Hotad med Flood och Spam! Behöver snabb hjälp

Permalänk

Hotad med Flood och Spam! Behöver snabb hjälp

Hej! Har blivit hotat av att en kille ska flooda och spamma mig. Han har min riktiga IP address som han antagligen fick från skype. Han bluffar inte för jag vet att han kan göra det. Hur kan jag stoppa det och skydda mig själv? har hört att man endast kan starta om routern om man har en dynamisk IP address, jag kollade i CMD och får fram detta

Dhcp Enabled. . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Detta betyder att jag har dynamisk IP eller? Men när jag stängde av routerna och väntade i 20 min får jag fortdaranade samma IP enligt whatismyip.com
Uppskattar snabba svar!

EDIT: Är inne på min router och hittar DHCP Operation, DHCP gränssnittskontroll. Står INTERNET och min IP, jag kan välja avsluta men vad händer då?

Permalänk
Medlem

Ring till din bredbandsoperatör och be om en ny publik IP-address. Har hört att det ska gå nämligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Byt MAC adress i routern så kan du få en ny. Får jag fråga hur gamla ni är? Ring hans mamma och berätta vad han håller på med..

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Byt MAC adress i routern så kan du få en ny. Får jag fråga hur gamla ni är? Ring hans mamma och berätta vad han håller på med..

Han är inget barn precis.... Bor inte i Sverige heller

Permalänk
Skrivet av Lukas0120:

Han är inget barn precis.... Bor inte i Sverige heller

Inte för att vara sån men vad har du gjort mot honom för att han vill börja spamma dig???
Sedan så det enda som händer är att han kommer typ spamma dig i max 3 timmar sedan är det inte roligt längre och problemet klart!

Annars är det bara ringa din opratör säg att något är fel dom kommer se en attack mot din IP och blockera hans IP problem solved.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Han är inget barn precis.... Bor inte i Sverige heller

Låter som en scammer. Din brandvägg kommer sköta det. Har du ingen brandvägg så skaffa en.
Spam skickas till en epost inte till din dator. Det kan ha varit om han skickat över ett virus eller trojan, så fall är det bara till att ladda hem avast och malwarebytes och kör en omgång och skanna efter virus etc.

Lycka till.

Visa signatur
Permalänk

Anledningen till detta är troligen för att vi skulle göra en deal via paypal. När han inte gav vad han lovade och slutade svara öppnade jag en paypal dispute och vann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Anledningen till detta är troligen för att vi skulle göra en deal via paypal. När han inte gav vad han lovade och slutade svara öppnade jag en paypal dispute och vann.

Då är det garanterat en scammer, det är 99% skitsnack och tomma hot. Bara slå igång din brandvägg, kolla efter virus och ignorera personen oavsett vad som händer. Är du orolig kan du ringa din internetleverantör och be dem byta din publika IP-adress emot en ny. Om han skickar spam, bara använd din mails spam-rapporterings verktyg och njut av fridfull tystnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Detta betyder att jag har dynamisk IP eller? Men när jag stängde av routerna och väntade i 20 min får jag fortdaranade samma IP enligt whatismyip.com

Jag är övertygad om att praktiserandet av dynamisk IP adress kan skifta en hel del mellan olika internetoperatörer. Förr var det vanligt att en adress kunde släppas (release-renew, eller i routerns inställningar etc.) eller som du nämnde om utrustningen varit avstängd en längre tid. En del hade även en möjlighet till detta på den webbsida där man administrerar sitt konto hos leverantören. Numera verkar adresserna inte vara lika "dynamiska", däremot brukar det tilldelas mer än en. Men om det som kopplas till anslutningen är en router med samma MAC så lär det väl inte ändra just någonting. Kan man byta MAC så är det väl en väg att gå; eller att kontakta leverantören, om problem uppstår.

Sedan är det frågan om detta med "flooda"; en av finesserna med att ha en router är att det innebär ett visst skydd, så då ställer man sig frågan vad för slags "flood". Det kan väl knappast röra sig om Smurf Attack, finns väl ingen router som inte klarar det.

Skulle det mot förmodan bli problem är det väl enklast att byta på något av de sätt som angivits.

Skrivet av m4gnify:

Ring hans mamma och berätta vad han håller på med..

Permalänk

Var i kontakt med Telia precis. De sa att jag borde anmäla hans IP (har hans IP genom skype resolver). De sa också att det är en liten chans att få en ny IP om samma utrustning är inkopplad, men att det fortfarande går. han sa också att de inte kan byta Mac address eller något då det är fast

Permalänk

Så person hotar att ge ut min IP address till olika personer som alla kan göra DDOS attacker. Som sagt, Vet att personen kan göra detta då jag sett det tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Så person hotar att ge ut min IP address till olika personer som alla kan göra DDOS attacker. Som sagt, Vet att personen kan göra detta då jag sett det tidigare

Måste ju fråga vad det var för affär du skulle göra med honom? låter ju inte som du skulle köpa något på blocket direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Så person hotar att ge ut min IP address till olika personer som alla kan göra DDOS attacker. Som sagt, Vet att personen kan göra detta då jag sett det tidigare

Varför skulle någon lägga energi på att DDOSa dig? Vad skulle det ge för resultat?

Varför inte bara låta personen DDOSa tills han tröttnar?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Varför skulle någon lägga energi på att DDOSa dig? Vad skulle det ge för resultat?

Varför inte bara låta personen DDOSa tills han tröttnar?

Om han ger ut min IP till massa personer kan det ju ta ett bra tag innan de slutar.... Vill helst inte vara utan internet

Permalänk
Medlem

Om du ignorerar honom, dvs svara inte när han skriver ALLS, så kommer han att tröttna. Han kommer tycka att det är jätte tråkigt att du inte reagerar, vilket borde resultera att han slutar.

Be patient!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Om han ger ut min IP till massa personer kan det ju ta ett bra tag innan de slutar.... Vill helst inte vara utan internet

Knappast. Det är ju helt meningslöst att slösa bandbredd på "Svensson" när man kan DDOSa sådant som påverkar tusentals personer, exempelvis spelservrar. Ingen kommer orka DDOSa dig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Anledningen till detta är troligen för att vi skulle göra en deal via paypal. När han inte gav vad han lovade och slutade svara öppnade jag en paypal dispute och vann.

Du har ju redan vunnit din Paypal dispute och jag undrar om inte Paypal är intresserade av att få veta att efter denna Dispute så har personen i fråga börjat hota dig. Naturligtvis är inte Paypal poliser, men dom vill nog inte ha den typen av personer som kunder. Så jag skulle absolut rapportera alla hot du mottagit till Paypal.

Permalänk
Medlem

Trams, svara inte utan var tyst så tröttnar han. Ingen ödslar kontinuerlig energi på att hålla på en länge period med en privatperson.

Hur stort är beloppet det hela rör sig om över paypal?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Om han ger ut min IP till massa personer kan det ju ta ett bra tag innan de slutar.... Vill helst inte vara utan internet

Tror det är en Skid du håller på med.
Om han nu ger ut din IP till folk, vad tjänar de på att attackera dig? Nada.
Skit i skitungen och hans hittepå. Om du har hans riktiga IP så är jag rätt så säker på att han är tolv.
En person med ett botnet som hotar o har sig bör iallafall sitta bakom en VPN eller två.

Om han nu skulle ddosa dig så ring telia när det väl händer.

Permalänk
Medlem

Det låter som lite hackerman.nu över alltihop. Inget att bry sig om.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Låter som en typ som bodde i Uppsala och Stockholm en period. Råkade ut för fanstyget själv. Hade samma problem. Men brandväggen löste det. Polisanmälan löste resterande saker. Var dock inga pengar involverade. Utan killen ville visa sig störst och bäst. Han förlora rätt hårt.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.