Permalänk

Hur omtåliga är en ihopbygd dator ?

Hur omtålig är den om man ska flytta runt på den ? jag bor på 2 ställen och byter varje vecka, hur är det då med att bära runt min ny stationär dator ? ska man helst undvika det eller är det ingen fara alls ?

Mvh

Permalänk

Beror på hur du fraktar den men en tung cpu kylare och grafikkort kan påfrestas och lätt skadas, övriga komponenter sitter fast tillräckligt bra i dator för att det inte är någon större fara om du är försiktig.

Undvik om du kan men ska du väl flytta den ta det väldigt försiktigt och ta bort komponenter som har stor risk för att få skador.

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Beror på hur du fraktar den men en tung cpu kylare och grafikkort kan påfrestas och lätt skadas, övriga komponenter sitter fast tillräckligt bra i dator för att det inte är någon större fara om du är försiktig.

Undvik om du kan men ska du väl flytta den ta det väldigt försiktigt och ta bort komponenter som har stor risk för att få skador.

okej så du rekommenderar att jag ska ta bort grafikkortet och cpu kylaren när jag fraktar den ? Om den ligger ner btw, med alla kompenenter pekar uppåt ? är det det bästa sättet ?

Permalänk

Det beror helt på vad du har för stålbitar i datorn (flänsar). Har du stora kylare så kan detta skada moderkortet, likaså stora grafikkort som tidigare talare sa.

Sitter den annars som allt ska (hårddiskar sitter fast och kablar dragna korrekt) så ska det inte vara några problem. Du minimerar risken för skador om du har cpu-kylaren rakt upp när du flyttar datorn. Men risken finns fortfarande.

Och att ta av cpu-kylaren en gång per vecka blir både en riskabel och dyr lösning med tanke på att den ska rengöras varje gång och ny pasta ska på samt att datorn utsetts konstant för esd-risken när man pillar så ofta i den om du inte gör det korrekt.

Permalänk
Skrivet av copperrobber:

okej så du rekommenderar att jag ska ta bort grafikkortet och cpu kylaren när jag fraktar den ? Om den ligger ner btw, med alla kompenenter pekar uppåt ? är det det bästa sättet ?

Om cpu kylaren är relativt tung och går att montera av relativt lätt så ja. Annars kanske den kan gå att stadga upp på annat sätt. Men ligger den ner hela tiden kan den klara sig bra ändå och det kanske inte är nödvändigt att montera av cpu kylaren. GPUn är såpass lätt att ta bort att jag nog skulle göra det varje gång.

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Om cpu kylaren är relativt tung och går att montera av relativt lätt så ja. Annars kanske den kan gå att stadga upp på annat sätt. Men ligger den ner hela tiden kan den klara sig bra ändå och det kanske inte är nödvändigt att montera av cpu kylaren. GPUn är såpass lätt att ta bort att jag nog skulle göra det varje gång.

Skrivet av Deathdevil:

Det beror helt på vad du har för stålbitar i datorn (flänsar). Har du stora kylare så kan detta skada moderkortet, likaså stora grafikkort som tidigare talare sa.

Sitter den annars som allt ska (hårddiskar sitter fast och kablar dragna korrekt) så ska det inte vara några problem. Du minimerar risken för skador om du har cpu-kylaren rakt upp när du flyttar datorn. Men risken finns fortfarande.

Och att ta av cpu-kylaren en gång per vecka blir både en riskabel och dyr lösning med tanke på att den ska rengöras varje gång och ny pasta ska på samt att datorn utsetts konstant för esd-risken när man pillar så ofta i den om du inte gör det korrekt.

det är stock cpu kylare, ska jag låta den sitta kvar isf ?

Permalänk
Medlem

Att avmontera en CPU kylare varenda gång verkar väldigt jobbigt och dyrt, då du måste byta kylpasta då du tar bort flänsen.
Ett säkrare sätt är att lägga datorn ned på sidan, så att kylflänsen 'pekar uppåt'.

Edit: Är det stockkyöare så behöver du inte oroa dig över huvudtaget.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av copperrobber:

det är stock cpu kylare, ska jag låta den sitta kvar isf ?

Ja! Den väger nästan ingenting och kommer med största sannolikhet inte orsaka någon skada.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Är väl inte så bra att montera bort GPUn ca 52ggr per år, kommer att nötas sönder tillslut. Lägg den bara ner i bilen och kör inte som en galning så ska det gå bra! varje gång du monterar av CPU kylarn så måste kylpasta bytas också, vet inte om du har en stort monster som jag, men som sagt lägg den bara ner så är det inte så stor risk att något går sönder.

Permalänk
Medlem

Finns risk att Intel stock-kylare med push-pin design kan lossna under transport. Men om du har chassit liggande under transport så är risken nästan obefintlig.

Annars är mitt tips att kanske skaffa ett slutet vatten kylning system. Då dessa sitter ordentligt fast skruvade på CPUn. Och utsätter inte moderkortet eller CPUn för någon tyngd, då den tunga radiatorn sitter fast skruvad på en av chassits fläkt utgångar.

Sen med grafikkortet så är det nog inga större problem under frakt så länge datorn är liggande på sidan när du transporterar datorn.
Du kan kanske försöka spänna fast den med nått snöre så den inte vinglar runt under transporten. Annars är det inga större problem att plocka ut kortet och lägga i ESD påse.
Dock risk du kommer nöta bort metall spåren på krets-kortet om du gör så.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt tidigare i tråden, transportera datorn liggandes så att grafikkortet och CPU-kylaren inte behöver kämpa lika hårt mot gravitationen och gupp på vägen.
Jag brukar även lägga en datorn på en filt i bakluckan för att göra det lite mjukare och dämpa lite vibrationer, dock är det oklart om detta hjälper men det känns bra iaf!

Permalänk
Medlem

Igen fara överhuvudtaget om du är försiktig, risken finns förstås att man böjar flytta saker lättvindigt efter några månader eller så, så ge dig själv rutiner, gör det lätt för dig att flytta datorn "rätt". Bökar du med kablar, under bord, ställningar osv varje gång blir det lätt att något går snett den gången då du har bråttom så gör det lätt för dig att rycka datorn in och ut, utan skador. Trixa ihop något mjukt att flytta den i så du inte behöver ordna för mycket med transporten utan kan slänga in den i bagaget å köra.

Permalänk
Medlem

Skaffa två datorer Så slipper du allt!

Permalänk

Nu vet jag ju inte hur långt det är mellan dina 2 ställen du bor på, men bara datorn inte utsätts för några nämnvärda g-krafter så borde det inte va någon större skillnad än när datorn står still. Är det grusväg men vattenhål så blir det ju en del stötar som grafikkortet inte lär må så bra av.. Resten av datorn klarar sin nog helt okay om det är cpu stock-kylare vi snackar om.
Och som sagt så tror jag inte det är så bra att ta loss grafikkortet 52ggr per år

ps. måste vara jobbigt att flytta VARJE vecka mina föräldrar skiljde sig för ett tag sedan och jag flyttade varannan vecka tror jag, efter bara 2-3 månader tröttnade jag på det så jag stanna kvar hos morsan(bott där i 3,5 år nu:P)

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem

Det kan vara en idé att fundera på att sälja den stationära och skaffa en vettig bärbar istället, ett alternativ som kanske är både billigare och mer praktisk än två stationära till och med. Jag skulle själv tycka det är skitjobbigt att behöva använda molntjänster och externa minnen hela tiden bara för att föra över filer och (jag gissar?) saves/config-filer för spel och sånt. Jag skulle verkligen inte rekommendera att flytta den stationära så mycket. En stationär är ju inte fastbultad, liksom, den går ju att flytta på -- men risken är som påpekats att vissa saker som t.ex. grafikkort kan ta skada. Flyttar du datorn några gånger är det säkert ingen fara, då är man ju försiktig, men ska den flyttas 50 ggr är det betydligt lättare hänt att något går snett och det vore ju brutalt olyckligt. Ska den prompt fraktas, ha den som sagt liggande under transport så att inte grafikkort och annat knäcks. Låt allting sitta i, både enklast och bäst så.

Jag känner för dig, det är ju så skönt med stationär. Men har du den stationära datorn på den ena platsen och en typ "lånedator" som bara duger för surf och smått på den andra platsen, då tror jag ärligt att du kommer börja vara på den senare platsen mycket mindre än du egentligen vill vara. Så för att inte låta hårdvaran gå ut över ditt reella liv, är det alls möjligt att ersätta den med en laptop?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Bara lägg den ner med moderkortet ner så är det ingen fara. Att plocka bort grafikkort sliter förmodligen mer på det än att frakta med det i. För att inte nämna ESD-risker.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Det kan vara en idé att fundera på att sälja den stationära och skaffa en vettig bärbar istället, ett alternativ som kanske är både billigare och mer praktisk än två stationära till och med. Jag skulle själv tycka det är skitjobbigt att behöva använda molntjänster och externa minnen hela tiden bara för att föra över filer och (jag gissar?) saves/config-filer för spel och sånt. Jag skulle verkligen inte rekommendera att flytta den stationära så mycket. En stationär är ju inte fastbultad, liksom, den går ju att flytta på -- men risken är som påpekats att vissa saker som t.ex. grafikkort kan ta skada. Flyttar du datorn några gånger är det säkert ingen fara, då är man ju försiktig, men ska den flyttas 50 ggr är det betydligt lättare hänt att något går snett och det vore ju brutalt olyckligt. Ska den prompt fraktas, ha den som sagt liggande under transport så att inte grafikkort och annat knäcks. Låt allting sitta i, både enklast och bäst så.

Jag känner för dig, det är ju så skönt med stationär. Men har du den stationära datorn på den ena platsen och en typ "lånedator" som bara duger för surf och smått på den andra platsen, då tror jag ärligt att du kommer börja vara på den senare platsen mycket mindre än du egentligen vill vara. Så för att inte låta hårdvaran gå ut över ditt reella liv, är det alls möjligt att ersätta den med en laptop?

Man kan ju även köpa en Mitx med t.ex. silverstones nya chassi där man skruvar fast grafikkortet. Köper man sedan en sluten vattenkylare så blir det ju nästan lika hållbart som en bärbar dator.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ta ett foto på insidan av din dator så ska vi se hur flytt stabil den är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Man kan ju även köpa en Mitx med t.ex. silverstones nya chassi där man skruvar fast grafikkortet. Köper man sedan en sluten vattenkylare så blir det ju nästan lika hållbart som en bärbar dator.

Ett Bitfenix Prodigy vore också bra exempel på chassi som är väl designat för flyttning. Kommer i både mITX och mATX variant.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tredjepartskylare med genomgående skruv&bult sitter som berget... skulle satt på en sån.
Ja och frakta alltid liggande så ska det inte va några större probs.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

spånar ut lite i tankarna bara.. Men borde man inte kunna dra en liten bit silvertejp från typ ett värmerör på grafikkortet till toppen av chassit? Det skulle ju minimera risken ganska mycket att grafikkortet på något sätt bryts neråt om man åker på ett gupp med bilen.
eller?
Om man nu inte lägger chassit på sidan under färden såklart.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Skrivet av nanananaBatman:

Det kan vara en idé att fundera på att sälja den stationära och skaffa en vettig bärbar istället, ett alternativ som kanske är både billigare och mer praktisk än två stationära till och med. Jag skulle själv tycka det är skitjobbigt att behöva använda molntjänster och externa minnen hela tiden bara för att föra över filer och (jag gissar?) saves/config-filer för spel och sånt. Jag skulle verkligen inte rekommendera att flytta den stationära så mycket. En stationär är ju inte fastbultad, liksom, den går ju att flytta på -- men risken är som påpekats att vissa saker som t.ex. grafikkort kan ta skada. Flyttar du datorn några gånger är det säkert ingen fara, då är man ju försiktig, men ska den flyttas 50 ggr är det betydligt lättare hänt att något går snett och det vore ju brutalt olyckligt. Ska den prompt fraktas, ha den som sagt liggande under transport så att inte grafikkort och annat knäcks. Låt allting sitta i, både enklast och bäst så.

Jag känner för dig, det är ju så skönt med stationär. Men har du den stationära datorn på den ena platsen och en typ "lånedator" som bara duger för surf och smått på den andra platsen, då tror jag ärligt att du kommer börja vara på den senare platsen mycket mindre än du egentligen vill vara. Så för att inte låta hårdvaran gå ut över ditt reella liv, är det alls möjligt att ersätta den med en laptop?

Nu är det så att jag inte ens har byggt ihop min dator så alternativet att sälja den och köpa laptop finns inte, är ganska less på laptop nu efter 5 år!

Permalänk
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

Nu vet jag ju inte hur långt det är mellan dina 2 ställen du bor på, men bara datorn inte utsätts för några nämnvärda g-krafter så borde det inte va någon större skillnad än när datorn står still. Är det grusväg men vattenhål så blir det ju en del stötar som grafikkortet inte lär må så bra av.. Resten av datorn klarar sin nog helt okay om det är cpu stock-kylare vi snackar om.
Och som sagt så tror jag inte det är så bra att ta loss grafikkortet 52ggr per år

ps. måste vara jobbigt att flytta VARJE vecka mina föräldrar skiljde sig för ett tag sedan och jag flyttade varannan vecka tror jag, efter bara 2-3 månader tröttnade jag på det så jag stanna kvar hos morsan(bott där i 3,5 år nu:P)

Ja det är lite smått jobbigt att flytta fram och tillbaka, det kanske blir en ändring på det inom det kommande året, fyller 18 snart så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

spånar ut lite i tankarna bara.. Men borde man inte kunna dra en liten bit silvertejp från typ ett värmerör på grafikkortet till toppen av chassit? Det skulle ju minimera risken ganska mycket att grafikkortet på något sätt bryts neråt om man åker på ett gupp med bilen.
eller?
Om man nu inte lägger chassit på sidan under färden såklart.

Brukar dra min PCIx-ström via baksidan och sedan buntbanda upp den tight i överkant av chassit innan den går ner till grafikkort (om de är långa nog)... så där "håller" den grafikkortet i bakkant lite mer också. Man kan vara lite kreativ med hårddiskvaggor och tighta tiil mot dom också med buntband.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Brukar dra min PCIx-ström via baksidan och sedan buntbanda upp den tight i överkant av chassit innan den går ner till grafikkort (om de är långa nog)... så där "håller" den grafikkortet i bakkant lite mer också. Man kan vara lite kreativ med hårddiskvaggor och tighta tiil mot dom också med buntband.

aaah såklart ^^ buntband är nog snäppet bättre än silvertejp hehe

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem

Lägg ner datorn i bagaget med moderkortet nedåt.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |