Intel Core i7-4790 och i5-4690 "Haswell Refresh"

Permalänk
Skrivet av Redundant:

Vad hände med temperatur och RAM-Speed tester?

Precis! Är IHS'en fixad eller? Man kan ju liksom inte lita på Intels ord...

Jag använder en 4820k som kostar typ lika mycket som en 1150 i7. Skulle vara kul om den var med i testerna, känner mig lite mobbad

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Redundant:

Vad hände med temperatur och RAM-Speed tester?

Skrivet av NintendoRobin:

Precis! Är IHS'en fixad eller? Man kan ju liksom inte lita på Intels ord...

Jag använder en 4820k som kostar typ lika mycket som en 1150 i7. Skulle vara kul om den var med i testerna, känner mig lite mobbad

#14594172
#14594218
#14594265
#14594284
#14594358

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Mina Phenom ii bröder är ni nöjda på investeringen ni gjorde på X6 för några år sedan ?. 2014 och x6 ligger bra 3 små frames efter med ett r9 290X. Aså den här prestandan så sent är sjukt nöjd med mitt köp dock ligger min på 69 fps där som 2600k (1090t4GHZ):D

Tjenare där, Lifooz här:D
Jovars nog är man nöjd alltid, 1100T BE puttrar fint under kylaren.
Det är dock dags för uppgradering för min del så 1100 får lyfta på räva och sätta sig i polarn´s dator istället.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ok, men om man inte så kan man nog köpa nu. Jag funderar på att skaffa en ny märkesdator åt farsan, vill dock ha windows 8.2 eller vad den ska heta så han hittar startmenyn.

Även om cpuutvecklingen har stagnerat så har inte folks behov av beräkningskraft gjort detta. Nu har dock priserna sjunkit på budgetdatorerna så folk i allmänhet har också mer beräkningskraft idag än förr. Minns när jag kollade på en billig märkesdator till farsan förra året och såg typ ingen i5 i någon butik alls som hade USB 3.0.

För oss entusiaster så räcker som sagt inte en dator till utan man får skaffa flera vilket inte alls blir billigare. (finns flera sätt att fördela resurser på och mer avancerade program har ofta stöd för uppdelning av kluster, där även dessa kluster kan vara redundanta, vilket fördubblar hårdvarukostnaden)
Angående de populära 12 kärniga Xeons så används de enligt min uppfattning mest i snikmaskiner, där de lägger in hur mycket dritt som helst på en burk som får dela på denna cpu. T.ex. en maskin jag arbetade med på en större myndighet hade en värsting 12kärnig xeon, men de gav mig bara en kärna och 2GB ram till min virtuella maskin.

Jag har även sett maskiner där jag kraftigt kan ifrågasätta att en lågt klockad 12kärnig cpu är det bästa valet. (priset för datorhårdvara är ofta "försumbar" jämfört emot utvecklingskostnaden varför de ej snålar in någon tusenlapp på sämre hårdvara.)

*edit*

Nå som sagt, jag tror att jag struntar i att denna generation har kommit när jag köper en ny märkesdator åt farsan. Utan jag väljer det bästa som jag hittar för rimligt pris då jag gör valet utan att invänta något.

Kan du bygga själv så gör det.
En fabriksdator kan vem som helst köpa.
Men bygga en egen maskin är det inte alla som kan.
Lite som att köpa en smörkniv när man istället kan skapa sitt egna hantverk.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Temperaturmätningar med mjukvara är förrädiska, inte minst då variationer i hur olika mjukvaror läser av temperaturer ger olika siffror, men även då resultaten varierar enormt mellan olika processorer, moderkort samt BIOS/UEFI – det är helt enkelt för många parametrar som kan sabba resultaten. Sådana värden är därför framförallt ungefärliga riktmärken snarare än hårda fakta. Det är främst av denna anledning vi inte presenterar siffror för varken stationära CPU:er eller recensioner av bärbara enheter.

Bra poäng! Precis som cardeci skriver är det enda som har sagts att K-modellerna "Devil's Canyon" ska få ny IHS med nytt TIM, att det ska gälla hela processorfamiljen Haswell Refresh är vad jag vet inget annat än spekulationer och övertolkningar.

Wooot? Temperaturer är väl med i alla cpu test, era test av ivy/haswell rörde ju ganska mkt kring just temperatur problemen. Antar att ni hade/har en modell för hur ni mäter temperaturen och att testa hurvida tim är förbättrat eller ej är ju ganska enkelt genom att mata på med Vcore. Hur har den modellen förändrats jämfört med när ni testade ivy/haswell?

I fredags panelen pratade man ju just om detta, att på ivy/haswell var det väldigt svårt att testa kylare, alla fick samma resultat pga. att begränsningen satt inte i kylaren utan i det undermåliga TIM som intel använder sig av. Ska man köra kylartest utan temps också då för att det är svårt att mäta? Bara man använder samma metod så jag man ju se variationerna, sen att 60C inte är exakt 60C är ju en annan sak(det är ju inte svårt att lägga till en disclaimer att tempsen inte är garanterade men variationen kan man mäta bara man använder en konsekvent metod)

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp91:

Absolut inget att hurra över, haswell med 0.1Mzh högre frekvens ger 0.1% mer prestanda,

Så, om man klockar med 100 mhz så ger det en prestanda ökning på 100% ?
Hur tänker du nu? ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

...men variationen kan man mäta bara man använder en konsekvent metod)

Bara om du använder exakt samma cpu-exemplar, vilket gör att du kan testa kylare utan större problem.
Du tycks ha missat det faktum att variationer i temperatursensorerna kan ge olika resultat för två processorer av samma modell som i praktiken är lika varma. Men testa kylare är som sagt inget problem - bara använd samma exemplar genom hela testet så får du användbara relativa värden mellan dem.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Gäsp.... så här blir det med dålig konkurrans tyvär. AMD har sovit bra länge nu och hoppas de någon gång kan komma fram med produkter i prestanda segmentet så det blir lite fart på cpu marknaden..

Får passa dig för att gäspa i kommentarsfält. Då kan man bli avstängd!

Jo, lagom ljummen lansering det här. Kan förstå att det blev en kort fredagspanel när dom var tvungna att sitta och bencha det här. Fy fasiken vad tråkigt dom måste ha haft. Jaha, 1 fps där och 1 procent där...

Blir antagligen Broadwell eller Haswell refresh K för mig nästa år eller nåt. Känns som om min Phenom 2 1100t sjunger på sista versen. Det enda jag spelar som kräver lite CPU kraft är iofs bara Civ 5. Hur som helst så skulle det vara kul att uppgradera. Blir ju snabbare och Haswell är ju relativt strömsnåla om man jämför.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Kan du bygga själv så gör det.
En fabriksdator kan vem som helst köpa.
Men bygga en egen maskin är det inte alla som kan.
Lite som att köpa en smörkniv när man istället kan skapa sitt egna hantverk.

Färdigbyggd dator av populär model finns det många som har och uppdateringar sköter tillverkaren, min erfarenhet är att dessa brukar vara minst strul med och min tid är kostsam. Strul för farsan är precis vad som helst som datorn inte fixar själv genom windows update m.m.

I vilket fall det lär dröja innan dessa intel cpuer kommer i färdigbyggda datorer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

...och min tid är kostsam.

Är det därför du hänger på sweclockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Är det därför du hänger på sweclockers?

Tänkte samma sak.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bud_bundy:

Ok, men om man inte så kan man nog köpa nu. Jag funderar på att skaffa en ny märkesdator åt farsan, vill dock ha windows 8.2 eller vad den ska heta så han hittar startmenyn.

Även om cpuutvecklingen har stagnerat så har inte folks behov av beräkningskraft gjort detta. Nu har dock priserna sjunkit på budgetdatorerna så folk i allmänhet har också mer beräkningskraft idag än förr. Minns när jag kollade på en billig märkesdator till farsan förra året och såg typ ingen i5 i någon butik alls som hade USB 3.0.

För oss entusiaster så räcker som sagt inte en dator till utan man får skaffa flera vilket inte alls blir billigare. (finns flera sätt att fördela resurser på och mer avancerade program har ofta stöd för uppdelning av kluster, där även dessa kluster kan vara redundanta, vilket fördubblar hårdvarukostnaden)
Angående de populära 12 kärniga Xeons så används de enligt min uppfattning mest i snikmaskiner, där de lägger in hur mycket dritt som helst på en burk som får dela på denna cpu. T.ex. en maskin jag arbetade med på en större myndighet hade en värsting 12kärnig xeon, men de gav mig bara en kärna och 2GB ram till min virtuella maskin.

Jag har även sett maskiner där jag kraftigt kan ifrågasätta att en lågt klockad 12kärnig cpu är det bästa valet. (priset för datorhårdvara är ofta "försumbar" jämfört emot utvecklingskostnaden varför de ej snålar in någon tusenlapp på sämre hårdvara.)

*edit*

Nå som sagt, jag tror att jag struntar i att denna generation har kommit när jag köper en ny märkesdator åt farsan. Utan jag väljer det bästa som jag hittar för rimligt pris då jag gör valet utan att invänta något.

Ett av Intels problem är just att genomsnittsanvändarens behov av beräkningskraft är mindre än vad som erbjuds av vilken CPU-modell som helst ur Core-serien. Det är ett problem därför att få användare ser inget behov av att byta dator i annat fall än att den de har för tillfället rent mekaniskt går sönder, något som definitivt inte tar de runt 2-4 år som det tidigare tog för en dator att bli för långsam för att köra moderna program.

Har du behov av mer beräkningskraft så köp dig en egen 12-kärnors Xeon E5, i det läget kan du i egenskap av hövding för din egen HW tilldela dig alla kärnor. Varför skulle du behöva mer än en dator i det läget? Men mitt tips skulle nog ändå vara 2st 8-kärniga E5, lite dyrare än en 12-kärnorns men du får högre klockfrekvens samt dubbelt så mycket bandbredd mot RAM totalt sett. Systemet går lös på 50k+, men har du verkligen behovet så är det faktiskt inte så dyrt. Du kan komma undan med 35k+ om du väljer lägre klockade 8-kärniga modeller, vilket kan vara OK om alla dina uppgifter enkelt går att sprida över alla kärnor.

Svårt att se varför du skulle behöva mer än en sådan dator oavsett hur mycket entusiast du är, kör med en dator med dubbla E5 2690 på jobbet och har väldigt svårt att se vad värdet i att ha ett sådant system hemma skulle vara. AnandTech har börjat köra tester på Xeon, titta på testerna för desktop-program och notera att t.ex. en 2x E5 2690 är inte snabbare än en i7 4770 i väldigt nära 100% fallen för "vanliga" program. Visst får man helt fantastiska värden på Cinebench, men "vanliga" program skalar inte linjärt till CPU 32-trådar som många benchmarks gör.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vad hoppas du se på processor med uppgraderad IHS/TIM? Lägre temperatur?

Kan bara för kul flika in här, det man vill se i detta fall är en mycket varmare kylare, då fungerar det som det ska.

Innan jag delid'a min processorn så var vattnet i hela systemet kallt, och man kände att utblåset var i stort sett kallt. Efter delid så var det helt plötsligt varmt..

Slutsatsen är att när inte IHS'en fungerar som den ska och faktiskt avleder värmen till kylaren så blir faktiskt kylaren varm

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kan bara för kul flika in här, det man vill se i detta fall är en mycket varmare kylare, då fungerar det som det ska.

Innan jag delid'a min processorn så var vattnet i hela systemet kallt, och man kände att utblåset var i stort sett kallt. Efter delid så var det helt plötsligt varmt..

Slutsatsen är att när inte IHS'en fungerar som den ska och faktiskt avleder värmen till kylaren så blir faktiskt kylaren varm

Så du menar att du har ökat energiförbrukningen?

Permalänk
Medlem

Är det verkligen nödvändigt med nya cpu hela tiden när varje håller så många år...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Så du menar att du har ökat energiförbrukningen?

Ökar energinförbrukningen när värmeledningen mellan processor och kylare är bättre?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Ökar energinförbrukningen när värmeledningen mellan processor och kylare är bättre?

Det är väl om CPUn throttlat rejält som man kanske kan märka en skillnad. Men då ska det vara en riktigt rutten ihs om den går så varm med vattenkylning.

Edit: osäker på om du undrar eller ställer ytterligare en retorisk fråga?
Delta t mellan kärna och block ändrar inte energin som tillsätts till vattnet eller avledningen från vattnet till luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Så du menar att du har ökat energiförbrukningen?

Nej? Jag förstår inte riktigt hur du menar, men skillnaden var ju att tidigare så gick processorn stekhet och all värme stannade mellan chippet och IHS'en, eftersom den inte hade kontakt med IHS'en. Att denna blev kyld gjorde ju alltså ingen skillnad på processorn.

Efter delid så leds värmen upp i IHS'en, som kyls av systemet. Dvs precis som det ska fungera?

Iofs kan man tillägga att detta gjorde så jag kunde ha typ 400mhz högre överklock och ändå ha lägre temp, men på högre volt. Så indirekt ledde det ju till högre energiförbrukning, eh?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Nej? Jag förstår inte riktigt hur du menar, men skillnaden var ju att tidigare så gick processorn stekhet och all värme stannade mellan chippet och IHS'en, eftersom den inte hade kontakt med IHS'en. Att denna blev kyld gjorde ju alltså ingen skillnad på processorn.

Efter delid så leds värmen upp i IHS'en, som kyls av systemet. Dvs precis som det ska fungera?

Iofs kan man tillägga att detta gjorde så jag kunde ha typ 400mhz högre överklock och ändå ha lägre temp, men på högre volt. Så indirekt ledde det ju till högre energiförbrukning, eh?

Du leder över värmen bättre o på så vis så får du en lägre temperatur/temperaturskillnad.
Skulle du lagra effekt o inte överföra den så skulle temperaturen inte sluta stiga.

En ökad klock och spänning leder till ökad energiförbrukning och då mer värme som skall avledas från radiatorn. Men som du skrev i första inlägget så tolkade jag det som att du upplevde att värmen/energin som avleddes från cpun ökade enbart p.g.a att du tog bort IHS på CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

"Mjölkning" blir det väl endast om de lyckas lura någon med en 4670 att lura sig själv att köpa en 4690. För alla som är i tankar att skaffa en ny processor är det relevant att titta på vad som lanseras och ställa det mot vad som redan finns att erhålla.

Men nu är det faktiskt så att de flesta inte alls handlar en lös CPU överhuvudtaget som vi utan satsar på färdiga "kartong-datorer", vi är en skrämmande liten del av kunderna, skulle tro att såna kunder ofta lyssnar på försäljaren samt i många fall går efter "specs", en refresh måste ju bara bättre eller?
..om inte "mjöklning" så vad ska man kalla det då då Intels första prio är att dra in stålar precis som alla andra företag, det är ju nästan ingen som helst skillnad alls mot föregående Haswell, varken i prestanda, pris eller strömförbrukning = totalt onödig i min mening vilket tar oss runt hela varvet och tillbaka till ruta 1 och som jag också skrev vilket var att det känns som mjölkning, eventuellt att hålla Tick/Tock vid liv och inte bryta den traditionen?

Självklart så har väl de flesta på Swec iofs inte förväntat sig att något extraordinärt skulle hända här men nån minimal liten finslipning hade ju iaf berättigat modellernas existens, sen jag byggde min första burk ("monstruösa" Pentium 120MHz) så har det ju hänt en hel del med åren som gått sedan mitten av 90 talet men det känns som att det går trögt nu vilket är lite tråkigt. Påstår inte att jag vet exakt varför men misstänker flertalet faktorer, tråkigt är det dock.

Ifall K modellerna lyckas klocka lite extra vid låg spänning så är ju det iofs väldigt välkommet + ny TIM såklart, det senare är ju vilktigt här för alla som inte vill offra garanti samt riskera att ta sönder syn dyrgrip i prosessen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fark:

Men nu är det faktiskt så att de flesta inte alls handlar en lös CPU överhuvudtaget som vi utan satsar på färdiga "kartong-datorer", vi är en skrämmande liten del av kunderna, skulle tro att såna kunder ofta lyssnar på försäljaren samt i många fall går efter "specs", en refresh måste ju bara bättre eller?
..om inte "mjöklning" så vad ska man kalla det då då Intels första prio är att dra in stålar precis som alla andra företag, det är ju nästan ingen som helst skillnad alls mot föregående Haswell, varken i prestanda, pris eller strömförbrukning = totalt onödig i min mening vilket tar oss runt hela varvet och tillbaka till ruta 1 och som jag också skrev vilket var att det känns som mjölkning, eventuellt att hålla Tick/Tock vid liv och inte bryta den traditionen?

Självklart så har väl de flesta på Swec iofs inte förväntat sig att något extraordinärt skulle hända här men nån minimal liten finslipning hade ju iaf berättigat modellernas existens, sen jag byggde min första burk ("monstruösa" Pentium 120MHz) så har det ju hänt en hel del med åren som gått sedan mitten av 90 talet men det känns som att det går trögt nu vilket är lite tråkigt. Påstår inte att jag vet exakt varför men misstänker flertalet faktorer, tråkigt är det dock.

Ifall K modellerna lyckas klocka lite extra vid låg spänning så är ju det iofs väldigt välkommet + ny TIM såklart, det senare är ju vilktigt här för alla som inte vill offra garanti samt riskera att ta sönder syn dyrgrip i prosessen.

Det är fascinerande hur en mindre uppdatering av en processor så den ger lite mer prestanda för samma pengar kan vara något negativt. De får ingen ny generation utan det är en liten siffra högre på slutet TILL SAMMA PRIS. Vad i hela vida världen gnäller du för?

Svaret på varför det går segt finns i tråden och det är primärt relaterat till fysik och grundläggande egenskaper hos den typen av program folk kör på sina datorer. Sammanfattningsvis går det inte att göra så hemskt mycket mer med kisel och det går inte att dela upp programmen på fler trådar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Svårt att se varför du skulle behöva mer än en sådan dator oavsett hur mycket entusiast du är, kör med en dator med dubbla E5 2690 på jobbet och har väldigt svårt att se vad värdet i att ha ett sådant system hemma skulle vara.

Mitt nuvarande fritidsprojekt så tar en komplett kompilering runt 5h och inget enkelt ej tidskrävande sätt finns att testa visa delar utan att kompilera allt. Men man få ändå spendera många timmar på att bryta isär sakerna.

Vad mitt behov är, ja dessa 5h kompileringstid får gärna gå ner till att bli 5 sekunder. Nu är min i7a gammal och sliten, men de nya Xeonprocesserna fixar inte jobbet så mycket bättre de heller.

Problemet idag är framför allt blotade program och kod, arbetet man gör skulle gå att utföra betydligt snabbare om allt gjordes optimalt. Men ibland är man tvungen att använda ett program som typ har kostat en miljard att ta fram och det är inget man slänger ihop ett substitut för bara sådär och dessutom gör den mer prestandaeffektiv.

Ett bra exempel på ett krävande program som sänker vilken "dator som helst" är excel, även om jag på senare tid kör mycket powershell internt i excel för att utför visa beräkningar. (ska man bearbeta några MB xmlfiler och lägga in dessa beräkningar rätt i excelfiler så inte tusan gör man det i vba, inte heller i powershell om man har tid)

Så min poäng är man en skapare inom datorteknik så behöver man mycket dataresurser såvida man jobbar med stora saker. Entusiast som jag nämnde är fel ord, man kan vara entusiast utan att mer bara beundra saker. (fotbollsentusiast är inte nödvändigtvis en fotbollspelare)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Mitt nuvarande fritidsprojekt så tar en komplett kompilering runt 5h och inget enkelt ej tidskrävande sätt finns att testa visa delar utan att kompilera allt. Men man få ändå spendera många timmar på att bryta isär sakerna.

Vad mitt behov är, ja dessa 5h kompileringstid får gärna gå ner till att bli 5 sekunder. Nu är min i7a gammal och sliten, men de nya Xeonprocesserna fixar inte jobbet så mycket bättre de heller.

Problemet idag är framför allt blotade program och kod, arbetet man gör skulle gå att utföra betydligt snabbare om allt gjordes optimalt. Men ibland är man tvungen att använda ett program som typ har kostat en miljard att ta fram och det är inget man slänger ihop ett substitut för bara sådär och dessutom gör den mer prestandaeffektiv.

Ett bra exempel på ett krävande program som sänker vilken "dator som helst" är excel, även om jag på senare tid kör mycket powershell internt i excel för att utför visa beräkningar. (ska man bearbeta några MB xmlfiler och lägga in dessa beräkningar rätt i excelfiler så inte tusan gör man det i vba, inte heller i powershell om man har tid)

Så min poäng är man en skapare inom datorteknik så behöver man mycket dataresurser såvida man jobbar med stora saker. Entusiast som jag nämnde är fel ord, man kan vara entusiast utan att mer bara beundra saker. (fotbollsentusiast är inte nödvändigtvis en fotbollspelare)

Vore intressant att veta vilken kod som tar sådan tid att kompilera, och vilket språk?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Men nu är det faktiskt så att de flesta inte alls handlar en lös CPU överhuvudtaget som vi utan satsar på färdiga "kartong-datorer", vi är en skrämmande liten del av kunderna, skulle tro att såna kunder ofta lyssnar på försäljaren samt i många fall går efter "specs", en refresh måste ju bara bättre eller?
..om inte "mjöklning" så vad ska man kalla det då då Intels första prio är att dra in stålar precis som alla andra företag, det är ju nästan ingen som helst skillnad alls mot föregående Haswell, varken i prestanda, pris eller strömförbrukning = totalt onödig i min mening vilket tar oss runt hela varvet och tillbaka till ruta 1 och som jag också skrev vilket var att det känns som mjölkning, eventuellt att hålla Tick/Tock vid liv och inte bryta den traditionen?

Visst måste de dra in pengar, som alla andra. Lite märkligt då att tala "mjölkning", konsumenterna får något som är aningens bättre för samma peng. Det är nog än färre av de som satsar på färdiga "kartong-datorer" som springer och uppdaterar bara för att butiken talar om det senaste. De tenderar snarare att uppgradera när något går sönder, eller supporten för något tar slut. Och varför skulle de då inte skaffa sig ett system baserat på en refresh; det skulle vara om det finns osålda exemplar av "kartong-datorer" med pre-refresh; om det är så att de äldre osålda reas, men de nya har ursprungligt pris kan jag förstå att någon kan tycka att de inte vinner så mycket på att välja t.ex. en 4690 över 4670. Men jag utgår från att de flesta åtminstone kan ta till sig prissignaler. Och om det nya systemet inte är dyrare än fjolårets, så har det trots allt fått en lite bättre dator, till samma peng.

Alla befinner sig inte heller i någon synkroniserad uppgraderingscykel, de som köpte "kartong-datorer" förra året fick bra system vid tidpunkten; i år uppgraderar några andra, och får förhoppningsvis bra system för vad de ska ägna sig åt.

Intel kan knappast stänga butiken i två år, be att ingen stör, då de arbetar på nästa steg, och återkomma om två år.

Jag kommenterade inte den biten i din förra kommentar; angående att det eventuellt kan ses som ett försök att hålla Tick/Tock vid liv; Intel har sagt att de är försenade, och detta handlar om en refresh som vi vet; har Intel någonstans gjort en utfästelse att de ska vara en viss begränsad tidsrymd mellan varje tick- och tockcykel (mer än att lite löst alludera till Moore's Law)?

Men visst kan jag hålla med alla de som önskar intressanta och stora steg framåt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bud_bundy:

Ok, men om man inte så kan man nog köpa nu. Jag funderar på att skaffa en ny märkesdator åt farsan, vill dock ha windows 8.2 eller vad den ska heta så han hittar startmenyn.

Nå som sagt, jag tror att jag struntar i att denna generation har kommit när jag köper en ny märkesdator åt farsan. Utan jag väljer det bästa som jag hittar för rimligt pris då jag gör valet utan att invänta något.

Var snäll mot din far. :cry:

Nä, men ärligt, slöseri med pengar. Han klarar sig bra med Core i3 och integrerad grafik (antar jag). Det viktiga är SSD, vilket är väldigt sällsynt i märkesdatorer. En liten formfaktor kan också vara bra, istället för en stor, skrymmande låda. En NUC kanske?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av emil_fh:

Vore intressant att veta vilken kod som tar sådan tid att kompilera, och vilket språk?

En blandning av det mesta, C++ delarna tar sin tid p.g.a. mängden data som ska bearbetas. Rådatan som sedan skapas går igenom ett verktyg som skapar sin utdata och så håller det på i flera steg där rådata för varje process kommer från olika håll,. Största boven i dramat är dock scadasystemet som ska bearbeta datan i all oändlighet innan den kan kompilera koden.
Så jag har byggt ihop byggprocessen själv med många olika verktyg, tänk er kulan som rullar i en bana med dominoeffekt så ser ni min utveckling.

Skrivet av HurMycket:

Var snäll mot din far. :cry:

Nä, men ärligt, slöseri med pengar. Han klarar sig bra med Core i3 och integrerad grafik (antar jag). Det viktiga är SSD, vilket är väldigt sällsynt i märkesdatorer. En liten formfaktor kan också vara bra, istället för en stor, skrymmande låda. En NUC kanske?

Snäll emot mig själv, ju snabbare dator han har ju mindre risk är att jag får hjälpa honom att snabba upp skiten.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Jag tänkte faktiskt köpa något som går att överklocka senare. Har aldrig satt mig in i det tidigare, men vill testa för att det är kul.

Ja då är ju dessa inget alternativ, bättre då titta på nyheten om Devils Canyon som publicerades i morse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NintendoRobin:

Precis! Är IHS'en fixad eller? Man kan ju liksom inte lita på Intels ord...

I det här fallet kan man till 100% lita på att de inte ändrat IHS:en, eftersom det är det de sagt att de kommer göra.

Det är inte de här CPU:erna som skulle få ändrad IHS, varifrån har folk fått det egentligen? Jag har letat hårt men inte hittat en antydan till att de här skulle vara ändrade i nåt material från varesig intel, anandtech eller sweclockers.

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Bara om du använder exakt samma cpu-exemplar, vilket gör att du kan testa kylare utan större problem.
Du tycks ha missat det faktum att variationer i temperatursensorerna kan ge olika resultat för två processorer av samma modell som i praktiken är lika varma. Men testa kylare är som sagt inget problem - bara använd samma exemplar genom hela testet så får du användbara relativa värden mellan dem.

Swec brukar få ett ex. av varje cpu, och i detta fallet är det väldigt intressant just pga. att värmen är det stora problemet med Haswell. Det hade vart hur enkelt som helst att testa om TIM är förbättrad. Även om det är mindre intressant för just dom testade modellerna då dom inte går att OC speciellt mkt, men värmen är ju dealbreakern när det gäller haswell.

Skillnaden mellan en cpu med lödd IHS och en med kylpasta är enorm. Fick en smärre chock när jag såg tempsen skena iväg till 90-95C på bara 1,3V när jag fick min första 3770k. Delidd på den gjorde underverk, kunde dra på 1,6V och 5,2Ghz och ligga under 70C.

Man hade kunnat testa ett par kylare på cpu bara, hade temp vart den samma oavsett stock kylare vs tex H100i, problem solved. TIM är samma som förut, hade tempsen sjunkit som dom gör om TIM inte är flaskhalsen -> förbättrat TIM

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bud_bundy:

Mitt nuvarande fritidsprojekt så tar en komplett kompilering runt 5h och inget enkelt ej tidskrävande sätt finns att testa visa delar utan att kompilera allt. Men man få ändå spendera många timmar på att bryta isär sakerna.

Vad mitt behov är, ja dessa 5h kompileringstid får gärna gå ner till att bli 5 sekunder. Nu är min i7a gammal och sliten, men de nya Xeonprocesserna fixar inte jobbet så mycket bättre de heller.

Problemet idag är framför allt blotade program och kod, arbetet man gör skulle gå att utföra betydligt snabbare om allt gjordes optimalt. Men ibland är man tvungen att använda ett program som typ har kostat en miljard att ta fram och det är inget man slänger ihop ett substitut för bara sådär och dessutom gör den mer prestandaeffektiv.

Ett bra exempel på ett krävande program som sänker vilken "dator som helst" är excel, även om jag på senare tid kör mycket powershell internt i excel för att utför visa beräkningar. (ska man bearbeta några MB xmlfiler och lägga in dessa beräkningar rätt i excelfiler så inte tusan gör man det i vba, inte heller i powershell om man har tid)

Så min poäng är man en skapare inom datorteknik så behöver man mycket dataresurser såvida man jobbar med stora saker. Entusiast som jag nämnde är fel ord, man kan vara entusiast utan att mer bara beundra saker. (fotbollsentusiast är inte nödvändigtvis en fotbollspelare)

Om du verkligen är behov av kortare kompileringstid kan jag lova att just kompilering är en sak som faktiskt skalar rätt bra med antal CPU-kärnor, i alla fall på Linux, så dubbla Xeon E5or kommer vara betydligt mycket snabbare än vilken i7:a som helst. Just I/O-intensiva saker är Xeon E5 extra bra på jämfört med E3, i3-i7 då den har logik för att göra DMA till/från L3-cache (DDIO, Data Direct IO). Har även tillgång till en maskin med 4 st Xeon E5 4xxx CPUer (32-kärnor / 64-trådar), där börjar faktiskt disken bli flaskhals vid kompilering så den är inte så mycket snabbare än 2st Xeon E5. Å andra sidan kör jag mest C-kod, C++ kompilering tenderar att skala bättre med antal CPU-kärnor då varje fil tar väldigt mycket längre tid att hantera.

Om du tycker det du gör med PowerShell är segt kan jag förstå dig. PowerShell verkar vara designat enbart för att kunna automatisera saker, inte alls vara ett effektivt arbetsredskap likt BASH. Har testat att jämfört en del saker, som att söka efter en viss typ av fil, kolla något i innehållet på matchande filer och kanske skriva ut resultatet, BASH är typiskt 100-300 gånger snabbare än PowerShell på sådana uppgifter på samma HW (var en i7 2600 i detta fall).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer