Ny dator slö i windowsmiljö, nånting fel?

Permalänk

Ny dator slö i windowsmiljö, nånting fel?

Hej!

Byggde ihop en HTPC till brossan med följande komponenter:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6732237/htpc-christoffer

Den känns väldigt trött och seg i windowsmiljö även om inget program är igång, kan processorn verkligen vara så dålig? Hade hoppats på mycket mer.

Detta gäller även utan den mekaniska disken, men om man kopplar in den mekaniska disken och försöker göra något på den, typ skapa en ny mapp, så tar det typ en halv minut.
Har aldrig upplevt nått liknande, ungefär 20 gånger segare än när man kör på SSD:n och då är den som sagt riktigt seg. Känns inte som att det tvunget är relaterat men jag vet inte.

När man öppnar program och liknande klockar processorn 2,7 GHz ungefär och 1,3 GHz i idle. Hoppar någon enstaka gång upp på 3 GHz.
När jag bänkar den i OCCT ligger den på 2,4 GHz och pendlar lite, vet inte om det beror på att det är en nedklockad version eller vad det kan vara.

Bios tycker att den ligger på 30 grader när man gör detta, det e nämligen då CPU-fläkten startar. (Går inte att ställa lägre)
Den pendlar lite mellan på (30%) och av under last.
Kylflänsen känns då relativt varm så jag skulle gissa på 50 grader plus på CPU:n i verkligheten.

Nån som har några idéer på vad det kan bero på? Är processorn så satans seg eller är det nått fel?
Har installerat alla de senaste drivrutinerna från AMD så det borde inte ställa till med nått, allting fungerar, men mycket långsamt.

Datorn som ersattes är i runda slängar 10 år gammal färdigbyggd Dell med mekanisk disk och den är mycket snabbare.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Skrivet av InNeedOfSpeed:

Hej!

Byggde ihop en HTPC till brossan med följande komponenter:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6732237/htpc-christoffer

Den känns väldigt trött och seg i windowsmiljö även om inget program är igång, kan processorn verkligen vara så dålig? Hade hoppats på mycket mer.

Detta gäller även utan den mekaniska disken, men om man kopplar in den mekaniska disken och försöker göra något på den, typ skapa en ny mapp, så tar det typ en halv minut.
Har aldrig upplevt nått liknande, ungefär 20 gånger segare än när man kör på SSD:n och då är den som sagt riktigt seg. Känns inte som att det tvunget är relaterat men jag vet inte.

När man öppnar program och liknande klockar processorn 2,7 GHz ungefär och 1,3 GHz i idle. Hoppar någon enstaka gång upp på 3 GHz.
När jag bänkar den i OCCT ligger den på 2,4 GHz och pendlar lite, vet inte om det beror på att det är en nedklockad version eller vad det kan vara.

Bios tycker att den ligger på 30 grader när man gör detta, det e nämligen då CPU-fläkten startar. (Går inte att ställa lägre)
Den pendlar lite mellan på (30%) och av under last.
Kylflänsen känns då relativt varm så jag skulle gissa på 50 grader plus på CPU:n i verkligheten.

Nån som har några idéer på vad det kan bero på? Är processorn så satans seg eller är det nått fel?
Har installerat alla de senaste drivrutinerna från AMD så det borde inte ställa till med nått, allting fungerar, men mycket långsamt.

Datorn som ersattes är i runda slängar 10 år gammal färdigbyggd Dell med mekanisk disk och den är mycket snabbare.

Tacksam för hjälp

ja byggde en dator med klart sämre processor A4 5300 med windows 7.
snabb är den inte men den funkar för dom enklare spel den är tänkt för.
har du testat stresstesta med memtest. prime95. pressar du med occt så ska den ligga på max hela tiden.
att den skulle vara 30C vid stress ? skumt
fel på moderkortet eller processorn ? kollat i bios så det inte är ned-klockad by default.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det går att prova dels
kontrollpanelen / åtgärdscenter. Ser du inget direkt så välj Visa problem som ska rapporteras, här bör du se om det är någon programvara som inte är helt bra.

Jag brukar även titta i kontrollpanelens enhetshanterare, här ska det inte finnas några varnigar om allt är riktigt installerat.

Permalänk

Löste sig, var pga Debug-version av Windows som det jävlades. Så det går när man ska vara legit