Köpråd, Macbook Air 13" eller Asus UX32A

Permalänk
Medlem

Köpråd, Macbook Air 13" eller Asus UX32A

Hej!

Jag har lite problem med att välja vilken laptop jag ska köpa...

Just nu står jag mellan två stycken alternativ:

http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/asus/asus-ux32a-r3020h-i5-...
http://cdon.fi/kodin_elektroniikka/apple/apple-macbook-air-md...

Datorn skall användas främst till studier (programmering), surfande, film, samt kunna spela t.ex. spel som dota 2 och CS:Go gärna på medium grafik
Jag har aldrig använt en Mac tidigare och är faktiskt lite sugen på att testa men är osäker på om det är värt pengarna för prestandan osv?

Vilken skulle ni välja vid de ändamål jag har? eller kanske ni har andra förslag på ultrabook jag bör kolla in? (budget 1000€ / 9000sek)

Tack
Mvh Anton

Permalänk
Medlem

Utan tvekan Macbook Air. Bättre batteritid och byggkvalitet. Dessutom slipper du drivrutiner, windowsuppdateringar etc.

Macbook Air 13" borde också ha bättre andrahansvärde om du en dag vill sälja din laptop

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Har du kollat att alla program/spel finns till de båda OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Utan tvekan Macbook Air. Bättre batteritid och byggkvalitet. Dessutom slipper du drivrutiner, windowsuppdateringar etc.

Macbook Air 13" borde också ha bättre andrahansvärde om du en dag vill sälja din laptop

Tack så mycket för svar!

Måste säga att det har lutat mera mot Macbooken, det enda problemet som oroar mig är utrymmet på 128Gb men antar att jag får snåla

Om någon har andra förslag eller idéer så är det bara att sjunga. Nåra veckor tills jag beställer datorn så

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du kollat att alla program/spel finns till de båda OS?

Aa, Dota 2 och CS:go ska tydligen gå att köra i Mac:OS

Dock vet jag inte hur det är med programmeringsprogramen, vet att Codeblocks funkar men har inte kollat upp de andra, ska kolla in kursbeskrivningen och se om det står något om vilka program man kommer använda.

Tack för svar!
Mvh

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom kursbeskrivningen lite, de program som man kommer använda i utbildningen verkar finnas till mac os. Stötte på bl.a. SQL, Java, IDE, API och .NET

Permalänk
Medlem

jag kan inte välja åt dig men kan ge dig ett par råd och grejjer at tänka på:

spel:

  • Ingen av datorerna har ett dedikerat grafikkort. Enklare spel kan fungera med intels inbyggda men jag skulle inte ta det för givet. kolla benchmarks.

  • Väljer du Mac så kolla så att spelen du vill spela fungerar på OSX så du slipper installera windows på maskinen.

Att kombinera spelprestanda i en bärbar 13" laptop är inte det lättaste. jag satt med samma problem för ett år sedan och det är svårt att hitta modeller med ett dedikerat grafikkort utan att gå över till släpbara 15"s modeller.

Programmering:

Jag studerar datateknik på LiTH. Vi har främst arbetat i unix där mac osx eller linux är populära val bland studenter som vill jobba hemma då miiljön liknar den vi använder på labbarna. Ska du programmera för windows (ex .net) så kommer du behöva installera windows på macen.

Generella grejjer som är bra att tänka på om man ska sitta och koda på en laptop är att tangentbordet håller god kvalitet. Jag har ingen koll på hur det är på asus datorn men macar har riktigt bra tangentbord och musplatta.

Utöver det så har asus datorn riktigt låg upplösning på skärmen vilket gör det drygt när man sitter och kodar imo. När ett projekt börjar bli större och du eventuellt sitter i en plottrig IDE så blir det trångt på skärmen. Om programmering är ditt primära mål så skulle jag absolut välja en dator med bättre upplösning. Det kommer dock påverka spelprestandan negativt. Macen hade något bättre upplösning på skärmen än asus datorn även om den inte var jätte hög.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

Har skummat igenom kursbeskrivningen lite, de program som man kommer använda i utbildningen verkar finnas till mac os. Stötte på bl.a. SQL, Java, IDE, API och .NET

Kanske är värt att köpa en större SSD och sen ha både windows och OSX?

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Ragin Pig;14616435]jag kan inte välja åt dig men kan ge dig ett par råd och grejjer at tänka på:

spel:

  • Ingen av datorerna har ett dedikerat grafikkort. Enklare spel kan fungera med intels inbyggda men jag skulle inte ta det för givet. kolla benchmarks.

  • Väljer du Mac så kolla så att spelen du vill spela fungerar på OSX så du slipper installera windows på maskinen.

Att kombinera spelprestanda i en bärbar 13" laptop är inte det lättaste. jag satt med samma problem för ett år sedan och det är svårt att hitta modeller med ett dedikerat grafikkort utan att gå över till släpbara 15"s modeller.

Programmering:

Jag studerar datateknik på LiTH. Vi har främst arbetat i unix där mac osx eller linux är populära val bland studenter som vill jobba hemma då miiljön liknar den vi använder på labbarna. Ska du programmera för windows (ex .net) så kommer du behöva installera windows på macen.

Generella grejjer som är bra att tänka på om man ska sitta och koda på en laptop är att tangentbordet håller god kvalitet. Jag har ingen koll på hur det är på asus datorn men macar har riktigt bra tangentbord och musplatta.

Utöver det så har asus datorn riktigt låg upplösning på skärmen vilket gör det drygt när man sitter och kodar imo. När ett projekt börjar bli större och du eventuellt sitter i en plottrig IDE så blir det trångt på skärmen. Om programmering är ditt primära mål så skulle jag absolut välja en dator med bättre upplösning. Det kommer dock påverka spelprestandan negativt. Macen hade något bättre upplösning på skärmen än asus datorn även om den inte var jätte hög.[/QUOTE]

Vill börja med att säga tack så mycket för svar!

Jag har kollat upp när folk lirar Cs:go och dota 2 på Macbook Air 13" och det verkar funka hyfsat bra. Som sagt så kommer datorn att användas främst till studier och att spelen fungerar optimalt är egentligen inget måste, mer som en bonus.

Jag har spenderat flera flera timmar med att hitta en bra laptop som duger till mina ändamål och börjar nu tröttna...

Jag förstår att det blir jobbigt att programmera på en dator med låg upplösning men det känns lite som att det inte är något jag prioriterar. Så jag tror att macbooken kommer att fungera, dels eftersom jag läser affärssystem & ekonomi misstänker jag att det inte blir lika mycket programmering som t.ex. din utbildning datateknik.

Tack igen för svar!
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

Har skummat igenom kursbeskrivningen lite, de program som man kommer använda i utbildningen verkar finnas till mac os. Stötte på bl.a. SQL, Java, IDE, API och .NET

För att köra .net och MSSQL behöver du windows.
Så tar du macen så får du nog ta 256gb och dualboota/Virtualisera W7/8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kanske är värt att köpa en större SSD och sen ha både windows och OSX?

Tror jag får lösa det på något annat sett. Om jag smäller in en 256:are i macen blir de svindyr.
Tycker redan att 1000€ är i linje med budgeten.

Tack för svar
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

För att köra .net och MSSQL behöver du windows.
Så tar du macen så får du nog ta 256gb och dualboota/Virtualisera W7/8

http://www.sequelpro.com/
http://stackoverflow.com/questions/3033701/is-there-any-imple...

Förstår jag detta fel? Tycker det verkar som att de går att lösa

Tack för svar
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

http://www.sequelpro.com/
http://stackoverflow.com/questions/3033701/is-there-any-imple...

Förstår jag detta fel? Tycker det verkar som att de går att lösa

Tack för svar
Mvh

Nja mono går att installera men som det står på stack så innehåller mono inte alla funktioner i .NET. Är inte heller den nyaste versionen vad jag förstår.

Ska man programmera .NET så är det windows som gäller för 100%-ig funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamre:

Nja mono går att installera men som det står på stack så innehåller mono inte alla funktioner i .NET. Är inte heller den nyaste versionen vad jag förstår.

Ska man programmera .NET så är det windows som gäller för 100%-ig funktionalitet.

Okej tack för hjälpen!

Hittade ändå Macbook 256gb till ett bra pris . 1099€ (på andra sidor kostar den 1200) så tror jag hugger på den då! http://multitronic.fi/apple.php?prod=MD761K%2FA

Tack mvh

Permalänk
Skrivet av qeckan:

Okej tack för hjälpen!

Hittade ändå Macbook 256gb till ett bra pris . 1099€ (på andra sidor kostar den 1200) så tror jag hugger på den då! http://multitronic.fi/apple.php?prod=MD761K%2FA

Tack mvh

Tänk på att den datorn du länkar till är en generation äldre än den som säljs av apple idag.
Inga super stora skillnader, någon timmes mer batteritid. Har inte apple Finland studentrabatt?

EDIT
Såg att de har studentrabatt €1155.

/Albin

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin.wik:

Tänk på att den datorn du länkar till är en generation äldre än den som säljs av apple idag.
Inga super stora skillnader, någon timmes mer batteritid. Har inte apple Finland studentrabatt?

EDIT
Såg att de har studentrabatt €1155.

/Albin

Tack!

Det är som du säger knappt någon skillnad på dem, från 9h batteri till 12h, samt 0.10Ghz på processorn. Dock läser 2013 SSD disken snabbare än den nya modellens. Tror jag tar den äldre.
För att få studentrabatten måste jag ha en intyg till skolan, vilket jag får först i Juli när antagningbeskeden kommer och jag köper nog datorn före det.

Anyway tack igen!
Mvh