Köpråd: Lg G2 eller Nexus 5

Permalänk

Köpråd: Lg G2 eller Nexus 5

Efter att kollat på dessa två mobiler har jag haft väldigt svårt att välja vilken jag ska köpa. Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om vilken som är bäst.
Om det finns bättre mobiler säg till bara.
Budget: 3000 kr

Permalänk
Medlem

Nexus 5 är en nerbantad version av LG G2, sett till specificationerna är LG G2 ett bättre köp.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Går inte att välja fel.
Det man brukar gå efter är hurvida man vill ha rent Android eller är okej med lite lullluill.
Nexus kommer också få uppdateringar snabbare men båda är som sagt rätt val.

Permalänk
Medlem

Nexus 5 bygger delvis på LG G2 och LG har tillverkat båda mobilerna. Det största skillnaden är att Nexus 5 har original stock android OS och inte LG:s skin ovanpå.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem

Samt att g2 har bättre batteri, och kamera om jag inte missminner mig?
Men nexus finns i en snygg röd färg

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat på Oneplus One.

Permalänk
Medlem

Nexus 5 kör stock Android, vilket är riktigt trevligt. Om man nu gillar det. G2 har najsigare batteri och kameria samt LGs egna Android.
Personligen skulle jag antagligen tagit en N5. Eller en G2, jag vet inte fan.

Båda mobilerna är riktigt bra, går inte att välja fel. Ta den snyggaste?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Eller varför inte vänta på lg g3 som lär släppas ganska snart.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Eller varför inte vänta på lg g3 som lär släppas ganska snart.

G3an kommer landa en bra bit över 3000kr dock

Permalänk

G2 låg på 3500senast jag kollade. Ska du köpa begagnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

G2 låg på 3500senast jag kollade. Ska du köpa begagnat?

16GB 3kkr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Nexus 5 är en nerbantad version av LG G2, sett till specificationerna är LG G2 ett bättre köp.

N5 släpptes väl före G2?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

N5 släpptes efter. LG G2 har bättre batteri och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag undrar också vilken jag ska välja, vill gärna ha bra batteritid och en bra skärm. Eftersom jag ska ha mobilen länge så är kanske nexus 5 ett smartare val för den uppdateras ofta. Vad tycker ni jag ska ta? Förlåt för att jag lånar din tråd The last of kakao

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Vänta på oneplus one

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dunde:

16GB 3kkr

Aha, så långt tänkte jag inte..

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta G2. Inget snack om saken. Visst, du kanske inte får uppdateringar lika länge. Slutar telefonen fungera för det?
Det har även läckt bilder på ett nytt, snyggare gränssnitt som förhoppningsvis kommer till G2. Vill du hålla den vid liv några år till med nya Androidversioner går du väl lära dig kasta in roms.

Annars bör Oneplus One gå att få tag på om cirka en månad.
Absolut grym hårdvara, 64GB intern lagring för under 3K.
Enda nackdelen jag ser med Oneplus One är avsaknaden av LTE band 20.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Last of kako:

Efter att kollat på dessa två mobiler har jag haft väldigt svårt att välja vilken jag ska köpa. Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om vilken som är bäst.
Om det finns bättre mobiler säg till bara.
Budget: 3000 kr

Valde mellan dessa med för 3 veckor sedan. Det blev Lg'n pga den längre batteritiden.
Ångrar mig absolut inte. Grym lur. Tycker den är perfekt i storlek med sina 5,2".
Om du köper den, gör inte som jag och uppgradera till kitkat, iaf inte tills brusbuggen är fixad av LG. Det följde en mjukvarubugg med en typ av brus som hörs när man använder hörlurar. LG vet om detta och vad jag har hört arbetar på en lösning, dock inget ännu..
Gick dock tillbaka till stock så nu är det väck.
I övrigt grymt nöjd med den. Känns lite ovant med ljudknappar på baksidan i början, men det är nog enbart en vanesak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Valde mellan dessa med för 3 veckor sedan. Det blev Lg'n pga den längre batteritiden.
Ångrar mig absolut inte. Grym lur. Tycker den är perfekt i storlek med sina 5,2".
Om du köper den, gör inte som jag och uppgradera till kitkat, iaf inte tills brusbuggen är fixad av LG. Det följde en mjukvarubugg med en typ av brus som hörs när man använder hörlurar. LG vet om detta och vad jag har hört arbetar på en lösning, dock inget ännu..
Gick dock tillbaka till stock så nu är det väck.
I övrigt grymt nöjd med den. Känns lite ovant med ljudknappar på baksidan i början, men det är nog enbart en vanesak.

Vad tycker du om lg:s skin? Batteritid är viktigt för mig dock så vet jag inte om det är värt att välja lg:n pga av deras android skin

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Last of kako:

Efter att kollat på dessa två mobiler har jag haft väldigt svårt att välja vilken jag ska köpa. Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om vilken som är bäst.
Om det finns bättre mobiler säg till bara.

Är du villig att vänta och klarar av stora mobiler (5.5tum, 15cm hög) så är nog Oneplus One det bästa alternativet. Men är du inte villig att vänta så är de bästa valen för 3000kr är utan tvekan Nexus 5 och LG G2.

N5 har fördelar i design(utseende och funktion), ergonomi och mjukvara(senaste versionen av Android, snabba uppdateringar och mindre bloat som segar ner mobilen).
G2 har fördelar i ~25% bättre batteritid och större skärm på samma yta.

Edit: Ärligt talat så skulle jag nog säga det att Nexus 5 är en bättre telefon om du inte planerar att roota och installera custom ROM då uppdateringar gör en ENORM skillnad. G2 i 4.4.2 har ett någon ganska stor bugg och en uppdatering är inte i sikte. Nexus 5 får uppdateringar ungefär varannan månad med bugfixar och annat. Sedan fick G2 4.4 nästan ett halvår efter Nexus 5 hade det och vi vet ingenting om hur många fler uppdateringar den kommer få, medan vi vet det att Nexus 5 får alla uppdateringar i minst 18månader.

Nexus 5 har hyfsad batteritid. Jag har fått min att räcka nästan en hel vecka med mycket lätt användning (ca 3timmar skärmtid sms och sånt och 1timme röstsamtal) genom att ställa den på 2G-läge. Med 3G klarar den ca 3-4dagar med samma användning och med 4G ca 2dagar. Lägg till 25% på det så har du ungefär den tid en G2 klarar sig.

Båda har bra kamera, och de är ungefär likgiltiga på den punkten. Upplösning är inte kvalitet, fler megapixlar har fördelar och nackdelar.
Kamerorna tar mycket fina bilder, även i mörka miljöer, MEN bara på objekt som inte rör sig. Rör sig motivet i dåligt ljus så blir det direkt suddigt. Båda har optisk bildstabilisation, vilket hjälper till i mörker med stilla motiv och med video och skakiga händer i allmänhet.
Angående mjukvaran så har nog G2 fördelen just nu, men Google har puttat ut regelbundna uppdateringar till kameran vilket har gjort en enorm skillnad, så med några till uppdateringar så har nog Nexus 5 fördelen där. Kamera programmet i Nexus 5 har gått från att vara dåligt till ganska bra. Den är fortfarande lite för villig att ställa in ljusbalansen till incandecent (gulare ljus) och den saknar funktionaliteten för att ändra detta i nuläget, men detta är sannolikt något Google jobbar på då Android Police har hittat spår av denna funktionalitet i koden till appen.

Skrivet av Cruentusa:

Nexus 5 är en nerbantad version av LG G2, sett till specificationerna är LG G2 ett bättre köp.

Falskt, den enda delen av telefonen som är rakt av bättre är batteriet. Nexus 5 har en mer avancerad radiodel, en skärm med mer korrekta färger och kamera sensorn är inte sämre för att den har mindre megapixlar. Megapixlar motsvarar inte kvalitet..
Sedan vet jag inte om audiotunneling to DSP är en funktion av hårdvaran eller mjukvaran, men så vitt jag vet så är Nexus 5 den enda telefonen som har denna funktionen just nu. Det är en teknik som halverar energiförbrukningen vid uppspelning av musik. Det ska gå att få 60timmar musik från en full laddning i flygplansläge.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt alla LG's flagskeppsmobiler de släptt och de blir bättre och bättre med varje släpp. Och G2:an är en underbas mobiler, inget hårsvarumässigt är bättre på N5:an, samma CPU ja men N5:an throttlar lång innan G2:an.

Men bryr du dig endast om mjukvaran är det ju såklart N5:an du ska köra på. Men då får du en mobil med mindre skärm, sämre skärm (kolla tester), sämre kamera (kolla tester), mindre batteri.

Designmässigt tycker jag även G2:an är snyggare pga. att den inte har mkt döyta. Minus till G2:an för den glansiga plastiga baksidan (men jag har den ändå i ett skydd så jag ser aldrig baksidan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

finns tråd om detta redan men sj skulle jag välja lg g2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hephox:

Vad tycker du om lg:s skin? Batteritid är viktigt för mig dock så vet jag inte om det är värt att välja lg:n pga av deras android skin

Tycker dom har gjort ett helt ok jobb. Den känns också rapp utan lagg. Har dock inte testat nexus så kan inte jämföra dom rakt av, men den ska tydligen vara ruggigt kvick.
Gick från HTC One till LG G2 och den kändes ganska plastig i jämförelse. Nu har jag dock köpt ett läderfodral, så nu är det inget jag stör mig på längre.