Är windows 7 bästa operativsystemet ever?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Svar NEJ!!

Windows 8.1 äger upp windows 7..Snabbare tar mindre minne,Spelen fungerar bättre,,bättre SSD stöd är bara några av sakerna..Att såga ett OS just pga metro går ju bort direkt..Hur mycket spenderar man i metro??.Jag gör det väldigt sällan och jag har inte modifierat mitt windows 8.1 alls.

Har man en gång lärt sig hur man jobbar i win8 så känns win7 väldigt segt och gammalt..

...Och med sådan fanbois förlorade Microsoft ansiktet och Steve Ballmer fick rymma fältet med svansen mellan benen. Bara för att man lyssnade på suckers.

Visa signatur
Permalänk

Windows 7 är nog min favorit bland desktop-OS idag (fast Mint är inte alls dumt det heller).

Totalt, i hela historien, och jämfört med dåtidens konkurrenter, tycker jag att AmigaOS är det bästa OS som nånsin funnits, följt av Windows 95, och Win 7 på tredje.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Svar NEJ!!

Windows 8.1 äger upp windows 7..Snabbare tar mindre minne,Spelen fungerar bättre,,bättre SSD stöd är bara några av sakerna..Att såga ett OS just pga metro går ju bort direkt..Hur mycket spenderar man i metro??.Jag gör det väldigt sällan och jag har inte modifierat mitt windows 8.1 alls.

Har man en gång lärt sig hur man jobbar i win8 så känns win7 väldigt segt och gammalt..

Varför kan man inte såga Win8 pga metro?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Windows 8.1 är det bästa.
Som alla sagt så är det snabbare och bättre etc, men jag tycker även att det är smidigare att jobba med. Jag har inte förändrat någonting i det utan jag gillar hur de gjort det, tycker att modern UI fungerar väldigt bra till det jag använder det till, öppna ett program? Trycker på windowsknappen och skriver, precis som jag gjorde i 7an, använde nästan aldrig startmenyn.

Så jag är otroligt nöjd med Win 8

EDIT: Håller med Fermia, lär man sig bara jobba i 8an så är det betydligt bättre än 7an

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Varför kan man inte såga Win8 pga metro?

kan man väl om man vill men argumentet faller ganska platt när man kan få tillbaka startmenyn och aldrig använda metro om man lägger några minuter på att ladda ner classicshell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

...Och med sådan fanbois förlorade Microsoft ansiktet och Steve Ballmer fick rymma fältet med svansen mellan benen. Bara för att man lyssnade på suckers.

LOL fanbois för att man gillar windows 8 ??
Är man inte lika mycket fanbois om man gillar windows 7 ??
Vad jag vet så är dom båda en produkt av MICROSOFT!!!

Skrivet av Commander:

Varför kan man inte såga Win8 pga metro?

Som att såga en hel bil bara för att du inte gillar en spak på instrumentpanelen.
Och om sågar du windows 8 enbart för Metro har du nog aldrig gett det en chans helt enkelt..Vissa är emot förändringar och vägrar helt enkelt att lära sig något nytt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Förstår inte varför alla har såna problem med Metro. Jag hatar det också men väljer att aldrig använda det. Jag tycker Windows 8.1 är en kvickare bättre version av Windows 7.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

W7 är helt klart ett av bättre OSn, men jag gillar ändå 8an p.g.a. rappare.
Visst att 8an är som en djungel, vart finns den saken o.s.v. och är devlis med att bland in metro i diverse inställningar som gör de lite frusteradnde.

Lär man sig 8an och tar sig tid så är det otroligt smidigt tycker jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

3.11 Allt efter det har bara varit fånigt. Varför ska man ha en tom bakgrund och en startmeny i hörnet när man kan använda hela skärmen att få en överblick. Var klart skeptisk att lämna dos. Men 3.11 vann till slut

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

LOL fanbois för att man gillar windows 8 ??
Är man inte lika mycket fanbois om man gillar windows 7 ??
Vad jag vet så är dom båda en produkt av MICROSOFT!!!

Som att såga en hel bil bara för att du inte gillar en spak på instrumentpanelen.
Och om sågar du windows 8 enbart för Metro har du nog aldrig gett det en chans helt enkelt..Vissa är emot förändringar och vägrar helt enkelt att lära sig något nytt.

Jag trodde att alla vi som inte vill betala för Win8, var bakåtsträvande haters...
Självklart om man betalar för en vara så ska man också få det man vill ha. Vill man inte ha en hastighetsmätaren mitt på instrumentbrädan till höger om ratten, utan ha hastighetsmätaren bakom ratten. Så köper man en bil med hastighetsmätaren bakom ratten. Oberoende vad en bilförsäljare tjänar mest på.

Vill inte ha med Microsofts Windows8 på min dator, därför har jag inte Win8 på min dator.
Har två datorer med Win7, dessa kommer köra Win7 tills datorerna är slutkörda, omoderna eller Win7 gör WinXP sällskap som kronvraks OS...
Då finns det andra OS än Win8 eller Win9, de kallas Linux Mint och Xubuntu i min smak.

Fast iom att jag avfärdar Win8 och framtida Win9 gör det mig automatiskt till en Hatare och Bakåtsträvare? Kanske, i M$ Suckers ögon men det spelar ingen roll, för min plånbok öppnas bara för det jag vill ha...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag föredrar 8.1 med classic shell.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Om man måste modifiera ett op för att det inte fungerar bra från start är något fel. Alla försöker få win 8 att se ut som win 7. Vad tycker ni om detta?

Håller inte med alls. Första man gör efter att ha installerat Win 7 eller XP är ju att stänga av allt onödigt trams, och ladda ner allt som man inte kan vara utan, ingen skillnad mot Win 8 där.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Praktiskt sett är Windows 8.1 det bästa Windows operativsystemet.
Vilket som är bäst av alla operativsystem ja det beror väl på, om vi bara pratar
om hur välgjort det är och hur det fungerar, funktioner osv så är det säkert
en Linux dist som toppar där, men annars är det ju personliga preferenser
och behov som spelar in. Jag kanske gillar ett OS mer än ett annat pga hur det
fungerar och/eller hur det ser ut. Eller också kanske jag föredrar ett annat för att
det har mer "frihet" eller kanske mer stöd för olika hårdvara, mer program osv.

Permalänk
Medlem

Tycker 8.1 är bäst. Men bara om man tar bort Modern UI

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tycker att frågan som generell är meningslös då vad som är bäst varierar för alla.
Ok, flest verkar gilla Win7 bäst. Jag gillar Win8.1 bäst. Har jag fel då?

Det är enligt mig en roligare och oftast trevligare diskussion om man istället frågar: "Vilket OS är bäst för mig?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Varför kan man inte såga Win8 pga metro?

Hur ofta använder du start menyn i Win 7?

Alla viktiga program / spel kör jag ifrån skrivbordet. + Att du kan boota datorn direkt till skrivbordet och helt skippa Metro.

Eller bara använda "Kör / Run" precis som i Win 95 - 7...

Av alla som klagar på Win 8 är typ 95% om Metro, det är som om folk fastnat där och gett upp. O_o

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Var också skeptisk till windows 8 i början. Det första jag märkte när jag började använda windows 8 att det var snabbare än windows 7, det var även mer "cleant" när man kom förbi Metro och började använda skrivbordet... Så efter ett par månader installerade jag StartIsBack och nu känns det som ett snabbare och snyggare windows 7. Så som jag använder det nu är det för mig helt klart bättre än windows 7 och jag skulle inte vilje byta tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Windows 8 klår 7an med hästlängder enligt mig.
Dock var det annorlunda när 7an kom.

Då jämförde man Vista, alternativt XP, upp till 7an, klart att det blir en hype som inte går att beskriva.
Med Windows 8 är hoppet inte lika "stort" som det var med 7an, därför är det lättare för personer att hacka på Windows 8.

Jag själv sitter med Windows 8.1 både hemma och på jobbet.
Betalade ~40kr för Start8 från första gången jag installerade Windows 8, sen dess använder jag det på alla persondatorer.
Licensen kan användas hur mycket som helst, och det är bland det första som åker in på dessa datorer.
Jag köper inte argumentet att folk "inte vill behöva modifiera ett operativsystem för att få det att fungera", barnsliga anledningar enligt mig.

Sen, har flertalet Windows Server 2012, både privat och via jobbet, där används endast Metro.
Det är inte lika "lätthanterat" som med en startknapp, t.ex Start8, men det har med tiden lagt sig lite, nu är det helt okej och all sorts arbete flyter på¨snabbt och enkelt oavsett Metro eller "desktopläge".

Permalänk
Medlem

Jupp.

Windows 8/8.1 är skräp i mina ögon.
Har 20+ tweaks för windows 8.1 för att få det så likt Win 7 som möjligt men ändå avskyr jag möget.

Finns absolut 0 anledningar för min del att köra win8.
Datorn startar typ 2 sekunder snabbare vilket är totalt meningslöst, alla mina spel går i samma fps, mina program startar direkt i bägge OS.

Sen tar man alla saker man stör sig på med win8.1 så är det knappast värt att köra det som main os för min del.
Slängt ut skiten ifrån huvuddatorn och kommer aldrig röra skiten nu igen, provat det säkert 15 olika omgångar men samma visa varje gång.

Skräp.
MS börjar bli mer och mer likt samsung, bloatware garbage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jupp.

Windows 8/8.1 är skräp i mina ögon.
Har 20+ tweaks för windows 8.1 för att få det så likt Win 7 som möjligt men ändå avskyr jag möget.

Finns absolut 0 anledningar för min del att köra win8.
Datorn startar typ 2 sekunder snabbare vilket är totalt meningslöst, alla mina spel går i samma fps, mina program startar direkt i bägge OS.

Sen tar man alla saker man stör sig på med win8.1 så är det knappast värt att köra det som main os för min del.
Slängt ut skiten ifrån huvuddatorn och kommer aldrig röra skiten nu igen, provat det säkert 15 olika omgångar men samma visa varje gång.

Skräp.
MS börjar bli mer och mer likt samsung, bloatware garbage.

Vilka är dessa "20+ tweaks"?
Och, varför ens få det likt Windows 7 från första början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

LOL fanbois för att man gillar windows 8 ??
Är man inte lika mycket fanbois om man gillar windows 7 ??
Vad jag vet så är dom båda en produkt av MICROSOFT!!!

Som att såga en hel bil bara för att du inte gillar en spak på instrumentpanelen.
Och om sågar du windows 8 enbart för Metro har du nog aldrig gett det en chans helt enkelt..Vissa är emot förändringar och vägrar helt enkelt att lära sig något nytt.

Att klaga på metro är snarare hela instrumentbrädan än bara en liten spak då det är Metro som ger tillgång till alla applikationer du har installerat på datorn och presenterar dom på sitt sätt.

Jag tycker metro är värdelös lika mycket som Launchpad på OSX och Gnome Shell eller Unity eller Android stock app lista. Syftet med dessa är att enkelt hitta en applikation du söker efter och starta detta. Utan något vettigt UI eller organisation så faller dessa UI'n ganska hårt enligt mig.

Vet man namnet på applikationen så håller jag med dig att det går enkelt att göra det i Win8 men kan man inte det eller vill utforska programmen tycker jag att Metro samt ovannämnda faller platt mot tidigare implementationer av en organiserad startmeny där program, administrationsverktyg, sitter i sina kategorier.
Exempelvis:

Skrivet av ander01se:

Hur ofta använder du start menyn i Win 7?

Alla viktiga program / spel kör jag ifrån skrivbordet. + Att du kan boota datorn direkt till skrivbordet och helt skippa Metro.

Eller bara använda "Kör / Run" precis som i Win 95 - 7...

Av alla som klagar på Win 8 är typ 95% om Metro, det är som om folk fastnat där och gett upp. O_o

Se vad jag skrev till fermia. Personligen så har jag inget på skrivbordet på mina desktops förutom paneler och bakgrundsbilden.

Utöver detta så har jag själv problem hur Windows Update hanteras i Windows överlag samt schizofreni mellan inställningarna eller hur svårt det verkligen skall vara att byta tema i Windows. (Men det gäller alla senare versioner)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Om man måste modifiera ett op för att det inte fungerar bra från start är något fel. Alla försöker få win 8 att se ut som win 7. Vad tycker ni om detta?

Den enkla förklaringen på detta är att folk i allmänthet är ganska korkade...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Varför hatar du 8an? Det går ju att få att se ut precis som 7an, sen får man alla fördelarna med nyare Windows.

Enligt mig är Windows 7 bättre än XP, men Windows 8 är bättre än Windows 7.

Det enda jag har ändrat sen jag uppgraderade två av datorerna hemma till 8an är ClassicShell för att få startmenyn som jag vill ha den och lagt till UXStyle för att få tema som jag gillar på fönsterknappar osv.

I övrigt är ju 8an en förbättrad 7a, lite bättre minneshantering, fler inställningar för multipla skärmar, lite bättre utnyttjande av flera kärnor osv som det brukar vara vid nya OS-versioner. Spel får lite mer FPS vad jag har upplevt.

De som tycker att Windows 8 är kasst bara för att de inte orkar ladda hem två små program får skylla sig själva. De missar en hel del förbättringar här och var i systemet.

Men det tar ju win 8 igenom att ladda senaste drivrutinera till moderkort,grafikort etc

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Den enkla förklaringen på detta är att folk i allmänthet är ganska korkade...

Eller att windows 8 inte är särkilt användarvänligt i sitt originalutförande. Det är inte speciellt desktop-optimerat.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Men det tar ju win 8 igenom att ladda senaste drivrutinera till moderkort,grafikort etc

Vad menar du?

Det går ju inte bättre på 7an bara för att man uppdaterar till samma version som man kan köra på 8an...
Windows 8 har ju fortfarande massa förbättringar i systemet som ger det övertag över 7an.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Win8 är snabbt och bra. Jag har inget att klaga på, det är bara att vänja sig vid det lite nya.
Det är som att gå från Win98 till WinXP, de ändrade startknappsmenyn lite. Som de har gjort nu.

Permalänk
Medlem

win 8 är bajs ja.. win 7 är lätt bästa efter xp tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vad menar du?

Det går ju inte bättre på 7an bara för att man uppdaterar till samma version som man kan köra på 8an...
Windows 8 har ju fortfarande massa förbättringar i systemet som ger det övertag över 7an.

Jo, det jag menar att dom plug in som ska till win8.x går fortare att ladda ned. Då win8.x laddar ned övriga drivrutiner automatiskt utan några bekymmer!
Så man tjänar in tiden på det istället för win 7 som man måste lägga in en massa drivrutiner!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lome:

Och varför känns det fel att använda det som argument? Metro är en stor del av Winddows 8 och det är inte många som gillar det, och nej man behöver inte använda det heller men det finns där! Om dem inte skulle haft med metro i Windows 8 så kanske operativsystemet skulle vart ännu snabbare?

Därför att det är samma argument som om jag skulle säga "Windows 7 är skit för att jag kan starta kommandotolken, jag vill inte hålla på och skriva in en massa kommandon eller spela DOS-spel". Nä men låt bli då.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...