Någon fjärrstyr min dator

Permalänk
Medlem

Någon fjärrstyr min dator

Hejsan

Har stött på ett problem jag aldrig trott skulle hända mig.
Visade sig att medan jag var på jobbet var det någon via fjärstyrning försökte komma åt mina privata konton osv.
Som tur var upptäckte min syster att min dator försökte logga in på mitt Swedbank konto samt andra konton som steam osv, hon stängde av datorn.
Vet inte vad jag skall göra för att försäkra mig att min dator är skyddad till 100% så valde att formatera om datorn.
Räcker detta eller måste jag gå till väga på något annat sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ominstallera Windows är det du bör göra och det räcker med 99.99% sannolikhet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Byt lösenord på er router, byt även lösen till alla dina viktiga internetkonton.

Man kan aldrig vara nog säker, han/hon kan ha hämtat all möjlig information från din dator.

Se även till att rensa bort all form av skräp-post i din mail etc.

Sluta titta på porr utan brandväggen på!

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heimdall_swe:

Byt lösenord på er router, byt även lösen till alla dina viktiga internetkonton.

Man kan aldrig vara nog säker, han/hon kan ha hämtat all möjlig information från din dator.

Se även till att rensa bort all form av skräp-post i din mail etc.

Sluta titta på porr utan brandväggen på!

Porr jadu, ingen risk att viruset har kommit därifrån, sitter även på ett tillräckligt bra virus skydd men på något sett har det smitit igenom ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Porr jadu, ingen risk att viruset har kommit därifrån, sitter även på ett tillräckligt bra virus skydd men på något sett har det smitit igenom ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Ja inget virusskydd är idiotsäkert, sunt förnuft är det som gäller i första hand men vem som helst kan råka ut för det här egentligen, gäller bara att man är lite ouppmärksam.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

tips, stäng av internet och sedan starta up datorn och kolla om du kan backup bilder osv, ev kanske hitta viruset?. ev installera om windows samt att ändra lösenord som ovan nämnt

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

en formatering och ominstallation av Windows skall räcka.

Om du har flera hårddiskar inkopplade så kan det vara bra att söka igenom dem med något antivirus, helst någon typ av testa-på-period av någon betalningsversion, Te.x. Avast internet security eller liknande.

Mer än att kanske rensa dina mail-konton och byta lösenord på det mesta kan du nog inte göra...

Just det, glöm inte Windows Updates... låter löjligt och onödigt, men folk har en tendens att hoppa det...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hitboxer:

Porr jadu, ingen risk att viruset har kommit därifrån, sitter även på ett tillräckligt bra virus skydd men på något sett har det smitit igenom ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag har gjort för att förhindra obehöriga användare är att lösenords-skydda min router med WPA-PSK kryptering.
Sedan har jag Comodo firewall free. Och Avg Free antivirus.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!