Permalänk
Inaktiv

Ännu mer problem!! Sabertooth 990fx

Hejsan, jag fick utav rekommendationer från er här på Sweclockers att köpa ett Sabertooth 990fx Moderkort till min setup.
Här kan ni läsa varför jag behövde ett nytt moderkort http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1293601-problem-efter...

Nuvarande Setup
GPU: GTX 770
CPU: AMD FX 9370
RAM: 2gb x4
ssd+hdd
Moderkort: Sabertooth 990fx

Nåja, till själva handlingen dårå.
Jag köpte mig ett Sabertooth 990fx tidigare idag, för att sedan byta ut mitt gamla. Ut med det gamla och i med det nya, kopplade in alla komponenter utan tjafs, cleant och snyggt. Dubbelcheckar så allt sitter.

Sen när jag ska starta datorn så får jag ingen signal till skärmen eller till tangentbordet. Jag testade att starta datorn med endast 2 RAM-minnen i, ingen signal. Testade t.om att byta till mitt gamla grafikkort, fortfarande ingen signal. Detta uteslöt ju att det skulle vara fel på grafikkortet iallafall.

Jag läste nånstans att man var tvungen att uppdatera BIOS versionen, genom att ladda ner den senaste versionen och lägga filen på ett USB-minne för att sedan lägga datorn i standby-läge, strömkabeln i och brytarn ställd på 1. Stoppa in USB'n i BIOS flashback uttaget och hålla in Flashback knappen i 3 sekunder.
Jag gjorde detta och USB-minnet lyste till som om det fick ström. Flashback knappen började blinka lite efter att jag hållt inne den i 3 sekunder, sedan lös den permanent. Jag visste inte vad jag skulle sen så jag startade datorn, och inga framsteg överhuuvidtaget...

Känns som jag har kört fast här och vet inte riktigt hur jag skall fortsätta.

Kan tillägga att CPU-lampan lyser rött konstant när man slår på datorn.

Mvh Hedis

Permalänk
Hedersmedlem

Bättre att stoppa i din gamla cpu och flasha bios med den istället för att göra det i blindo. Då ser du också om det fungerar över huvud taget. Det kan ju vara flera fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hjälpsam

Kan också vara ditt kraftaggregat eller CPU:n, jag kör själv med två Sabertooth rev1 och rev 2 utan problem.
Det låter som kraftaggregatet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon241100:

Hejsan, jag fick utav rekommendationer från er här på Sweclockers att köpa ett Sabertooth 990fx Moderkort till min setup.
Här kan ni läsa varför jag behövde ett nytt moderkort http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1293601-problem-efter...

Nuvarande Setup
GPU: GTX 770
CPU: AMD FX 9370
RAM: 2gb x4
ssd+hdd
Moderkort: Sabertooth 990fx

Nåja, till själva handlingen dårå.
Jag köpte mig ett Sabertooth 990fx tidigare idag, för att sedan byta ut mitt gamla. Ut med det gamla och i med det nya, kopplade in alla komponenter utan tjafs, cleant och snyggt. Dubbelcheckar så allt sitter.

Sen när jag ska starta datorn så får jag ingen signal till skärmen eller till tangentbordet. Jag testade att starta datorn med endast 2 RAM-minnen i, ingen signal. Testade t.om att byta till mitt gamla grafikkort, fortfarande ingen signal. Detta uteslöt ju att det skulle vara fel på grafikkortet iallafall.

Jag läste nånstans att man var tvungen att uppdatera BIOS versionen, genom att ladda ner den senaste versionen och lägga filen på ett USB-minne för att sedan lägga datorn i standby-läge, strömkabeln i och brytarn ställd på 1. Stoppa in USB'n i BIOS flashback uttaget och hålla in Flashback knappen i 3 sekunder.
Jag gjorde detta och USB-minnet lyste till som om det fick ström. Flashback knappen började blinka lite efter att jag hållt inne den i 3 sekunder, sedan lös den permanent. Jag visste inte vad jag skulle sen så jag startade datorn, och inga framsteg överhuuvidtaget...

Känns som jag har kört fast här och vet inte riktigt hur jag skall fortsätta.

Kan tillägga att CPU-lampan lyser rött konstant när man slår på datorn.

Mvh Hedis

Är windows ominstallerat efter moderkortsbytet?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av matte70:

Är windows ominstallerat efter moderkortsbytet?

Han kommer ju inte så långt som till windows ens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det låter som att du har suttit i CPU'n i fel håll.

Permalänk
Medlem

Du har ganska strömkrävande prylar i din setup. 300 W på gtx770 och 220 W på 9350. Är nätagget tillräckligt kraftigt? Skulle kanske kunna vara det som krånglar. En annan detalj som ibland blir fel är att man inte har lyckat trycka ditt minnena ordentligt. Det kan se bra ut fast det inte är det. Se till att de är nertryckta ordentligt. Här finns annars lite tips för Sabertooth och 9350 från ASUS ROG-sida: http://rog.asus.com/forum/showthread.php?34774-Advise-for-FX-9590-9370-%28Centurian%29-users-on-C5F-Z-Sabertooth-990FX-R2.0

Märkligt nog är inte 9350 listad som kompatibel med Sabertooth på annat ställe på ASUS hemsida
http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_990FX/HelpDesk_CPU/. Vilken rev och vilken BIOS har du? Är i vilket fall som helst bra att uppdatera till senaste BIOS.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HåkanH:

Du har ganska strömkrävande prylar i din setup. 300 W på gtx770 och 220 W på 9350. Är nätagget tillräckligt kraftigt? Skulle kanske kunna vara det som krånglar. En annan detalj som ibland blir fel är att man inte har lyckat trycka ditt minnena ordentligt. Det kan se bra ut fast det inte är det. Se till att de är nertryckta ordentligt. Här finns annars lite tips för Sabertooth och 9350 från ASUS ROG-sida: http://rog.asus.com/forum/showthread.php?34774-Advise-for-FX-9590-9370-%28Centurian%29-users-on-C5F-Z-Sabertooth-990FX-R2.0

Märkligt nog är inte 9350 listad som kompatibel med Sabertooth på annat ställe på ASUS hemsida
http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_990FX/HelpDesk_CPU/. Vilken rev och vilken BIOS har du? Är i vilket fall som helst bra att uppdatera till senaste BIOS.

Jo, jag börjar misstänka att mitt Nätagg kanske inte pallar, det är ett Corsair CX600.

Igår var jag och bytte min gamla 9370 till en ny, ifall den på nått sätt hade blivit skadad utav mitt gamla moderkort som inte stödje 9370'n.
För att göra mitt problem enklade att förklara, ger jag alla inblandade komponenter en bokstav.

mobo: A. Mitt första moderkort som satt i min gamla rigg tillsammans med min gamla processor, (Phenom II x4 970)
mobo: B. Mitt nya Sabertooth.

CPU: A. Min phenom II x4 970 som satt i den fungerande riggen som jag ville uppgradera genom CPU (B).
CPU: B. AMD FX 9370, stoppade in den här CPU'n i ett moderkort som inte stöttade FX processorerna

CPU: C. Min nya AMD FX 9370, efter ha varit och bytt ut CPU(B)

Jag hade först mobo (A) + CPU (A), allting fungerade.
Jag köpte sedan ett Creative Soundblaser Z ljudkort och min CPU(B)
Stoppade i ljudkortet och CPU(B) i mobo (A), datorn var på i 2 sekunder sen vägrade den starta.
Testade med mobo (A) + CPU (A) igen, som tidigae funkat. Den vägrade starta. (Gick endast igång utan cpu-sladden inkopplad)
Köpte mobo (B)
Stoppade in mobo (B) och CPU (B), får ingen signal till skärmen, röd CPU-LED lyser på moderkortet, testade Flashback bios saken osv, ingen framgång.

Så nu undrar jag om det är ok att stoppa in CPU(C)! i mobo (B) utan risk för att CPU(C) kan ta skada. :S

Mina RAM-minnen sitte korrekt i, alla "klickar" till, trycker som satan för att de ska in. Ett minus med detta moderkortet må jag säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon241100:

Jo, jag börjar misstänka att mitt Nätagg kanske inte pallar, det är ett Corsair CX600.

Igår var jag och bytte min gamla 9370 till en ny, ifall den på nått sätt hade blivit skadad utav mitt gamla moderkort som inte stödje 9370'n.
För att göra mitt problem enklade att förklara, ger jag alla inblandade komponenter en bokstav.

mobo: A. Mitt första moderkort som satt i min gamla rigg tillsammans med min gamla processor, (Phenom II x4 970)
mobo: B. Mitt nya Sabertooth.

CPU: A. Min phenom II x4 970 som satt i den fungerande riggen som jag ville uppgradera genom CPU (B).
CPU: B. AMD FX 9370, stoppade in den här CPU'n i ett moderkort som inte stöttade FX processorerna

CPU: C. Min nya AMD FX 9370, efter ha varit och bytt ut CPU(B)

Jag hade först mobo (A) + CPU (A), allting fungerade.
Jag köpte sedan ett Creative Soundblaser Z ljudkort och min CPU(B)
Stoppade i ljudkortet och CPU(B) i mobo (A), datorn var på i 2 sekunder sen vägrade den starta.
Testade med mobo (A) + CPU (A) igen, som tidigae funkat. Den vägrade starta. (Gick endast igång utan cpu-sladden inkopplad)
Köpte mobo (B)
Stoppade in mobo (B) och CPU (B), får ingen signal till skärmen, röd CPU-LED lyser på moderkortet, testade Flashback bios saken osv, ingen framgång.

Så nu undrar jag om det är ok att stoppa in CPU(C)! i mobo (B) utan risk för att CPU(C) kan ta skada. :S

Mina RAM-minnen sitte korrekt i, alla "klickar" till, trycker som satan för att de ska in. Ett minus med detta moderkortet må jag säga.

skulle nog tippa på som innan att nätelen som gått sönder, finns ingen som du kan prova en annan med

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HåkanH:

Du har ganska strömkrävande prylar i din setup. 300 W på gtx770 och 220 W på 9350. Är nätagget tillräckligt kraftigt?

Ni noterar att datorn inte ens startar? Delarna drar inte full effekt när datorn startar, den där förbrukningen gäller för full belastning. Har nätagget funkat när man tex spelat med de gamla delarna så är det inte troligt att det är det som är problemet här. Sedan kanske det är för klent i alla fall, men det är inte det som gör att datorn inte startar.

Edit: Så vitt jag kan se på ASUS sida så supportar inte moderkortet den CPU'n.

Edit2: Sorry, det gör det visst. Missade att det fanns två versioner. Så om du köpt det som tipsats om i den andra tråden, dvs SABERTOOTH 990FX R2.0 så ska det funka.

Men återigen. Sätt i den gamla CPU'n och flasha BIOS med den innan du slänger ut mer pengar på saker du kanske inte behöver.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Men återigen. Sätt i den gamla CPU'n och flasha BIOS med den innan du slänger ut mer pengar på saker du kanske inte behöver.

Ja, det är ju en bra idé. Förutom att jag råkade tappa min gamla Phenom II x4 970 i marken ungefär samtidigt som jag trodde att allt skulle funka med den CPU(B) i mobo(B), hehe. Piggarna var helt åt fanders, jag har böjt tillbaka dom så den klickar i AM3 socketen på mitt gamla moderkort, men vågar inte testa stoppa i den i mitt Sabertooth

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon241100:

Ja, det är ju en bra idé. Förutom att jag råkade tappa min gamla Phenom II x4 970 i marken ungefär samtidigt som jag trodde att allt skulle funka med den CPU(B) i mobo(B), hehe. Piggarna var helt åt fanders, jag har böjt tillbaka dom så den klickar i AM3 socketen på mitt gamla moderkort, men vågar inte testa stoppa i den i mitt Sabertooth

Du verkar inte ha det lätt du. I vilket fall som helst, så om ditt nätagg funkade med den gamla datorn och du kunde spela och så, så ska nätagget orka starta din nya dator också. Dvs om du springer iväg och köper ett nytt nätagg så kommer du ändå att ha samma problem, vilket jag tror är att du inte har rätt bios till din nya CPU.

Du kan ju prova ditt gamla moderkort med din gamla CPU. Funkar det så är det ju troligt att din gamla CPU funkar i ditt nya moderkort också. Andra alternativ är om du har någon kompis med en Phenom II CPU du kan låna, eller att vända dig till företaget som sålde det nya moderkortet till dig och be dem flasha BIOS'et.

Bekräfta gärna att det är R2.0 versionen av moderkortet du har, annars kan vi lägga ner detta direkt, för den första versionen av det moderkortet fixar inte din nya processor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Du verkar inte ha det lätt du. I vilket fall som helst, så om ditt nätagg funkade med den gamla datorn och du kunde spela och så, så ska nätagget orka starta din nya dator också. Dvs om du springer iväg och köper ett nytt nätagg så kommer du ändå att ha samma problem, vilket jag tror är att du inte har rätt bios till din nya CPU.

Du kan ju prova ditt gamla moderkort med din gamla CPU. Funkar det så är det ju troligt att din gamla CPU funkar i ditt nya moderkort också. Andra alternativ är om du har någon kompis med en Phenom II CPU du kan låna, eller att vända dig till företaget som sålde det nya moderkortet till dig och be dem flasha BIOS'et.

Bekräfta gärna att det är R2.0 versionen av moderkortet du har, annars kan vi lägga ner detta direkt, för den första versionen av det moderkortet fixar inte din nya processor.

Jag tror nånting hände med mitt gamla moderkort när jag stoppade in 9370'n eftersom systemet inte startade med min gamla CPU heller, efter hag testade med 9370. (Gjorde en tråd under det scenariot också, tror jag länkade den här)

Ja, jag har 2.0 Sabertooth.
Dock så funderar jag på att, innan jag överhuvudtaget tar ut CPU(C) ur kartongen, så ska ja försöka byta in detta moderkort (B) för 1290:- och sedan köpa ett Crosshair V Formula Z. Läste i den tråden som någon länkade ang min processor. Där skrev massa folk att den här processorn skulle behöva 8-pin kontakt + 4-pin kontakt som bara fanns på Crosshair kortet, inte på mitt.

För om mitt moderkort nu på nått sätt kanske har blivit skadat utav min CPU(B) känns det onödigt att testa om jag nu ändå kommer behöva ett annat moderkort för att effektivt kunna stödja 9370'n. Nu har jag dock inga större planer på o överklocka skiten ur processorn i och med att jag inte vet hur man gör

Angående nätagget, så vill jag nästan safea o köpa typ ett 750W.

Fyfan.... jag som bara ville uppgradera min lilla processor, slutar med en helt ny dator ungefär o.o

Permalänk
Medlem

OBS har inte läst genom tråden, men lyser CPU lampan konstant kan du ha skadat pinsen på processorn.
Ganska stor risk i alla fall.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon241100:

Jag tror nånting hände med mitt gamla moderkort när jag stoppade in 9370'n eftersom systemet inte startade med min gamla CPU heller, efter hag testade med 9370. (Gjorde en tråd under det scenariot också, tror jag länkade den här)

Ja, jag har 2.0 Sabertooth.
Dock så funderar jag på att, innan jag överhuvudtaget tar ut CPU(C) ur kartongen, så ska ja försöka byta in detta moderkort (B) för 1290:- och sedan köpa ett Crosshair V Formula Z. Läste i den tråden som någon länkade ang min processor. Där skrev massa folk att den här processorn skulle behöva 8-pin kontakt + 4-pin kontakt som bara fanns på Crosshair kortet, inte på mitt.

För om mitt moderkort nu på nått sätt kanske har blivit skadat utav min CPU(B) känns det onödigt att testa om jag nu ändå kommer behöva ett annat moderkort för att effektivt kunna stödja 9370'n. Nu har jag dock inga större planer på o överklocka skiten ur processorn i och med att jag inte vet hur man gör

Angående nätagget, så vill jag nästan safea o köpa typ ett 750W.

Fyfan.... jag som bara ville uppgradera min lilla processor, slutar med en helt ny dator ungefär o.o

Hej du har en 8-pin kontakt som måste vara i ovanför cpun heter EATX12v annars bootar det icke, annars är det lika 8+2 fas strömförsörjning som crosshairkortet har så det är pengar i sjön och byta, Kör själv en 8350 i 4.7ghz på ett corsair cx 500m nätaggregat så jag tror inte det är det, låter som 8-pinnarn eller felaktig montering/bios.

Biosflash med usbsticka är lite klurigt ska vara rätt namn på filen, och rätt format på usb stickan tror jag, men kortet har stöd för cpun från bios version 1708 som är ganska gammal nu, mitt moderkort levererades med den versionen när jag köpte mitt för ett år sen, borde vara nyare på ditt men man kan ju inte vara säker.

Visa signatur

Fractal Design XL R2, ASUS Sabertooth R2.0, AMD FX 8350@245x20=4.9ghz, Noctua D15, RAM 1866Mhz 8GB, Gigabyte Radeon R9 270X, Evga supernova g2 750.

Permalänk
Medlem

Det ska fungera klockrent med det moderkort du har tillsammans med den CPU. Jag kör samma saker. Läs ordentligt hur det fungerar med att uppdatera BIOS genom flashback-knappen. Det står i manualen vad dioden signalerar. Har för mig det kunde vara lite krångligt att tajma rätt.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv

Okej, schyssta svar.

En sista fråga bara innan jag tänker testa att stoppa den här sprillans nya processorn.

Finns det någon risk/chans att den här processorn kan bli skadad p.g.a vad som tidigare hänt?
Risken är ju också jag helt enkelt kanske har fått ett moderkort med fabriksfel eller liknande. Men det borde väl inte kunna skada en processor? eller

Jag har ny och fräsch kylpasta på kylaren och allt är redo.

Permalänk
Medlem

Alltså läste igenom din gamla tråd med, och vart lite konfunderad angående att du stoppade i en cpu på 220w tdp i ett 870A krets moderkort med am3 sockel.
am3+ är så vitt jag fattar kombitabel med äldre am3 cpu´s men inte tvärt om, alltså am3 kan inte funka med am3+ cpu´s bara några få moderkort som gör det och då får tdp´en inte vara högre än 125 eller lägre antar jag eftersom det är gamla tdp gränsen för 870 chip.

håller med dom andra i tråden att nätagget kan vara paj sen det försöket när jag läst igenom din andra tråd så låna ett fräscht av nån och pröva nya cpun och mobot och ram om du kan, ja allt när du ändå är i gång.

Visa signatur

Fractal Design XL R2, ASUS Sabertooth R2.0, AMD FX 8350@245x20=4.9ghz, Noctua D15, RAM 1866Mhz 8GB, Gigabyte Radeon R9 270X, Evga supernova g2 750.

Permalänk
Medlem

Hur gick det ?

Visa signatur

Fractal Design XL R2, ASUS Sabertooth R2.0, AMD FX 8350@245x20=4.9ghz, Noctua D15, RAM 1866Mhz 8GB, Gigabyte Radeon R9 270X, Evga supernova g2 750.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LGZ85:

Hur gick det ?

Bra antar jag, hehe.

Jo juste, jag köpte ett nytt nätagg, ett CX750M. Kopplade in allt tjaffs korrekt, och gamla bettan drog igång
Dock så är processorn ganska varm tror jag. Först såg jag att den låg i typ 65 grader i BIOS-mode. Blev vettskrämd och vågade inte gå till windows efter ha gjort alla inställningar, men gjorde det ändå senare.

Den ligger på 30-40 grader i idle, och när jag har t.ex Hearthstone, WoW, google tabs. Så drar den upp i 65+ grader. Har inte installerat några större grafiktestande spel än. Jag har en hyffsatt gammal cpu-kylare. en [B]Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2[B] så den bör man ju uppgradera, men har ingen lust att slänga iväg mer pengar atm.

Så blev det. Om du läste min förra tråd. Någonting måste ha hänt med mitt gamla nätagg samt moderkortet när jag stoppade in AMD 9370 i mitt sketna moderkort. Jag som trodde nätaggen skulle vara det sista som kunde gå sönder när datorn inte startar ^_^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon241100:

Bra antar jag, hehe.

Jo juste, jag köpte ett nytt nätagg, ett CX750M. Kopplade in allt tjaffs korrekt, och gamla bettan drog igång
Dock så är processorn ganska varm tror jag. Först såg jag att den låg i typ 65 grader i BIOS-mode. Blev vettskrämd och vågade inte gå till windows efter ha gjort alla inställningar, men gjorde det ändå senare.

Den ligger på 30-40 grader i idle, och när jag har t.ex Hearthstone, WoW, google tabs. Så drar den upp i 65+ grader. Har inte installerat några större grafiktestande spel än. Jag har en hyffsatt gammal cpu-kylare. en [B]Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2[B] så den bör man ju uppgradera, men har ingen lust att slänga iväg mer pengar atm.

Så blev det. Om du läste min förra tråd. Någonting måste ha hänt med mitt gamla nätagg samt moderkortet när jag stoppade in AMD 9370 i mitt sketna moderkort. Jag som trodde nätaggen skulle vara det sista som kunde gå sönder när datorn inte startar ^_^

Ska du ha nytta av din nya CPU är din nuvarande kylare undermålig då denna inte klarar grundkraven på vad FX:en drar wattmässigt, så byt till en bättre kylare "asap".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Arctic cooler freezer 7 är inte i närheten av att kyla en 9370 bra, kan rekomendera en arctic cooling freezer A30 inte bäst men enkel att montera!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080712

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Ska du ha nytta av din nya CPU är din nuvarande kylare undermålig då denna inte klarar grundkraven på vad FX:en drar wattmässigt, så byt till en bättre kylare "asap".

Jovisst, har du något tips på en kylare som håller måttet? Helst inte vattenkylning då jag inte kommer orkar underhålla den med nytt vatten osv.

Har ett Antec 300 chassi
http://cdn.overclock.net/4/48/4855d693_vbattach96778.jpeg
Ser väl ut sådär nånting.

Kan väl lägga ner 600-900kr på en fläktfan iallfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon241100:

Jovisst, har du något tips på en kylare som håller måttet? Helst inte vattenkylning då jag inte kommer orkar underhålla den med nytt vatten osv.

Har ett Antec 300 chassi
http://cdn.overclock.net/4/48/4855d693_vbattach96778.jpeg
Ser väl ut sådär nånting.

Kan väl lägga ner 600-900kr på en fläktfan iallfall

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processo...

Tror att antec 300 klarar en kylare med maxhöjd 170mm.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1822028, den kan jämställas mot den jag har (som verkar utgått). Ca 61 grader under load.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Din cpu kommer throttla som en galning och du kommer få prestandaproblem om du inte byter ut din kylare.
Byt till Noctua DH-15.
Den är som gjord för den cpun.
Alternativet är vattenkylning Corsair Hydra H110.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Fattar nada !!?

Det problem som beskrivs i denna tråden är tydligen vanligt förekommande med dessa mobos ?

Mitt problem är liknande .. fast bakvänt !!

Mitt mobo har stått i ca 2 år å tickat ...
Använder det mest till att dela ut HD och lite torrent typ.

Inga klockningar eller andra konstigheter.

Byggt i ett R4 med ett 10tal fläktar å vatten på cpu.

2*4 1600 minne
8120 cpu
Adata ssd som systemdisk

OCH SÅ .. UTAN FÖRVARNING !!!

Har jag tur kan jag komma in i bios.
Har lyckats installera senaste bios som fanns till detta skräpkort.

EDIT: Startade skräpet nu. Allt startar .. men inte bios.

Har testat allt jag kan komma på, läst en massa forum.
Men hittar bara liknande problem utan lösningar.

Ngn som vet om det finns en lösning, eller blir jag tvungen att spendera mera ?

( Aldrig mer ett asus )

Visa signatur

Jag har en bra maskin, men den förändras hela tiden.

Permalänk
Hjälpsam

Allt startar?
Windows också, eller snurrar bara fläktarna igång?
Vad för monitor, hur kopplas den in?
Har du Sabertooth R1 eller R2?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har själv den gamla modellen av Sabertooth 990fx .. såg att man måste ha rev 2 och uppdatera bios innan man stoppa i en 220w cpu
kolla om du kan låna en äldre cpu och testa tror den startar då.... uppdatera bios innan du sätter tillbaka fx9370 cpu

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Är windows ominstallerat efter moderkortsbytet?

Det är ju nästa steg dock ska den boota enda även om han kommer få problem...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob