Att skydda sig från virus, malwares etc.

Permalänk

Att skydda sig från virus, malwares etc.

Det finns idag hur mycket program som helst för att hålla datorn fri från virus, malwares, trojaner m.m.
Men vilka är bra o vilka är sämre. Jag vill gärna ha lite tips från er på vad det finns för olika prgram och vad ni själva använder.
Jag själv använder AVAST (gratisversionen) och CCleaner. Behöver jag använda något mer för att skydda mig?

Finns det liknande tråd så va snäll o länka dit. Jag kunde inte hitta någon.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

använder mig av avast + malwarebytes.
malwarebytes hittar i princip allting, men du måste söka efter virus manuellt om du inte betalar för det, därför behövs ett annat "vanligt" antivirus som komplement.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Det finns idag hur mycket program som helst för att hålla datorn fri från virus, malwares, trojaner m.m.
Men vilka är bra o vilka är sämre. Jag vill gärna ha lite tips från er på vad det finns för olika prgram och vad ni själva använder.
Jag själv använder AVAST (gratisversionen) och CCleaner. Behöver jag använda något mer för att skydda mig?

Finns det liknande tråd så va snäll o länka dit. Jag kunde inte hitta någon.

Vad du behöver beror på vad du gör vid datorn, en som klickar utan att tänka och vill testa en massa gratisprogram behöver mer skydd än den som kollar några enstaka nyhetssidor, använder Svtplay och läser mejl.

Det finns flera trådar under det senaste året som handlar om att välja antivirusprogram. Har du prövat med att söka på "antivirus"?

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Vad du behöver beror på vad du gör vid datorn, en som klickar utan att tänka och vill testa en massa gratisprogram behöver mer skydd än den som kollar några enstaka nyhetssidor, använder Svtplay och läser mejl.

Det finns flera trådar under det senaste året som handlar om att välja antivirusprogram. Har du prövat med att söka på "antivirus"?

1. Jag är alltid noggran med vad jag installerar. Laddar alltid ner välkända program från välkända sidor och installerar aldrig program som medföljer det program jag laddade ner.

Skrivet av CeciliaB:

Har du prövat med att söka på "antivirus"?

2. Givetvis har jag det. Och det finns dessutom ingen anledning att vara dryg och otrevlig med att svara på sådant sett som du gör!

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

1. Jag är alltid noggran med vad jag installerar. Laddar alltid ner välkända program från välkända sidor och installerar aldrig program som medföljer det program jag laddade ner.

2. Givetvis har jag det. Och det finns dessutom ingen anledning att vara dryg och otrevlig med att svara på sådant sett som du gör!

Var är hon otrevlig? Hon frågar om du sökt och med tanke på alla trådar som handlar om ämnet är det svårt att tro att du gjort en sökning på forumet. Det kanske är därför du tar illa vid dig och tolkar det som ett påhopp...?

Åter till ursprungsfrågan...
Hur mycket är du villig att betala för att hålla dig skyddad från virus etc.?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kaspersky Antivirus brukar få högt betyg men tar endel resurser att driva.
Själv kör jag bara Windows Inbyggda Microsoft Security Essentials men då laddar jag i princip aldrig ner några gratisprogram eller surfar på konstiga sidor. Om jag är osäker på sidor aktiverar jag alltid scriptblock osv. i webbläsaren. Nån gång då och då drar jag en malwarebytes sökning men har inte hittat nått på senare år.

Känns som virustiden för windows är lite förbi och börjat bli mer inriktad mot mobila enheter.
Men beror såklart på vad man gör med datorn.

Är inte som förr när man kunde få virus bara av att koppla in nätverkskabeln om man inte hade ett visst servicepack !

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Var är hon otrevlig? Hon frågar om du sökt och med tanke på alla trådar som handlar om ämnet är det svårt att tro att du gjort en sökning på forumet. Det kanske är därför du tar illa vid dig och tolkar det som ett påhopp...?

Åter till ursprungsfrågan...
Hur mycket är du villig att betala för att hålla dig skyddad från virus etc.?

Skickades från m.sweclockers.com

Om freeware funkar bra så föredrar jag dessa. Men om det finns betalversioner som är mycket bättre och som anses vara prisvärt så kollar jag även på dessa med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hasseman84:

Om freeware funkar bra så föredrar jag dessa. Men om det finns betalversioner som är mycket bättre och som anses vara prisvärt så kollar jag även på dessa med.

Så vad är det du söker som inte redan besvarats i tio andra trådar?

Annars får du läsa tester och skapa en egen uppfattning, kolla in av-test och av-comparative t.ex.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

2. Givetvis har jag det. Och det finns dessutom ingen anledning att vara dryg och otrevlig med att svara på sådant sett som du gör!

Nu får du faktiskt ta och lugna ner dig! Om du nu har sökt efter "antivirus" här på SweClockers Forum, så skulle du inte ens skapa den här meningslösa tråden! Jag hittar minst 15 exakt likadana trådar som din, när jag söker med frasen "antivirus OR skydd" för endast rubriker i det här forumet.

Du får tycka att jag är dryg och otrevlig nu "också", men Cecilia ställde en helt vanlig fråga och du tände till på alla fyra som om hon hade hotat dig eller nått. Gör om, sök rätt!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

1. Jag är alltid noggran med vad jag installerar. Laddar alltid ner välkända program från välkända sidor och installerar aldrig program som medföljer det program jag laddade ner.

Då skulle jag tro att du klarar dig bra med ett gratis antivirusprogram och Malwarebytes Anti-Malware samt för en extra koll av webbplatser webbläsartillägget WOT eller liknande beroende på vad du använder för webbläsare.

Avast har ibland inte fått lika bra test resultat i år som gratis Avira, AVG och Ad-Aware, till skillnad från tidigare år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

2. Givetvis har jag det. Och det finns dessutom ingen anledning att vara dryg och otrevlig med att svara på sådant sett som du gör!

Tala om snedtändning, finns inte en chans att påstå att hon var "dryg och otrevlig"...sedan har hon en poäng: din fråga är väl en av de mest återkommande här på Sweclockers...behövdes det verkligen frågas en gång till?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd Låst*

Dels för att den spårat gällande § 1 Trivsel men även för att den med grundformulering får ses som i alla fall väldigt nära § 2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad..

Hade det varit en konstruktiv aktiv dialog i tråden hade jag troligtvis låtit den vara, men nu tycker jag att den förverkat sitt existensberättigande.

Jag tolkar dock inläggen som att det snarare rör sig om misstolkningar av med vilken avsikt inläggen har postats än regelrätta påhopp. Därför blir det inga mer konsekvenser. Läs dock gärna på våra regler en gång till.

Med vänlig hälsning
Micha

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming