Föra över data från död mac.

Permalänk
Medlem

Föra över data från död mac.

Hej! Min macbook är stendöd och jag befarar att det är batteri eller liknande som har gett med sig. Jag ska dock köpa en ny MBPr inom kort. Jag hade väldigt mycket program på min macbook så som Adobe CS6-suite och logic. Kan man skruva ur disken ur macbooken och sätta den i ett kabinett för att sedan föra över till nya datorn eller måste jag stoppa disken i en annan macbook för att sedan kopiera över allt på så sätt?

Tack på förhand.

Kim

Permalänk
Medlem

Det fungerar med en kabinett om disken inte var krypterad.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Jag kan bara anta att disken inte är krypterad om jag inte gjort ett aktivt val för att kryptera den?

Permalänk
Medlem

Ja har du inte valt det är den inte krypterad.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Tackar så väldigt för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om du sätter den i ett kabinett så kan du välja att föra över exakt allting till den nya datorn (som jag antar också är en mac, windowsdatorer kan inte läsa filformatet på disken), dvs användare, inställningar, mail, program, you name it. Kommer inte ihåg exakt vad det står, men det finns ett sådant val nånstans i installationsprocessen av den nya datorn. Om du missar det så kan man föra över det i efterhand också. Det bästa vore om det är samma version av operativsystemet på den nya som på den gamla datorn. Då blir det garanterat inte några problem, men jag har migrerat från 10.6.8 till 10.7.0 utan problem också.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Tack för grymt info! Den gamla macbooken hade snow leopard och den nya lär ha mavericks. Men det är som sagt bara programmen jag vill föra över. Hoppas att det löser sig fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZteDt:

Tack för grymt info! Den gamla macbooken hade snow leopard och den nya lär ha mavericks. Men det är som sagt bara programmen jag vill föra över. Hoppas att det löser sig fint.

Bytte ssd i min macbook air 11" från 64 GB till 240 GB, satte gamla i docka med usb.
Vid start bootade den från dockan och kunde formatera nya ssd,n och installera os till den nya.
Efter os installation frågades om jag ville föra över från gamla till nya. Det gjorde jag naturligtvis.
Allt gick smidigt. Har inte tappat nåt från gamla ssdn, har den nu undanstoppad som reserv.

Enda jag tror kan behöva göras efteråt är att med diskverktyget reparera rättigheter.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Ja men det låter ju som att det här kommer att lösa sig hur smidigt som helst! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog installera om alla program på rätt vis istället för att föra över gammalt.

Permalänk
Inaktiv

Om det nu bara är batteriet, kan du inte starta den med AC-adapter?

Finns ett par bra sätt att hämta data från en Mac som inte bootar upp ordentligt.

Men, startar den inte alls så är ovannämnda förslag ditt enda val.

Skickades från m.sweclockers.com