Unreal Engine 4 glänser när utvecklare utforskar möjligheterna

Permalänk
Medlem

Bioshock var ju skitfult. Kantiga modeller, dåliga texturer och fönstrena såg kassa ut. Överdrivet ljus också...

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Bioshock var ju skitfult. Kantiga modeller, dåliga texturer och fönstrena såg kassa ut. Överdrivet ljus också...

Det är ju samma modeller och texturer som i orginalspelet vilket tydligt står i artikeln.

Permalänk
Medlem

Deus Ex-inspirerade demot var briljant snyggt.

En stor skillnad om man jämför med de tidigare läckta demon som läckte via neogaf för några dagar sedan(tänker på Elemental- och Cave-demot m.fl.)

Det bevisar hur bra det hela kan bli, åtminstone om Quixel's verktyg också används i samband med motorn.
Frågan är dock om någon kommer göra ett sådant spel? Det skulle nästan behöva bli PC-exklusivt.

Permalänk
Medlem

Quixels demo ser riktigt ruskigt bra ut, härligt! Nu blir jag ju sugen på att knåpa ihop ett eget spel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bara för att du inte sett dom så betyder det inte att dom inte finns.

Viscera Cleanup Detail

Haha, det var det sjukaste! x)

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Vart är dammråttorna?!

Om ett spel ska vara verklighetstroget måste det finnas damm, har då inte sett någon springa runt och dammat när jag har varit in och lirat..

*Irony.*

Brukar trälådor ligga och drälla överallt? (Half-Life)

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RcT:

Spelbara och icke spelbara demos finns att ladda hem här:
http://www.techpowerup.com/forums/threads/unreal-engine-4-ele...

Blandannat ett helt fungerande fps-spel med bots och servrar. Cave demot tyckte jag såg ricktigt bra ut.

Tackar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Snyggt.. Men varför ser allt på plastigt ut? Har alltid tyckt att Unreal har lite väl mycket glossy-ytor i sina projekt. Däremot Bioshock i UE4 ser riktigt snyggt ut.

Skrivet av €lysian:

Allting ser överexponerat ut och metallföremål ser fortfarande ut som plast...

Håller med helt klart.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Helt otroligt läckert.
Att det funkar att köra in i en nyare motor?!
Att inte spelförläggarna inte gör denna enkla fix och säljer igen o igen samma gamla lir.
Vore enkelt sätt att få alla att köpa & spela igen bra spel.

Spelar precis om Bio 1 (6h) & Deus Ex:HR (33h)
Skulle lätt köpa dessa igen på Steam om grafikmotorn uppgraderades och grafiken hottades upp. LÄTT
och spela om igen å igen

Permalänk
Skrivet av Chigurh:

En hyfsat viktig fråga är om allt renderas i real-tid? Vore också bra att veta om Playstation 4 och Xbox One kommer se så bra ut eller om det är en stationär dator med ett 10 000 kr grafikkort.

Hade varit väldigt najs att få se ett spelbart Unreal engine 4 demo. Men det kanske finns?

Varken PS4 eller Xbox One kommer någonsin kunna se lika bra ut om ens hälften...

Skulle jag tro

Visa signatur

Svea Rike är det bästa spel som finns!!

Permalänk
Medlem

Är ni medvetna att detta var möjligt för 13 år sedan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Allting ser överexponerat ut och metallföremål ser fortfarande ut som plast...

Ja och varför så mycket bloom där det inte ens bör finnas, ser inte så realistiskt ut utan bara mera överdrivet.

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Jag är inget stort fan av datorspel, men kommer spelen börja se ut såhär (tycker grafik är extremt viktigt) så kan jag tänka mig att köpa en speldator endast för de nya spelen!

vill man se spel som ser ut så kan man lägga sig i frysboxen och sätta timern på 10 år

Permalänk
Inaktiv

Jag har lekt runt lite i Unreal engine 4 och jag måste säga att det är en fantastisk motor. Även jag som är någolunda N00b inom spel skapande kan skapa snygga miljöer (inte lika snygga som dem i videon). Fantastik grafik motor!

Permalänk
Medlem

Första videon fick mig först att tänka på Doom 3, sedan såg jag givetvis deus ex hr vibbarna med den. Jag undrar hur doom 4 kommer bli, och hur Doom på den ryktade id tech 6 skulle se ut. id tech 6 skulle också ha ray tracing liknande kvalite, om den inte faktiskt använder ray tracing. Enligt wikipedia ska den uttnyttja hårdvara som inte finns på marknaden (när det skrevs antagligen).
Måste erkänna att jag underskattat bioshock som spel, grafiskt var det ju fantastiskt och även ljudet. Jag är dock inte fan av den spelform som bioshock tillhör, som jag skulle vilja påstå att dishonored, dark messiah och singularity mfl också tillhör. Striderna i samtliga av de spelen är relativt enformiga (sanning med viss modifikation kanske), samt att spelen är väldigt linjära. Dock är samtliga av dem spel som gav mig huvudbry och som fascinerade mig i ett par dagar. Jag skulle dock inte säga att något av dem är bland de mest minnesvärda spel jag spelat.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ett litet test jag gjorde för typ 1,5år sen i CryEngine, ska bli kul att testa göra nått i UE4.
.

Topview:

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patan77:

Ett litet test jag gjorde för typ 1,5år sen i CryEngine, ska bli kul att testa göra nått i UE4.
.
http://www.patan77.com/download/cryengine_inside_wip.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=aZLk2sWF1hA

Snyggt som fan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustaf 2001:

Varken PS4 eller Xbox One kommer någonsin kunna se lika bra ut om ens hälften...

Skulle jag tro

Allt för tidigt att sia om det. Se bara hur mycket man lyckades kräma ur 7 år gammal hårdvara i PS3/Xbox 360 när GTA V släpptes? En sak som är säker är att spelen kommer se bättre och bättre ut med åren eftersom utvecklare lär sig allt eftersom att pressa ut minsta lilla ögongodis ur hårdvaran.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag får grinöga av att de flesta kommentarerna handlar om konsoller, medan det verkliga underverket till spelmotor (om än använd till många dåliga spel) som UT-engine verkligen är går underuppskattad för sina tekniska meriter. ID's senaste "revolutionerande" (även om ordet kastas runt en hel del) var doom3 motorn. Relativt nya aktörer som Crotek, Bethesda, EPIC och Unigine har visat var skåpet ska stå. Nått jag finner aningens lustigt är dock att alla utom Bethesda har portability som en feature. Men å andra sidan licensierar ej heller Bethesda sin motor till andra.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Snyggt som fan!

Det där kan du göra i den många år gamla HL2 motorn från Valve. Google "T&L lighting pack" samt "High Texture pack". Du kan även installera "real physics pack" men den är svårare att få tag på då den är olaglig i USA pga reverse engineering aspekterna som de tagit från HAVOC.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Hallå... Ge mig ingame rendering inte pre-*rendering demos..

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Hallå... Ge mig ingame rendering inte pre-*rendering demos..

Inget pre-render här, det är exakt 'ingame'.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Inget pre-render här, det är exakt 'ingame'.

Nja vet vi inte, det är ju för bakad AO så det är ju ganska fusk, varför inte realtime dynamic lighting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaf 2001:

Varken PS4 eller Xbox One kommer någonsin kunna se lika bra ut om ens hälften...

Skulle jag tro

Vilket tyvärr ibland innebär att spelen inte utnyttjar en dators hårdvara fullt ut eftersom spelen är utvecklade att också vara spelbara på konsolerna. Om inte utvecklarna har gjort ett super jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Nja vet vi inte, det är ju för bakad AO så det är ju ganska fusk, varför inte realtime dynamic lighting.

Nu vet jag inte exakt hur videon är filmad, men när folk pratar om pre-renders brukar det vara gjort med något annat program (Se Blizzards pre-renders och gämnför med spelmotorn till det spelet som pre-rendern hör till.)
I detta fallet skulle det gå hur bra som helst att hoppa rakt in i rummet där och gå omkring.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Atlas Tasume:

Nu vet jag inte exakt hur videon är filmad, men när folk pratar om pre-renders brukar det vara gjort med något annat program (Se Blizzards pre-renders och gämnför med spelmotorn till det spelet som pre-rendern hör till.)
I detta fallet skulle det gå hur bra som helst att hoppa rakt in i rummet där och gå omkring.

Yes. Det gör det. Det är riktigt trevligt att hoppa in och pilla i Unreal Engine faktiskt! Fyran är väldigt intuitiv och smidig! Min dator gråter en aning bara, lite trist att det inte går att sätta en framecap enkelt i view porten.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Såg inte så bra ut och inte lika imponerande som CRY ENGINE 3 . Men va ändå helt okej

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Som många andra sa, inte helt i klass med de allra bästa grafikmotorerna men ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag var riktigt missnöjd med Elemental tech demot som enligt mig hade blivit rejält fördummat (mest troligt pga "next-gen" konsolerna), så jag bestämde mig för att modifiera ljuset lite för att försöka efterskapa demot från 2012 så gott det gick. Tyvärr gick det inte att bygga ihop demot av någon anledning, och previewn crashar under landsskaps-scenen. Förmodligen berodde det på att jag använde mig utav en låst funktion för riktigt dynamic global illumination som är "Work in progress" för tillfället.

Knåpade ihop en bild i alla fall, och så här blev resultatet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Quixel heter företaget, nDo och dDo heter deras verktyg. Megascans är ett texturbibliotek som mer är en tjänst snarare än ett verktyg, ungefär som CG Textures, fast med texturer kalibrerade för PBR.