, snabb.

Min fråga är: Har ni också fått sådana psykproblem när ni bytte till Windows 8? Hur gick det till?

Kör fortfarande på Windows 7 och det fungerar bra. Har däremot haft diverse problem varje gång jag har använt Win 8. blää

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Numera har jag varit Mac och Linux användare i 8 år men nyligen köpte jag en kraftig dator i delar och installerade Windows 8 endast för att köra Solidworks hemma. Herregud vad jag mår dålig nu. Windows 8 har verkligen förstört mitt psyke och känner mig arg/stressad samt spänd. Jag har till och med fått diarré pga stresset. Jag hade hört att Windows 8 var dålig men inte till en sådan extrem nivå. Man kan inte hitta saker på ett enkelt sätt, inställningarna är överallt och ingenstans, inte för att tala om det där metro fanskapet som ska egentligen vara för tablets och phones. . Aldrig mer Windows eller Microsoft produkter. Nu blir det Ubuntu istället. Opensource, gratis, enkel, användarvänlig, säker, snabb.

Min fråga är: Har ni också fått sådana psykproblem när ni bytte till Windows 8? Hur gick det till?

Aldrig upplevt vad du beskriver. Vissa inställningar ligger i metroappen och resterande i kontrollpanelen som det alltid varit.

Själv tycker jag MUI är grymt nice och lätt Microsoft snyggaste UI genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Uppdatera till Windows 8.1 Update 1, kör startmeny (classic shell med tema räcker långt, gratis) om du inte klarar fullskärm, betänk om du ska köpa modernmix om du kör några Store-appar. Sitt och vänta på höstens uppgradering där du får Store-appar i fönster, en startmeny som inte är helskärm osv. Förvänta dig och uppskatta att du kan ändra inställningar och lägga till saker via ändringar och tweakar till registret. Uppskatta att det finns lite olika verktyg som hjälper till. Det är bara att läsa på. Så blir det nog ordning på allt till slut.

Permalänk

Först var jag emot det men med 8.1 så hade det mognat. Är väl bara stänga av metro så är det typ som win7 fast cleanare utan all äcklig glossy grafik . Dock en del fula ikoner som behöver ett lyft för att passa in i det nya utseendet som ska vara flat.

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Låter nästan lite trollinlägg...

Japp samma Troll startade en annan tråd, där han tycker att typ hela världen borde köra Linux, där man får sitta i den där kommandotolken eller vafan det är, i typ 80 år för att installera ett enkelt program.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
99:e percentilen

Anar en viss överdrift, men kan till viss del hålla med: Det är inte längre roligt att sätta sig vid datorn. Det beror till stor del på det gräsliga utseendet i Windows 8. Jag vill ha Aero, exakt som det såg ut i Windows 7. Det glasaktiga, runda utseendet tilltalar mig mycket mer än det fyrkantiga, enfärgade, platta utseendet i Windows 8.

Att det alltid tar mig 50 gånger så lång tid att starta ett program genom Startmenyn jämfört med i Windows 7 är heller ingen fördel. Inte bara måste man klicka på en tramsig liten pil nere till vänster för att ens komma till programmen; de ligger dessutom utspridda i någon synbarligen slumpmässig ordning och man får sitta där och leta som en idiot varje gång. För att jag ska kunna starta program på ett vettigt sätt pinnar jag nu mer eller mindre alla till Aktivitetsfältet, men det börjar bli fullt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det låter föga troligt att ett användande av Windows 8 skulle vara anledningen till dina diarréer.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Angående startmenyn i Windows 8; ja, den existerar inte än. Men Win+S löser det, iaf för mig.

Var själv Windows 8 hatare, men blev sugen att testa efter att ha läst denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1100005... och numera ser jag absolut inga problem med Windows 8.1!

Sen kommer ju 8.2 till hösten och då finns det ingen anledning att inte uppgradera för de som inte redan gjort det.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Anar en viss överdrift, men kan till viss del hålla med: Det är inte längre roligt att sätta sig vid datorn. Det beror till stor del på det gräsliga utseendet i Windows 8. Jag vill ha Aero, exakt som det såg ut i Windows 7. Det glasaktiga, runda utseendet tilltalar mig mycket mer än det fyrkantiga, enfärgade, platta utseendet i Windows 8.

Att det alltid tar mig 50 gånger så lång tid att starta ett program genom Startmenyn jämfört med i Windows 7 är heller ingen fördel. Inte bara måste man klicka på en tramsig liten pil nere till vänster för att ens komma till programmen; de ligger dessutom utspridda i någon synbarligen slumpmässig ordning och man får sitta där och leta som en idiot varje gång. För att jag ska kunna starta program på ett vettigt sätt pinnar jag nu mer eller mindre alla till Aktivitetsfältet, men det börjar bli fullt.

Tar det dig 50 gånger så lång tid att starta ett program i Win 8 än i Win 7 så gör du uppenbarligen något fel. Men ok, jag har sett dina tidigare inlägg och jag antar att det är helt kört att diskutera Windows 8 med dig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Tja, jag har aldrig behövt gå in i modernui sen installation, bara att ställa in så att du kommer direkt till skrivbordet vid start, har alla saker jag använder nålat på start"bar":en och för resten trycker man bara win+Q och skriver in vad man letar efter.

Ja man kan landa på Skrivbordet, men likväl möter man Modern UI, eller om man så vill inkonsistenta gränssnitt, på ett antal ställen, i Charms bar, notifieringar etc. Använder inte Windows 8 (eller 8.1 update etc.), men testade preview av 8.1 (och de olika betaversionerna av 8 från Developer Preview); vad ser man, vad händer, om man väljer att administrera användakonton i Kontrollpanelen? Man kastas ut i Modern UI.

Under lång tid kretsade nästan all kritik kring startmenyn, vilket lätt gav intrycket att somliga av de som framförde den kritiken inte hade tittat närmare, då man kan ha synpunkter på en del annat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bascule666:

Tar det dig 50 gånger så lång tid att starta ett program i Win 8 än i Win 7 så gör du uppenbarligen något fel.

50 var ett bildligt tal för att poängtera att det tar många gånger längre tid än i Windows 7.

Citat:

Men ok, jag har sett dina tidigare inlägg och jag antar att det är helt kört att diskutera Windows 8 med dig.

Nej, jag tycker om att diskutera och man behöver inte göra det till en större grej än det är. Ja, jag tycker mer om Windows 7 och det borde vara lika OK som att du tycker mer om Windows 8. Jag älskar vissa nya funktioner, som Win+X-menyn och den förbättrade Task Manager, men jag kan verkligen inte bli vän med det platta utseendet. Jag tycker att det är en stor försämring, framförallt visuellt men också användarvänlighetsmässigt.

Förstår att vissa tycker det är snyggare, för man har olika smak. Tycker att iOS har genomgått exakt samma försämring i och med iOS 7, medan vissa tycker det är en förbättring. Det är personligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bytte från 7 till 8.1 i vintras. Övergången kändes ju hur smidig som helst, kändes som vanligt när jag startade upp datorn, knappt som att jag hade bytt operativsystem.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Numera har jag varit Mac och Linux användare i 8 år men nyligen köpte jag en kraftig dator i delar och installerade Windows 8 endast för att köra Solidworks hemma. Herregud vad jag mår dålig nu. Windows 8 har verkligen förstört mitt psyke och känner mig arg/stressad samt spänd. Jag har till och med fått diarré pga stresset. Jag hade hört att Windows 8 var dålig men inte till en sådan extrem nivå. Man kan inte hitta saker på ett enkelt sätt, inställningarna är överallt och ingenstans, inte för att tala om det där metro fanskapet som ska egentligen vara för tablets och phones. . Aldrig mer Windows eller Microsoft produkter. Nu blir det Ubuntu istället. Opensource, gratis, enkel, användarvänlig, säker, snabb.

Min fråga är: Har ni också fått sådana psykproblem när ni bytte till Windows 8? Hur gick det till?

Jag har varit stressad och mått dåligt över att startmenyn från Microsoft försvunnit, men jag mår bättre nu sedan de lovat att den ska komma tillbaka. Men någon diarré har jag inte fått. Däremot har det nog hänt att jag ådragit mig sömnbrist på grund av sena nätter med foruminlägg och mail till diverse högs uppsatta personer på Microsoft.

Det är rätt märkligt egentligen. Innan Windows 8 kom reflekterade jag knappt över startmenyn, men i och med att de tog bort den har dess existens tagit upp massvis med tid för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.