Permalänk
Medlem

Corsair cx600m startar ej

Mitt nätagg vägrar starta efter avstängning. Det fungerade hur fint som helst ända till dess jag skulle starta datorn. Nu så startar den ej igen. Har dragit ur alla kablar men det är ändå inget liv i nätagget. Vad kan vara fel? Finns det någon säkring lätt åtkomlig i det tro?
Det är knappt ett halvår gammalt.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Mitt nätagg vägrar starta efter avstängning. Det fungerade hur fint som helst ända till dess jag skulle starta datorn. Nu så startar den ej igen. Har dragit ur alla kablar men det är ändå inget liv i nätagget. Vad kan vara fel? Finns det någon säkring lätt åtkomlig i det tro?
Det är knappt ett halvår gammalt.

Sätt in kablar igen och testa?:P

Om du kan så testa med annat nätagg för att vara säker på att det är nätagget. Dumt att börja pilla i nätagget när du fortfarande har garanti, skicka in den och få den utbytt/fixad. Köp inte Corsairs nätagg, speciellt inte CX, det finns betydligt bättre nätagg för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Sätt in kablar igen och testa?:P

Om du kan så testa med annat nätagg för att vara säker på att det är nätagget. Dumt att börja pilla i nätagget när du fortfarande har garanti, skicka in den och få den utbytt/fixad. Köp inte Corsairs nätagg, speciellt inte CX, det finns betydligt bättre nätagg för samma pris.

Intressant, har alltid ansett att Corsair gör bra PSUs, dock bör man som du säger undvika CX. Vad är det som gör att du anser att man inte bör köpa just Corsairs PSU (om man bortser från CX då)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Intressant, har alltid ansett att Corsair gör bra PSUs, dock bör man som du säger undvika CX. Vad är det som gör att du anser att man inte bör köpa just Corsairs PSU (om man bortser från CX då)?

Ofta finns det nätagg som ger mer för pengarna. Sen gillar iaf inte jag att det blandar friskt mellan OEM som gör att vissa nätagg är bra medan andra (t.ex. CX och RM är dåliga). Alla deras nätagg är väl inte dåliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Ofta finns det nätagg som ger mer för pengarna. Sen gillar iaf inte jag att det blandar friskt mellan OEM som gör att vissa nätagg är bra medan andra (t.ex. CX och RM är dåliga). Alla deras nätagg är väl inte dåliga

RM också alltså, bra att veta, tänkte köpa ett sådant...

Vilka andra tillverkare av PSU är bra tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Sätt in kablar igen och testa?:P

Om du kan så testa med annat nätagg för att vara säker på att det är nätagget. Dumt att börja pilla i nätagget när du fortfarande har garanti, skicka in den och få den utbytt/fixad. Köp inte Corsairs nätagg, speciellt inte CX, det finns betydligt bättre nätagg för samma pris.

Jag har testat både med och utan kablar och den är stendöd. Händer ingenting och det enda som hörs är strömbrytarens klick.
Vilka nätagg syftar du på? Jag tar gärna emot tips då det var längesedan jag var aktiv i den här branschen.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Hejsan M3Johan!

För att vara säker på att det är fel på nätaggregatet så skulle jag rekommendera att du testar datorn med ett annat nätaggregat, om du har möjlighet. Skulle de visa sig vara att ditt CX600M är defekt så ersätter vi det eftersom du har 3 års garanti. Vi har en separat service/RMA sida där du kan registrera ditt garantiärende.

http://corsair.force.com/

Permalänk
Skrivet av CorsairSWE:

Hejsan M3Johan!

För att vara säker på att det är fel på nätaggregatet så skulle jag rekommendera att du testar datorn med ett annat nätaggregat, om du har möjlighet. Skulle de visa sig vara att ditt CX600M är defekt så ersätter vi det eftersom du har 3 års garanti. Vi har en separat service/RMA sida där du kan registrera ditt garantiärende.

http://corsair.force.com/

Kul att ni hittar sådana här trådar utan att TS hör av sig. Riktigt trevligt Corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Ofta finns det nätagg som ger mer för pengarna. Sen gillar iaf inte jag att det blandar friskt mellan OEM som gör att vissa nätagg är bra medan andra (t.ex. CX och RM är dåliga). Alla deras nätagg är väl inte dåliga

Pshhh... Mitt RM750 har hållt typ 6mån ännu så ser inge negativt att det är dåligt,vissa kanske får månads ex...

Permalänk
Medlem

Själv nöjd med mitt CX600, rullar på 24/7. Klart att det ibland händer att något dåligt ex hamnar hos kund, men onödigt att såga alla nätdelar. Viktigt att man väljer RÄTT nätdel för de kraven man har.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Pshhh... Mitt RM750 har hållt typ 6mån ännu så ser inge negativt att det är dåligt,vissa kanske får månads ex...

Mitt AX1200 har hållit i 4 år.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Mitt AX1200 har hållit i 4 år.

Det håller nog 4 till utan vidare ska du se mitt är på 6 år nu har rullat så gott som 24/7 vissa varma sommardagar då jag vart tvungen stänga av för att kunna sova. Men cx gs och rm serien är inget man ska räkna med hålla så länge

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Mitt CX600 v2 dog precis lika skumt efter knappa 1 1/2 års användande, riktigt konstigt, verkar ju inte vara någon ordentlig slitageskada direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Det håller nog 4 till utan vidare ska du se mitt är på 6 år nu har rullat så gott som 24/7 vissa varma sommardagar då jag vart tvungen stänga av för att kunna sova. Men cx gs och rm serien är inget man ska räkna med hålla så länge

Jo Corsair är kvalité helt enkelt, visst finns det sunk-serier men majoriteten är helt klart nätaggregat att lita på.
Lite synd är det dock att nästan alla lejer bort arbetet till kina.
Personligen hade jag tillverkat i Sverige, med svensk tillverkade komponenter om jag nu skulle ha byggt PSU.
Visst då blir det ju höga priser, men som jag brukar säga, man får vad man betalar för.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Mitt nätagg vägrar starta efter avstängning. Det fungerade hur fint som helst ända till dess jag skulle starta datorn. Nu så startar den ej igen. Har dragit ur alla kablar men det är ändå inget liv i nätagget. Vad kan vara fel? Finns det någon säkring lätt åtkomlig i det tro?
Det är knappt ett halvår gammalt.

Mitt cx600 var stendött efter 1.5 år.. Kan va så att det är en opålitlig modell bytte till ett tx650

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 173445:

Mitt cx600 var stendött efter 1.5 år.. Kan va så att det är en opålitlig modell bytte till ett tx650

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara det som är problemet att de oftast snålar in på komponenter internt som sedan slits snabbare pga värmen de får stå ut med...

snart 1,5 år på mitt ocz nätagg här heh.

ett fsp som dog nyligen i en kamrats föräldrars burk (300w) från fsp och är lite under 12 år gammalt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jo Corsair är kvalité helt enkelt, visst finns det sunk-serier men majoriteten är helt klart nätaggregat att lita på.
Lite synd är det dock att nästan alla lejer bort arbetet till kina.
Personligen hade jag tillverkat i Sverige, med svensk tillverkade komponenter om jag nu skulle ha byggt PSU.
Visst då blir det ju höga priser, men som jag brukar säga, man får vad man betalar för.

Av vilken anledning blir ett nätagg bättre av att tillverkas just i Sverige? Sen tvivlar jag på att alla nödvändiga komponenter tillverkas här hemma.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Av vilken anledning blir ett nätagg bättre av att tillverkas just i Sverige? Sen tvivlar jag på att alla nödvändiga komponenter tillverkas här hemma.

Jag var inne på handbyggt, alltså ingen maskin-ihopsättning som ju är det som sker i Kina.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag var inne på handbyggt, alltså ingen maskin-ihopsättning som ju är det som sker i Kina.

Varför skulle handbyggt vara bättre än maskin egentligen? En maskin är ju så mycket stadigare och exaktare.
Kontroll av enheterna för hand kan jag däremot hålla med om.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Varför skulle handbyggt vara bättre än maskin egentligen? En maskin är ju så mycket stadigare och exaktare.
Kontroll av enheterna för hand kan jag däremot hålla med om.

Förvisso kanske en maskin är stadigare.
Men sedan skall man titta på hastigheten som maskinen arbetar i, och jämföra det med hastigheten en människa arbetar i.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Förvisso kanske en maskin är stadigare.
Men sedan skall man titta på hastigheten som maskinen arbetar i, och jämföra det med hastigheten en människa arbetar i.

Betydligt snabbare?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Hedersmedlem

Maskintillverkning ger mycket jämnare kvalitet än om en människa sitter och handlöder. Men visst är det väldigt tråkigt att många industrier i Sverige försvunnit, som t ex en gång gigantiska Luxor. Hittade en reklambild från när jag var 4 år

http://www.ekinge.nu/Motala/Luxor/luxorbilder.htm

Tillbaka till trådproblemet: CX-serien har använt tveksamma tekniska lösningar kombinerat med riktigt billiga kondensatorer. Båda saker ökar risken för tidig död om inte agget körs helt optimalt (dvs alltid svalt, inga strömavbrott eller strömspikar, lågt effektuttag).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Betydligt snabbare?

Ja men ibland är hastighet inte allt. Jag gillar apparater och fordon som tillverkas av människor. Kola på Koenigsegg t.ex.

Skrivet av MultiMan:

Maskintillverkning ger mycket jämnare kvalitet än om en människa sitter och handlöder. Men visst är det väldigt tråkigt att många industrier i Sverige försvunnit, som t ex en gång gigantiska Luxor. Hittade en reklambild från när jag var 4 år

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/luxor...

http://www.ekinge.nu/Motala/Luxor/luxorbilder.htm

Tillbaka till trådproblemet: CX-serien har använt tveksamma tekniska lösningar kombinerat med riktigt billiga kondensatorer. Båda saker ökar risken för tidig död om inte agget körs helt optimalt (dvs alltid svalt, inga strömavbrott eller strömspikar, lågt effektuttag).

Jo, och idag ägs det märket av turkiska vestel som använder det till budget tv apparater.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorsairSWE:

Hejsan M3Johan!

För att vara säker på att det är fel på nätaggregatet så skulle jag rekommendera att du testar datorn med ett annat nätaggregat, om du har möjlighet. Skulle de visa sig vara att ditt CX600M är defekt så ersätter vi det eftersom du har 3 års garanti. Vi har en separat service/RMA sida där du kan registrera ditt garantiärende.

http://corsair.force.com/

Hejsan.
Nej det är inget fel på det nu längre. Den hoppade igång rätt som det var. Jag provade med ett annat agg och då funkade det, men då jag kopplade in CX igen så funkade det inte. Jag lät bli datorn ett par dagar och sen testade jag igen och då funkade det igen och har fungerat sedan dess.

Visa signatur

///Arch