Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

har lagt in wikipedia artiklel och här har du en till som beskriver de ökade problemen med att få finansiering: http://en.wikipedia.org/wiki/Economics_of_nuclear_power_plant...

Att det är en långsiktig investering =! det är en dålig investering. Det är välkänt att investerare inte längre är lika intresserade av att ligga långt i samma utsträckning som tidigare. Det gör inte kärnkraften dyrare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att det är en långsiktig investering =! det är en dålig investering. Det är välkänt att investerare inte längre är lika intresserade av att ligga långt i samma utsträckning som tidigare. Det gör inte kärnkraften dyrare.

Hade det varit en bra investering så hade många velat investera. Så korkade är de inte när det gäller att förutse marknaden
Du vet mycket väl om att kostnaderna för kärnkraft har ökat samtidigt som andra mer miljövänliga alternativ har blivit billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om man inte är händig och då bygger själv blir det givetvis dyrare men så svårt är det inte, självklart tillkommer en del för få ihop det hela. Vill man kan man även montera upp en eller två små vindsnurror på 1000 watt vardera.
Sant att solen inte lyser hela tiden men 10 000 watt behöver man heller inte hela tiden, det är väldigt mycket

Vindkraftverk i liten skala är oftast inneffektiv, dyr och har låg hållbarhet. Teorin inom området är t.o.m. emot dig då desto större desto bättre när det gäller vindsnurror.
Dessutom är de små vindsnurrorna man kan köpa allt som oftast skräp som går sönder vid första stormen.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hade det varit en bra investering så hade många velat investera. Så korkade är de inte när det gäller att förutse marknaden
Du vet mycket väl om att kostnaderna för kärnkraft har ökat samtidigt som andra mer miljövänliga alternativ har blivit billigare

Har ingenting med att vara korkade, det finns alltid en ganska stor osäkerhet i hur elpriser och så vidare ändrar sig i framtiden därmed blir det en stor risk att bygga något så dyrt och långsiktigt som ett kärnkraftverk.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hade det varit en bra investering så hade många velat investera. Så korkade är de inte när det gäller att förutse marknaden
Du vet mycket väl om att kostnaderna för kärnkraft har ökat samtidigt som andra mer miljövänliga alternativ har blivit billigare

Nej, nu har du fel igen. Det minskade fokuset på långsiktiga investeringar sker överallt. Vi har sett en klar övergång från långsiktiga investeringar till korta investeringar och ett större risktagande. Det är en attitydförändring hos investerare och gäller definitivt inte bara energibranschen.

Kärnkraft är billigare än vindkraft, mer stabil än vindkraft och genererar skatteintäkter där vind- och solkraft kräver subventioner för att bli konkurrenskraftiga. Kärnkraft kräver ett stabilt politiskt klimat. Ingen gör en investering för tiotals miljarder som ska betalas igen under årtionden när risken att man tvingas till antingen kraftigt höjda skatter eller rent av tidigarelagd nedläggning av verksamheten.

Som du säkert vet byggs det kärnkraft överallt i världen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Har ingenting med att vara korkade, det finns alltid en ganska stor osäkerhet i hur elpriser och så vidare ändrar sig i framtiden därmed blir det en stor risk att bygga något så dyrt och långsiktigt som ett kärnkraftverk.

vad är det som är osäkert?
två saker är säkra - 1) kärnkraft blir dyrare och dyrare tills ny teknik kommer, 2 solkraft blir billigare och billigare

Skrivet av Valiumballong:

Kärnkraft är billigare än vindkraft, mer stabil än vindkraft och genererar skatteintäkter där vind- och solkraft kräver subventioner för att bli konkurrenskraftiga.

Beror lite på från vilket år man mäter men kommer jag ihåg rätt så gick vindkraft om kärnkraft prismässigt runt 2012, nackdelen med vindkraft är att det måste blåsa. I och för sig verkar det blåsa mer och mer med tanke på att vädret blir mer extremt

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Beror lite på från vilket år man mäter men kommer jag ihåg rätt så gick vindkraft om kärnkraft prismässigt runt 2012, nackdelen med vindkraft är att det måste blåsa. I och för sig verkar det blåsa mer och mer med tanke på att vädret blir mer extremt

Presentera källa då, både för den prismässiga fördelen (och då hoppas jag verkligen att du inte struntar i reglerkraften som krävs) och en källa för att det kommer att blåsa mer.

Det finns en anledning till att vindkraft behöver subventioneras kraftigt för att vara konkurrenskraftig. Mycket möjligt att det blir bättre och bättre, men detsamma gäller kärnkraften.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

MP går bort som alternativ efter romsons dundertabbe om att regeringen tvingar forskare att vinkla. Miljön är ett för viktigt ämne för att en rabiat hippie på fel ställe ska driva frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

MP går bort som alternativ efter romsons dundertabbe om att regeringen tvingar forskare att vinkla. Miljön är ett för viktigt ämne för att en rabiat hippie på fel ställe ska driva frågan.

Fast det där är väl alla, bestämmer man regler för vilka som skall få anslag så har man en hel del makt. Det har ju varit rätt het debatt om droger, är det någon som tror att drogforskningen i Sverige är neutral?

Permalänk
Avstängd

Gäller detta även EU-valet den 25:e maj?

Isf så är jag stark inriktad på att välja SD, dels pga det är det enda vettiga paritet som är EU-kritiskt samt vill begränsa tiggeri(som ökar explosionsartat i Sverige) samt mycket starkare straff för brott.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Gäller detta även EU-valet den 25:e maj?

Isf så är jag stark inriktad på att välja SD, dels pga det är det enda vettiga paritet som är EU-kritiskt samt vill begränsa tiggeri(som ökar explosionsartat i Sverige) samt mycket starkare straff för brott.

Vad är du kopplingen mellan hårdare straff och EU?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

På tal om att inskränka demokratin för vanliga människor, SD som tjatar om demokrati hit och dit, de vill alltså göra det brottsligt för människor att ge pengar till andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Vad är du kopplingen mellan hårdare straff och EU?

Ingen koppling alls, var ser du att jag har skrivit EU kopplat med hårdare straff?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ja. Är du seriös?

Nej, jag var inte det minsta seriös Men det är regeringens lösning på totalförsvaret vid händelse av ofred. Tanken var att väcka lite mer uppmärksamhet för försvarsfrågorna. Tyvärr bryr sig de flesta inte, vilket är lite synd då det är en relativt stor kostnadspost som är så totalt misskött av nuvarande regering och delvis mandatperioder innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Isf så är jag stark inriktad på att välja SD, dels pga det är det enda vettiga paritet som är EU-kritiskt samt vill begränsa tiggeri(som ökar explosionsartat i Sverige) samt mycket starkare straff för brott.

Vad tycker du om SD's syn på narkotikabrottslighet? De vill ju öka straffen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

På tal om att inskränka demokratin för vanliga människor, SD som tjatar om demokrati hit och dit, de vill alltså göra det brottsligt för människor att ge pengar till andra.

Då har du totalt missförstått allt. De vill enbart göra det olagligt att tigga på gatorna. Att ge pengar till andra är en helt annan sak, och inte vad de tänker kriminalisera.

Faktumet är att vi har ett enormt bra socialt skydd i landet i form av socialbidrag. Du ska helt enkelt inte behöva tigga på gatorna. Även om du blir avslagen socialbidrag, pga av beroende eller annat skit. Så har man rätt att begära nöd för mat, ifall man har inga pengar.

De som tigger, är antingen knark beroende, psyke sjuka som flyr undan psykisk vård eller olagliga-invandrare.
Och de två först nämnda ska du absolut inte ge pengar till, då du enbart föder deras problem som ledde dem till deras nuvarande situation.

Olagliga invandrare ska ju fan arresteras och utvisas.
Eller ska nu Sverige öppnas upp för resten av världen att komma hit och tigga pengar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Säg vad du vill istället för att länka till en samlingssida. (Du har givetvis inte använt dig av idiomet korrekt, precis varför vet jag inte än men med säkerhet så hävdar jag att det är så.)

Skrivet av amanito:

Ingen koppling alls, var ser du att jag har skrivit EU kopplat med hårdare straff?

Vi tar en titt på inlägget igen. Du har skrivit dina åsikter i en mening utan något särskiljande, givetvis om vi nu förutsätter att mottagaren inte är helt efter så kan vi anta att du menar vad du menar och inte vad du säger. Men jag kör på Snällism den här veckan så jag ger dig en poäng innan jag hugger.

Skrivet av amanito:

Gäller detta även EU-valet den 25:e maj?

Isf så är jag stark inriktad på att välja SD, dels pga det är det enda vettiga paritet som är EU-kritiskt samt vill begränsa tiggeri(som ökar explosionsartat i Sverige) samt mycket starkare straff för brott.

SD EU valmanifest består av följande punkter

- VI KRÄVER FOLKOMRÖSTNING OM ÅTERGÅNG TILL NATIONELLT
SJÄLVBESTÄMMANDE!
- VI KRÄVER MINDRE PENGAR TILL EU OCH MER TILL SVENSK VÄLFÄRD!
- VI KRÄVER INTENSIFIERADE INSATSER MOT KORRUPTIONEN INOM EU-SYSTEMET!
- VI KRÄVER STÄRKT GRÄNSSKYDD OCH STOPP FÖR MISSBRUKET AV DEN FRIA
RÖRLIGHETEN OCH MASSTIGGERIET!
- VI KRÄVER SLUT PÅ LÖNEDUMPNING OCH GARANTERAT SKYDD FÖR DEN
SVENSKA ARBETSMARKNADSMODELLEN!
(Vi kräver ett stopp för all överstatlig kontroll över den svenska arbetsmarknaden och en
juridiskt bindande garanti till skydd för den svenska modellen.)

Punkt 1. SD Vill lämna EU
Punkt 2. SD Vill minska Sveriges avgift
Punkt 3. SD vill öka anslagen till korruptions bekämpning
Punkt 4. SD vill stänga gränserna och stoppa tiggeriet
Punkt 5. SD Vill antingen isolera den Svenska marknaden (Ekonomisk Självmordsbenägenhet) eller få till stånd en gemensam arbetsmarknadslagstiftning inom EU (Förmodligen inte.)
Punkt inom parentes. Bekräfter att SD söker Ekonomisk isolering.

Var är det vettiga i det här valmanifestet? Det är ryck fram och tillbaka: Inget EU! Mindre EU!, Mer EU!, Stoppa tiggarna!, ISOLERING! MERKANTILISM!
Givetvis finns det inget vettigt i valmanifestet, det är osammanhängande och ogenomtänkt SD lyckas till och med klämma in hopp om att försvara något som inte har funnits på mer än 20år: Den svenska modellen (Korporativistism)

Skrivet av ParasiteX:

Då har du totalt missförstått allt. De vill enbart göra det olagligt att tigga på gatorna. Att ge pengar till andra är en helt annan sak, och inte vad de tänker kriminalisera.

Du har missförstått något festligare.

Skrivet av ParasiteX:

Faktumet är att vi har ett enormt bra socialt skydd i landet i form av socialbidrag. Du ska helt enkelt inte behöva tigga på gatorna. Även om du blir avslagen socialbidrag, pga av beroende eller annat skit. Så har man rätt att begära nöd för mat, ifall man har inga pengar.

Socialbidrag är ett tämligen uselt skydd idag och har väl egentligen alltid varit, men skälet till det är egendomsfrågan.

Skrivet av ParasiteX:

De som tigger, är antingen knark beroende, psyke sjuka som flyr undan psykisk vård eller olagliga-invandrare.
Och de två först nämnda ska du absolut inte ge pengar till, då du enbart föder deras problem som ledde dem till deras nuvarande situation.
Olagliga invandrare ska ju fan arresteras och utvisas.
Eller ska nu Sverige öppnas upp för resten av världen att komma hit och tigga pengar?

Här kommer vi till dina missuppfattningar, vi radar först upp kategorierna du har tagit fram

- Knarkare
- Psykiskt sjuka på rymmen
- Illegala invandrare

Kategori 1 är förstås rimlig, vi inkluderar alkoholister där och då känns den relevant.

Kategori 2 är fullkomligt vansinnig och befängd, antingen reducerar du alla psykiskt sjuka tiggare till rymlingar eller så anser du att psykiskt sjuka som inte rymt aldrig tigger. Tvångsvård är inte heller något vanligt i dagens sverige, sannolikheten att alla psykiskt sjuka tiggare skulle ha rymt från anstalter(Avdelningar) är lika med noll skulle jag vilja påstå ty om så vore fallet hade vi sätt spännande reportage om massrymningar från ST Görans

Kategori 3 är bäst, den är verkligen bäst! Nu kanske någon undrar varför den är bäst? Jo för om den skulle stämma så skulle den innebära att ingen EU medborgare har varit i Sverige kortare än 3 månader vilket innebär att inga nya Rumänska romer kommer komma hit. Det innebär förstås att de tiggande EU-medborgare som är här är magiska och även om de kom hit säg den 9 mars 2014 så hade de den 10 mars 2014 varit här i 3 månader.

Det verkar som den bondska rädslan för Häx-tattare fortfarande lever kvar i landet, starkt på ivrad av SD väljare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

De som tigger, är antingen knark beroende, psyke sjuka som flyr undan psykisk vård eller olagliga-invandrare.
Och de två först nämnda ska du absolut inte ge pengar till, då du enbart föder deras problem som ledde dem till deras nuvarande situation.

Nej.
Bestämt nej.
Skräddaren säger nej.

Eftersom vi är med i EU och Schengenavtalet och allt det där så har t.ex. Rumäner precis samma rätt att vara i Sverige som du och jag. Dom är på inget vis olagliga invandrare och dom tillhör den största gruppen tiggare i Sverige.

Psyksjuka som FLYR ifrån psykvård?
Var i allsindar har du fått den här informationen ifrån?
Vår psykvård är extremt underbemannad och det är verkligen inte så att dom jagar folk att ta hand om. Tvärtom är det massor som inte får den vård dom behöver.

Missbrukare och föredetta missbrukare som tigger ska man absolut ge pengar till tycker jag. Det minskar brott hos dom aktiva användarna och hjälper missbrukare som vill sluta att komma ur sitt beroende och skapa sig ett mer drägligt liv.

Sen har du en extremt naiv och okunnig syn på hur vårt sociala skyddsnät fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Eftersom vi är med i EU och Schengenavtalet och allt det där så har t.ex. Rumäner precis samma rätt att vara i Sverige som du och jag. Dom är på inget vis olagliga invandrare och dom tillhör den största gruppen tiggare i Sverige.

I tre månader får du vistas i ett annat Schengenland, en svensk har rätt att vistas i Sverige precis hur länge denne vill.

Du har däremot helt rätt i att de inte är illegala invandrare, om de inte har varit här i mer än tre månader d.v.s.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

I tre månader får du vistas i ett annat Schengenland, en svensk har rätt att vistas i Sverige precis hur länge denne vill.

Under dessa 3 månader syftade jag givetvis på.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Under dessa 3 månader syftade jag givetvis på.

Detta är inte sant. Medborgare som tillhör Schengenområdet har inte »precis samma rätt att vara i Sverige som du och jag«. Rätten att uppehålla sig i riket är villkorat såvida man inte är svensk medborgare.

Permalänk
Medlem

Blir piratpartiet till eu och liberala partiet för mig.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Missbrukare och föredetta missbrukare som tigger ska man absolut ge pengar till tycker jag. Det minskar brott hos dom aktiva användarna och hjälper missbrukare som vill sluta att komma ur sitt beroende och skapa sig ett mer drägligt liv.

Så du menar alltså att vi ska ge pengar till missbrukare som tigger på gatan, för du är rädd de annars kommer råna folk istället?
Du hjälper inte missbrukare om du ger dem medel till att missbruka vidare.

Skrivet av Kilroy:

Under dessa 3 månader syftade jag givetvis på.

Och du tror verkligen de enbart stannar kvar och tigger i 3 månader, sen åker hem? Nu är du bara naiv..

Skrivet av Huzzbutt:

Socialbidrag är ett tämligen uselt skydd idag och har väl egentligen alltid varit, men skälet till det är egendomsfrågan.

Jag har själv levt på social bidrag tidigare Och så uselt är det inte som du tror.. Det var ingen kul upplevelse, och inget man är direkt stolt över. Fick även avslag pga av att jag missade ett möte.. Men hade som tur släkt som kunde hjälpa till..
Även om jag skulle blivit hemlös i den situationen. Och hade ingen släkt som kunde hjälpa till med hyran, så skulle det knappast lett mig till tiggeri. Socialen gör undantag på reglerna i nöd situationer, och låter inte människor svälta ihjäl...
Dock håller jag med om att de är usla på att lösa boende ifall man förlorar hemmet.
Men det är knappast något tiggeri skulle löst heller.

Men vet ni va? Kanske tiggeri är inte så dåligt alls? Om ni ska vara så accepterande till tiggeri. Så kanske jag ska dra hit hela min släkt från Filippinerna, så de kan tigga på torget. Kan garantera er att de gärna skulle vilja komma hit här om de fick chansen..
Heck, varför inte bjuda hit alla fattiga i världen hit, så de kan tigga. Sverige kan bli ett exempel för världen som tiggar centrum!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Men vet ni va? Kanske tiggeri är inte så dåligt alls? Om ni ska vara så accepterande till tiggeri. Så kanske jag ska dra hit hela min släkt från Filippinerna, så de kan tigga på torget.

Tiggeri reglerar sig självt, blir det för många som tigger så slutar folk att ge

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tiggeri reglerar sig självt, blir det för många som tigger så slutar folk att ge

Vi får se. Dock är tiggeri knappast anledningen jag tänker rösta SD. Men är ett problem som har blivit synligare de senaste åren.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag har själv levt på social bidrag tidigare Och så uselt är det inte som du tror.. Det var ingen kul upplevelse, och inget man är direkt stolt över. Fick även avslag pga av att jag missade ett möte.. Men hade som tur släkt som kunde hjälpa till..
Även om jag skulle blivit hemlös i den situationen. Och hade ingen släkt som kunde hjälpa till med hyran, så skulle det knappast lett mig till tiggeri. Socialen gör undantag på reglerna i nöd situationer, och låter inte människor svälta ihjäl...
Dock håller jag med om att de är usla på att lösa boende ifall man förlorar hemmet.
Men det är knappast något tiggeri skulle löst heller.

Du har inte förstått varför jag anser att socialbidrag är uselt, inget konstigt med det då jag knappt sagt varför:
- Socialbidrag kräver att mottagaren inte har någon form av fast egendom vilket i sig leder till onödig kapitalförstöring.

Skrivet av ParasiteX:

Så du menar alltså att vi ska ge pengar till missbrukare som tigger på gatan, för du är rädd de annars kommer råna folk istället?
Du hjälper inte missbrukare om du ger dem medel till att missbruka vidare.

En kan ju alltid be dem snällt att inte köpa heroin för degen utan lägga den på fiullkorsbröd och kolestorol sänkande margarin. Beroende på drog så varierar effekten av din idé mellan ond bråd död och acceptabla besvär.

Skrivet av ParasiteX:

Och du tror verkligen de enbart stannar kvar och tigger i 3 månader, sen åker hem? Nu är du bara naiv..

Nog kan de åka hem självmant eller ibland bli utvisade, det varierar väl från person till person snarare än sysselsättning.

Skrivet av ParasiteX:

Men vet ni va? Kanske tiggeri är inte så dåligt alls? Om ni ska vara så accepterande till tiggeri. Så kanske jag ska dra hit hela min släkt från Filippinerna, så de kan tigga på torget. Kan garantera er att de gärna skulle vilja komma hit här om de fick chansen..
Heck, varför inte bjuda hit alla fattiga i världen hit, så de kan tigga. Sverige kan bli ett exempel för världen som tiggar centrum!

Det är lustigt att du nämner att du har anhöriga i Filippinerna samtidigt som du vill rösta på ett isolationistiskt parti. Du vänder dig mot systemet som lät dig eller dina föräldrar att komma hit, du vänder dig mot systemet som lät dig oavsett ditt ursprung leva på bidrag.
Men det som är riktigt festligt är att du som då förmodligen känner eller har en koppling till Filippinerna vill rösta på ett parti som med ens skulle skära av den livlina som så många från Filippinerna är beroende av faktum är väl att Filippinerna främst av alla länder är beroende av migrantarbetare.

Rösta du gärna på SD kom bara ihåg att du röstar mot att andra ska få ta del av det du fått och att du röstar på en politik som har direkt negativ inverkan på din släkt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är lustigt att du nämner att du har anhöriga i Filippinerna samtidigt som du vill rösta på ett isolationistiskt parti. Du vänder dig mot systemet som lät dig eller dina föräldrar att komma hit, du vänder dig mot systemet som lät dig oavsett ditt ursprung leva på bidrag.
Men det som är riktigt festligt är att du som då förmodligen känner eller har en koppling till Filippinerna vill rösta på ett parti som med ens skulle skära av den livlina som så många från Filippinerna är beroende av faktum är väl att Filippinerna främst av alla länder är beroende av migrantarbetare.

Rösta du gärna på SD kom bara ihåg att du röstar mot att andra ska få ta del av det du fått och att du röstar på en politik som har direkt negativ inverkan på din släkt.

För det första så är jag halv-Filipin. Jag har en svensk pappa. Och mina föräldrar träffades inte ens i Sverige...
Så på sätt och vis är jag i mitten i denna frågan.

Å ena sidan så skulle jag gärna vilja ta hit hela feta släkten från Filipinerna. Men hur ska de försörja sig tror du? Jag har absolut inte resurserna till att försörja dem. Eller tycker du regeringen ska försörja alla?
De har knappast kompetensen, för att fylla behovet i svenska arbetsmarknaden. Eller ska de utbildas på statens bekostnad?
Men vad om svenskar som är arbetslösa? Ska invandrare ha större möjligheter än svenska medborgare?

SD är inte helt emot utländsk arbetskraft. Men de måste i så fall fylla ett behov i marknaden. Men vi bör i första hand fokusera på vår egen o-använda arbetskraft. Och erbjuda dem möjligheter till yrkes utbildning för att komma tebax i arbetslivet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

För det första så är jag halv-Filipin. Jag har en svensk pappa. Och mina föräldrar träffades inte ens i Sverige...
Så på sätt och vis är jag i mitten i denna frågan.

Å ena sidan så skulle jag gärna vilja ta hit hela feta släkten från Filipinerna. Men hur ska de försörja sig tror du? Jag har absolut inte resurserna till att försörja dem. Eller tycker du regeringen ska försörja alla?
De har knappast kompetensen, för att fylla behovet i svenska arbetsmarknaden. Eller ska de utbildas på statens bekostnad?
Men vad om svenskar som är arbetslösa? Ska invandrare ha större möjligheter än svenska medborgare?

SD är inte helt emot utländsk arbetskraft. Men de måste i så fall fylla ett behov i marknaden. Men vi bör i första hand fokusera på vår egen o-använda arbetskraft. Och erbjuda dem möjligheter till yrkes utbildning för att komma tebax i arbetslivet.

Det perspektiv du har på arbetsmarknaden är liksom det som en ekonom i ett jägar-samlar samhälle: Resurserna är begränsade och vi kan inte påverka dem, ett sorts absolut tak. Visst skulle din släkt få arbete, kanske inte alla direkt men de skulle få arbete och deras konsumtion och behov skulle vidare skapa andra behov.

Det andra du lägger fram, det SD ofta tar upp är att "svenska" jobb ska gå till Svenskar. Det är förstås en trevlig tanke att ge människor jobb men idén faller på att rörlighet inom Sverige kan vara och är i många fall lägre än för dem utanför Sverige. Närhet mäts i 45 minuter envägs resa allt som är längre än de förutsätter omlokalisering.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Å ena sidan så skulle jag gärna vilja ta hit hela feta släkten från Filipinerna. Men hur ska de försörja sig tror du? Jag har absolut inte resurserna till att försörja dem. Eller tycker du regeringen ska försörja alla?
De har knappast kompetensen, för att fylla behovet i svenska arbetsmarknaden. Eller ska de utbildas på statens bekostnad?
Men vad om svenskar som är arbetslösa? Ska invandrare ha större möjligheter än svenska medborgare?

Du har ju försörjts och utbildats på statens bekostnad (liksom jag och alla andra här inne), så varför inte de? För att de hade det dåliga omdömet att födas på fel ställe?
Invandrare skall väl självfallet inte ha större möjligheter än svenska medborgare, men är det för mycket begärt att de skall ha likvärdiga möjligheter?

Permalänk
Medlem

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-skickade-over-17-miljarde...

17,6 miljarder om året försvinner till Irak, Polen, Turkiet etc. Vinstmaskineriet ångar vidare.