Microsoft Windows 9 och Office 2015 avslöjas i läckta dokument

Permalänk
Medlem

Cortana i Windows 9? Nice som fanken.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Ända anledningen att byta från Windows 7 på en "vanlig" dator är möjligen directX för spelande, i övrigt ser jag ingen vits med att byta ut ett bra fungerande Windows 7 till ett sämre alternativ, Windows 8 må vara bättre rent tekniskt under ytan, men det är med OS UI man gör allt, och om det haltar så mycket som Windows 8 både i funktion och utseende, så håller jag hårt i sjuan än så länge.

På en surfplatta eller hybrid är dock åttan lite bättre, dock inte bra där heller, då jag nästan aldrig använder Modern UI, inte ens på dessa.

Jag myser lite och känner mig lite självgod när jag läser att du skriver att Windows 8 är bättre rent tekniskt under ytan. Utan min tråd som jag har länkat i min signatur är jag nästan helt säker på att du aldrig hade skrivit så.

Angående artikeln så är jag självklart sjukt laddad inför ännu ett förhoppningsvis stort tekniskt kliv in i #framtiden. Ett OS som är ännu mer molnbaserat och alla fördelar som det för med sig och snabbare, stabilare, snyggare, säkrare blir superkul att se igen

Hoppas verkligen att de kan eliminera uppstartstiderna helt den här gången. Är helt sjukt att man ska behöva vänta 4 sekunder på att datorn ska starta år 2014.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Jag myser lite och känner mig lite självgod när jag läser att du skriver att Windows 8 är bättre rent tekniskt under ytan. Utan min tråd som jag har länkat i min signatur är jag nästan helt säker på att du aldrig hade skrivit så.

Angående artikeln så är jag självklart sjukt laddad inför ännu ett förhoppningsvis stort tekniskt kliv in i #framtiden. Ett OS som är ännu mer molnbaserat och alla fördelar som det för med sig och snabbare, stabilare, snyggare, säkrare blir superkul att se igen

Hoppas verkligen att de kan eliminera uppstartstiderna helt den här gången. Är helt sjukt att man ska behöva vänta 4 sekunder på att datorn ska starta år 2014.

Man kan alltid vända på det: tydligen är de förbättringar som ändå finns i Win8 inte större än att folk märker dem inte med mindre än att de läst om vad dessa förändringar faktiskt är. Med andra ord: Windows är redan tillräckligt bra, så någon minimal förbättring eller extra kromlist kommer inte vara nog för att få folk att byta. Om något fungerar och man är beroende av att det fungerar så ska man ytterst sällan byta bara för det kanske är bättre, det kan lika gärna vara mycket sämre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Man kan alltid vända på det: tydligen är de förbättringar som ändå finns i Win8 inte större än att folk märker dem inte med mindre än att de läst om vad dessa förändringar faktiskt är. Med andra ord: Windows är redan tillräckligt bra, så någon minimal förbättring eller extra kromlist kommer inte vara nog för att få folk att byta. Om något fungerar och man är beroende av att det fungerar så ska man ytterst sällan byta bara för det kanske är bättre, det kan lika gärna vara mycket sämre.

Självklart finns det många som inte bryr sig. Men jag är tekniknörd och bryr mig väldigt mycket om tekniska framsteg. Extra bra tycker jag att det är om många får tekniska förbättringar utan att de märker något. Teknik ska fungera på det viset, den ska inte synas och vara ivägen... då är den som bäst.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Skulle vilja ha tillbaka startmenyn, men undrar bara hur bra/dåligt det kommer fungera nu när jag vant mig med att ha taskbaren på kanten. 16:9 skärmar har för mycket plats på bredden och för lite på höjden, så vill använda all plats på höjden för mitt program.

Å andra sidan använde jag startmenyn mest som feedback för att se vad Win+<första tecknen på programmet jag vill starta> resulterar i, kanske kvittar vart den boxen hamnar. Modern UI är irriterande då det tar över HELA skärmen.

Min desktop

Tror det är kört för oss. Ingen säljer 16:10 skärmar. Mer och mer program använder UI element som inte går att flytta till sidan (ribbon) taskbaren blir fast längst ner... När man sitter i solidworks eller liknande känns det som om man har 3-4 pixlar kvar för det man vill faktiskt göra

Permalänk
Medlem

Då jag kör tablet så tycker jag såklart win8 var ett steg framåt, Det dåliga med win8 är "glappet" som jag känner mellan desktop och modern UI. Känns lite som när man använde windows DOS och windows 3 för i tiden. Man körde vissa saker i DOS och andra i windows.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Självklart finns det många som inte bryr sig. Men jag är tekniknörd och bryr mig väldigt mycket om tekniska framsteg. Extra bra tycker jag att det är om många får tekniska förbättringar utan att de märker något. Teknik ska fungera på det viset, den ska inte synas och vara ivägen... då är den som bäst.

Fast alla viktiga nya finesser i kärnan kom med Vista, så ur det perspektivet är det meningslöst att uppgradera från Win7->Win8.

För egen del finns det en enda sak som gör att jag väljer Win8.1 över Win7:
Win8.1 är den första Windows version som på något vettig sätt hanterar högupplösta skärmar. Utöver det skulle jag inte märka den minsta skillnad mellan Win7 och Win8, avskyr i.o.f.s. Aero Glass men det går att slå av.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Någon som kan berätta mer om den där personliga assistenten Cortana? Personlig assistent är ju något handikappade kan få om de har behov av det så jag antar det är någon sorts hjälpfunktion för oss som känner sig handikappade i Windows? Minns det gamla gemet/hunden som pratade från någon gammal version av Office. Är det den som återupplivats? Inte för att jag hade så mycket hjälp av den men det kan ju ha förbättrats också.

Permalänk
Medlem

windows 8 samt 8.1 var en stor flopp, Bygger dom vidare på metro så kommer dom tappa enorma marknadsandelar.
Den dagen linux stödjer nya spel kommer Microsoft får det tungt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Fast alla viktiga nya finesser i kärnan kom med Vista, så ur det perspektivet är det meningslöst att uppgradera från Win7->Win8.

Nä.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tur att vi alla är olika, skulle vara tråkigt annars.

Om alla hade gillat samma sak så hade fler varit nöjda och vi hade haft betydligt färre krig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Nu när Steve Ballmer är borta kanske microsoft kan svälja sin prestige och återinföra startmenyn som bevisligen miljontals kunder vill ha tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Den dagen linux stödjer nya spel kommer Microsoft får det tungt.

Datorspelare är väl knappast microsofts huvudmålgrupp så även om det osannolikt kommer hända så kommer de nog överleva den smällen.
Office växer så det knakar trots OpenOffice osv som vanligt folk inte orkar ha något att göra med, än mindre någon linuxdist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag myser lite och känner mig lite självgod när jag läser att du skriver att Windows 8 är bättre rent tekniskt under ytan. Utan min tråd som jag har länkat i min signatur är jag nästan helt säker på att du aldrig hade skrivit så.

Angående artikeln så är jag självklart sjukt laddad inför ännu ett förhoppningsvis stort tekniskt kliv in i #framtiden. Ett OS som är ännu mer molnbaserat och alla fördelar som det för med sig och snabbare, stabilare, snyggare, säkrare blir superkul att se igen

Hoppas verkligen att de kan eliminera uppstartstiderna helt den här gången. Är helt sjukt att man ska behöva vänta 4 sekunder på att datorn ska starta år 2014.

Nja att Windows 8 är tekniskt bättre på flera sätt har inte varit okänt för mig från start, men visst har din tråd hjälpt till med vissa fakta och kunskap, är inget jag eller nån annan förnekar skulle jag tro
även om inte alla punkterna ses som nått bättre, tex visst handhavande och uppförande av UI m.m

Windows 8.x har också i och med uppdateringar (samt kommande sådana) börjar ta sig rätt OK, men skulle gärna se lite mindre platta UI teman som alternativ, är heller inte förtjust i alla helt räta vinklar utan föredrar lite mer rundat/mjukare sådant.
Nåja det mesta går att tweka fram på lite olika sätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Om alla hade gillat samma sak så hade fler varit nöjda och vi hade haft betydligt färre krig.

Nja, allra bäst hade väl varit om alla fått varit olika, och om alla hade respekterat varandras olikheter, och hatat mindre/inte alls, då hade vi haft betydligt färre krig.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland förändringarna nämns det pekskärmsbaserade gränssnittet Metro UI, som officiellt mer är känt som Modern.

Citat:

Den sista punkten är den personliga assistenten Cortana, vilket skulle kunna innebära att den hittar in i Windows för PC.

Windows 9 blir inte bara av med startknappen igen utan alla knappar.

nånstans måste de ju använda Kinecterna när de inte följer med boxen nu.

Citat:

365

jag hade trott att en mer Google-lik lösning med i praktiken ett OS per fjärrskrivbord vore modellen för nått sånt. allt underhålls och är alltid uppdaterat.

Skrivet av Yoshman:

16:9 skärmar har för mycket plats på bredden och för lite på höjden, så vill använda all plats på höjden för mitt program.

eller varför inte rotera skärmen 90?

kan iof bli för mycket av det goda då, men men.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Någon som kan berätta mer om den där personliga assistenten Cortana? Personlig assistent är ju något handikappade kan få om de har behov av det så jag antar det är någon sorts hjälpfunktion för oss som känner sig handikappade i Windows? Minns det gamla gemet/hunden som pratade från någon gammal version av Office. Är det den som återupplivats? Inte för att jag hade så mycket hjälp av den men det kan ju ha förbättrats också.

Cortana är den personliga assistenten till Windows Phone, som också verkar komma till Windows i framtiden. Cortana är samma sak som IOS "Siri" och Androids "Google Now", om du nu har hört talas om dessa.

Personliga assistenter kopplar jag inte till de som hjälper handikappade (dessa är sjuksköterskor för mig) utan de som anställs hos företag, ofta hos högre chefer, för att göra olika uppgifter.

Nu vet jag inte hur det kommer implenteras i operativsystemet, men vad jag skulle vilja se är en knapp som går att binda till vad man vill och alltid är aktiv i bakgrunden, där Cortana sen fungerar som en HUD över pågående program. Skulle vara praktiskt i vissa spel där man vill söka upp något var ett föremål är

*Håller in knappen i spelet*
"Cortana, where can I find .... in Dark Souls 2?"
*Cortanas HUD hamnar framför spelet där det förmodliga svaret presenteras*

Permalänk
Medlem

Det kan ju bara vara mindre kompetenta användare som för ett sånt jävla liv om startmenyn... vem fan behöver en startmeny för att starta sina program.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

*Håller in knappen i spelet*
"Cortana, where can I find .... in Dark Souls 2?"
*Cortanas HUD hamnar framför spelet där det förmodliga svaret presenteras*

Det vore sjukt trevligt. Typ som en liten google now som kommer in från sidan av skärmen. Och inte lika "klumpigt" som Steams overlay.

Förövrigt så måste jag säga att jag är trots allt ganska nöjd med Windows 8.1. Tror inte man märker någon större skillnad (förutom Modern UI, som inte alls är lika viktigt nu mera) förrns man kört med åttan ett tag och backar tillbaka till Windows 7.

Fast min dröm är att en gång för alla, få överge Windows/Microsoft. Till förmån för Linux. Senaste Ubuntu LTE som kom för en månad sedan försökte jag verkligen ge en riktig chans. Körde Gnome varianten, riktigt trevlig och gillade den skarpt, men ack vilken huvudvärk det var. Det måste bli mer plug'n'play innan gemene man har någon chans att gå över. Största problemen jag hade var kopplade till mitt NVidia grafikkort. Kanske gled lite offtopic..

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk

Gött undra om jag kommer få 60fps i word med min Core i7-3930K eller om jag behöver klocka?

Säga vad man vill om office, men väldigt många spenderar största delen av sin vakna tid med detta program igång. (Främst excel, word, link och outlook)

Så jag väntar mycket och ska testa alphan så fort som den kommer ut. förhoppningsvis har det kommer en vettig 64bitars version nu som klarar av att hantera mer än 2GB ram per instans, så slipper man skapa flera instanser bara för minneshanteringen. Dessutom är 512 MB per dokument alldeles för lite.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Fantastiskt uttömmande svar, men låt oss göra det enkelt: nämn en enda signifikant förbättring i kärnan som hänt mellan Win7 -> Win8.

Från WinXP -> Vista skedde en rad förbättringar kring hantering av multicore system och även kring NUMA-system, men även det var något som väldigt många använder såg ansåg inte var själ nog för att uppgradera.

Skrivet av AndreaX:

eller varför inte rotera skärmen 90?

kan iof bli för mycket av det goda då, men men.

Lite svårt när man bara har laptops, i alla fall lite oergonomiskt att använda tangentbordet i det läget

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Windows 365? Spontant: nej tack.

Det är framtiden för all Windows utom Server. Om fem år finns bara streamande ultralätta klienter.

Skrivet av hakd:

Bygger dom vidare på metro så kommer dom tappa enorma marknadsandelar.

De kommer att bygga vidare på Metro.

Citat:

Den dagen linux stödjer nya spel kommer Microsoft får det tungt.

Microsoft är medvetna om det, och helt klart oroade.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

förstår inte vrf dom gör så här att de släpper ett halvfärdigt windows 8 ala vista väldigt kort tid efter windows 7. Känns som om dom skulle tjänat på att hålla på windows 8 och anpassa det mer för skrivbordsvyn, alternativt släppt windows 8 bara till surfplattor så inte all denna negativa pr skulle slagit dom så hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

förstår inte vrf dom gör så här att de släpper ett halvfärdigt windows 8 ala vista väldigt kort tid efter windows 7. Känns som om dom skulle tjänat på att hålla på windows 8 och anpassa det mer för skrivbordsvyn, alternativt släppt windows 8 bara till surfplattor så inte all denna negativa pr skulle slagit dom så hårt.

Problemen med Vista är inte alls likvärdiga med det som folk har ogillat med Windows 8. Vista var på tok för resurskrävande, vilket var det största problemet, medan Win8 är snabbare än Win7, även om det inte rör sig om några stora skillnader förutom i start. Win8-problemen handlar om att introducera ett nytt UI, så det är mer en Win95-situation (och det gnälldes rejält på det gränssnittet på den tiden också, även fast den kom att bli standard i många år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Cortana är den personliga assistenten till Windows Phone, som också verkar komma till Windows i framtiden. Cortana är samma sak som IOS "Siri" och Androids "Google Now", om du nu har hört talas om dessa.

Personliga assistenter kopplar jag inte till de som hjälper handikappade (dessa är sjuksköterskor för mig) utan de som anställs hos företag, ofta hos högre chefer, för att göra olika uppgifter.

Nu vet jag inte hur det kommer implenteras i operativsystemet, men vad jag skulle vilja se är en knapp som går att binda till vad man vill och alltid är aktiv i bakgrunden, där Cortana sen fungerar som en HUD över pågående program. Skulle vara praktiskt i vissa spel där man vill söka upp något var ett föremål är

*Håller in knappen i spelet*
"Cortana, where can I find .... in Dark Souls 2?"
*Cortanas HUD hamnar framför spelet där det förmodliga svaret presenteras*

Tack för infon. Ja det kan vara en bra funktion om den ger vettiga svar.

Bara att googla och kolla platsannonser för personlig assistent så får man se att det oftast är funktionshindrade personer som behöver hjälp av en personlig assistent i arbetsbeskrivningarna. Men visst man kan vara handikappad och ändå jobba som chef.

http://www.arbetsformedlingen.se/4.38a41afd11d99fbdb65800016....
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Problemen med Vista är inte alls likvärdiga med det som folk har ogillat med Windows 8. Vista var på tok för resurskrävande, vilket var det största problemet, medan Win8 är snabbare än Win7, även om det inte rör sig om några stora skillnader förutom i start. Win8-problemen handlar om att introducera ett nytt UI, så det är mer en Win95-situation (och det gnälldes rejält på det gränssnittet på den tiden också, även fast den kom att bli standard i många år).

Skulle nog vilja hävda att det absolut största problemet med Vista var drivrutinsrelaterat, när sedan Windows 8 väl lanserades då fanns det mogna och kompatibla drivrutiner ute vilket gjorde att uppgraderingar gick relativt smärtfritt
Tror också att införandet av UAC var en stor anledning till att folk verkar hata Vista, många Windows användare var helt enkelt inte redo att hantera ett säkerhetslager inbyggt i operativsystemet (vilket direkt också borde diskvalificera Linux som operativsystem).
Windows 8 lanserades således med ett nedtonat UAC vilket verkar vara lättare för folk att godta.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Skulle nog vilja hävda att det absolut största problemet med Vista var drivrutinsrelaterat, när sedan Windows 8 väl lanserades då fanns det mogna och kompatibla drivrutiner ute vilket gjorde att uppgraderingar gick relativt smärtfritt
Tror också att införandet av UAC var en stor anledning till att folk verkar hata Vista, många Windows användare var helt enkelt inte redo att hantera ett säkerhetslager inbyggt i operativsystemet (vilket direkt också borde diskvalificera Linux som operativsystem).
Windows 8 lanserades således med ett nedtonat UAC vilket verkar vara lättare för folk att godta.

Redan i Windows 7 kom väl "nedbantningen" av UAC? Vista var ju nästan löjligt på den fronten.
Men annars håller jag med, det var inget direkt fel på Vista förutom att just när det kom var det mycket problem, särskilt med drivrutiner. Men Microsoft gjorde ju ett litet test senare där de påstod att Vista var "deras senaste" OS, och folk typ "oj vad bra det är, mycket bättre än Vista"... så, folk.

Permalänk
Skrivet av havoc:

Tror också att införandet av UAC var en stor anledning till att folk verkar hata Vista, många Windows användare var helt enkelt inte redo att hantera ett säkerhetslager inbyggt i operativsystemet (vilket direkt också borde diskvalificera Linux som operativsystem).

Det har inte funnits något system som ens påminner om det otroligt irriterande & meningslösa UAC i något Linux jag testat. Grundproblemet med UAC är att det inte ger tillräcklig information för att man ska kunna bedöma om något är ett hot: att få reda på att "något program vill göra något" är inte ett skydd, utan bara irriterande. Däremot har säkert miljontals användare skrämts och fuckat upp uppdateringar och installationer pga UAC.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolny:

Redan i Windows 7 kom väl "nedbantningen" av UAC? Vista var ju nästan löjligt på den fronten.
Men annars håller jag med, det var inget direkt fel på Vista förutom att just när det kom var det mycket problem, särskilt med drivrutiner. Men Microsoft gjorde ju ett litet test senare där de påstod att Vista var "deras senaste" OS, och folk typ "oj vad bra det är, mycket bättre än Vista"... så, folk.

Jo du har helt rätt skulle givetvis stå Windows 7 där.

Visa signatur

/havoc