SweClockers besöker Retrospelsmässan

Permalänk
Melding Plague

SweClockers besöker Retrospelsmässan

Det vankas spel och hårdvara av äldre snitt under årets upplaga av Retrospelsmässan i Göteborg. SweClockers redaktion laddar kameran och tar en runda bland utställarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så bor man bara ett stenkast bort men är inte där. Känner mig lite skamsen, men det verkar som att det drog folk i alla fall!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Därför det är helt fullknökat där idag, trodde det va någon brony träff eller liknande när jag cyklade förbi...

Permalänk
Medlem

Fan att man flyttade till Stockholm för att "det händer mer saker" här..........

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

Synd man inte kunde närvara då man är retro samlare, allt från spel-konsoller till hemdatorer (framförallt Amiga) :/ Såg Aros Broadway på RaspberrPi på en bild, kör den med fast självklart hoppas jag mest på Aros för m68K som börjar ta bra form, har även både MorphOS maskiner och AmigaOS4.x PPC maskiner Tyckte mig även skymta Team 17's sista Amiga spel The Speris Legacy i bakgrunden på en bild, ypperligt RPG som många missat, original big box utgåvan står fint i min samling!

Var det någon av FPGA maskinerna där som minimig eller FPGA Arcade?

Edit:
Två spel jag saknar för Amiga i min samling som hade vart spännande att se pris på där ifall de fanns är Turrican 2 och Moonstone: A hard days knight, två underbara spel som börjar stiga i pris ordentligt

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Bor 100 meter bort så missar man det i år igen...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Buh, hade varit mer känsla av nyheten om ni hade filmat och rapporterat.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sebastian R:

Buh, hade varit mer känsla av nyheten om ni hade filmat och rapporterat.

Bu och bu, vi har tyvärr inte alltid möjlighet att ta med kamera för att styra upp filmande med tillhörande efterarbete. Vi tycker det är roligare att "bara" satsa på bilder än att inte göra något alls!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bu och bu, vi har tyvärr inte alltid möjlighet att ta med kamera för att styra upp filmande med tillhörande efterarbete. Vi tycker det är roligare att "bara" satsa på bilder än att inte göra något alls!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag misstänker att besöket på mässan var mer egenintresse än jobb?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna med en ordentlig video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bu och bu, vi har tyvärr inte alltid möjlighet att ta med kamera för att styra upp filmande med tillhörande efterarbete. Vi tycker det är roligare att "bara" satsa på bilder än att inte göra något alls!

Skickades från m.sweclockers.com

Har du spelat Flashback (originalspelet) nu?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Eloge till grabbarna som bjuder på sin tid denna lördag.
Tack.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Kostar fortfarande shiningforce 1 1800kr (obegagnade) eller har det blivit billigare eller dyrare? Jag köpte 100st från bergsalas konkursbo och fick i förrfjol 1100kr styck. Begagnat kanske du fick hälften eftersom det är en batterisave kasett.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Schit vad nice.

Permalänk

RetroClockers

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Man känner ju sig lite dålig för att man inte tog sig dit när man bor så nära..

Permalänk
Medlem
Citat:

Mario Kart 8

Och det här är ju varför det går dåligt för Nintendo. Alla dom här gamla spelen som Donkey Kong, Zelda, Super Mario osv revolutionerade sig genré när dom kom, Mario spelen var state-of-the-art platformspel, färgglada, enkla att förstå och enkla att styra, Donkey Kong hade färdig-renderade 3D-modeller vilket gjorde att spelet var skitsnyggt för sin tid, Zelda var en av dom spelen som sparkade igång real-time action-RPG på riktigt och lade grund för spel som Diablo.

