Fastighetsägarna Stockholm bakar in bredband i hyran

Permalänk

Jo visst e det kul med billig bandbredd men alla som köpt lya i Stockholm har nog råd med nätet iom att 1or går på 2Mkr..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Varför ska de i Stockholm som inte vill ha internetanslutningng subventionera de hyresgäster som vill ha det. Detta skapar även ett annat problem, monopol. Tänk vilka ekonomiska potentialer för både vinst och korruption och brottslighet du som företagare skulle ha om du får avtalet om att skyffla all data för privatpersoner i hela Stockholms innerstad där en stor del av det politiska kapitalet bor.
Det kan vara gynnsamt för FRA likväl då kollektiviteten och obligatoriet gör att man inte kan byta ISP utan är låst på många sätt.

Jag är orolig för vad sådana kommunistfasoner kan leda till i långa loppet då vår kära huvudstad är ofta modellen som resten av landet följer ett par år senare.

Tror du missade att det är ju frivilligt för både fastighetsägare och den som hyr, vill man inte ha så höjs inte hyran.
Dessutom så riktas detta mest till privata fastighetsägare då de stora "kommunala" fastighetsägarna redan har öppna nät i sina fastigheter.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

Jo visst e det kul med billig bandbredd men alla som köpt lya i Stockholm har nog råd med nätet iom att 1or går på 2Mkr..

Detta gäller bara hyresrätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Detta gäller bara hyresrätter.

Precis, bor man i en bostadsrätt får man skriva motion till BRF:s styrelse och hoppas på det bästa. Går att fixa rätt förmånliga avtal där också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

så har dem haft här där jag bor i typ 5år och sedan efter nyår ändra dem de för att skräpföretaget ville inte ha något med HSB att göra. Så kommer byta till telia då de iaf blir bättre internet till samma pris.

Permalänk
Medlem

Det kommunala fastighetsbolaget Lulebo i Luleå har haft bredband inbakat i hyran i många års tid nu i samtliga av sina fastigheter. Sedan 2007. De spenderade många miljoner på att bygga ett nytt stadsnät, Lunet, för detta tillsammans med Riksnet där fastighetsbolaget äger 50%. Så detta är knappast något unikt.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.137282

Edit: Skall tillägga att vid byggandet var 10/10 tänkt att vara standard men i dagsläget är det i realiteten 100/100 hyresgästerna får ut i väggen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk

Hyran i STHLM är ju inte super trevlig den heller..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

700/700Mb måste vara in till hela huset. Som de inneboende sedan får dela på. Eller eller det intill varje enskild lägenhet?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KeVVa:

700/700Mb måste vara in till hela huset. Som de inneboende sedan får dela på. Eller eller det intill varje enskild lägenhet?

Varje lägenhet, 700/700 delat hade varit riktigt jävla dumt att spika idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Varje lägenhet, 700/700 delat hade varit riktigt jävla dumt att spika idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är hur långt de där 700/700 sträcker sig, om det är första aktiva enhet(switchen i källaren) eller backbone staden/isp eller verklig upplevd internet peering hastighet....

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av capkekken:

Jo visst e det kul med billig bandbredd men alla som köpt lya i Stockholm har nog råd med nätet iom att 1or går på 2Mkr..

Du tror väl inte att majoriteten köpt lägenheten kontant och inte har räntekostnader att betala?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Frågan är hur långt de där 700/700 sträcker sig, om det är första aktiva enhet(switchen i källaren) eller backbone staden/isp eller verklig upplevd internet peering hastighet....

Det är ju minst 700mbit, men med tanke på att STOKAB drog ett fiberpar till varje lägenhet så (hos oss iaf.) så borde det knappast vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Borde ju inte ta mer än sisådär 20 år innan det händer här i Vänersborg. Jävla håla!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter, det är samma koncept i min BRF, 100/100 ingår för 115kr/mån eller 1000/1000 för 249kr/mån.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Inga konstigheter, det är samma koncept i min BRF, 100/100 ingår för 115kr/mån eller 1000/1000 för 249kr/mån.

1000/1000 för 249kr/mån inbakat i hyran är ju väldigt väldigt billigt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Sitter själv på ADSL med ca 12mbps (av utlovade 24) ca 2km ifrån närmaste fiberanslutning åt två håll... Men icke - kostar tydligen för mycket för ISPn att bygga ut till oss (och dem andra hushållen), och dessa har monopol i mitt område.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Avstängd

I min BRF har vi 100/100 Mbps för 89:- i månaden, alternativt 1000/1000 Mbps för 399:- i månaden.

Valde 100/100 Mbps och får ut mellan 70-97/85-97 Mbps via Wi-Fi, beroende på hur belastat husets nätverk är vid tillfället.

Helt klart nöjd.

Permalänk

Comhem hus… (facedesk)

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Comhem hus… (facedesk)

Sen till på köpet Tivo som de tvingar sina kunder att använda. Släcker Com Hem ner det analoga så håller jag mig till det fria digitala basutbudet (SVT, TV4, TV6). Tur att man har fiber och snart även tillgång till stadsnätet senare i år. Då ryker Bredbandsbolaget om Bahnhof finns som ISP.

Permalänk
Medlem

Det enda jag får med i hyran är något special kanalpaket från Telia. Kanske ska ringa och fråga om man istället kan få 700MB/s istället för kanalpaketet ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Problemet jag ser är att man missar att kunna välja ISP, något som jag anser är rätt viktigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

700/700 för 225kr/mån!?
Första gången i livet som jag önskar att jag bodde i Stockholm.

Sedan tittar man på hyrorna och inser att det borde ha ingått redan för flera år sedan. Betalar hellre 1/10 av priset i hyra varje månad och betalar för mitt eget internet än skaffa en lägenhet någonstans i närheten av Stockholm.

Skrivet av Duckface21:

Om man bor inom lulebo i luleå så ingår bredband i hyran så detta är inget nytt!!!!

Piteåbo har haft el och vatten medtaget i hyran sedan tidigare och det är 100 ggr bättre.

Skrivet av MayorTroll:

Men det här är för bra för att vara sant! Vad är haken?

Haken är att hyrorna i Stockholm är skyhöga.

Skrivet av Friterad:

Vore rena paradiset om man kunde flytta till en lägenhet och få 700/700 Mbit för det priset.
Får hoppas att 1Gbit blir standard inom kort

Hoppas kan du alltid. Däremot tvivlar enormt på att 1Gbit blir standard inom de närmsta 20 åren. Jag menar.. 100/100 är inte ens standard idag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Hoppas kan du alltid. Däremot tvivlar enormt på att 1Gbit blir standard inom de närmsta 20 åren. Jag menar.. 100/100 är inte ens standard idag.

För 20 år sen var det modem som gällde om man ville ha tillgång till internet. Jag tror inte det dröjer 20 år tills alla har fiber, och snabbt sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Blk:

Detta gäller bara hyresrätter.

Skrivet av Mocka:

Precis, bor man i en bostadsrätt får man skriva motion till BRF:s styrelse och hoppas på det bästa. Går att fixa rätt förmånliga avtal där också.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Du tror väl inte att majoriteten köpt lägenheten kontant och inte har räntekostnader att betala?

Nej då, men eftersom folk klämde ur sig att de kanske skulle flytta till Stockholm pga av detta(säkert menat inorniskt men ändå)
så ville jag påpeka att billigt intenet inte utvägs av boende kostnaden!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

Oj så tudelad man kan bli av ett sådant här avtal. Tjänsteleverantörerna tar ut hutlösa priser i Västerås i Mälarenergis stadsnät. ( http://www.malarenergistadsnat.se/serviceguide/list.php?categ... ). Att få betala 225kr/mån istället för 1000kr/mån väljer man var och varannan dag, men istället är det någon annan stackare som inte använder internet som får subventionera mitt internet i ett sådant scenario.

När 1Gbit/s både upp och ner kostar 500kr/mån tycker jag att det känns rimligt att betala för det, speciellt om min valfrihet av tjänsteleverantörer då kan bibehållas. Men men, får hoppas att detta sätter några riktmärken om vart prisnivåerna ska ligga någonstans.

I övrigt var det trevligt att IPv6 nämns, dock som många andra har påpekat angående hastigheten så är ju det inte någon speciellt bra kravställning av funktionalitet och hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

1000/1000 för 249kr/mån inbakat i hyran är ju väldigt väldigt billigt.

Du kan ju läsa för dig själv om du vill
Men jag håller med dig, billigt är det.
http://www.fagraback.net/pdf/Fagraback-Infoblad_juni_2012.pdf

"Supersnabbt Gigabit-bredband!
Ny modern nätverksutrustning kommer att installeras, och när allt klart
kommer du som tillval kunna teckna Gigabit-bredband (1000 Mbit/s) för 249
kr/mån"

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk

Detta är inte alls så sjukt som vissa verkar tro. Jag bor i studentlägenhet i Lund och min hyresvärd AFB har dragit in 1000/1000 i alla separata lägenheter/korridorrum tillsammans med Bredband 2. Detta ingår i hyran (utan ökning) då det blir enklast så. Tidigare bodde utbytesstudenter typ 6 månader för att sen måste säga upp kontraktet innan nästa student tecknar nytt i 6 månader osv.

Jag antar att AFB får en rejäl mängdrabatt då de köper in bredband till flera tusen boende samtidigt så det är väl så det löses i Stockholm och andra ställen också.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

ska bli intressant att se hur mycket översäljning av bandbredd som kommer förekomma är ju inte ovanligt att man matar ett hus med typ 50-100 lägenheter med totalt 1gbit och trots det säljer Gbit anslutningar till folket som bor där så en person kan fylla hela linan själv..

i detta avtalet som finns nu kan man i teorin sätta 1000lägenheter på 1gbit delad bandbredd och uppfyller då kraven eftersom det bara specificeras hur mycket kunden skall ha inte hur mycket som skall ut ur nätet totalt
i dags läget brukar stadsnäten räkna på typ 10mbit per kund dock ska man ta med i beräkningen att det är ytterst få kunder som använder mer än någon GB bandbredd per dag totalt dock kommer det nog öka väldigt mycket inom närmsta åren till följd av streaming samt iptv och detta har redan börjat leda till problem på många ställen eftersom dem inte räknat med detta när näten ritades och har på senare tid börjat dyka upp allt fler trådar här på forumet till följd av detta problem och ingen vill ta kostnaden eftersom bandbredd är dyrt

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Finns (tyvärr) även en variant av detta där jag bor, däremot betydligt sämre 100/10 för 60kr/mån. Tvingande för alla hyresgäster om du inte tog strid vid införandet. Vill du dessutom uppgradera till mer rimliga 100/100 eller bättre så går det bra men de 60kr/mån kommer ändå finnas kvar så då betalar man för två bredband. Gjorde en snabbkoll på det vid införandet, blev dyrare att vara ansluten via detta gruppavtal och få 100/100 än om man varit utan gruppavtalet och beställt deras 100/100 tjänst. Surt men det funkar väl bra för den stora massan. Själv föredrar jag valfrihet och i de flesta fall utan inlåsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkCC:

Finns (tyvärr) även en variant av detta där jag bor, däremot betydligt sämre 100/10 för 60kr/mån. Tvingande för alla hyresgäster om du inte tog strid vid införandet. Vill du dessutom uppgradera till mer rimliga 100/100 eller bättre så går det bra men de 60kr/mån kommer ändå finnas kvar så då betalar man för två bredband. Gjorde en snabbkoll på det vid införandet, blev dyrare att vara ansluten via detta gruppavtal och få 100/100 än om man varit utan gruppavtalet och beställt deras 100/100 tjänst. Surt men det funkar väl bra för den stora massan. Själv föredrar jag valfrihet och i de flesta fall utan inlåsningar.

Inlåsning är djävulens påfund, marknaden ska vara öppen och konkurrensdriven.