Permalänk
Medlem

Mest PPD per krona (CPU)

Går i tankarna på att skaffa något på begagnatmarknaden för folding som även får komplettera som element just nu

Vilken/vilka processor(er) ger mest PPD per krona i dagsläget?

Jag avvaktar med 4CPU-byggen än så länge.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Haswell är praktisk, då den har bäst prestanda av alla desktop-processorer, kombinerat med jämförelsevis rätt måttlig värmeutveckling. Även om den är förhållandevis dyr i inköp blir ju elräkningen lägre i det långa loppet, plus din bostad hettas ju inte upp riktigt lika kraftigt heller.

Permalänk
Medlem

I mitt fall är det mest positivt med en het processor, då jag just nu inte betalar elen, samtidigt som värden har snålat in på värmen och har ca 16°. Dock ska jag flytta om en månad, så det beror väl lite på värdet om det är lönt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Grafikkort är ganska överlägsna, även när det gäller användning som element.
Rekommenderar att du investerar i ett sådant istället.
inget äldre än Fermi eller eller Evergreen stödjs.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ett eller två 750ti ger väl hyffsad ppd med låg strömförbrukning och pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

Ett eller två 750ti ger väl hyffsad ppd med låg strömförbrukning och pris.

yep, men kom ihåg att herr trådskapare vill ha hög strömförbrukning.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |