Huawei: "WQHD-skärmar är nonsens"

Permalänk
Medlem

Bra uttalande, sen är det ju även så att film och video inom en översiktlig framtid (så länge fullhd dominerar, vilket lär vara lång tid framöver) faktiskt ser bättre ut på fullhd då varje pixel får sin sak att visa och inga nersamplingar måste göras...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Givetvis skulle ett bolag med 'bara' FHD display i sitt flagskepp säga så här. Men jag håller helt och hållet med. Jag älskar min HTC One med FHD displayen på 4,7-tum och man ser omöjligt pixlarna även om man leker 'hitta pixeln'. Skillnaden är märkbar, under ett förstoringsglas... men använder inte förstoringsglas när ajg använder min telefon så det är ju lugnt då.

Haha, jag har också lekt den leken med min HTC One!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem

Det behöver inte handla om att se enskilda pixlar, även om man inte kan se den enskilda pixeln så kan högre upplösning ge en tydligare bild. Det har varit alldeles för mycket fokusering på Apples definition på "retinaupplösning". Det är ganska enkelt, kan man lägga en skärm med 1920x1080 i upplösning och en på 2560x1440 och se skillnad så kan man se skillnad. Frågan utöver detta är om skillnaden är tillräckligt stor för att motivera eventuella andra nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vad ska man med en mobil med 2-3 dagars batteritid till?

Då är det ju bra mycket roligare med 2-3 gånger högre prestanda med 1 dags batteritid... Eluttag finns precis överallt idag (okej, inte överallt, men ska man ut i djungeln tar man nog inte med sig sin dyra smartphone) så laddning är inget problem längre, och trådlös laddning blir bara mer och mer framträdande.

Vad ska man med 2K i en mobil till? Huawei är helt inne på rätt spår enligt mig, satsa på andra optimeringar som ger en märkbar förbättring av upplevelsen hos telefonerna än högre upplösning på skärmen.

Man kan ju faktiskt resa eller bedriva annan verksamhet i mer än 24 timmar utan att befinna sig i en "djungel" för den delen. Är det något man saknar från mobilerna innan smartphones kom är det väl just batteritiden, kanske även gamla snake-spelet

Permalänk

Det här är något jag också har funderat över och kommit fram till att man inte beöver mer än full-HD.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tommy:

Vad ska man med 2K i en mobil till? Huawei är helt inne på rätt spår enligt mig, satsa på andra optimeringar som ger en märkbar förbättring av upplevelsen hos telefonerna än högre upplösning på skärmen.

Man kan ju faktiskt resa eller bedriva annan verksamhet i mer än 24 timmar utan att befinna sig i en "djungel" för den delen. Är det något man saknar från mobilerna innan smartphones kom är det väl just batteritiden, kanske även gamla snake-spelet

Tja, vissa av oss tycker väl att högre upplösning är bättre... Sen är det ju inte så att de som forskar på bättre skärmtekniker inte gör det istället för att forska inom andra områden, det finns det annat folk som gör.

Ja, utan att befinna sig i en djungel, men utan att någonsin vara i närheten av ett eluttag eller USB-port? Eller utan möjligheten att använda en portabel laddningslösning?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Trevligt med en utvecklare som fattar.
Lite synd på priset dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannovarius:

Det här med QHD förvirrar mig. Jag vill minnas att QHD innebar Quarter HD, alltså en kvart av HD- upplösningen vilket väl är 960x540. Kan någon klok person klara ut begreppen?

Du har rätt och fel, rätt i att quarter HD är 960x540, men du använder fel förkortning, det förkortas qHD.

Skrivet av Ninjaflipp:

Det står för Quad HD, alltså 2560x1440.

Alla HD-begrepp är urkorkade egentligen men så är det!

Japp, men många har svårt för siffror, så därför plockar man in namn för att röra till det ännu mer.

Skrivet av Lord_Moridin:

Nokia N8
3.5" skärm
360x640 pixlar
209 ppi

Ser inga pixlar alls.

Beror på hur bra syn man har, samt i vilket sammanhang, har 209 ppi på min bärbara och kan se en svart pixel mot vit bakgrund på 1 meters avstånd, men en gul pixel är omöjlig att se på vit bakgrund.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Har jag missat något? 2K är väl just fullHD, samma som 3840x2160 är 4k? QHD är väl ett mellansteg mellan dessa upplösningar? Begreppsförvirring?

Permalänk
Medlem

Bra Huawei, hellre satsa krutet på nåt som man har användning av.

Permalänk

Jaja, 640kb räcker så det blir över. Move on…

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tja, vissa av oss tycker väl att högre upplösning är bättre... Sen är det ju inte så att de som forskar på bättre skärmtekniker inte gör det istället för att forska inom andra områden, det finns det annat folk som gör.

Ja, utan att befinna sig i en djungel, men utan att någonsin vara i närheten av ett eluttag eller USB-port? Eller utan möjligheten att använda en portabel laddningslösning?

Du svarade inte på frågan - vad ska man med en skärm över 1080p till på en mobiltelefon?
Mobiltelefontillverkarna måste ju skjuta till pengar till att utveckla högupplösta skärmar, pengar som skulle kunna användas till bättre saker enligt mig, även inom skärmutveckling i sig. Skärmar i den här storleken börjar ha nått sitt mål med avseende på upplösning enligt många, det skulle vara bättre att lägga över energin på att förbättra t.ex. energieffektiviteten och ljusstyrkan hos dom.

Ja, man kan faktiskt gå 24 timmar utan att ha möjlighet att ladda telefonen, tor det eller ej. Men även om man råkar befinna sig vid ett eluttag eller USB-port är det inte alls säkert att man har tid att vänta en timme på att telefonen laddar om man jobbar eller gör något annat. Att bära med sig portabla laddningslösningar för att kunna ha en onödigt hög upplösning på mobiltelefonen känns ju väldigt... onödigt.

Permalänk

Håller med dem. Utvecklingen av höga upplösningar är redan bevisad! Telefoner behöver inte högre upplösningar som drar batteri och prestanda. Satsa pengarna på bra batterier och smart energi användning istället. Det är precis som kamerorna i telefonerna, jag skiter i hur många megapixlar det är då det är långt ifrån det mest väsentliga! Fattar inte hur man kan vara så pixel-kåt att man inte ser de problemen som uppstår. Kolla bara på en PC. All skalning i Windows samt 99% av alla programmen är ett skämt över 1440p!

Nej tack till fler pixlar just nu, vänta in den andra delen av marknaden!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Som jag ser det resulterar en skärm med hög upplösning bara en sak, nämligen kortare batteritid. 1080p räcker gott och väl för en mobiltelefon. Har i dagsläget en 4.3" med 1080p. Och mycket svårt att se nyttan med högre upplösningen. Även om displayen skulle vara en knapp tum större.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tommy:

Du svarade inte på frågan - vad ska man med en skärm över 1080p till på en mobiltelefon?
Mobiltelefontillverkarna måste ju skjuta till pengar till att utveckla högupplösta skärmar, pengar som skulle kunna användas till bättre saker enligt mig, även inom skärmutveckling i sig. Skärmar i den här storleken börjar ha nått sitt mål med avseende på upplösning enligt många, det skulle vara bättre att lägga över energin på att förbättra t.ex. energieffektiviteten och ljusstyrkan hos dom.

Ja, man kan faktiskt gå 24 timmar utan att ha möjlighet att ladda telefonen, tor det eller ej. Men även om man råkar befinna sig vid ett eluttag eller USB-port är det inte alls säkert att man har tid att vänta en timme på att telefonen laddar om man jobbar eller gör något annat. Att bära med sig portabla laddningslösningar för att kunna ha en onödigt hög upplösning på mobiltelefonen känns ju väldigt... onödigt.

En högre upplösning = fler pixlar, det trodde jag de flesta här förstod.

Alla har olika prioriteringar, helt enkelt. Blir upplösningarna högre för det med sig inte bara större arbetsyta, det för med sig även andra fördelar, både inom batterifronten och prestandafronten på CPU/GPU.

Att ha med sig en liten laddare i väskan/bilen förstår jag inte vad som är så krångligt med, eller att koppla i en sladd medans man väntar på något annat, men alla är vi olika som sagt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Han har ju inte fel, var fan är mina 30" med 300PPI liksom?

Varför har du en 30" mobiltelefon?!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Har jag missat något? 2K är väl just fullHD, samma som 3840x2160 är 4k? QHD är väl ett mellansteg mellan dessa upplösningar? Begreppsförvirring?

Nja, inte riktigt.
- Full HD är 1920x1080.
- 2K är 2048x1080.
- UHD (Ultra HD) är 3840x2160 (fyra ggr Full HD)
- 4k är 4096x2160 (fyra ggr 2K)

Som andra redan sagt:
- QHD är 2560x1440
- qHD är 960x540

Uppe i topp så finns FUHD (Full Ultra HD) på 7680x4320, dvs fyra ggr UHD.

Ett jädra meck med detta när man pluggar filmproduktion, vill jag lova. Tungan rätt i mun är det som gäller.

Vill man grotta ner sig så finns det en mastodontredogörelse här: http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_display_resolution

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Har jag missat något? 2K är väl just fullHD, samma som 3840x2160 är 4k? QHD är väl ett mellansteg mellan dessa upplösningar? Begreppsförvirring?

Yes Blir rent ut sagt förbannad när folk använder det felaktigt. Jättevanligt att folk kallar QHD för 2k...

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Många i tråden håller med Huawei och jag är inte förvånad. Förstår inte att utvecklingen gått så rasande fort på mobilfronten, medan t.ex. laptops stått helt stilla på 1280x800/1366x768 de senaste tio åren, trots att skärmarna i datorns normalfall är tre gånger större. Där kan tekniken definitivt behöva uppgraderas.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En högre upplösning = fler pixlar, det trodde jag de flesta här förstod.

Alla har olika prioriteringar, helt enkelt. Blir upplösningarna högre för det med sig inte bara större arbetsyta, det för med sig även andra fördelar, både inom batterifronten och prestandafronten på CPU/GPU.

Att ha med sig en liten laddare i väskan/bilen förstår jag inte vad som är så krångligt med, eller att koppla i en sladd medans man väntar på något annat, men alla är vi olika som sagt.

Är det någon som uttryckt att man inte vet vad upplösningen på en skärm innebär? Istället för att konstatera självklara saker kan du kanske svara på frågan som ställs.

Hur utnyttjar du större arbetsyta på en mobiltelefon där du redan idag måste zooma in flera gånger för att läsa t.ex. en hemsida? Du har fortfarande inte gett något exempel på vad du ska med högre upplösning på en mobiltelefon till, förutom att skryta med.

Hur en mer högupplöst skärm påverkar batterier och prestanda positivt hos en smartphone får du gärna utveckla då mig veterligen innebär det snarare att det drar mer batteri och blir tyngre att driva för CPU/GPU.

Ja du verkar tycka att det är praktiskt att bära med sig tillbehör som man egentligen inte ska behöva, vi är definitivt olika på den punkten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FL3JM:

Jag tror man kör på onödigt hög pixeldensitet för att man slipper kassera skärmar med döda pixlar då mänskliga ögat ändå inte ser dom om dom är tillräckligt små. Det gör att skärmar med många pixlar blir mycket billigare i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att se någon som kan tänka längre än näsan räcker för en gångs skull. Även om skyhöga upplösningar anses som overkill av Svensson så finns det andra fördelar förutom bildkvalitet. Att köpa en skärm idag är som att köpa en lott, har du "tur" är det en död pixel mitt i skiten på din nya skärm som sitter och stör dig och inte täcker ju garantin det heller.

Finns ingen som hälst anledning att inte uppnå upplösningar i framtiden där en död pixel inte kan urskiljas från mängden om tillverkningskostnaderna och strömförbrukningen kan hållas låg nog att det inte längre spelar någon roll. Själv tycker jag det är väldigt kul att tillverkare är villiga att fortsätta pusha för detta. Finns ingen som tvingar dig köpa det värsta, men förr eller senare kommer det bli standard vilket endast kan vara positivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Håller med.

Många (dom flesta?) skulle inte i ett blindtest kunna avgöra skillnaden på 1080p och 1440p på 5"

Hjärnan hängde inte riktigt med fingrarna nu va?

Permalänk
Medlem

Tycker standardupplösningen 1080*1920 är perfekt på mobiltelefonen, bara att surfa i landskapsläge och det blir lika som på datorn.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Hjärnan hängde inte riktigt med fingrarna nu va?

Alltså, ett blindtest måste inte innebära att man har förbundna ögon.

Permalänk
Medlem

Folk har tyckt att högre upplösning har vart onödigt länge nu. Det är alltid "kan inte se enskilda pixlar" argumentet som används men faktum är att det ändå har sett bättre ut.
Givetvis finns det en gräns då högre upplösning blir onödigt men jag avvaktar med att ha åsikter om när det är tills jag har sett qhd på 5''

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ase:

Är rätt nöjd med 2560x1600 på 30" ska jag ha högre upplösning så vill jag ha en större skärm 4k minst 55" osv så 2560x1600 på en 5" är bara fånigt (som att ha 1000hk i en volvo 240)

Offtopic, men jag hade lätt kört den volvon!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

En högre upplösning = fler pixlar, det trodde jag de flesta här förstod.

Fler pixlar som vi inte kan se. Helt korrekt.

Citat:

Alla har olika prioriteringar, helt enkelt. Blir upplösningarna högre för det med sig inte bara större arbetsyta, det för med sig även andra fördelar, både inom batterifronten och prestandafronten på CPU/GPU.

Du menar väl ändå tvärtom? Högre upplösningar gör att du får både sämre batteritid och sämre prestanda eftersom att punkten ovan är korrekt.

Citat:

Att ha med sig en liten laddare i väskan/bilen förstår jag inte vad som är så krångligt med, eller att koppla i en sladd medans man väntar på något annat, men alla är vi olika som sagt.

Det är så klart inget större problem om man aldrig går utanför dörren mer än till och från bilen. Men vi som faktiskt går utanför dörren och använder våra telefoner väldigt mycket i både jobbet och privat och inte har möjlighet att bara sätta telefonen på laddning var som helst och när som helst, vi uppskattar så lång batteritid som möjligt.

Permalänk

Det var ett märkligt gnällande på framsteg och teknikutveckling. Trodde jag var på Sweclockers och inte PROs forum.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Barren Wuffet:

Fler pixlar som vi inte kan se. Helt korrekt.

Nä men va bra, då vet vi att om en random snubbe på ett Internetforum tror en sak så är det korrekt för alla andra också.

Skrivet av Barren Wuffet:

Du menar väl ändå tvärtom? Högre upplösningar gör att du får både sämre batteritid och sämre prestanda eftersom att punkten ovan är korrekt.

Nej, det gör jag inte. Högre upplösningar leder inte automatiskt till sämre batteritid, men det ställer högre krav på batteriet, vilket leder till att ännu fler, och bättre, tekniker utvecklas.
Det leder inte inte till sämre prestanda, även här så leder till till högre krav på prestandan, vilket leder till ytterligare steg fram i tekniken.

Det gäller att tänka längre än näsan räcker, helt enkelt.

Skrivet av Barren Wuffet:

Det är så klart inget större problem om man aldrig går utanför dörren mer än till och från bilen. Men vi som faktiskt går utanför dörren och använder våra telefoner väldigt mycket i både jobbet och privat och inte har möjlighet att bara sätta telefonen på laddning var som helst och när som helst, vi uppskattar så lång batteritid som möjligt.

Varför skulle det vara ett problem för att man går utanför dörren eller använder telefonen mycket?
Jag har svårt att tro att du aldrig är i närheten av en möjlighet att ladda mobilen, du har ingen rast på hela dagen, t.ex.?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Personligen tycker jag att 300PPI är en bra gräns. Tryckerier har haft den standarden i flera år och vi borde kunna ha digitalt material med samma kvalité. Men högre än så känns otroligt onödigt.

Jag kunde se skillnad på 300dpi och 600dpi på laserskrivare (på den tiden 300dpi-skrivare fanns). Krävdes nogrann granskning dock. Därför tycker jag det är helt ok med skärmar över 300ppi, men någonstans runt 450 och över är det viktigare med en strömsnål skärm.