Permalänk

Dator går segt

Hej!

Mina föräldrars dator har nu under en längre period gått väldigt segt. Det går bra att starta den och sitta och surfa eller spela spel men så fort man ska stänga ner den tar allt en enormt lång tid. De kör Windows 8 med Pokki och det kan ta flera minuter efter att de tryckt på stäng av dator innan de kan trycka på bekräfta knappen så att datorn verkligen börjar stänga ner sig.

Windows Update verkar gå segt också ( har själv varit med om det innan ) och den kan stå och tugga väldigt länge innan den kommer igång med uppdateringarna så att den kan stänga av sig.

Vad kan vara fel här? Min första tanke är hårddisken men samtidigt har de Ubuntu på denna datorn också och då går den som ett skott. Om det är Windows 8 det beror på var ska man börja? Kolla efter virus?

De har defragmenterat datorn så sent som igår men utan resultat.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Specs?
Och kan nästan garantera att det är något av Lenovos bloat ware eller pokki som segar ner den

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Ominstallera windows möjligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej!

Mina föräldrars dator har nu under en längre period gått väldigt segt. Det går bra att starta den och sitta och surfa eller spela spel men så fort man ska stänga ner den tar allt en enormt lång tid. De kör Windows 8 med Pokki och det kan ta flera minuter efter att de tryckt på stäng av dator innan de kan trycka på bekräfta knappen så att datorn verkligen börjar stänga ner sig.

Windows Update verkar gå segt också ( har själv varit med om det innan ) och den kan stå och tugga väldigt länge innan den kommer igång med uppdateringarna så att den kan stänga av sig.

Vad kan vara fel här? Min första tanke är hårddisken men samtidigt har de Ubuntu på denna datorn också och då går den som ett skott. Om det är Windows 8 det beror på var ska man börja? Kolla efter virus?

De har defragmenterat datorn så sent som igår men utan resultat.

Tacksam för svar.

Ladda ner CCleaner och rensa och registerstädare (men spara inte dom då) du kan även avaktivera bakgrundskörning om dina föräldrar kör via Internet explorer,firefox eller chrome ,så bör den gå lite snabbare! https://www.piriform.com/ccleaner/download/standard

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

Specs?
Och kan nästan garantera att det är något av Lenovos bloat ware eller pokki som segar ner den

Det är min gamla speldator byggd av Inet.

AMD Athlon II X4 620
4GB Ram
AMD HD6870

Den kör en helt ren version av Windows 8.

Skrivet av xGreenRed:

Ominstallera windows möjligen?

Åh måste jag? Får antagligen göra det om jag inte kan få snurr på den igen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Ladda ner CCleaner och rensa och registerstädare (men spara inte dom då) du kan även avaktivera bakgrundskörning om dina föräldrar kör via Internet explorer,firefox eller chrome ,så bör den gå lite snabbare! https://www.piriform.com/ccleaner/download/standard

Tack! Hade helt glömt det programmet nu när man själv kör SSD. Rensade och blev av med hela 1495mb skräp på datorn. Sökte efter virus med Malmwarebytes och fann inga. Drog även in senaste grafikdrivrutinen också och den verkar lite piggare nu. Jag skriver här igen om jag behöver mer hjälp.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det går rätt snabbt för nån oförsiktig eller oerfaren att ställa till det i Windows så att Windows var rent innan du gav den till dom utesluter inget.

Troligast är något i Windows.
Sen prylar/kablar som kopplats till datorn.
Sist något i själva datorn.