Datorn startar om sig själv efter byte av MB+CPU

Permalänk

Datorn startar om sig själv efter byte av MB+CPU

Hej sweclockers!

Jag har bytat ut mitt moderkort och processor till asus M5A9X EVO R2.0 med en amd fx8320, men jag har fått problem med att datorn helt oförvarnat stänger av sig och sen startar automatiskt igen. Jag formaterade datorn efter att jag hade bytat delar, men undrar om det kanske kan vara fel med PSU:n eller något? Kör med ett Corsair 550W och ett evga gtx 670.

Det har aldrig hänt när jag har spelat utan innan idag så hände det ett litet tag efter jag hade slutat spela, så det borde ju inte vara överhettning heller. Kom gärna med förslag på vad problemet kan vara och hur man isf kollar om det är så.
Mvh Gretakarin

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gretakarin:

Hej sweclockers!

Jag har bytat ut mitt moderkort och processor till asus M5A9X EVO R2.0 med en amd fx8320, men jag har fått problem med att datorn helt oförvarnat stänger av sig och sen startar automatiskt igen. Jag formaterade datorn efter att jag hade bytat delar, men undrar om det kanske kan vara fel med PSU:n eller något? Kör med ett Corsair 550W och ett evga gtx 670.

Det har aldrig hänt när jag har spelat utan innan idag så hände det ett litet tag efter jag hade slutat spela, så det borde ju inte vara överhettning heller. Kom gärna med förslag på vad problemet kan vara och hur man isf kollar om det är så.
Mvh Gretakarin

Kanske för klent nätagg. Har du nåt bättre att testa med?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Har inget här och nu men kan kanske få tag på någon annanstans, om det nu kan vara problemet. Kan det vara så att någon sladd från PSU:n glappar också kanske?

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Böjda pins på MB? Inte överhettning, alltså felmonterad kylare? Alla distanser sitter rätt?

Edit: Såg att du skrev att du inte trodde det var överhettning. Kan ju vara värt att kolla tempen iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken version av BIOS har du nu? ifall det skulle vara orsaken (vilket jag inte tror). 1006 är den version som ska vara kompatibel med 8320

Jag fick omstarter direkt när processorn inte var nere i sockeln tillräckligt, det kan räcka med en halv mm

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

550W är inte för klent för den utrustningen, dock kan det vara att alla kablar inte sitter ordentligt.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Vilken version av BIOS har du nu? ifall det skulle vara orsaken (vilket jag inte tror). 1006 är den version som ska vara kompatibel med 8320

Jag fick omstarter direkt när processorn inte var nere i sockeln tillräckligt, det kan räcka med en halv mm

Vet inte var jag hittar vilken biosversion det är, men om den inte skulle varit kompatibel skulle den väl inte fungerat alls? För jag har spelat nu en stund och inget har hänt, men ibland så bara händer det hela tiden.

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

550W är inte för klent för den utrustningen, dock kan det vara att alla kablar inte sitter ordentligt.

Tänkte det också och har kontrollerat sladdarna många gånger tycker jag, men det blir väl att kolla en gång till om det fortsätter.

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av Axsve:

Böjda pins på MB? Inte överhettning, alltså felmonterad kylare? Alla distanser sitter rätt?

Edit: Såg att du skrev att du inte trodde det var överhettning. Kan ju vara värt att kolla tempen iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att vara en besserwisser, men AMD moderkort har inga pins. Tror du blandade ihop med intel. AMD har pinnarna på CPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Inte för att vara en besserwisser, men AMD moderkort har inga pins. Tror du blandade ihop med intel. AMD har pinnarna på CPU'n.

Visst är det så. Blandade ihop det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Vilken version av BIOS har du nu? ifall det skulle vara orsaken (vilket jag inte tror). 1006 är den version som ska vara kompatibel med 8320

Jag fick omstarter direkt när processorn inte var nere i sockeln tillräckligt, det kan räcka med en halv mm

Det hände precis igen och den har startat om sig själv typ 5 gånger i rad nu. Några program hinner starta upp och sedan bara slocknar den igen. Hade förresten bios version 2201

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gretakarin:

Det hände precis igen och den har startat om sig själv typ 5 gånger i rad nu. Några program hinner starta upp och sedan bara slocknar den igen. Hade förresten bios version 2201

Ladda ner Whocrasched och se om du kan få någon ytterligare information därifrån.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Ladda ner Whocrasched och se om du kan få någon ytterligare information därifrån.

Har gjort det nu men det visade inget fel.

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gretakarin:

Har gjort det nu men det visade inget fel.

Känt på alla kablarna att dom sitter i ordentligt? Resettade du BIOS när du bytte? det bör man göra. Var MB också helt nytt sa du? I såna fall kan det ju inte vara det heller om dom inte testat nån processor

Formaterade du hårddisken när du bytte MB och processor?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Känt på alla kablarna att dom sitter i ordentligt? Resettade du BIOS när du bytte? det bör man göra. Var MB också helt nytt sa du? I såna fall kan det ju inte vara det heller om dom inte testat nån processor

Formaterade du hårddisken när du bytte MB och processor?

Har kollat alla kablar och formaterat hårddisken. Vet inte riktigt vad du menar med att resetta bios men har nog inte gjort det iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Känt på alla kablarna att dom sitter i ordentligt? Resettade du BIOS när du bytte? det bör man göra. Var MB också helt nytt sa du? I såna fall kan det ju inte vara det heller om dom inte testat nån processor

Formaterade du hårddisken när du bytte MB och processor?

Vet inte om det är möjligt eller om det är bara som det verkar, men det känns som om när datorn börjar att stänga av sig själv och sedan starta igen håller den då på så hur länge som helst tills jag stänger av den själv. Om jag då lämnar den av ett tag och sen sätter på den igen så har jag inga problem på ett tag tills den börjar cyklen med att stänga av/starta igen. Vet inte om detta kan hjälpa till att hitta vad problemet är men ändå.

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gretakarin:

Vet inte om det är möjligt eller om det är bara som det verkar, men det känns som om när datorn börjar att stänga av sig själv och sedan starta igen håller den då på så hur länge som helst tills jag stänger av den själv. Om jag då lämnar den av ett tag och sen sätter på den igen så har jag inga problem på ett tag tills den börjar cyklen med att stänga av/starta igen. Vet inte om detta kan hjälpa till att hitta vad problemet är men ändå.

Den beskrivningen låter värme relaterad.

Alla fläktar snurrar och cpu kylaren rätt monterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gretakarin:

Vet inte om det är möjligt eller om det är bara som det verkar, men det känns som om när datorn börjar att stänga av sig själv och sedan starta igen håller den då på så hur länge som helst tills jag stänger av den själv. Om jag då lämnar den av ett tag och sen sätter på den igen så har jag inga problem på ett tag tills den börjar cyklen med att stänga av/starta igen. Vet inte om detta kan hjälpa till att hitta vad problemet är men ändå.

Du har att alla kablarna rätt. On/Off, HD m.m.?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Gretakarin:

Vet inte om det är möjligt eller om det är bara som det verkar, men det känns som om när datorn börjar att stänga av sig själv och sedan starta igen håller den då på så hur länge som helst tills jag stänger av den själv. Om jag då lämnar den av ett tag och sen sätter på den igen så har jag inga problem på ett tag tills den börjar cyklen med att stänga av/starta igen. Vet inte om detta kan hjälpa till att hitta vad problemet är men ändå.

har du satt distanser rätt ?
kontrollerat att minnena sitter ok
testa med interna grafiken först.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturerna!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Skrivet av Gottson:

Kolla temperaturerna!

Har kollat alla kablar ja och att minnena sitter som de ska. Kolla värmen på cpu:n eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av Gottson:

Kolla temperaturerna!

Nu när den stängdes av precis så var cpu tempen på 45 grader, och det är väl inte särskilt högt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av Gretakarin:

Nu när den stängdes av precis så var cpu tempen på 45 grader, och det är väl inte särskilt högt?

Skickades från m.sweclockers.com


Distanser
under moderkortet sitter dom ok

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

Distanser under moderkortet sitter dom ok

Har ju inte ändrat något i chassit när jag bytade moderkort och då var det ju inga problem så då borde det väl inte vara några problem nu heller?

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har ett asas moderkort (M5A78) och samma cpu. Jag hade problem med värme på mitt moderkort p.g.a att moderkortet bara har 4pins kontakt och cpu:n drar mkt ström + att jag har en cooler master hyper 412s kylare som sitter precis på ramminnena, så det blir inget luftflöde till vrm:sen. Löste sig igenom att jag riktade en liten skitfläkt mot vrm:s. Jag hade dock inte shutdowns utan bara att cpu:n klockade ner och skapade lagg i spel.

Permalänk
Skrivet av dukati8:

Jag har ett asas moderkort (M5A78) och samma cpu. Jag hade problem med värme på mitt moderkort p.g.a att moderkortet bara har 4pins kontakt och cpu:n drar mkt ström + att jag har en cooler master hyper 412s kylare som sitter precis på ramminnena, så det blir inget luftflöde till vrm:sen. Löste sig igenom att jag riktade en liten skitfläkt mot vrm:s. Jag hade dock inte shutdowns utan bara att cpu:n klockade ner och skapade lagg i spel.

Mitt MB har en 8pins så är nog inte det heller, och kör med stockkylaren som inte blockerar ramminnena heller.

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk

Hej, hade tänkt starta den här tråden igen eftersom jag fortfarande har samma problem. Gav upp och satte i de gamla grejorna igen, men idag försökte jag igen med det nya moderkortet och nya processorn. (asus m5a99x evo r2.0 och amd 8320).

Trodde att allt var bra men sen startade den om sig precis efter jag hade spelat. En ny sak som jag har upptäckt, är att när jag gick in i bios och kollade voltages, så låg "min-volten" för ramen väldigt lågt kändes det som, har för mig att det var runt 0,8. Kan detta vara ett problem?

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk

Har kört windows ramtest och det visade inget fel, och det lyser heller ingen röd led nånstans på moderkortet. Börjar mer och mer tro att det är något med nätagget, men är inte alls säker:S

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk

Har också ett annat problem, och det är att den ena hårddisken upptäcks inte när jag går in på datorn, det är bara SSDn där jag har mitt OS som finns där. Om jag går in i enhetshanteraren finns den där men inte annars. Kanske kan det visa på vad som egentligen är det större problemet(att datorn startar om sig).

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W

Permalänk

Tror jag har hittat problemet nu. Har just nu i mitt gamla grafikkort gtx 460 istället för 670it för att det drar mindre och därmed se om det var ett problem med nätagget eller inte. Allt har funkat som det ska nu under några timmar med 460it, inga omstarter eller något. Betyder detta att jag borde byta ut nätaggregatet eller kan det fortfarande vara något annat?

Visa signatur

CPU:AMD phenom II 955 @ 3,4 Ghz GPU:Gigabyte GTX 460 1gb OC @ 880 core, 1050 memory @ 1,087 V PSU:Corsair VX 550W