Huawei: "WQHD-skärmar är nonsens"

Permalänk
Medlem

Bättre batteri tid, bättre kamera istället. Och billigare data skärmar med högupplösning.

Visa signatur

| Fractal Design S | Intel Core I7 8700K | Asus ROG Z370-H | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Noctua NH-D15 | Asus GTX 1080 Strix | Fractal Design Newton R2 800W | WD_Black SN850X NVMe 1TB | Samsung 840 EVO 250GB | 8 TB Lagring | LG 27GL850 | Corsair K70 Lux | Logitech G502| Astro A50 | Corsair Gaming MM200 |

Permalänk
Medlem

Klart "Nej" för min del. Sitter fortfarande på en, numera antik, iPhone 4S och känner inget behov av att ha högre punkttäthet. Full HD på 5" känns som att det räcker. Ser hellre satsningar på bättre kommunikation med 5G och nya WiFi-standarder.

Ang. kameror i telefoner så tror jag att det är en svår nöt att knäcka, då det skulle krävas en fysiskt större sensor för att förbättra kvaliteten nämnvärt. De små sensorer som sitter i telefoner nu är för små för att ta in vettiga mängder ljus. Med det sagt skulle jag gärna se en telefon med en större sensor, ca 20 MP samt supersampling och manuella kontroller á la Nokia.
En naturlig efterföljd av bättre kamera i telefonen är visserligen krav på större och snabbare lagring för att hantera mängden information som finns i bättre bilder.

Permalänk
Medlem

Känns onödigt med mer än full hd på skärmar runt 5", på mobiler med större skärm och surfplattor så visst.

Kör HTC M8 nu med full hd på 5" skärm och den är sjukt skarp. Går att läsa all text på webbsidor i utzoomat läge. Är trevligt med högre upplösning då det förbättrar läsbarheten men när man har högre upplösning än ögats på det aktuella betraktningsavståndet så finns det inga fördelar med högre upplösning.

Bättre bildkvalite skulle innebära större sensor och därmed också en tjockare mobil. Att däremot reducera upplösning vid dåligt ljus och ev flera kameror kan ge klara förbättringar.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag inte på ett behov av mer än 300-400ppi på en mobiltelefon. Över det lär det bli svårt att se någon större skillnad. 1440p på 5" blir 587ppi. 1080p på 5" är 440ppi och som referens ligger en iPhone 4/5 på 326ppi.

Fick jag välja skulle jag hellre ta en bättre lågupplöst skärm eller längre batteritid. Såvida ingen kan visa mig när den extra skärpan faktiskt gör stor skillnad.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Blir så less på den här hysterin med höga upplösningar.

Permalänk
Medlem

Min One övertygade mig att man inte behöver fler pixlar. Jag har hellre en liten telefon med bra PPI och då funkar 1080p utmärkt!

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att jag håller med, vore bättre om de lägger krutet på batteritiden istället för att kriga med papperspecifikationer.

Batteristorleken är en pappersspecifikation, storleken säger egentligen inte något vidare om hur bra batteritid mobil har i slutänden likaså säger inte endast upplösningen på skärmen om det kommer dra ofantligt mycket mer ström eller inte, får ju väga in skärmtekniken och förbättringarna i övrigt.

Batteritid har bara blivit bättre efter varje generation de senaste åren även att skärmarna blivit större med fler pixlar så jag ser inte varför den vana skulle brytas.

Nu förespråkar jag inte att man måste köpa en WQHD för att få en vacker skarp bild, men det ger nog förmodligen en viss förbättring om mycket liten vilket kanske är ett + för en del, speciellt om man köper en dyr mobil för att ha det "värsta".

Permalänk

Nokia N8
3.5" skärm
360x640 pixlar
209 ppi

Ser inga pixlar alls.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Keeper of Traditions

Precis som att jag i förra generationen aldrig hade köpt något under 1080p så kommer jag i nästa generation aldrig köpa något under 2k...

Högre upplösning, ja tack!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är onödigt med 6mm tunna telefoner också, det är ju inte så att detta leder till mindre batterier

Permalänk
SpelClockers

Ge mig mist 3 dagas batteri tid det är mer intressant än extrem upplösning

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RevolutionBruce:

Äntligen en tillverkare med vett i skallen!

Första inlägget. Vasst.

Otroligt roligt och spännande att se teknologin rusa fram må jag säga. Men som många har påpekat så finns det andra saker att prioritera.
För mig så är det batteritid och kameran. Gör fullständigt detsamma hur mycket kräm hårdvaran har eller hur många pixlar man får plats med på 5" om inte telefonen kan överleva dagen eller ens ta en värdig bild.
Sen så ska vi inte prata om hur dåligt Android är i dagens läge. 64 bits stöd är i stort sett icke existerande. Nej. Tyvärr så var den mest spännande mobilen på år en dröm som inte kom till ljus, Ubuntus prototyp. Ta oss dit.

Permalänk
Medlem

Jag tror man kör på onödigt hög pixeldensitet för att man slipper kassera skärmar med döda pixlar då mänskliga ögat ändå inte ser dom om dom är tillräckligt små. Det gör att skärmar med många pixlar blir mycket billigare i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azlan1:

Ge mig mist 3 dagas batteri tid det är mer intressant än extrem upplösning

Min 1 vecka vill man se precis som det var innan Android & Ios skiten

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RevolutionBruce:

Äntligen en tillverkare med vett i skallen!

Kunde inte säga det bättre själv. Ge mig WQHD i Datorskärmar, laptops, stora surfplattor får gärna ha lite högre än 1080 men inte i enheter under 10"-7". Känns bara dumt. Som att jag vill ha 4K på mobilen istället för en sansad batteritid?!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lord_Moridin:

Nokia N8
3.5" skärm
360x640 pixlar
209 ppi

Ser inga pixlar alls.

Har samma telefon, använder Ipad 3 dagligen...ser pixlarna otroligt bra...skär i ögonen! Dock har jag enormt bra syn...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

De kan ju tycka vad de vill, varför inte köra någon ännu lägre upplösning, 1280x720 borde väl räcka för deras budgetlurar. Det är ju ändå ingen av deras kunder som bryr sig?

Det var ju samma dösnack när full HD kom på de första LCD TV. Tillverkarna/fanboys av plasma skrek sig hesa i alla forum att man inte behöver full HD på mindre än 42". Idag sitter de med sina 1920x1080 och då är det plötsligt så sockersött.

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att jag misstänker att alla haters i tråden har missförstått deras uttalande lite, det handlar inte alltså om att de tycker det är onödigt med höga upplösningar, utan det handlar mer om att de tycker det är onödigt med högre ppi än den nivån där det blir omöjligt att urskilja dem med blotta ögat.

Vilket är helt rätt.

Permalänk

Högre upplösning än 1080p på 5"-skärm, med försämrade batteritider som följd, är inte utveckling utan tillbakagång.

Permalänk
Medlem

När det kommer 4K-upplösning på en 5" skärm blir jag inte det minsta imponerad, inte ens vi 8K. Jag blev inte heller imponerad när 1920x1080 kom. 1280x720 borde vara max.

Ghz-racet som pågått även bland mobiltelefoner är ju också helt galet. Varför måste det vara 2+Ghz i en mobiltelefon? Hur strömeffektiv blir den då? Sänk hastigheten till 1.5Ghz och den drar bara hälften så mycket ström. Jämför det med en bil. Att öka hastigheten med 50% från 100km/h ökar bränsleförbrukningen med dubbelt.

Något som skulle imponera på mig är om tillverkarna tar fram en mobiltelefon med 2-3 dagars batteritid, vid normal användning. Det är så mycket "storkrängare utan kunskap" i mobiltelefon-branshen så man blir spyfärdig.

Ozzed:
Du kan ju inte på riktigt påstå att Huawei inte klarar av att tillverka en tel med WQHD-skärm? Det är ju inte det de handlar om, utan Huawei har väl lyssnat på användarna och kommit fram till att det är total overkill. Foilk vill kunna använda sin mobiltelefon utan att behöva ladda den 2ggr per dag!

Permalänk

Det här med QHD förvirrar mig. Jag vill minnas att QHD innebar Quarter HD, alltså en kvart av HD- upplösningen vilket väl är 960x540. Kan någon klok person klara ut begreppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannovarius:

Det här med QHD förvirrar mig. Jag vill minnas att QHD innebar Quarter HD, alltså en kvart av HD- upplösningen vilket väl är 960x540. Kan någon klok person klara ut begreppen?

Det står för Quad HD, alltså 2560x1440.

Alla HD-begrepp är urkorkade egentligen men så är det!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lessismore:

När det kommer 4K-upplösning på en 5" skärm blir jag inte det minsta imponerad, inte ens vi 8K. Jag blev inte heller imponerad när 1920x1080 kom. 1280x720 borde vara max.

Ghz-racet som pågått även bland mobiltelefoner är ju också helt galet. Varför måste det vara 2+Ghz i en mobiltelefon? Hur strömeffektiv blir den då? Sänk hastigheten till 1.5Ghz och den drar bara hälften så mycket ström. Jämför det med en bil. Att öka hastigheten med 50% från 100km/h ökar bränsleförbrukningen med dubbelt.

Något som skulle imponera på mig är om tillverkarna tar fram en mobiltelefon med 2-3 dagars batteritid, vid normal användning. Det är så mycket "storkrängare utan kunskap" i mobiltelefon-branshen så man blir spyfärdig.

Ozzed:
Du kan ju inte på riktigt påstå att Huawei inte klarar av att tillverka en tel med WQHD-skärm? Det är ju inte det de handlar om, utan Huawei har väl lyssnat på användarna och kommit fram till att det är total overkill. Foilk vill kunna använda sin mobiltelefon utan att behöva ladda den 2ggr per dag!

Vad ska man med en mobil med 2-3 dagars batteritid till?

Då är det ju bra mycket roligare med 2-3 gånger högre prestanda med 1 dags batteritid... Eluttag finns precis överallt idag (okej, inte överallt, men ska man ut i djungeln tar man nog inte med sig sin dyra smartphone) så laddning är inget problem längre, och trådlös laddning blir bara mer och mer framträdande.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Håller med Huawei. Just nu sitter jag på samma upplösning på min 46" tv, 27" skärm och 5" telefon XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad ska man med en mobil med 2-3 dagars batteritid till?

En telefons batteri tid specifieras i regel när den är i standby 95% av tiden.
Under last klarar en sådan enhet kanske bara 2-3 timmar innan den dör. Var det 8 timmar sedan du laddade kanske det bara är 1-2 innan den behöver laddas.

Ganska problematiskt om du reser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av eXale:

En telefons batteri tid specifieras i regel när den är i standby 95% av tiden.
Under last klarar en sådan enhet kanske bara 2-3 timmar innan den dör. Var det 8 timmar sedan du laddade kanske det bara är 1-2 innan den behöver laddas.

Ganska problematiskt om du reser.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag följde tankesättet som personen jag citerade använde, så jag står nog kvar vid det uttalandet. Någon gång under en hel dag bör man kommit i kontakt med en USB-port eller eluttag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

640K ought to be enough for anybody.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Vad som är relevant att satsa på och vad som säljer är 2 helt olika saker :/

Jo så är det ju alltid. Vi konsumenter får i slutändan vad vi efterfrågar. Efterfrågar vi bara papperspecar som inte har någon som helst verklig betydelse så är det just det som vi får/köper.

Får bara hoppas att de flesta konsumenter till slut tröttnar på detta och börjar att efterfråga verkliga förbättringar i sina telefoner. Detta skedde ju tex med kompaktkameror till slut (folk tröttnade på att enbart se på megapixelracet, och tillverkarna kom då att till stor del sluta med detta och istället statsa på verkliga kvalitetsförbättringar).

För förbättringar kommer alltid att komma och finnas behov för. Tillverkarna anpassar sig till slut alltid till det som vi efterfrågar (kan bara vara lite trögt ibland).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

1080p känns som en tillräcklig upplösning. Men det är inte konstigt att tillverkarna ökar upplösningen för vad ska dom annars ha som försäljningsargument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

1080p känns som en tillräcklig upplösning. Men det är inte konstigt att tillverkarna ökar upplösningen för vad ska dom annars ha som försäljningsargument?

Processorkraft, inbyggt minne, grafikprocessor, batteritid, design, hållbarhet osv... Dvs. allt annat som faktiskt spelar roll.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2