Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Nu vet jag vad som är fel. Det var som jag trodde. Vattnet går åt andra hållet mot va du tror. Anslutningen som är närmast kameran på bilden som visar pumpen är den som matar ut från pumpen inte tvärt om. Alltså först till GPU och sen till CPU, då får du det varma vattnet från GPU'n direkt till CPU'n.

Sen tycker jag inte att du ska koppla dem efter varandra om du vill ha bra temps på båda. Koppla in en radiator mellan CPU och GPU så blir det mycket bättre temps. Men kan förstå om du vill ha det såhär för att det blir mer "cleant", men då får du acceptera högre temps. För nu tror jag inte att radiatorn i fronten gör så mycket nytta. Den får vatten som redan är kylt av radiatorn i taket.

EDIT1: Förtydligande
Så här ser loopen ut: Pump>Radiator i front>Grafikkort>Cpu>Radiator i taket>Tillbaka till pumpen

ordningen på loopen har ingen betydelse för temperaturen, den bästa ordningen på komponenterna är den som använder minst slang, se länken nedan för ett test som bevisar detta:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?225485-Tes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

ordningen på loopen har ingen betydelse för temperaturen, den bästa ordningen på komponenterna är den som använder minst slang, se länken nedan för ett test som bevisar detta:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?225485-Tes...

Nu får du nog tänka igen!

Det du länkar till har ingen relevans. Han har endast en komponent som tillför värme till loopen medans TS har två. Så om man bara har ett block så spelar det ingen roll hur man drar slangarna. Men har man mer än ett block så spelar det stor roll.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Nu får du nog tänka igen!

Det du länkar till har ingen relevans. Han har endast en komponent som tillför värme till loopen medans TS har två. Så om man bara har ett block så spelar det ingen roll hur man drar slangarna. Men har man mer än ett block så spelar det stor roll.

Den enda situation där det skulle spela roll är om du har så dåligt flöde i systemet att vätskan nästan står still men då beror det på att du har för klen pump, och inte i vilken ordning delarna sitter. Tempskillnaden på vätskan i hela systemet är max en par grader om det har bra flöde.

Det finns massor av referenser på nätet för detta som du kan kolla upp om du vill, ex:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?119699-The...
http://www.gtplanet.net/forum/threads/water-cooling-loop-orde...

Permalänk
Medlem

Ordningen på delarna i loopen spelar INGEN roll.

Vattnet värms inte upp 20c när det passerar cpu/gpu och sedan chock-kyls i radiatorn med 20c till ursprungstemperaturen.
Utan det ökar endast med någon grad när det passerar cpu/gpu och sänks någon grad när det passerar radiatorn.

Se det lite som en "dragkamp" mellan hur mycke kylförmåga (radiatorer) och hur mycke värme du tillför systemet (cpu/gpu/pump).
I ditt fall har du väl tillräckligt med kylförmåga.

18c idle temperatur som du hade med ditt gamla system låter osannolikt. Om du nu inte har 10c och vintervantarna på i rummet.

Skulle jag få gissa så beror nog dina "dåliga" cpu temps på IHS'en, integrated heat spreader, google it.
När jag plockade bort och satte om den på min 3770k så sjönk load temperaturerna med dryga 15c.

Permalänk
Medlem

Nästa steg blir väl att delidda CPU:n, ska göra det det närmaste dagarna, uppdaterar er om resultatet!

Permalänk
Medlem

Här är ditt problem:

Citat:

Fläktar: 5x Corsair SP120 High Performance (som blåser på radiatorerna, EX360 för in luft i fronten, EX240 för ut luft i toppen)

I princip kyler du med en 360 rad endast. 240 tar all varm luft och kyler dåligt. Vänd på fläktarna så borde du ser bättre resultat. Radiatorer bör så långt det går alltid vara intag inte utblås.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Entusiast

TS, dina temperaturer är bra på en icke-deliddad haswell. Problemet här ligger antagligen inte i kylaren, utan i processorns värmeledningskapacitet (som är rätt kass jämfört med t.ex. Sandy-bridge processorer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmiden:

Nästa steg blir väl att delidda CPU:n, ska göra det det närmaste dagarna, uppdaterar er om resultatet!

Hur går det? Jag kom på en sak som kan göra att du får dåliga temps efter att själv ha gjort en miss när jag byggde min vattenkylning.

Jag har samma typ av cpu-block som dig. Har du bytt jet plate? Jag gjorde i alla fall det, men sen så råkade jag montera flänsarna i fel riktning på blocket. Så då vart flödet helt kasst och jag visste ju inte hur flödet skulle vara. Trodde faktiskt inte pumpen klarade mer än det flödet jag fick, men när jag monterade isär cpu-blocket och vred på plattan med flänsarna 90 grader så blev allt som natt och dag.

Så kolla om du var lika klantig som mig, (eller kanske den som monterade den på fabriken även fast det kanske är otroligt liten chans).

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro