AMD arbetar på ersättare till Bulldozer – gör skräddarsydd ARM-kärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Äntligen lite spännande nyheter på cpu fronten! Hoppas det kan bli en prestanda krets som kan utmana intel.

Att Jim Keller arbetat med Swift och Cyclone låter mycket mycket lovande då A6 och A7 är feta prestanda monster.

Go AMD, ge trötta Intel en spark i baken!

Ja eller varför inte väcka AMD som ligger ner

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Några konstateranden och frågor man kan ställa upp:

-AMD satsar på att få ut HSA-kapabel hårdvara överallt de kan tänka sig. Ifall vi antar att Skybridge passar AM1 eller någon sorts AM1+, så innebär de att HSA kommer till servrar, desktop, laptops, tablets etc. Detta kan starta en kaskad av utvecklarintresse, då HSA har enorma prestandavinster.

-Allt kommer vara samma på Skybridge, förutom själva CPU-kärnorna. Men eftersom ARM-kärnorna är mindre, kommer de lägga till flera? big.LITTLE? Speciella floating point chip?

-Moderna CPUs har alla egentligen liknande designer, ISA är bara en mindre aspekt av det hela. Genom att utveckla en gemensam arkitektur kan AMD relativt billigt framställa både bra x86 och ARM-kärnor.

Jag är då hypad, har flera ARM-boards och en hemmaserver, och det ser ut som att det blir mer ifall de här produkterna kan infria sina löften. AMD har verkligen gaskat upp sig på Linux-fronten också på sistone, de gamla driver-problemen är som bortblåsta, och HSA kommer till desktop Linux först.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Fast hela nyheten är ju att de ska satsa på en ny arkitektur i det högre x86-segmentet också. Frågan är bara om de kommer nå hela vägen med intels försprång i tillverkningsteknik. Men angående RISC vs. CISC, AMD har kört på uteslutande RISC-processorer med CISC-frontend sedan K5, samtidigt är väl inte ARM ren RISC heller. Så det är halvt meningslöst att prata om dem som RISC vs. CISC.

Den mest vedertagna separationen av RISC vs CISC är huruvida det finns maskin-instruktioner som direkt kan jobba mot minne eller om argument till maskin-instruktioner måste ligga i register.

Med den definitionen är ARM definitivt en RISC.

Å andra sidan har 32-bitars ARM väldigt komplicerade instruktioner för att vara en RISC och väldigt CISC-lik flora av sätt man kan hämta/skriva från minne jämfört med "rena" RISCar som MIPS och SPARC. Å andra sidan har "rena" RISC-ar visat vara sig rätt ineffektiva i det att det krävs relativt många instruktioner för att göra saker, är just detta som ARM undvikit med sin mer komplicerade format och CISC-liknande load/store.

Känns som störta fördelen CISC får är i s.k. atomära instruktioner som typiskt är väldig viktiga vid multicore-programmering. Här kan CISC koda sina atomära instruktioner som en enskild instruktion (då det är OK att ha minne som argument) medan RISC alltid får modellen
1. load something with "reservation"
2. spekulative do something that should be atomic
3. store with check that "reservation" is still OK, if not goto 1 else done!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Pah du ska inte klaga med 1Ghz! Tänk på min RISC i CyberStormPPC turbokortet då, 233mhz!

Tur att den e SMP iaf då

Inga tankar på att skaffa en Mediator och en SharkPPC G4 (800mhz) till amigan? Fast å andra sidan så kostar en sån väl så mycket idag att man nästan får ett helt X1000 system för det priset. Jag har ingen aning längre var man får tag på ett men jag minns att SharkPPC bara var rebrandade Sonnettech CPU moduler.
Mer info om den snabbaste modellen som funkar med amiga 1200/3000/4000 här:
http://www.everymac.com/upgrade_cards/sonnettech/crescendo_g4... .

Dock krävs både en mediator board med stöd för den snabbare hostbussen och drivrutiner som jag antar man endast kan få via Elbox, men även där är jag osäker då det var ett tag sedan jag sålde min Amiga 4000.

Varning: 450mhz modellen funkar inte till mediatorn då den har udda FSB (225mhz) istället för som på 800mhzaren 200mhz.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Phiphler:

Några konstateranden och frågor man kan ställa upp:

-AMD satsar på att få ut HSA-kapabel hårdvara överallt de kan tänka sig. Ifall vi antar att Skybridge passar AM1 eller någon sorts AM1+, så innebär de att HSA kommer till servrar, desktop, laptops, tablets etc. Detta kan starta en kaskad av utvecklarintresse, då HSA har enorma prestandavinster.

-Allt kommer vara samma på Skybridge, förutom själva CPU-kärnorna. Men eftersom ARM-kärnorna är mindre, kommer de lägga till flera? big.LITTLE? Speciella floating point chip?

-Moderna CPUs har alla egentligen liknande designer, ISA är bara en mindre aspekt av det hela. Genom att utveckla en gemensam arkitektur kan AMD relativt billigt framställa både bra x86 och ARM-kärnor.

Jag är då hypad, har flera ARM-boards och en hemmaserver, och det ser ut som att det blir mer ifall de här produkterna kan infria sina löften. AMD har verkligen gaskat upp sig på Linux-fronten också på sistone, de gamla driver-problemen är som bortblåsta, och HSA kommer till desktop Linux först.

Cortex A57 kärnor är de näst största ARM-kärnor som någonsin tillverkats, bara Apples Cyclone-kärnor som är större/mer komplicerade. AMDs Jaguar-kärnor är med x86-mått väldigt små, helt i nivå med Cortex A15 i storlek. Så "sanningen" att ARM-kärnor är mindre/strömsnålare än x86-kärnor är inte längre sant, så fort ARM började göra dual/trippel-issue kärnor med out-of-order execution så blev fördelen av en enklare avkodare helt irrelevant räknat i antal transistorer.

Svårt att exakt uttala sig om Cortex A57 prestanda, men Cortex A15 (A57 är i princip en A15 med 64-bitars stöd) är definitivt långsammare än AMDs Puma-kärnor, så lite svårt att se när Cortex A57 blir ett bättre val än Puma. Aarch64 är i.o.f.s. en väldigt väldesignad arkitektur, den bästa ISA (Instruction Set Architecture) som skapats än så länge i min mening, men ISA är långt mindre viktigt än många CPU-flamewars gör gällande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den mest vedertagna separationen av RISC vs CISC är huruvida det finns maskin-instruktioner som direkt kan jobba mot minne eller om argument till maskin-instruktioner måste ligga i register.

Med den definitionen är ARM definitivt en RISC.

Det finns fördelar och nackdelar med reducerade instruktionsset då de mest nyttjade operationerna i generell beräkning bara behöver 20% av CISC's instruktioner, men själv finner jag det intressantare för arkitekturval vilken endianess som används. ARM fram till v3 var Little Endian precis som x86 och amd_64/EMT64 men efter det så gick de samma väg som SPARC (efter version 9) och IA64 några år senare och blev bi-endian så man kan växla mellan endianess.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Inga tankar på att skaffa en Mediator och en SharkPPC G4 (800mhz) till amigan? Fast å andra sidan så kostar en sån väl så mycket idag att man nästan får ett helt X1000 system för det priset. Jag har ingen aning längre var man får tag på ett men jag minns att SharkPPC bara var rebrandade Sonnettech CPU moduler.
Mer info om den snabbaste modellen som funkar med amiga 1200/3000/4000 här:
http://www.everymac.com/upgrade_cards/sonnettech/crescendo_g4... .

Dock krävs både en mediator board med stöd för den snabbare hostbussen och drivrutiner som jag antar man endast kan få via Elbox, men även där är jag osäker då det var ett tag sedan jag sålde min Amiga 4000.

Varning: 450mhz modellen funkar inte till mediatorn då den har udda FSB (225mhz) istället för som på 800mhzaren 200mhz.

Nej jag är faktiskt helt nöjd med Powerpc 604 och Motorola 060. Datorn är ju redan blixtsnabb tack vare AmigaOS effektivitet och 3d renderingar gör jag inte längre på Amigan Men tack för tipset.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av Ase:

Ja eller varför inte väcka AMD som ligger ner

Dom vaknade ju precis och insåg att Bulldozer är obra för de flesta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mmmmmh Kryptonit 8an! 4000+, från 2,4 till 3,1 utan att pilla på spänningen. Mycket fin!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Jansson:

Skönt att få läsa en seriös artikel rörande denna nyhet. Aftonbladetskribenten på Sweclockers verkar ha fått för sig att AMD ska satsa på en högpresterande arkitektur men det säger sig självt att det med ARM inte kan handla om "högpresterande" i den mening vi är vana vid. Aftonbladetskribenten på Sweclockers försöker lura läsarna att AMD har någon "monster cpu" på gång efter bulldozer vilket inte är fallet. Samarbetet med ARM handlar om allt annat än high performance. Jag är glad att ni på NH inte kör med Aftonbladetrubriker i era artiklar.

Såg på Nordichardware

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Såg på Nordichardware

Kan vara bra att kolla in flera källor , men brukar bli upphåsat så fort AMD är med i faggorna, håller dock tummarna att k12 kan bli nåt konkurrenskraftigt men det som kommer först är lågprestanda ARM & uppdatering av Puma(puma+) sen 2016 så kommer K12 & då är Intel på gång med sin 10Nm teknik så ser inte så ljust ut men som sagt tummar

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ase:

Kan vara bra att kolla in flera källor , men brukar bli upphåsat så fort AMD är med i faggorna, håller dock tummarna att k12 kan bli nåt konkurrenskraftigt men det som kommer först är lågprestanda ARM & uppdatering av Puma(puma+) sen 2016 så kommer K12 & då är Intel på gång med sin 10Nm teknik så ser inte så ljust ut men som sagt tummar

Fast den minimala information som finns kring K12 pekar på att det kommer bli en Aarch64-baserad (64-bitars ARM) som prestandamässigt kommer ligga mellan dagens Puma och Kaveri. En sådan CPU skulle idag vara den överlägset snabbaste ARM CPUn då redan Puma är snabbare än något som finns i ARM-lägret, men kan överhuvudtaget inte se någon framtida strategi kring x86.

Är kanske vettigt för AMD att inte ha allt för många CPU-designer på gång samtidigt, men är det verkligen rätt strategi för AMD att helt ta bort fokus från x86 produkterna? (AMD har en x86 licens som de inte betalar något för då Intel behöver AMD64 och AMD behöver grundläggande x86). Framförallt med tanke på att Windows i praktiken kräver x86 och tycka vad man vill om det som OS men det är fortfarande det mest betydelsefulla OSet på konsumentprodukter och arbetsredskap. Skulle inget hellre än se ARM + Linux bli det nya desktop OSet, men känns inte sannolikt. Linux som OS klarar sig ändå rätt bra då det totalt sett är finns på klart fler "datorer" än Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

Låter inte så konstigt med att ha x86 kärnor för data & en arm kärna för tex videocodning eller nåt, har för mig att Nvidia tänkt slänga in arm i sina grafikkort framöver. Men tror detta är att sockeln ska vara kompatibel med båda ARM & X86 processorer i nya arkitekturen.

Det låter faktiskt väldigt konstigt att använda en ARM-kärna för just videoavkodning för de är på tok för klena för det. Video avkodas bäst av specialdesignade kretsar vilket redan görs i alla ARM-plattformar. Moderna grafikkort har också dedikerad hårdvara för just video. Det är också det som är anledningen till att en liten mediaspelare för 700 kr som drar ett par watt klarar av att spela upp 1080p h.264 med hög bitrate utan att lagga och hacka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast den minimala information som finns kring K12 pekar på att det kommer bli en Aarch64-baserad (64-bitars ARM) som prestandamässigt kommer ligga mellan dagens Puma och Kaveri. En sådan CPU skulle idag vara den överlägset snabbaste ARM CPUn då redan Puma är snabbare än något som finns i ARM-lägret, men kan överhuvudtaget inte se någon framtida strategi kring x86.

Är kanske vettigt för AMD att inte ha allt för många CPU-designer på gång samtidigt, men är det verkligen rätt strategi för AMD att helt ta bort fokus från x86 produkterna? (AMD har en x86 licens som de inte betalar något för då Intel behöver AMD64 och AMD behöver grundläggande x86). Framförallt med tanke på att Windows i praktiken kräver x86 och tycka vad man vill om det som OS men det är fortfarande det mest betydelsefulla OSet på konsumentprodukter och arbetsredskap. Skulle inget hellre än se ARM + Linux bli det nya desktop OSet, men känns inte sannolikt. Linux som OS klarar sig ändå rätt bra då det totalt sett är finns på klart fler "datorer" än Windows.

Som jag fattat det så blir det ARM & Puma+ ( lågbudget 2015)
& sen 2016 K12 & ARM för servrar men som sagt klen information i dagsläget.
Sen blir det sorgligt nog ointressant ändå eftersom 20Nm 2016 när intel är nere på 10Nm så känns det som att det fortsätter med instegsmodeller för AMD.
Vill hellst inte se Arm alls så länge Google finns med i bilden med sin Android Ser dock gärna Linux bli större .

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Xeno88:

Såg på Nordichardware

Från Techraport, som Swec länkar till.

Citat:

AMD revealed that it is working on not one, but two brand-new, built-from-scratch CPU architectures. It has licensed the ARMv8 ISA and, in Dr. Su's words, "we are already well on our way to developing custom ARM cores." At the same time, AMD is building a brand-new, x86-compatible CPU core that will serve to replace Bulldozer and its lineage.

Två grenar alltså en effektsnål ARM och en högpresterande x86.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det låter faktiskt väldigt konstigt att använda en ARM-kärna för just videoavkodning för de är på tok för klena för det. Video avkodas bäst av specialdesignade kretsar vilket redan görs i alla ARM-plattformar. Moderna grafikkort har också dedikerad hårdvara för just video. Det är också det som är anledningen till att en liten mediaspelare för 700 kr som drar ett par watt klarar av att spela upp 1080p h.264 med hög bitrate utan att lagga och hacka.

videokodning var bara taget ur luften,var bara ett exempel, finns säkert uppgifter som Arm kärnor skulle kunna fylla som extrakärnor i ett system.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Från Techraport, som Swec länkar till.

Två grenar alltså en effektsnål ARM och en högpresterande x86.

+2 strömsnål Puma+ & högpresterande Arm för servrar.
Arm & Puma+ strömsnåla 2015
K12 ARM & K12 x86 år 2016

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ase:

Som jag fattat det så blir det ARM & Puma+ ( lågbudget 2015)
& sen 2016 K12 & ARM för servrar men som sagt klen information i dagsläget.
Sen blir det sorgligt nog ointressant ändå eftersom 20Nm 2016 när intel är nere på 10Nm så känns det som att det fortsätter med instegsmodeller för AMD.
Vill hellst inte se Arm alls så länge Google finns med i bilden med sin Android Ser dock gärna Linux bli större .

Utfick från denna bild

som jag förstår det blir K12 den första CPU där AMD endast licensierar Aarch64 ISA men designar mikroarkitekturen själv i stället för att köpa IP från ARM som i fallet Cortex A57.

Är inte alls säker på att Intel når 10nm till 2016, undrar om det kommer vara ekonomiskt försvarbart att fortsätta pusha en tick-tock cykel vartannat år när kostnaderna för att utveckla noder + bygga fabriker ökar som de nu gör med varje ny nod.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Det låter faktiskt väldigt konstigt att använda en ARM-kärna för just videoavkodning för de är på tok för klena för det. Video avkodas bäst av specialdesignade kretsar vilket redan görs i alla ARM-plattformar. Moderna grafikkort har också dedikerad hårdvara för just video. Det är också det som är anledningen till att en liten mediaspelare för 700 kr som drar ett par watt klarar av att spela upp 1080p h.264 med hög bitrate utan att lagga och hacka.

En modern ARM med NEON-stöd (motsvarigheten till SSE), vilket är alla modeller efter den Cortex A9 som användes i Tegra2, fixar att avkoda film. Men det skulle vara väldigt strömslukande jämfört med att använda de specialkretsar som alla(?) modern ARM SoCer (och x86 SoCer) innehåller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Utfick från denna bild
http://images.anandtech.com/doci/7990/Screen%20Shot%202014-05...

som jag förstår det blir K12 den första CPU där AMD endast licensierar Aarch64 ISA men designar mikroarkitekturen själv i stället för att köpa IP från ARM som i fallet Cortex A57.

Är inte alls säker på att Intel når 10nm till 2016, undrar om det kommer vara ekonomiskt försvarbart att fortsätta pusha en tick-tock cykel vartannat år när kostnaderna för att utveckla noder + bygga fabriker ökar som de nu gör med varje ny nod.

Nä men är hur planerna ser ut i dagsläget

Tock
Haswell 22 nm 2013

Tick
Broadwell/Refresh 14 nm 2014

Tock
Skylake 14 nm 2015

Tick
Skymont 10 nm 2016

Sen att det bara är Konsumentprodukterna som går ner till 10Nm är en annan femma. Eller att AMD inte har 20Nm annat än på papper heller.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det inte blir en papperslansering ifrån Papermasters sida

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av danedi:

Det finns fördelar och nackdelar med reducerade instruktionsset då de mest nyttjade operationerna i generell beräkning bara behöver 20% av CISC's instruktioner, men själv finner jag det intressantare för arkitekturval vilken endianess som används. ARM fram till v3 var Little Endian precis som x86 och amd_64/EMT64 men efter det så gick de samma väg som SPARC (efter version 9) och IA64 några år senare och blev bi-endian så man kan växla mellan endianess.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Big-Endian...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Little-End...

Little-endian / big-endian spelar väldigt liten roll nu för tiden, framförallt när det finns instruktioner som movbe (x86 instruktion, move big endian) som tar bort eventuellt kvarvarande kostnad när man jobbar med t.ex. nätverkskod. Dock är PCI definierat som little-endian och det är nog en större kostnad att hantera på en big-endian maskin än att hantera nätverkspaket på en little-endian (om man skulle sakna movbe eller liknande).

MIPS och PowerPC är också definierat för både big- och little-endian. Nästan alla realtids OS fördrar big-endian, men i Linux föredrar de flesta little-endian på de plattformar man kan välja.

Vad det gäller instruktioner så är det helt sant att majoriteten av alla x86 instruktioner som används i de flesta program är bara en väldigt liten andel av alla som finns. Men i vissa lägen kan en/ett par specifik/komplicerad instruktion(er) göra underverk för prestanda, som SSE-instruktionerna cmplepd + movmskpd med vilka man enkelt fördubblar den mest prestandakritiska delen av t.ex. beräkning av Mandelbrot-mängden. Atomär operationer är ett annat exempel som i antal alltid är en väldigt liten andel av alla instruktioner som körs (annars har programmet grava prestandaproblem), men detta är instruktioner som x86 verkar kunna göra effektivare än RISC just därför att CISC tillåter instruktioner där operander direkt refererar minne och inte bara register.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Från Techreports reportage.

AMD is returning to its roots, aiming to produce a best-in-class big core.

Well, two of them, this time.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Men den slår inte min Pentium MMX 166 mhz va? Den burken har ju en turbo-knapp bredvid startknappen! Det ni, TURBO! *bruuumm brrrrruuumm bruuuuum!!*

För övrigt, nice att AMD äntligen skrotar Bulldozer, min Piledriver rullar ju på rätt bra med tanke på att mitt musikprogram skalar väldigt jämnt över mina 8 kärnor (efter Nebula på varje kanal så ligger alla CPU:erna på 75-90% haha, hör verkligen hur datorn svettas!), men det finns nog en anledning att dom inte fortsatte efter den.

Men jag måste säga att Intel inte heller går framåt med stormsteg, minns när en generation gick från 1 ghz till 2 ghz (+mer beräkningar/hz), nu så blir det +5-10% per generation.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Men jag måste säga att Intel inte heller går framåt med stormsteg, minns när en generation gick från 1 ghz till 2 ghz (+mer beräkningar/hz), nu så blir det +5-10% per generation.

När intel gick från 1 till 2 GHz så sänkte de sitt antal beräkningar per cykel rätt duktigt.
Fanns ju en anledning till att folk hellre ville ha en 1,4GHz Tualatin än en Willamette. För att inte tala om Thunderbird och Palomino.

Permalänk
Medlem

Kanske inte har till denna artikel att göra, men är det någon som kan svara på varför dem inte lägger lite mer tid på sina originalkylare?

Gäller båda lagen.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Uniko:

Kanske inte har till denna artikel att göra, men är det någon som kan svara på varför dem inte lägger lite mer tid på sina originalkylare?

Gäller båda lagen.

Pengar. Det behöver bara skicka med en enkel kylare som gör jobbet och inte mer. Sen har de generellt lite andra krav på kylaren än gemene Swecklockersanvändare. Till exempel måste de vara små för att kunna användas av OEM i små chassin. Om man måste prioritera storlek och pris är det inte så mycket man kan göra mer än en solid aluminiumkloss med en fläkt på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Pengar. Det behöver bara skicka med en enkel kylare som gör jobbet och inte mer. Sen har de generellt lite andra krav på kylaren än gemene Swecklockersanvändare. Till exempel måste de vara små för att kunna användas av OEM i små chassin. Om man måste prioritera storlek och pris är det inte så mycket man kan göra mer än en solid aluminiumkloss med en fläkt på.

Fast AMDs stockkylare är rätt så okej faktiskt. Det finns kopparrör till och med. Stora problemet är fläkten de skickar med.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LPG:

Fast AMDs stockkylare är rätt så okej faktiskt. Det finns kopparrör till och med. Stora problemet är fläkten de skickar med.

Absolut! att limma dit en bra 8 cm fläkt och säkra med buntband ger ett bra resultat.
En bra fläkt är det enda som saknas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |