Hemsida som kan läsa "csv"-filer?

Permalänk
Medlem

Hemsida som kan läsa "csv"-filer?

Jag letar efter en enkel kod som man kan använda som hemsida.
Koden ska lista filerna i en mapp på min hemsida och ställa upp det i en tabell, typ som i Excel.

Exempel på en sån tabell:
Filnamn (med länk att ladda ner) latitude longitude "var detta är" (enligt användaren själv)
Malmö 55.604957 13.003626 Skåne, Sverige
Stockholm 59.328930 18.064910 Stockholm

Etc..
Datan i filerna kommer vara semicolonsepererad.
Malmö;55.604957;13.003626;Skåne, Sverige

Någon som har en kod som gör något liknande detta? Jag är totalt urkass på "web-programmering".
Sitter just nu och skriver koden för att skapa filerna, och undrar då samtidigt, spelar det någon roll om de heter csv eller någon annan filändelse?
Det kommer fortfarande vara en "textfil" i grunden.

Permalänk
Medlem

Varför väljer du att lägga informationen i filer?
Varför väljer du iså fall CSV format?

Om du nu sitter och skriver kod för att skapa upp filerna varför väljer du just att gå denna vägen?
Var hämtar du denna informationen ifrån?

Finns betydligt lättare alternativ, framförallt nu när du själv kan välja.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Varför väljer du att lägga informationen i filer?
Varför väljer du iså fall CSV format?

Om du nu sitter och skriver kod för att skapa upp filerna varför väljer du just att gå denna vägen?
Var hämtar du denna informationen ifrån?

Finns betydligt lättare alternativ, framförallt nu när du själv kan välja.

Bra fråga.
Jag tänkte att det ger det snyggaste resultatet. Men det spelar egventligen ingen stor roll.

Informationen kommer från MS Excel där användaren knappar in informationen ovan.
Användaren sparar infon lokalt på sin dator (i registret) och om han/hon vill så finns möjligheten att exportera/importera data från andra användare.
Och det är där jag är nu.

Datan sparas i textfil med hjälp av VBA och namnges enligt ovan exempel med "Malmö" eller "Stockholm".

Tanken är att det sen ska finnas en "databas" med de ställen som användare väljer att exportera och dela med sig. (hensidan)
I annars kan användare maila de exporterad datan och importera lokalt.

Men jag är helt klart öppen för förslag på hur det kan förbättras.

Permalänk
Medlem

Hade det varit jag så hade jag försökt slänga upp en databas så snabbt som möjligt.
Parsa/exportera in alla existerande data till databasen.
Få upp ett "GUI" som användarna ska arbeta i, alltså försöka komma ifrån det här med filer.
Här kan man även göra fina valideringar och dylikt i framtiden, för att minimera männskliga fel som kan inträffa.

Tillsvidare försök få till XML som du visar med hjälp av XSLT med önskat krav.
När allt är uppe med databas etc gå över till databasen och slopa allt som har med filer att göra.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Hade det varit jag så hade jag försökt slänga upp en databas så snabbt som möjligt.
Parsa/exportera in alla existerande data till databasen.
Få upp ett "GUI" som användarna ska arbeta i, alltså försöka komma ifrån det här med filer.
Här kan man även göra fina valideringar och dylikt i framtiden, för att minimera männskliga fel som kan inträffa.

Tillsvidare försök få till XML som du visar med hjälp av XSLT med önskat krav.
När allt är uppe med databas etc gå över till databasen och slopa allt som har med filer att göra.

Jag hänger inte riktigt med på vad du säger men jag förstår det rätt så menar du att själva databasen ska liggapå internet och användaren hämtar info därifrån direkt istället för lokalt?
Detta är inte önskvärt eftersom det ska gå att använda även utan internetuppkoppling.

GUI är klart.
4 textfält, en spara knapp, importera, exportera, deleteknapp.
Så användaren fyller i ett formulär, eller klicka på en av de sparade punkterna.
Därefter om han/hon vill exportera så skapas filen med ett knapptryck.

Att ha en stor samlingsdatabas med allas data är inte heller optimalt efterom alla användare inte har användning för varandras data.
Utan om jag vill "stockholm" så kan jag gå in på sidan och ladda ner den filen och importera datan, när datan är importerad så tass filen bort för då är det sparat i registret.

Men som sagt jag förstår inte helt vad du menar, så det kan mycket väl vara en bra ide som jag bara inte förstår.

Permalänk
Medlem

Lite svårt för att gissa oss till vad det är du är ute efter.
Du fråga om hjälp om hemsida och web-programmering då tar man ju för givet att det är internet.
Du får ge oss en mer helhets beskrivning på vad det är du ska göra.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Lite svårt för att gissa oss till vad det är du är ute efter.
Du fråga om hjälp om hemsida och web-programmering då tar man ju för givet att det är internet.
Du får ge oss en mer helhets beskrivning på vad det är du ska göra.

Jo, det är sant att själva databasen kan/ska finnas tillgänglig på internet.
Men när datan används ska det bara hämtas från lokalt sparad data.

Om användaren har hämtat malmö eller stockholm (laddat ner filen och importerat, eller själv matat in det manuellt) så ska dessa vara tillgängliga.
En annan användare kanske vill ha kiruna och göteborg.

Hemsidan ska bara vara en samlingssida för det som andra användare lagt upp.

Ett annat exempel skulle kunna vara, tänk dig hur det fungerar om du vill ha svenska texter till en film.
(inte för att jag vet säkert men) det finns nån sida som har alla undertexter listade.
Du väljer att du vill ha texten till Jurassic park. Du laddar ner den.
Typ samma funktion är det tänkt.
Hemsidan ska bara lista upp det som finns inte agera databas där informationen hämtas direkt vid körning från.
Utan har användaren laddat ner "Kiruna" så ska den finnas tillgänglig, annars inte.

Gör det saken lite klarare?
Ber om ursäkt om det verkar lite rörigt

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för data vi pratar om.
Du har bara angivit följande:
Malmö 55.604957 13.003626 Skåne, Sverige
Stockholm 59.328930 18.064910 Stockholm

Då antar man ju att det är nån form av dokumentation/platsregister eller dylikt för städer.
Då lämpar sig en databas med korrekta uppgifter för detta.

Vi har fortfarande en dålig bild på krav samt data vad det handlar om

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ge mer eftersom det inte finns mer att ge.
Exemplen Malmö och Stockholm är i princip så som datan ser ut som används.

Jag vet inte vad du saknar.

Som jag sagt förut, allt som har med att läsa in och skriva denna data fixar jag själv utan problem.
Det jag behöver hjälp med är att skapa en sida som kan presentera filerna som finns där samt vad som står i filerna.

Jag kan göra en hemsida i notepad (vill minnas man använder td och tb för tabeller) men det kommer ta lång tid och det är mycket manuellt arbete jag gärna vill slippa.

Så igen, det jag söker är en tabell där första kolumnen är första datan i filen:
Stockholm
Och denna är då en länk som gör att man kan ladda ner filen.

Andra kolumnen är nästa datafält i filen
Latituden

Tredje kolumnen är nästa datafält i filen
Longituden

Och sista fältet är platsens "område"
Stockholm

Jag vet helt ärligt inte vad mer du söker för jag kan inte ge det i så fall.

Permalänk
Avstängd

CSV är ju bara en textfil med kommaseparerade värden, det är väl inget konstigt att läsa in den som alla andra textfiler? Sätt rätt delimiter bara. Sen håller jag förstås med ovanstående om att en databas hade varit en bättre lösning på massvis av sätt, men det blir förstås lite mer komplicerat och ännu mer så om den ska vara speglad lokalt osv.

Permalänk
Medlem

om jag inte missminner mig så kan XL exportera till HTML. Borde funka med så pass enkel struktur som du pratar om.

Med vänlig hälsning, Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

CSV är ju bara en textfil med kommaseparerade värden, det är väl inget konstigt att läsa in den som alla andra textfiler? Sätt rätt delimiter bara. Sen håller jag förstås med ovanstående om att en databas hade varit en bättre lösning på massvis av sätt, men det blir förstås lite mer komplicerat och ännu mer så om den ska vara speglad lokalt osv.

Jo men jag vet inte hur man skriver på "webspråk".
Som sagt är jag verkligen urkass på det.

Angående databas på internet så är svaret absolut nej.
Det kommer inte fungera.
Användaren måste kunna använda programmet även utan internet.

Skrivet av Tea42BBS:

om jag inte missminner mig så kan XL exportera till HTML. Borde funka med så pass enkel struktur som du pratar om.

Med vänlig hälsning, Lazze

Ja som statisk sida kan Excel göra det men inte så den läser av vilka filer som finns i mappen och uppdaterar efterhand som man lägger till nya filer.

Men det verkar som ingen vill hjälpa så det lär väl bli att jag får göra en statisk sida som jag uppdaterar manuellt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle fortfarande ha en databas på "internet".
Du gör en klientapplikation med en "tiny" databas typ SQLITE.
Användare kan då arbeta mot en klient-databas, när sedan användare får tillgång till "internet" så kan data syncas etc.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Legendarisk

TS: Diskutera på ett trevligt och konstruktivt sätt. Är du inte nöjd med förslagen som ges så får du försöka förklara varför och förtydliga din frågeställning.

* Tråd rensad *

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

*Suck* Läs om allt, så tror jag att du förstår att man försöker hjälpa dig. Va inte otrevlig

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk

Man fattar inte ett skit av vad du menar. "Jag ska ha en databas på internet, fast inte på internet, där man ska kunna dela data." Om du bara ska ha lokala filer så behöver du ju ingen databas. Skaffa Google-Drive förfan!

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste är väl att låta webservern lista innehållet i katalogen där CSV filerna ligger.
Inställningen heter Directory listing, Directory browsing eller dylikt.
Det som presenteras är då en enkel lista av alla filer, likt denna.
Eftersom det är .CSV så kommer Excel vilja öppna dom vid nedladdning och sedan presentera innehållet i en tabell.

Rimligtvis slår du igång funktionen endast för katalogen där CSV filerna ligger, och så sköter du filuppladdningen igenom en annan katalog.

Hur du löser att folk laddar upp filer är en annan boll, du verkar ju arbeta på någon lösning för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

TS: Diskutera på ett trevligt och konstruktivt sätt. Är du inte nöjd med förslagen som ges så får du försöka förklara varför och förtydliga din frågeställning.

* Tråd rensad *

Frågan är ganska tydlig om man läser första inlägget.
Jag har vid flera tillfällen förklarat att jag inte vill ha en databas som det synkas mot. Du kan väl helt ärligt inte påstå att det inte framgått?

Skrivet av dbxxx:

*Suck* Läs om allt, så tror jag att du förstår att man försöker hjälpa dig. Va inte otrevlig

Jag är inte otrevlig, jag förklarar att det inte går att ha en databas som klienterna synkar sig mot.
Det hjälper inte att man upprepar "synka med en databas" för det kommer inte fungera ändå.

Skrivet av Gröngås:

Man fattar inte ett skit av vad du menar. "Jag ska ha en databas på internet, fast inte på internet, där man ska kunna dela data." Om du bara ska ha lokala filer så behöver du ju ingen databas. Skaffa Google-Drive förfan!

Inte en databas som man synkar mot.
Vill ha websida som listar csv-filerna som ligger i samma map som själva websidan och även läser ut innehållet i filerna.
Inte heller handlar det om lokala filer, i tredje inlägget skriver jag att det sparas i registret på datorn. Alltså i Windows register (kör -> regedit).

Skrivet av henkiii:

Det absolut enklaste är väl att låta webservern lista innehållet i katalogen där CSV filerna ligger.
Inställningen heter Directory listing, Directory browsing eller dylikt.
Det som presenteras är då en enkel lista av alla filer, likt denna.
Eftersom det är .CSV så kommer Excel vilja öppna dom vid nedladdning och sedan presentera innehållet i en tabell.

Rimligtvis slår du igång funktionen endast för katalogen där CSV filerna ligger, och så sköter du filuppladdningen igenom en annan katalog.

Hur du löser att folk laddar upp filer är en annan boll, du verkar ju arbeta på någon lösning för det?

Något i den stilen är precis vad jag letar efter, men istället för "Last modified" och "Size" så vill jag Lat;Lon;Var
Att ladda upp får nog göras manuellt efter att användarna skickat det via mail, det krävs lite manuella kontroller innan.

Permalänk
Medlem

Då du pratar om hemsida, så utgår jag från att detta kommer att köras på en server med antingen PHP, ASP, el.dyl.

Om man utgår från att alla filer är manuellt kontrollerade och bara innehåller en enda rad med text, så kanske man kan göra nåt sånt här (i PHP);
OBS! Ej testat och PHP är inte "my weapon of choice"!

<!DOCTYPE html> <head> <title>CSV-lista</title> </head> <body> <ul> <?php $csvPath = '/Path/To/Csv/Files/'; if ($handle = opendir($csvPath)) { while (false !== ($entry = readdir($handle))) { if ($entry != '.' && $entry != '..') { echo '<li><a href="' . $entry . '">' . $entry . '</a> '; echo file_get_contents($entry); echo '</li>'; } } closedir($handle); } ?> </ul> </body> </html>

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovnas:

Då du pratar om hemsida, så utgår jag från att detta kommer att köras på en server med antingen PHP, ASP, el.dyl.

Om man utgår från att alla filer är manuellt kontrollerade och bara innehåller en enda rad med text, så kanske man kan göra nåt sånt här (i PHP);
OBS! Ej testat och PHP är inte "my weapon of choice"!

<!DOCTYPE html> <head> <title>CSV-lista</title> </head> <body> <ul> <?php $csvPath = '/Path/To/Csv/Files/'; if ($handle = opendir($csvPath)) { while (false !== ($entry = readdir($handle))) { if ($entry != '.' && $entry != '..') { echo '<li><a href="' . $entry . '">' . $entry . '</a> '; echo file_get_contents($entry); echo '</li>'; } } closedir($handle); } ?> </ul> </body> </html>

Ska jag kolla på imorgonkväll!
Ser ut att vara något som jag vill ha, inte för jag kan php men det ser ut som något som jag kan leka med.

Tack så mycket!!!

Permalänk
Medlem

Men vad s*tan, förstår inte vad allt krångel ska va om, kan ha min gamla lösning kvar någonstans, ska leta lite

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|