Guide: Installera Windows 7, 8 och 8.1 från ett USB-minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Vad gör man om man har nollställt USB (2.0) minnet enligt artikeln men verktygen inte hittar det iaf? Datorn hittar det och det fungerar i övrigt.

Funkar inte med alla kanske?

Har samma dryga problem (iofs usb 3.0 på minnet men ska väl inte påverka) Nån som löst det?

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk

Väljer man usb-hdd, usb-zip eller usb-rom finns det som alternativ + några till.
Vilken ska man välja?

Permalänk
Medlem

Någon som har testat detta för windows 8? Eller har förslag om man kan göra nått liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asskim:

Någon som har testat detta för windows 8? Eller har förslag om man kan göra nått liknande?

Ja detta funkar

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asskim:

Någon som har testat detta för windows 8? Eller har förslag om man kan göra nått liknande?

Ja, det fungerar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan ha missat detta men när jag försöker kopiera över filerna med programmet till min usb 3.0 så står det att min sticka används av ett annat program trots att jag nyss startat datorn och plockat bort popup rutan som kommer vid mount.. och även fat32 formaterat stickan via kör-cmd.. Behöver jag programmet eller kan jag bara dra över iso filen och hoppas på att det funkar vid formatering?

Tack

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt hela helgen på att försöka få igång morsans dator.
Jag är inget datasnille och försöker följa vad som skrivs här i guiden ang USB installation.
Det fungerade inte att göra som det stod.
Morsan har en produktnyckel för Home Premium men den versionen finns inte att välja på svenska.
Läste att det kvittar vilken man tar för man får välja när man installerar ?!?!?
Det är nu som problemet kommer, finns inte att välja någonstans =(
Jag raderade filen /sourses/Ei.cfg manuellt som man kunde göra enl. guiden.

Jag fick endast skriva in produktnyckel på Win 7 Pro där nyckeln inte stämmer =(

Nu är allt installerat och det ser ut som på min första dator jag köpte. Stora ikoner och man kan inte ansluta till nätverket, går inte att hitta trådlöst iheller.

Har ändrat till 1024 x 768 men det ser inte ok ut. Ser liksom ihoptryckt ut :-/

Har försökt flera gången men nu vill jag inte mer, behöver hjälp.

Tacksam för svar (inte för invecklat tack, jag är inte så kunnig och behöver inte mästras för att någon känner sig bättre eller bäst, jag behöver hjälp)

Mattias

Permalänk
Medlem

Provade igen och denna gången lyckades det med att välja vilken version. Så långt allt klart.
Men det ser likadant ut fortfarande och man kan bara välja upplösningen 1024 x 768 och nätverket går inte att ansluta till alls.

Det finns två versioner att välja på när man laddar hem Win 7, en x64 och en x86, vad är skillnaden och vilken ska man ha ?
Har jag tagit fel ?
Morsans dator är 64Bit (tror jag de heter) så jag valde x64 versionen att ladda hem....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZacTell:

Provade igen och denna gången lyckades det med att välja vilken version. Så långt allt klart.
Men det ser likadant ut fortfarande och man kan bara välja upplösningen 1024 x 768 och nätverket går inte att ansluta till alls.

Det finns två versioner att välja på när man laddar hem Win 7, en x64 och en x86, vad är skillnaden och vilken ska man ha ?
Har jag tagit fel ?
Morsans dator är 64Bit (tror jag de heter) så jag valde x64 versionen att ladda hem....

Du kanske redan har löst problemet, men bättre sent än aldrig.

Anledningen till att du inte kan öka upplösningen eller ansluta mot nätverket är för att din nyinstallerade W7 är helt rent och saknar allt vad drivrutiner heter. För att lösa det behöver du en separat dator med internetanslutning.

1. På datorn med det nyinstallerade W7 skriv "Enhetshanteraren" i starmenyns sökfält och tryck Enter. Klicka på "Nätverkskort" och anteckna nätverkskortets namn. Använd sedan datorn med internetanslutning till att söka reda på ditt kort på korttillverkarens hemsida och klicka dig vidare tills du hittar drivrutinen för just ditt kort. Intel brukar ofta vara tillverkaren. Är det så i ditt fall så har du här lite starthjälp.

2. När du har hittat drivrutinen för ditt nätverkskort laddar du ner den och lägger den på en USB-sticka och flytta över filen till den nyinstallerade datorn. Där kör du filen för att installera drivrutinen. Följ hänvisningarna och starta om datorn.

3. När du startar upp datorn igen bör du skriva "Windows Update" i startmenyns sökfält och trycka Enter. Därefter uppdaterar du allt du kan och startar om datorn igen. Upprepa tills det inte finns några fler uppdateringar.

För att ladda ner nyaste drivrutinerna till din bildskärm gör du likadant som i steg 1, fast du klickar på "Bildskärmskort" istället. Oftast brukar dugliga drivrutiner ladda ner sig själva när du väl ha fått igång nätverkskortet och har en aktiv internetanslutning.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Hejsan! har ett problem här nu. Det står att iso filen för windows 7 home premium x64 inte är en giltig fil. Finns det även någon iso fil som är på svenska?

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk

Fungerar sidan för er andra? Jag får en 404 på alla länkar nu tyvärr.
Har MS tänkt om och plockat bort ISO-filerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schlbuditz:

Fungerar sidan för er andra? Jag får en 404 på alla länkar nu tyvärr.
Har MS tänkt om och plockat bort ISO-filerna?

Jag misstänker att Microsoft har stoppat nedladdning av Windows 7 ISO från DigitalRiver eftersom dom nu vill att vi skall använda Windows 8.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schlbuditz:

Fungerar sidan för er andra? Jag får en 404 på alla länkar nu tyvärr.
Har MS tänkt om och plockat bort ISO-filerna?

Skrivet av janee:

Jag misstänker att Microsoft har stoppat nedladdning av Windows 7 ISO från DigitalRiver eftersom dom nu vill att vi skall använda Windows 8.

Det verkar som att det går att ladda ned igen nu. Var nog bara tillfälligt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det verkar som att det går att ladda ned igen nu. Var nog bara tillfälligt.

DigitalRiver länkarna för nedladdning av Windows 7 ISO fungerar igen så vi får hoppas att du har rätt att det bara var ett tillfälligt fel på denna fina Microsoft support.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hittar inte min usbsticka

Försöker fixa så att jag kan installera windows via usbsticka, men windows 7 usb/dvd download tool kan fasen inte hitta min nyinköpta usbsticka. Utforskaren hittar den och jag kan föra över filer till och från stickan hur bra som helst.

Har testat att formatera stickan enligt guiden, dock utan resultat.

Stickan jag vill använda mig utan är en Sandisk Cruzer Extreme - USB 3.0 16gb

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoffa:

Försöker fixa så att jag kan installera windows via usbsticka, men windows 7 usb/dvd download tool kan fasen inte hitta min nyinköpta usbsticka. Utforskaren hittar den och jag kan föra över filer till och från stickan hur bra som helst.

Har testat att formatera stickan enligt guiden, dock utan resultat.

Stickan jag vill använda mig utan är en Sandisk Cruzer Extreme - USB 3.0 16gb

Enligt en kommentar på Dustinhome så funkar det tydligen ej på just den modellen du har. Tänkte köpa en sån själv, men tvekar nu.

http://www.dustinhome.se/product/5010642139/sandisk-cruzer-ex...

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

visa länkar är döda

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantal:

Om det är Windows 7 du menar och med usbminne så är det bara att avbryta installationen på röda krysset och sen börja om så funkar det.

Jag försöker installera Win7 på en laptop och får samma felmeddelande. Den säger att drivrutiner till CD/DVD-saknas. Jag har ett tiotal gånger avbrutit och startat om, men den stanar på samme ställe. Har försökt byta usb-port, vilket andra har tipsat om, men det hjälper ej heller. Någon som har några tips?

Visa signatur

'Quis custodiet ipsos custodes?'

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Luden:

Piscaba;14440204]Enligt en kommentar på Dustinhome så funkar det tydligen ej på just den modellen du har. Tänkte köpa en sån själv, men tvekar nu.

http://www.dustinhome.se/product/5010642139/sandisk-cruzer-ex...

Jag fick det att fungera med ett annat program än windows egna, minns dock inte vad programet heter just nu. Jag googlade på "install windows 7 Sandisk cruzer extreme usb 3"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Har dom slutat?

Har microsoft slutat att låta folk ladda ner iso filerna nu eller?

Får bara error 404 nu....

Permalänk

Samma här ingen av länkarna fungerar..

Permalänk
Medlem

dött..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Funkar igen

Permalänk
Medlem

Jag blir så knäpp och fundersam på det här med usb boot minne. Jag har ett usb 3.0 minne på 128GB. Det jag undrar är kan håg använda minnet precis som vanligt, + bootfilerna på den, eller blir den helt obrukbar för vanlig användning när jag har kört bootfilerna?
Tack!

Permalänk
Medlem

Någon som kanske kan hjälpa ?

Jag har försökt både med att använda verktyget för att ta bort ei.cfg , och att ta bort det manuellt, har sedan lagt på USB minne enligt instruktionerna men fortfarande kommer bara Windows 7 Professional upp och inte den ruta där man väljer operativsystem att installera, någon som vet vad det kan bero på eller vart man kan hitta motsvarande Windows 7 Home Premium 64 bitars ?

Permalänk
Skrivet av gynszd0:

Jag blir så knäpp och fundersam på det här med usb boot minne. Jag har ett usb 3.0 minne på 128GB. Det jag undrar är kan håg använda minnet precis som vanligt, + bootfilerna på den, eller blir den helt obrukbar för vanlig användning när jag har kört bootfilerna?
Tack!

varför använda ett super ûber 3.0 minne på 128GB (säkert Sandisk)
när du kan hitta ett 8/16gb kingston minne för under 100kr.

det minnet du har är säkert jättebra på läs/skriv hastighet men nu behövs "Kompabilitet" nånting mainstrem där chippet / styrkretsen klarar av iso & det program som används.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

varför använda ett super ûber 3.0 minne på 128GB (säkert Sandisk)
när du kan hitta ett 8/16gb kingston minne för under 100kr.

det minnet du har är säkert jättebra på läs/skriv hastighet men nu behövs "Kompabilitet" nånting mainstrem där chippet / styrkretsen klarar av iso & det program som används.

För att jag gillar snabba saker och stora volymer (helt korrekt, är Sandisk). Som jag skrev i inlägget så tänkte jag använda minnet som en extern lagring också, inte bara som ett boot minne. Där av frågan om minnet kommer fortsätta fungera som vanligt även när jag har fixat så man kan boota från den?
Vet att jag kan köpa ett mindre minne, men har ett stort minne nu, tänkte utnyttja det så bra som möjligt.
Tack!

Permalänk

Försökte följa guiden för att göra en usb-fil till installation på min NUC, men hittade ingen nedladdningsbar ISO för Win 8.1. Följde den här guiden istället, inga problem. Man använder alltså sin köpta skiva och gör en ISO av den. Då vet man också att man får rätt version. Jag använde dock ISO-disk istället.

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Skrivet av Joppe Apa:

Försökte följa guiden för att göra en usb-fil till installation på min NUC, men hittade ingen nedladdningsbar ISO för Win 8.1. Följde den här guiden istället, inga problem. Man använder alltså sin köpta skiva och gör en ISO av den. Då vet man också att man får rätt version. Jag använde dock ISO-disk istället.

och köper man en dator med OEM så följer det inte med nån skiva. definitivt inte utan allt bloatware. hur gör man då ?
Win X.1 är väl en uppdatering först laddar du ner vanliga 8:an sen uppgraderar du till 8.1

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Efter jag har skrivit Create Partition Primary:
"DiskPart har refererat till ett objekt som inte är uppdaterat.
Uppdatera objektet med kommandot RESCAN
Om problemet kvarstår, avslutar du DiskPart och startar om Det. Starta sedan om datorn."
Vore tacksam för hjälp!

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt