Problem med Asus n56u trotts att den funkar på andra ställen

Permalänk
Medlem

Problem med Asus n56u trotts att den funkar på andra ställen

Tjenare
Ifjol köpte jag en Asus N56U router, som jag tycker tappar mycket signal. Jag har fiber 100/100 och får ut 96/96 när jag kollar speeden i vägguttaget. Men på det trådlösa får jag ut max 15-20 mbit/s och skickar i 45-60 mbit/s. Med kabel i routern får jag ut ca 96/96...
Nu i helgen blev jag less och åkte till datorbutiken där jag köpte den för att höra vad som var fel. När han kopplade in den där skickade den 75/75 vilket är bra enligt mig. Jag upplever även signalen svag så jag köpte en AP (asus rt-n12) för att få lite större räckvidd. När jag kopplade in en kabel i den fick jag en starkare signal, 35/65 mbit/s från den... (kabeln som jag kopplade in med är gammal och skadad, förra ägaren till huset drog den innan 2007)

Jag har provat att koppla om N56U:an och testat att ha den på olika ställen i huset utan att få en bättre signal. Hur 17 fick han 75/75 inne på butiken?

En stor del av helgen gick åt att felsöka utan att få ett bättre resultat. Jag har förstått att man ställa in den efter amerikansk standard för att få en starkare signal, men hittar det inte vart jag gör det... jag har original firmware med den senaste uppdateringen.

Har ni något förslag på vad som kan vara fel?

//Marcus

Visa signatur

AMD 64 4400x2, Asus A8N vm, Gf 7800 gtx och hårddisken är på 400gb

Permalänk
Hedersmedlem

Det första du måste göra är att undersöka omgivningarnas nätverk med t ex inSSIDer. Ibland är det omöjligt att få det riktigt bra om det finns mycket störningar, men genom att flytta runt kanaler blir det ofta bättre. Har du testat både 2,4 och 5GHz?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrhalse:

Jag upplever även signalen svag så jag köpte en AP (asus rt-n12) för att få lite större räckvidd. När jag kopplade in en kabel i den fick jag en starkare signal, 35/65 mbit/s från den... (kabeln som jag kopplade in med är gammal och skadad, förra ägaren till huset drog den innan 2007)

Kan du förklara det här lite bättre ?
Ansluter du till en accesspunkt och inte till routern ?
Hur har du tagit reda på att kabeln är dålig ?
Kan du lägga upp en skärmdump från Inssider och skriva ut vilka ssidn som är dina ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det första du måste göra är att undersöka omgivningarnas nätverk med t ex inSSIDer. Ibland är det omöjligt att få det riktigt bra om det finns mycket störningar, men genom att flytta runt kanaler blir det ofta bättre. Har du testat både 2,4 och 5GHz?

Skrivet av mrqaffe:

Ansluter du till en accesspunkt och inte till routern ?
Hur har du tagit reda på att kabeln är dålig ?
Kan du lägga upp en skärmdump från Inssider och skriva ut vilka ssidn som är dina ?

Jag är på jobbet nu och hade inte tid kolla det innan jag åkte hemifrån igår, men jag vet att kabeln är i dåligare skick pga att jag kom åt den med trimmern ifjol då jag inte viste att den gömde sig bakom gräset...
Jag köpte en accesspunkt för att förlänga signalen, och kopplade in den med den "dåliga" kabeln. Då fick jag en starkare signal brevid AP:n än u56a:n...

Jag ska posta bilder när jag kommer hem, men det finns inte så många nätverk i närheten då jag bor i en villa med ett fåtal grannar...

tack för svaren!

Visa signatur

AMD 64 4400x2, Asus A8N vm, Gf 7800 gtx och hårddisken är på 400gb

Permalänk
Medlem

Jag har efterföljaren till din router N66U - den har betett sig klart olika beroende på vilken firmware jag har i den. Så om du inte gjort det, så rekommenderar jag att uppdatera firmware i routern

// Lazze

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrhalse:

Jag är på jobbet nu och hade inte tid kolla det innan jag åkte hemifrån igår, men jag vet att kabeln är i dåligare skick pga att jag kom åt den med trimmern ifjol då jag inte viste att den gömde sig bakom gräset...
Jag köpte en accesspunkt för att förlänga signalen, och kopplade in den med den "dåliga" kabeln. Då fick jag en starkare signal brevid AP:n än u56a:n...

Jag ska posta bilder när jag kommer hem, men det finns inte så många nätverk i närheten då jag bor i en villa med ett fåtal grannar...

tack för svaren!

Ok, du har alltså lagt nån oskyddad kabel utomhus för du har väl inte gräs inne ?
Har du kopplat dig direkt på kabeln och mätt ? Hursomhelst så bör du nog åtgärda det så att kabeln inte slutar fungera eller påverkas av vädret, ska du dra en kabel på utsidan huset så bör det vara en uv tålig utomhuskabel eller så ska den ligga i skyddande hölje och det bör vara installationskabel och inte patchkabel så du borde montera upp ett vägguttag i vardera änden.
Hursomhelst så beror nog dina problem inte alls på routern så börja med att få ordning på accesspunkten och framförallt kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, du har alltså lagt nån oskyddad kabel utomhus för du har väl inte gräs inne ?
Har du kopplat dig direkt på kabeln och mätt ? Hursomhelst så bör du nog åtgärda det så att kabeln inte slutar fungera eller påverkas av vädret, ska du dra en kabel på utsidan huset så bör det vara en uv tålig utomhuskabel eller så ska den ligga i skyddande hölje och det bör vara installationskabel och inte patchkabel så du borde montera upp ett vägguttag i vardera änden.
Hursomhelst så beror nog dina problem inte alls på routern så börja med att få ordning på accesspunkten och framförallt kabeln.

Nej den förra ägaren till huset drog kabeln från källaren ut genom grunden och upp utanför grunden och in under panelen. Nej det är inte något skydd på kabeln tydligen. Den fugerar och ger en bra signal, men det är en gammal kabel med flera skarvningar i väggarna (enligt förra ägare) och jag klippte till den med trimmern i sommras.

Jag hittar bara ett till nätverk, och det ligger på en annan kanal... om jag förstår programet rätt...

Visa signatur

AMD 64 4400x2, Asus A8N vm, Gf 7800 gtx och hårddisken är på 400gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhalse:

Nej den förra ägaren till huset drog kabeln från källaren ut genom grunden och upp utanför grunden och in under panelen. Nej det är inte något skydd på kabeln tydligen. Den fugerar och ger en bra signal, men det är en gammal kabel med flera skarvningar i väggarna (enligt förra ägare) och jag klippte till den med trimmern i sommras.

Jag hittar bara ett till nätverk, och det ligger på en annan kanal... om jag förstår programet rätt...

Om du inte har nätverksutrustning som stödjer kabelkontroll så kan du ladda ner winmtr och ställa ner pingfrekvensen mot accesspunkten till 0,1sekund, sen kör du en ping mot accesspunkten i en timme och får en procentuell packetloss i winmtr.

WinMTR är ett självförklarande glorified Ping-Tracert-verktyg

Sent from my Windows Phone

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!