Permalänk
Medlem

Ram-minnen visar fel frekvens

Hej!

Jag har googlat som en dåre, men jag känner att jag är alldeles för grön på detta (och gör det dessutom åt en vän, så jag vågar inte experimentera), så jag tänker att det är lika bra att jag frågar er.

Min vän har ett Gigabyte-moderkort, GA-790XTA-UD4, och har nu uppgraderat från 4 GB ram till 8 GB ram (fördelat på två stickor) i form av Vengeance Corsair (som ska ha en frekvens på 1300 Mhz). På moderkortet sitter två vita respektive två blå "hållare" för ram-minnen parallellt. När jag kollar på Speccy så står det 8,00GB Single-Channel DDR3 @ 669MHz (9-9-9-24). Med andra ord en alldeles för låg frekvens. Det slår mig nu, har det att göra med att det är "single-channel"? Om så är fallet, behöver jag aktivera dual-channel på något vis? Hur gör jag i så fall det?

Jag har satt de två minnena bredvid varandra, en i den vita och en i den blå "hållaren".

Vore oerhört tacksam för svar. Som sagt, jag har försökt att googla, men är väldigt rädd för att ändra spänning och annat i BIOS utan att få ett definitivt svar.

Permalänk
Medlem

Det är DDR alltså visar de rätt frekvens.

Det blir det dubbla om man räknar med "DDR" (dual data rate)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Allt är rätt. Data skyfflas två gånger per klockcykel så den effektiva frekvensen är ~1333MHz.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

DDR3 är ju DDR minnen och dubblar minnesfrekvensen internt.
Så dina 669mhz motsvarar ganska bra 1330mhz.
Vill du köra dual-channel så skall båda minnena sitta närmast CPU'n (enligt http://www.manualowl.com/m/Gigabyte/GA-790XTA-UD4/Manual/2077...).
D.v.s båda 2 i dom blåa slotsen.

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha en i den vita och en i den blåa. Man kan göra så, men det är inte rätt

Antingen båda i vit, eller båda i blå. För dual channel, sätt båda i blå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Man kan göra så, men det är inte rätt

https://www.youtube.com/watch?v=gijEb7sAigc

Permalänk

japp, har testat olika färger själv på mitt kort och kommit fram att det blir mycket snabbare om de sitter rätt.

Det är inte alltid så enkelt att förstå... så står det i mitt moderkortets manual... Fattar 0!

just nu sitter mina minnen i de gula och då ska det stå "Dual Symetric Channel" då man kör MaxxMem2

mitt tips är :
1 ladda ner MaxxMem2 och kör testet.
2 Byt 1 modul så att båda sitter i samma färg.
3 Testa MaxxMem2 på nytt.

Blir det snabbare??

Permalänk
Medlem

Visste väl att jag kunde lita på er!

Tack så jättemycket för ert engagemang och svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

japp, har testat olika färger själv på mitt kort och kommit fram att det blir mycket snabbare om de sitter rätt.

Det är inte alltid så enkelt att förstå... så står det i mitt moderkortets manual... Fattar 0!
http://i60.tinypic.com/2mhfxwo.jpg

just nu sitter mina minnen i de gula och då ska det stå "Dual Symetric Channel" då man kör MaxxMem2

http://i58.tinypic.com/s3m1wx.jpg

mitt tips är :
1 ladda ner MaxxMem2 och kör testet.
2 Byt 1 modul så att båda sitter i samma färg.
3 Testa MaxxMem2 på nytt.

Blir det snabbare??

Tycker manualen är ganska så glasklar
Du skall ha minnen i båda kanalerna för dualchan, vilket ju get A1+B1.
Men det skiljer ju mellan moderkort, TS moderkort har ju t.ex kanalerna brevid varandra.

Permalänk
Medlem

Gillade innan jag klickade på länken för att jag visste vilket klipp det skulle vara! Yrrol <3

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Tycker manualen är ganska så glasklar
Du skall ha minnen i båda kanalerna för dualchan, vilket ju get A1+B1.
Men det skiljer ju mellan moderkort, TS moderkort har ju t.ex kanalerna brevid varandra.

njaaa. jag trodde först att "DIMM_A1 and DIMM_A2" hörde ihop. det kunde ju ha stått en mening typ att ett par av minnena ska paras ihop i "DIMM_A1 and DIMM_B1" och "DIMM_A2 and DIMM_B2"

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

njaaa. jag trodde först att "DIMM_A1 and DIMM_A2" hörde ihop. det kunde ju ha stått en mening typ att ett par av minnena ska paras ihop i "DIMM_A1 and DIMM_B1" och "DIMM_A2 and DIMM_B2"

EDIT:har testat hur min kompis och farsa skulle sätta dit minnena. Båda skulle ha satt dom i A_1 coh A_2... Vad Dual Chanel är för något är samma som kinesiska för dem..