Varför är så många iPhone-ägare så negativa mot Mac?

Permalänk
Medlem

Varför är så många iPhone-ägare så negativa mot Mac?

Som topic. Av alla iphone-ägare jag känner så är det bara en enda som äger en mac. Alla andra är helt emot. Är det lika överallt och varför isåfall?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Vet inte om din topic innehåller någon form av sanning.

Kanske att fler iphone-ägare har en pc hemma, men inte att dom är emot mac.
Det finns + och - med både mac och pc.
Men de största minuset med mac för de flesta människor är väl antagligen priset.
På vilket sätt menar du att dom är emot?

Permalänk
Medlem

De svarar att de aldrig skulle skaffa en mac när jag frågar. Även om de aldrig ens testat en.
Ja att fler har en windowsdator är det ju ingen tvekan om.

Det är en sanning i min umgängeskrets, frågan var ställd för att se om det är likadant på andra ställen.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Avstängd

För att operatörerna inte ger bort imacs påsåvis har inte mainstreem klubben råd med en.

Permalänk

Jag Bor i LA USA här Är ABSOLUT inte så Mac/iPhone/iPad säljs ofta gemensamt & mycket bättre pris än i Swe !

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite intressant att det i min umgängeskrets finns iOS-människor som föredrar windows och sedan androidanvändare som helst kör mac.

"Helhetsupplevelsen" som företagen strävar mot verkar inte riktigt alltid vara intressant för alla. Cross-platformlösningar som t.ex. googles tjänster kan erbjuda verkar tilltala lite mer.

Själv har jag både mac- och windowsmaskiner men har bara behov av en telefon så där är jag rätt iOS-exklusiv för stunden

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag tror det har med överdrivna priset som finns på Mac datorer.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag håller på att gå över från Android till Windows phone och har en iPhone som jobbmobil. Jobbdatorn är en iMac men hemma kör jag PC rakt av, fick jag välja skulle jag ha en Windows phone som jobbmobil och en PC som jobbdator. Jag är på inget vis en fanboy eller känner något hat för Apple, har grym respekt för deras marknadsföringsavdelning, men jag är mer bekväm med att använda en PC så det är helt enkelt det jag föredrar. Gällande luren föredrar jag gränssnittet och jag hade en bild av att luren och datorn skulle ha en fin synergi men inget jag faktiskt försökt använda mig av än.

Jag tror det mest handlar om flugor och vanor. Jag jobbar som AD och får ofta höra att då måste man jobba med en Mac och det är jävligt konstigt att jag föredrar PC, en stereotyp helt enkelt.

Gamers ska föredra en PC, annars är det jävligt konstigt. Riktiga datanördar (i dess positiva bemärkelse) ska sitta med linux, annars är något fel. Jobbar man med musik eller grafisk formgivning ska man sitta med en mac.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag har iPhone men använder bara PC.

Jag har dock en macbook air som används som matbricka

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Har Iphone och PC. Kommer bli android nästa månad med samsung S5... Allergisk som man är mot android blir det en utmaning men kul med nytt!

Skulle dock aldrig använda Mac, har klämt på en del men usch inte för mig. Likadant med Linux.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

iPhone hade ju bra marknadspenetration direkt när den kom inom det segment den mer eller mindre skapade (smartphone), vilket solidifierades av nästföljande generationer som sågs som innovativa och lättanvända. Vidare skaffade folk iPhone för att deras vänner hade iPhone, företag utvecklade sina appar till iOS eftersom de potentiella kunderna körde iPhone, och fler skaffade iPhone eftersom apparna fanns där.

Samma gäller knappast iMac, utan där är det väl snarare tvärt om sämre marknadspenetration (har väl varit i underläge mot pc väldigt länge, ibland mer, ibland mindre), med en mindre andel kompatibla program bland det folk vill köra (för att inte tala om alla som spelar på datorn) etc.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Har de råd med ett "relativt" dyrt abonnemang så borde de väl lika gärna kunna köpa en Mac?

Råd och råd, det är mycket lättare att bli godkänd för ett mobil abb än ett avbetalningsköp, kraven på ett mobil abb är i princip icke existerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Som topic. Av alla iphone-ägare jag känner så är det bara en enda som äger en mac. Alla andra är helt emot. Är det lika överallt och varför isåfall?

Ja det är konstigt faktiskt.
Jag har en Iphone 4 och tycker Mac är helhäftiga.
Dock har jag inte råd med någon.
Fast man skulle ju kunna bygga en PC med identisk Mac-hårdvara, och se om man får in OS-X.:D
Det lustiga är att en av mina vänner är MAC-frälst, han har förvisso PC men skulle nog alla dagar i veckan ha en MAC vid sidan av.
Däremot hatar han Iphone. >_>
Personligen gillar jag verkligen min Iphone, den är enkel, har jätte bra batteritid, (en vecka mellan laddning) trots musiklyssnande kameraanvändande ringning/sms osv.
Men alla mina polare är anti iphone.
Nåväl vi får väl säga så här.
Dom begriper inte bättre helt enkelt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Mac är inget jag gillar eller använder. Dock inget fel på operativet så sett.

Föredrar windows för det finns mer som tilltalar mig där.

PÅ mobil och surfplatte fronten är det iOS som föredras.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det som en Mac kan göra som Windows inte kan göra? Vad är det som Windows kan göra som en Mac inte kan göra? Sen att en Mac kostar extra gör ju det hela lite väl.... nischat.

Permalänk
Medlem

Jag rullar med en android och en MBP från 2020, och jag föredrar mac OS X över windows alla dagar i veckan, förutom just gaming. Och jag hade iPhone när jag införskaffade mig min mac

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Det är ju två väldigt olika produkter med helt olika marknader. iPhones är ju väldigt populära i Sverige medan marknadsandelen för Mac är väldigt liten i jämförelse så det säger sig självt att inte alla som använder iPhone vill eller kan (p g a den högre prisklassen) köra Mac.

I min bekantskapskrets där det är oproportionellt många Mac-användare kör majoriteten av dem även med iPhone men finns även en hel del Android-användare.

Så tror inte att det finns något som helst sådant mönster bara att så många fler människor har Windows PCs hemma än Mac helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Personligen gillar jag verkligen min Iphone, den är enkel, har jätte bra batteritid, (en vecka mellan laddning) trots musiklyssnande kameraanvändande ringning/sms osv.

Vad är det för superiphone du fått tag på?
Eller har du ett enormt batteriskal?
2 dagar kan jag klara om jag knappt använder dem (4S och 5S).

Ontopic, jag skulle snarare tro att det är tvärtom, iphone har lockat fler till att köpa mac.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

har iPhone, använder PC. kommer heller aldrig (antagligen) skaffa en Mac. Varför? Jag spelar och byter hårdvara titt som tätt och skiter inte pengar. Har inget emot Mac annars än att det kanske skulle vara ovant i början.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M3Johan:

De svarar att de aldrig skulle skaffa en mac när jag frågar. Även om de aldrig ens testat en.
Ja att fler har en windowsdator är det ju ingen tvekan om.

Det är en sanning i min umgängeskrets, frågan var ställd för att se om det är likadant på andra ställen.

Det är sant för mina kompisar med.Många har en iphone som dom är nöjda med men främst så har många en pc också bara för att kunna spela.Där faller macen ganska hårt,högt pris och lite spel.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Ja det är konstigt faktiskt.
Jag har en Iphone 4 och tycker Mac är helhäftiga.
Dock har jag inte råd med någon.
Fast man skulle ju kunna bygga en PC med identisk Mac-hårdvara, och se om man får in OS-X.:D
Det lustiga är att en av mina vänner är MAC-frälst, han har förvisso PC men skulle nog alla dagar i veckan ha en MAC vid sidan av.
Däremot hatar han Iphone. >_>
Personligen gillar jag verkligen min Iphone, den är enkel, har jätte bra batteritid, (en vecka mellan laddning) trots musiklyssnande kameraanvändande ringning/sms osv.
Men alla mina polare är anti iphone.
Nåväl vi får väl säga så här.
Dom begriper inte bättre helt enkelt.
/Lifooz

En vecka med aktivt musiklyssnande?Tillåt mig småle:)))

Och cyberspace?Kan du inte bjuda in mig till 2020?Jag vill gärna veta hur allt ser ut då:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Olika plattformar har olika fördelar helt enkelt? Samt att det förmodligen mycket handlar om lathet/vanesak/om man spelar mycket på datorn osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

En vecka med aktivt musiklyssnande?Tillåt mig småle:)))

Och cyberspace?Kan du inte bjuda in mig till 2020?Jag vill gärna veta hur allt ser ut då:))

Tror att min trötthet gjorde så jag skrev fel 2010 ska det vara!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Använder både PC och Mac. Råkar ha en Iphone, men det har inget med mina val av datorer att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Använt iPhone i många år nu (första var 3G) och på datorsidan använder jag mest Windows-datorer/laptops.

Har en Macbook Pro som uteslutande används till fotoredigering, när jag är ute på jobb.. men det är allt den används till.
Okej, kanske lite slösurfande också ibland.

Grejen är väl mest att jag tycker OSX är så krångligt och har inte tiden att sätta mig in i hur allt fungerar. Annars har Apple väldigt bra och coola funktioner både i OSX och på Mac:arna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberSpace:

Tror att min trötthet gjorde så jag skrev fel 2010 ska det vara!

Förstog det,ville bara retas lite:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Lustigt det där, jag äger en iPhone och blev totalmobbad i skolan för att jag köpte en. Jag har en PC hemma men det är mest för att jag spelar mycket och en Mac dator skulle jag inte ha något emot att ha. Det som bromsar är priset på dem.

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

En vecka med aktivt musiklyssnande?Tillåt mig småle:)))

Och cyberspace?Kan du inte bjuda in mig till 2020?Jag vill gärna veta hur allt ser ut då:))

Jag vet vad jag upplever, eller vet jag det?
Är vårat liv en illusion? eller är vi någon annans dröm som sover på en planet, i ett helt annat solsystem?
Nåväl, Telefonen köptes begagnad, kan den ha fått batteriet utbytt mot ett betydligt starkare?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad är det för superiphone du fått tag på?
Eller har du ett enormt batteriskal?
2 dagar kan jag klara om jag knappt använder dem (4S och 5S).

Ontopic, jag skulle snarare tro att det är tvärtom, iphone har lockat fler till att köpa mac.

Refererar till svaret jag gav den andra hack-hönan.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Vana, vana dör långsamt. Om du trivs med något och det fungerar varför byta? Inga argument i världen kan slå bort det... spelar ingen roll om det är tiomiljoner gånger bättre, om något funkar och du tycker om det, varför byta? Det finns ingen poäng med att byta då. Det är medelsvensson tankesättet. "Dont fix what ain't broken" är ett annat tankesätt.

Visa signatur