Helgsnack: Inget Grand Theft Auto V till PC?

Permalänk
Avstängd

Dom kan strunta i att göra det till pc, kommer ändå bli en massa gnäll att dom borde gjort si och så. Finns många spel till pc om man ogillar något på grund av dess handling eller annat så hittas snabbt något som gillas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Om det nu portas till PC har jag svårt att se att hur det skulle kunna bli bra. GTA4 på PC krävde tiotusen moddar som kunderna själva utvecklade för att fungera och se bra ut, samt ett grafikkort med väldigt mycket VRAM för sin tid. Hade man för lite VRAM blev view distance väldigt lidande.

Om Rockstar ens arbetar på en PC port hoppas jag att det tar den tid det tar för att göra det ordentligt. Jag hade redan en konsol och kunde spela GTA5 direkt när det kom ut, hade jag inte spelat det på konsol vet jag inte ens om jag hade varit intresserad av att vänta på PC-versionen.

De flesta hade en Dual om ens Quad när GTA IV släpptes för 6 år sedan till PC. Sedan att det efter flertalet patchar ändå inte fungerar optimalt ens på nuvarande system är knappast någon överraskning. Spelet portades direkt från Xbox 360 och GTA IV "vanilla" för PC hade bara en bild över handkontrollen och ingen möjlighet att vare sig ändra tangenter eller avancerade grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Hoppas att det inte släpps till PC

Nej det kan du ju tycka efter som med din burk så klarar du väl inte ens se cinematicsn utan att det laggar.

Skrivet av Boozfob:

Gillar verkligen inte konsoller (av självklara anledningar) så det har inget med det att göra, har inte heller något med illegal nedladdning att göra.
Gillar inte Rockstar längre heller, känns bara som att dom mjölkar pengar numera (precis som tex EA och Activision), en PC release 1 år efter konsoll release är inte "acceptabelt" enligt mig.

Inser även att ingen håller med mig, så det är ingen idé att citera mig, för det finns bara en sak som kan få mig att ändra åsikt och det skulle vara om dom har lagt all tid sedan konsoll releasen på att göra en bra PC release, men det har dom ju knappast gjort..

Ursäkta mig men, sedan när blev det inte acceptabelt att släppa ett spel precis när de själva vill?
Eftersom att du inte har en aning om det kommer eller inte och spekulerar så kan det lik väl vara så att de jobbat på en PC version och att den är på gång.

Har man ett vinnande koncept så är det ju klart att man ska släppa fler spel.
Din åsikt på mjölkning är ju fruktansvärt förvriden eftersom att det är ju inte alls att de är som Activision och släpper ett COD varje november.
Enligt din logik så är ju Diablo mjölkat, Wolfenstein, Simcity, Arma, Counter Strike, CoH, DS osv. Vad är det du spelar som motstrider din logik på mjölkning?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk

Det kommer. Dom har inte tillkännagett V till XBONE eller PS4 heller. Chillax, sluta vänta så går det fortare:) Jag hade glömt bort det helt, och jag var SJUKT taggad förr.

Ett alternativ är ju att dom gör ett GTA V: Bla bla bla som kommer till XBONE PS4 och PC

Permalänk
Medlem

Hej,
skulle vara mera lönsamt att Arbeta på GTA 6 och detta på PC och alla Konsolen........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Bryr mig ärligt talat inte, GTA är ett spel för konsolen inte PC:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooakim:

Är det inte lite dumt o förhandsboka ett spel som man inte vet finns?

Det är rätt stor skillnad på att förhandsboka (inga pengar betalda) eller att förhandsköpa.

Permalänk

Det känns inte så meningsfullt att spela om Gta5 nu, de får allt göra om spelet rejält för att det ska motivera ett nyköp. Gta5 var rätt så långt så för mig är inget ej extra ordinär tilläggspaket intressant.

För ni som inte har spelat GTA5, så borde det väl inte så vara svårt att få låna en konsol och spela igenom spelet om ni har tid. Att sitta och vänta på en troligtvis buggit PC version tycker jag är dumt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Klart som fan att det kommer till PC.
De behöver PC-spelarna.
GTA Online går ju inte att spela på konsoll. Vill de ha fler online-spelare så måste de gå till målgruppen som spenderar mest tid online.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Jag tror Rockstar har insett att det spelar ingen roll hur mycket de jobbar så kommer det inte bli bättre än det första i serien

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

vem bryr sig om det kommer eller ej, Watch_dogs kommer snart så GTA 5 kommer kännas gammalt näre kommer till PC.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marroak:

Nej det kan du ju tycka efter som med din burk så klarar du väl inte ens se cinematicsn utan att det laggar.

Ursäkta mig men, sedan när blev det inte acceptabelt att släppa ett spel precis när de själva vill?
Eftersom att du inte har en aning om det kommer eller inte och spekulerar så kan det lik väl vara så att de jobbat på en PC version och att den är på gång.

Har man ett vinnande koncept så är det ju klart att man ska släppa fler spel.
Din åsikt på mjölkning är ju fruktansvärt förvriden eftersom att det är ju inte alls att de är som Activision och släpper ett COD varje november.
Enligt din logik så är ju Diablo mjölkat, Wolfenstein, Simcity, Arma, Counter Strike, CoH, DS osv. Vad är det du spelar som motstrider din logik på mjölkning?

Att säga att diablo är mjölkat är ju dock sant med, dom släpte en konsolverision av spelet när du missar halva spelglädjen på en sån platform, enda anledningen till att dom gjorde det var för att mjölka ut lite mer pengar.

Permalänk
Avstängd

Hoppas verkligen att de aldrig släpper någon PC-version. GTA är konsolspel.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen det kommer till PC, det är ju inte alls lika kul på konsol.

Skrivet av FRULZ:

Hoppas verkligen att de aldrig släpper någon PC-version. GTA är konsolspel.

Jag tycker tvärt om. Det är ett spel bäst spelat på PC.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M1NT:

Hoppas verkligen att de aldrig släpper någon PC-version. GTA är konsolspel.

Kan du förklara varför det enbart är konsolspel?

Permalänk
Skrivet av Србо:

Kan du förklara varför det enbart är konsolspel?

Konsollspel är ett vedertaget begrepp. Det härrör till en massa saker bla. UI, och om det är gjort för kontroll osv.
Jag har ingen åsikt om femman men tidigare spel skulle jag nog påstå var konsollspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeones:

När jag testade GTA 4 första gången hade jag en bra dator, men inte ens ett HD 5870 ville köra spelet ordentligt. Inte ens efter ett antal uppdateringar till både spelet och grafikdrivarna. Till och med idag har jag svårt att köra spelet på de högsta inställningarna utan att få kraftiga drops. Allting över "Medium" har mer eller mindre lagg. Verkar omöjligt att komma ifrån.

Det laggade på PS3 också för övrigt.

Sedan tror jag nog att vi får räkna med minst Social Club som ett extra DRM, förutom Steam.

För mig har det fungerat bra med både det 8800 GTS 512MB-kortet, ett HD4850, GTX 260, HD5850 och HD6970. HD6970 körde jag tiill och med spelet i Eyefinity men fick snåla något på grafikinställningarna då hehe.

Jag hade gärna provat med mitt R9 290 men spelet är väl rätt trasigt nu pga GFWL-nedstängningen så har inte kunnat motivera tid för det.

PS3-utgåvan var sämst av dom har jag för mig. 360-utgåvan var bättre men även där var frameraten rätt låg.

Du har helt klart rätt i Social Club. Nu när du säger det så har ju alla spel sedan GTA4 som Rockstars utvecklat/gett ut haft det på PC. Personligen tycker jag den är mer störande än vad GFWL någonsin har varit dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Konsollspel är ett vedertaget begrepp. Det härrör till en massa saker bla. UI, och om det är gjort för kontroll osv.
Jag har ingen åsikt om femman men tidigare spel skulle jag nog påstå var konsollspel.

Vad är det som stoppar folk från att använda 360 kontrollen eller de hundratals andra handkontroller som finns för pc?

Min bror vill ha Dark Souls 2 till PC även om han har både 360 och PS3. Han kan använda högre upplösning, få mer frames, höja detaljerna samt använda vilken handkontroll han vill.

T.om. rena konsol spel kan spelas bättre på PC.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Skrattar lite åt folk som säger att hypen är död osv, men det skrivs en artikel här som folk kommenterar flitigt, så helt dött är ju knappast intresset? Jag tror R* inte vill släppa en dålig portning igen utan arbetar på en "riktig" release. De är ju ganska bra på att hålla käft innan det är dags för release så troligtvis är vi inte riktigt nära release än bara. R* skulle kunna släppa spelet efter en värdskris i ekonomin och det skulle sälja som smör ändå

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Vägledare
Skrivet av muffinet:

Frågan är vilken anledning det finns att inte släppa det till PC, lär ju sälja som smör på steam osv.
Jag kan inte tänka mig att kostnaden för att porta spelet skulle överstiga vinsten i sålda spel på PC.

För att dom är giriga jävla svin som har fått storhetsvansinne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

För mig har det fungerat bra med både det 8800 GTS 512MB-kortet, ett HD4850, GTX 260, HD5850 och HD6970. HD6970 körde jag tiill och med spelet i Eyefinity men fick snåla något på grafikinställningarna då hehe.

Jag hade gärna provat med mitt R9 290 men spelet är väl rätt trasigt nu pga GFWL-nedstängningen så har inte kunnat motivera tid för det.

PS3-utgåvan var sämst av dom har jag för mig. 360-utgåvan var bättre men även där var frameraten rätt låg.

Du har helt klart rätt i Social Club. Nu när du säger det så har ju alla spel sedan GTA4 som Rockstars utvecklat/gett ut haft det på PC. Personligen tycker jag den är mer störande än vad GFWL någonsin har varit dessutom.

Jag har väl bara haft väldigt stor otur då, eller är känsligare för droppar helt enkelt. Vad jag har hört så ska det fortfarande fungera att köra GTA 4 med ett lokalt konto via GFWL. Jag har dock inte testat själv än så jag vet inte om det stämmer.

PS3-versionen fick mig att köpa det till PC faktiskt. Prestandan var så usel att det helt enkelt var ospelbart (för mig i alla fall). När jag då möttes av nästan exakt samma problem på PC så blev jag allt annat än glad. Ja, fy fan, Social Club är under all kritik. Det är ju knappast nödvändigt att ha 4 olika DRM heller. Det enda som fattas är Tagés med sin onlineaktivering som i princip aldrig fungerar, så man tvingas skicka mail till deras minst sagt bristfälliga support!

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

Kan du förklara varför det enbart är konsolspel?

Chill

inga hastiga rörelser

ba go with the flow, lutarey tbx i soffan, rök weed och chillspela.

Till PC blir allt så himla seriöst...

Permalänk
Medlem

Jaha ska man vänta ännu längre nu, bättre sent än aldrig får hoppas det kommer nån gång.
Har sett fram emot detta underbara spel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

GTA IV var väl det sista spel som Rockstar släppte till PC, och det släpptes 2008?
RDR släpptes 2010 och har ännu inte släppts till PC.
Jag tror tyvärr inte vi kommer att få se fler spel från Rockstar på PC plattformen.

Rockstar påminner mig lite om en del gamla rockband som inte vill ansluta sig till Spotify, detta för att de då möjligen skulle tjäna några miljoner mindre...
Det är vid det här laget bevisat att det går att göra stora pengar på PC spel, oavsett piratkopiering.
Men vid tanke på den buggiga och halvhjärtade portning som GTA IV till PC var så är det lika bra de fortsätter räkna pengar och låter bli.

Personligen gör det mig inget eftersom alla deras spel endast hållit mig intresserad i ett par timmar.
Gillar inte att spela som deras protagonister i samhällets bottenskrap.
Vill jag ikläda mig rollen av ett svin så åker hellre Postal 2 fram.
RDR är enda undantaget, och ett riktigt bra spel som det är synd att inte alla plattformar får sig till dels.

Fast dom skulle inte tjäna mindre om dom släppte till PC, dom har redan mättat
konsol marknaden helt nästan med GTA 5, släpper dom till PC nu spelar det ingen roll
om äns 1/4 skulle pirata en kopia, dom skulle ändå få in massa stålar.
Jag tror faktiskt det kommer en PC version dock kanske dom vill släppa den vid ungefär
samma tid som konsolversionen släpptes, nära julhandeln så kanske det blir lite extra pengar där.
Mycket möjligt att dom försöker göra en bättre port än förra gången med, då det enda
jag inte gillade med GTA IV på PC var just att dom verkade inte ha brytt sig om den versionen.
Skulle GTA V bli välgjort även till datorn så skulle dom nog sälja mer än vad GTA IV gjorde till PC.

Permalänk
Medlem

Kommer det inte till PC så kan jag iallfall hoppas det kommer till PS4 så kör jag igenom spelet igen

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det känns aningen sent. När/om det väl kommer till PC så är det redan gammalt. Jag har fått uppfattningen om att dom flesta spelhusen verkar se till att spelen släpps (oavsett plattform), för att sedan strunta fullständigt i det. Dels har jag tappat tron en del när dom först visar nya spel som t.ex Watchdogs. Så ser det hur bra ut som helst, för att sedan vid lansering skalat bort hälften av alla detaljer som tidigare visats. Nu har jag inte hängt med fullständigt gällande Watchdogs, men av det jag uppfattat så verkar det vara liknande även i det.

Kanske gled lite offtopic, men det känns ganska lika för GTA V för mig. Hade verkligen hoppats på att få spela igenom det. Men som någon tidigare skrev så har även jag väldigt svårt för låga framerates och stuttering.

Piratkopiering känns också som en väldigt vag ursäkt gällande PC spel. Verkar mer vara ren ignorans. Då det istort sett är lättare att kopiera spelen till konsoll, där det istorsett är rena plug and play. Medan PC spelen är överöst av diverse DRM och fulcrack överallt.

Så jag anser att piratkopiering är en ganska självklar sak att även ta med i diskussionerna i denna tråd.

Min åsikt i det hela.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

Förhandsbokade GTA 5 på en "internetbutik" i höstas samtidigt som jag köpte bf4, (där den förövrigt inte finns att beställa längre) idag fick jag dock ett e-mail från dem.
"Vi skriver till dig eftersom det du har beställt snart kommer att släppas. Produkten skickas från vårt lager någon dag före release datumet, så att du bör få den på releasedagen."

Är förmodligen ett fel från butikens sida men fick upp mina förhoppningar i alla fall

Visa signatur

| Xeon X5660 @ 4,2GHz | ASUS P6T Deluxe V2 (2009)| MSI GTX 760 4GB Vram|
| Crucial DDR3 BallistiX Tactical 24GB | V1000 | Corsair Air 540 | Intel 520 120GB | Samsung 850 Evo 500GB | WD Green 1TB | WD Red 2TB | LG 23" | Fujitsu Siemens 22" | AKG K241 | Yamaha RX-V596RDS |

Permalänk
Medlem

bara vänta och se antar jag heh ^^
satt och spelade gta Iv på pentium dualcore 1,6 ghz (socket 775) 2 gb ddr2 minne och hd 3650 med upplösningen 800x600 fullt spelbar fps på 25 i vissa lägen och över 60 fps i luften.

(bygga dator på 1200 kr och spela gta 5 på ?)
Nja inte så svårt skulle jag tro bara man hittar rätt ställe att få tag på grejerna ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

7 månader och några dagar var det för GTA 4. Men jag hoppas på att det kommer innan vintern iaf!

Har dock aldrig tagit mer än 5 månader från konsol release till tillkännagivandet av en PC version.

Visa signatur

Listen to the mission listen Miss as I do work

Asus Rampage IV Formula | i7-3820 | Asus R9 290-DC2OC | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 Pro 250GB | Steelseries Rival | Corsair K70 Cherry Red | ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Så vem bryr sig om ett spel som är snart ett år gammalt! Speciellt med ett släpp av Watch Dogs runt hörnet. Så, återigen, vem bryr sig!?!?

de som vill spela GTA V kanske?