Permalänk
Medlem

Behöver tips på ritplatta

Hallihallå!

Skulle behöva lite hjälp vad det gäller val av ritplatta.
Skall köpa en åt min bror som pluggar kommunikation, vilket innebär mycket PR, marknadsföring osv.

Här kikat en del och det jag finner som bästa alternativ då han vill ha en a4 storlek är en Wacom Intus Pro Large. Tak på pris blir 4000kr då han fyller 20år.

Vore tacksam för tips då jag själv är helt okunnig i ämnet.

Permalänk

Wacoms plattor är de bästa på marknaden med en bra bit. Sen om du behöver Bamboo (deras billigare serie) eller Intuos (deras professionella) beror på vilken precision han behöver i sitt arbete.

Jag skulle rekommendera Intuos, men frågan är om han verkligen behöver en Large, den är verkligen stor. Det blir lite fäktningsmatch när man använder den. Har han dock provat large och vet att den passar honom så kör på den, annars är Medium storleken "bäst" enligt mig. Vill han ha en ritplatta och du köper en Intuos Pro Large till honom lär han inte bli missnöjd.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Wacoms plattor är de bästa på marknaden med en bra bit. Sen om du behöver Bamboo (deras billigare serie) eller Intuos (deras professionella) beror på vilken precision han behöver i sitt arbete.

Jag skulle rekommendera Intuos, men frågan är om han verkligen behöver en Large, den är verkligen stor. Det blir lite fäktningsmatch när man använder den. Har han dock provat large och vet att den passar honom så kör på den, annars är Medium storleken "bäst" enligt mig. Vill han ha en ritplatta och du köper en Intuos Pro Large till honom lär han inte bli missnöjd.

Jag känner att man hellre kostar på från början, men kan vara som du säger med storleken.
Oerhört tacksam för svaret!

Permalänk
Medlem

Eftersom din bror pluggar och inte arbetar med det så skulle jag inte rekommendera att införskaffa en Wacom. Det finns en tillverkare som heter Huion som gör ritplattor som är oerhört prisvärda för lika bra och ibland bättre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hezzel:

Eftersom din bror pluggar och inte arbetar med det så skulle jag inte rekommendera att införskaffa en Wacom. Det finns en tillverkare som heter Huion som gör ritplattor som är oerhört prisvärda för lika bra och ibland bättre hårdvara.

Skulle du kunna ge tips på modell som är likvärdig intuos plattan i a5 storlek i så fall?

Permalänk
Medlem

Jag har en Wacom Intuos Pro medium som jag upplever är en bra storlek. Med Large måste man förflytta handen väldigt mycket, vilket givetvis är bra för de som skissar och tecknar med stora rörelser. Det är inte alla som gör det. För att inte tala om att du behöver mycket plats på skrivbordet.

Innan jag bestämde mig för storlek så lade jag upp ett A5 och ett A4 framför mig vilket är ungefär den effektiva ytan och helt enkelt försökte simulera det jag i huvudsak skulle göra med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCosta:

Skulle du kunna ge tips på modell som är likvärdig intuos plattan i a5 storlek i så fall?

580 eller H580 är motsvarande för A5 på Huions produkter. Köpes enklast på UK ebay / amazon.