Nu har över 20 år gått, utvecklingen har drivit spelen vidare, och det Nintendo krämar ut är Mario Kart 8, ett nytt Super Mario Bros, ett nytt Donkey Kong. Det är som att Playstations främsta konsol-exklusivaspel skulle vara Tekken 7 och Metal Gear Solid 5. Tiderna förändras med det gör inte Nintendo, vad dom behöver är en ny serie som kan bli en ny Donkey Kong/Mario/Zelda, något nytt och revolutionerande.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Kamrat Roger från Högskolan i Trollhättan som är en av arrangörerna...

Permalänk
Datavetare

Vi diskuterade gamla spel på jobbet här om veckan. Vill man verkligen återuppleva dessa pärlor idag, är det inte bättre att låta dessa spel vara de riktigt trevliga minnen som de typiskt är?

När man väl testar dem i nutid så inser att det var faktiskt inte bättre förr, den tekniska utvecklingen har verkligen kommit rätt långt sedan 8 bitar och 16 bitars tiden. Har bl.a. gjort massor med assembler programmering på A500 (saker som $dff000 och $bfe001 bit 6 sitter fastetsat i hjärnan), men känner inte alls för att gräva fram en sådan maskin och dra igång Asm One igen, det skulle bara förstöra bilden man har över hur bra denna maskin var (den var bra, men det är en stenyxa jämfört med dagens miljöer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Och det här är ju varför det går dåligt för Nintendo. Alla dom här gamla spelen som Donkey Kong, Zelda, Super Mario osv revolutionerade sig genré när dom kom, Mario spelen var state-of-the-art platformspel, färgglada, enkla att förstå och enkla att styra, Donkey Kong hade färdig-renderade 3D-modeller vilket gjorde att spelet var skitsnyggt för sin tid, Zelda var en av dom spelen som sparkade igång real-time action-RPG på riktigt och lade grund för spel som Diablo.

Nu har över 20 år gått, utvecklingen har drivit spelen vidare, och det Nintendo krämar ut är Mario Kart 8, ett nytt Super Mario Bros, ett nytt Donkey Kong. Det är som att Playstations främsta konsol-exklusivaspel skulle vara Tekken 7 och Metal Gear Solid 5. Tiderna förändras med det gör inte Nintendo, vad dom behöver är en ny serie som kan bli en ny Donkey Kong/Mario/Zelda, något nytt och revolutionerande.

Håller inte med, jag väntar på nästa Zeldaspel som ensamt kommer motivera mig att köpa Wii U, många resonerar som mig.

Främsta Playstationsexklusiva spel var ju otvivelaktigt Final Fantasy ända fram till 12:an som kom till både Xbox och PS (om jag inte missminner mig).

Playstation har väl än idag inget speciellt bra exklusivt spel? Killzone är väl det som kom under PS3:ans tid som skulle bli deras nya "flaggskepp".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi diskuterade gamla spel på jobbet här om veckan. Vill man verkligen återuppleva dessa pärlor idag, är det inte bättre att låta dessa spel vara de riktigt trevliga minnen som de typiskt är?

När man väl testar dem i nutid så inser att det var faktiskt inte bättre förr, den tekniska utvecklingen har verkligen kommit rätt långt sedan 8 bitar och 16 bitars tiden. Har bl.a. gjort massor med assembler programmering på A500 (saker som $dff000 och $bfe001 bit 6 sitter fastetsat i hjärnan), men känner inte alls för att gräva fram en sådan maskin och dra igång Asm One igen, det skulle bara förstöra bilden man har över hur bra denna maskin var (den var bra, men det är en stenyxa jämfört med dagens miljöer).

Vet inte riktigt om jag håller med dig där...

Fortfarande än idag så har jag svårt att hitta spel som ger mig så mycket glädje som Sonic (16-bit), Alex the Kid (8-bit), Flashback och Canon Fodder (Amiga) eller Civ2 (PC). Ungefär var annat år brukar jag dra fram de gamla konsolerna bara för att lira dessa gamla go bitar ur min barndom.

Permalänk
Medlem

Super Mario Bros 1, Zelda A Link To The Past, SF2 Turbo.

Retrospel jag aldrig tror jag kommer tröttna på.

Och som ovanstånde sa.... Cannon Fodder!!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m0rk:

Vet inte riktigt om jag håller med dig där...

Fortfarande än idag så har jag svårt att hitta spel som ger mig så mycket glädje som Sonic (16-bit), Alex the Kid (8-bit), Flashback och Canon Fodder (Amiga) eller Civ2 (PC). Ungefär var annat år brukar jag dra fram de gamla konsolerna bara för att lira dessa gamla go bitar ur min barndom.

Man är definitivt olika

Har köpt en del gamla spel för både Playstation och Nintendo, men insåg snabbt att för mig var det bäst att låta bli då det inte alls var lika kul att spela dessa spel idag som jag kom ihåg det. Samma sak gäller de gamla C64, Atari ST och A500 spel jag testat på emulatorer. Det enda som fortfarande är kul att se är demos, men det kanske beror på att man fortfarande inser vilken teknisk bedrift många av dessa är och det har ju inte ändrats bara för att dagens HW är mycket snabbare!

Spelar betydligt mycket hellre spel som Last Of Us än kör spel som Wizball, Xenon eller Canon Fodder (älskade dessa spel, WAR never been this much fun!).

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Åååh! Jag var inte bara en funktionär på mässan utan såg även Emil och Jacob! Starstruck som en tonårsflicka kunde jag givetvis inte med att, som en vuxen man, hälsa på grabbarna. :3

Permalänk
Avstängd

Super metroid, castlevania, donkey king, super Mario, Zelda. Alla spel som man växte upp med. Tider då det var simpelt att spela. Man behövde inte fundera på massa grejer utan det var antingen framåt eller bakåt man skulle gå. De va tider. I dagens spel måste man sikta, byta vapen, fylla på ammo/liv/mana, klara achievements, göra samma sak om och om igen (a la farmingstyle), läsa chatten, connecta med andra spelare, vänta på lagget, hålla på med buggar. Fan asså. Bara skitspel idag. Kan de inte bara göra ett spel som jag startar och där jag inte behöver bry om något. Jag vill bara bli underhållen. Jag bryr mig inte om grafiken eller något coolt namn. Underhåll mig bara.

Permalänk
Medlem

Jag kan reka "The Swapper" och "Brothers: A Tale of Two Sons".

Två nya riktigt sköna spel med bra känsla som påminner rätt mycket om hur spel var förr. "The Swapper" kan vara klurigt på sina ställen men det är oftast bara en sak man ska försöka lösa åt gången

Skrivet av Vectovox:

Åååh! Jag var inte bara en funktionär på mässan utan såg även Emil och Jacob! Starstruck som en tonårsflicka kunde jag givetvis inte med att, som en vuxen man, hälsa på grabbarna. :3

Mes.

Det är ju bara frågarna grabbarna om dom fått tillräckligt med kaffe så är tugget igång. (svaret är alltid "nja" eller "nej").

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Så bor man bara ett stenkast bort men är inte där. Känner mig lite skamsen, men det verkar som att det drog folk i alla fall!

haha, exakt samma sits här

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vectovox:

Åååh! Jag var inte bara en funktionär på mässan utan såg även Emil och Jacob! Starstruck som en tonårsflicka kunde jag givetvis inte med att, som en vuxen man, hälsa på grabbarna. :3

haha, samma här.. jag satt o lirade nåt när emil gick förbi mig, tappade fokus helt o hållet

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Var det någon av FPGA maskinerna där som minimig eller FPGA Arcade?

Jag ställde ut Minimig och FPGA Arcade Replay. Den sistnämnda är dock tyvärr i ett stadie då den inte är riktigt klar för demonstration, så den fick mest vara med och visa upp sig som ett vackert stycke hårdvara. Gamla goda Minimigen var dock uppskattad hos många besökare, stora som små.

Permalänk

Så det var därför lunchen var knökad med kunder idag
Lyckat att man glömde av det i år igen.

Visa signatur

Hi!.....*cricket noise*