Permalänk
Medlem

Min dator kommer inte ut på nätverk

Tjena! Skriver den här tråden rätt snabbt och slarvigt nu då jag befinner mig i skolan. Men har ett stort problem med min dator där hemma.
I torsdags förra veckan använde jag den senast och allting fungerade helt utmärkt när jag stängde av den. Var sedan borta hela helgen och sen när jag kom hem i söndags igen så kan den helt plötsligt inte hitta internet.

Jag har ett inbyggt nätverkskort i mitt asus maximus v gene, observera att det inte är datorn i sign jag pratar om. Os är windows 8.1 64bit.

Kopplar jag in någon annan av mina datorer i precis samma plats och nätverksuttag med samma sladd som datorn jag pratar om så fungerar det utmärkt precis som alla andra datorer i huset, det är alltså fel på just min dator.

På nätverks ikonen i windows 8 så visas en gul triangel med ett utropstecken i och trycker man på den så står det bara ''Nätverk - Begränsat''.

Så vad rekommenderar ni mig till att göra? Är det bara att köpa nytt nätverkskort direkt? Isf vad rekommenderar ni för något för jag är helt tom på information inom området.

Behöver ni mer information så är det bara att hojjta!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Börja med att kör en ipconfig /all i en kommandotolk och kolla vad du får.

Sen kan du testa att avinstallera nätverkskortet helt och radera drivrutinerna helt, för att sedan installera de senaste.

Hur ser det ut med BIOS? Vilken version ligger du, kanske finns det en nyare?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte utesluta att det är ditt moderkort som är knasigt men tänk på att som Bandite säger så bör du kolla upp vad du får för värden när du skriver ipconfig /all i kommandotolken (cmd). Det kan vara din router som spelar dig ett spratt.

Glöm inte att nätverkssladden skall sitta i när du skriver kommandot ipconfig /all i kommandotolken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Börja med att kör en ipconfig /all i en kommandotolk och kolla vad du får.

Sen kan du testa att avinstallera nätverkskortet helt och radera drivrutinerna helt, för att sedan installera de senaste.

Hur ser det ut med BIOS? Vilken version ligger du, kanske finns det en nyare?

Skrivet av kevvs:

Jag vill inte utesluta att det är ditt moderkort som är knasigt men tänk på att som Bandite säger så bör du kolla upp vad du får för värden när du skriver ipconfig /all i kommandotolken (cmd). Det kan vara din router som spelar dig ett spratt.

Glöm inte att nätverkssladden skall sitta i när du skriver kommandot ipconfig /all i kommandotolken.

Gjorde nyss en bios reset utan framgång. Skickar med lite bilder här på information om bios version osv. Testade det där med kommande och skickar även med den bild på det, fattar inte vad det betyder.

Är inte säker på att det är routern som ej fungerar då jag startat om den säkert 10 gånger och kopplar jag in en annan utav mina datorer i samma uttag så fungerar det galant. Har även nu testat datorn i andra nätverksuttag i hemmet utan framgång.

Sorry för kassa bilder, förstår inte heller varför dom blev på snedden.

Permalänk
Medlem

Antar att du har testat

"ipconfig /release"
och sedan
"ipconfig /renew"

i cmd?

Permalänk
Medlem

Nätverksporten på ditt moderkort har en unik MAC-adress, oavsett om du blir tilldelad en IP-adress av din router eller ej. Vad som kan vara fel är att din router av någon anledning blockerar din nätverksport från att få åtkomst.

Har du möjlighet att prova en annan kabel?

Edit:
Vad har du för internetuppkoppling? Fiber/ADSL? Vilken leverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonHultberg:

Antar att du har testat

"ipconfig /release"
och sedan
"ipconfig /renew"

i cmd?

yep

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Nätverksporten på ditt moderkort har en unik MAC-adress, oavsett om du blir tilldelad en IP-adress av din router eller ej. Vad som kan vara fel är att din router av någon anledning blockerar din nätverksport från att få åtkomst.

Har du möjlighet att prova en annan kabel?

Edit:
Vad har du för internetuppkoppling? Fiber/ADSL? Vilken leverantör?

Alright, Har provat i andra uttag i hemmet ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Gjorde nyss en bios reset utan framgång. Skickar med lite bilder här på information om bios version osv. Testade det där med kommande och skickar även med den bild på det, fattar inte vad det betyder. [...]

Men snälla nån, det var väl att börja i fel ände. Skadar inte i och för sig.

Prövade du ipconfig /all, och vad såg du? Eller den var visst med i de roterade; en 169-adress, d.v.s. att nätverkskortet inte hittar en DHCP-server, router, eller inte får svar, då tilldelar den sig själv den här adressen.

Pröva även att förnya adressen som AntonHultberg nämnde. Vad ser du i Enhetshanteraren, några utropstecken? (Naturligtvis kan det som alltid fnnas ett inslag av tillfälligheter, timings, vilka kan försvinna med en omstart, men du har prövat det i.o.m. det som du har testat.)

Vad ser du i routern?

Permalänk
Medlem

Antar att du har automatsik uppdatering av programvaror. Kan vara en ny drivrutin som inte är helt bra som kommit in.
Skulle själv prova med att göra en återställning av windows och om det fungerar då stänga av automatiken ett tag.

Permalänk
Medlem

Beroende på ISP så kan det vara läge att ringa supporten. Exempelvis Bredbandsbolaget kan stänga ner portar ibland (eller blocka individuella MAC-adresser) om de upptäcker fel på den, det gör säkerligen även andra leverantörer. Man ska också testa med att minimera mängden utrustning mellan dator och uttag, samt testa andra kablar om möjligt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Nästa steg efter att ha konstaterat fakta via ipconfig /all, och att man har prövat att förnya adressen kan vara att återställa TCP/IP-stacken

http://support.microsoft.com/kb/299357

Med endera kommando, om man vill ha logg eller ej.

netsh int ip reset netsh int ip reset c:\resetlog.txt

En ISP lär väl endast bry sig om den MAC-adress som presenteras av routern, och då är det den egna routern som kan användas till att reglera vilka enheter som får anslutas etc.

Innan man ens tänker på att pröva systemåterställning ska man först konstatera att någon förändring har skett. En systemåterställning kan ta med sig andra saker.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa detta.

gå till nätverksanslutningar ("ncpa.cpl" i kör)

Högerklicka på din anslutning och gå in på egenskaper.
om inte allt är ikryssat, så kan du ju testa om det funkar efter det att du bockat i allt.

annars kan du testa följande:
Dubbelklicka på: Internet Protocol Version 4
Välj att skriva in din ip själv.

dra nu en ipconfig i cmd på en annan dator ansluten till nätverket och skriv in exakt samma adresser på Subnet-mask och default-gateway. På det övre fältet ip-adress skriver du samma förutom sista siffran som du ändrar till något som inte redan finns i nätverket.
DNS-server är också samma.

Verifiera inställningar vid avslut.
Om windows nu försöker återställa DHCP så välj "hoppa över det här steget"

Kolla nu om du får en anslutning.
Inte helt troligt, men kan väl vara mysigt att testa.

Permalänk
Medlem

Fan det här börjar bli lite out of my league, funkar det att bara köpa nytt nätverkskort för att förenkla saker och ting?

Tänkte köpa denna: http://www.inet.se/produkt/5409381/tp-link-tg-3468-gigabit-pc...

Billig och bra med gratis frakt.
Tror ni det funkar lika bra som det inbyggda gjorde innan?

Kollar man recensioner så ser det ju inte så himla bra ut.

Permalänk
Medlem

Om det är "fel" inställningar i mjukvaran, operativsystemet, av någon anledning, kan man då förvänta sig ett annat resultat om man byter hårdvara?
Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Om det är "fel" inställningar i mjukvaran, operativsystemet, av någon anledning, kan man då förvänta sig ett annat resultat om man byter hårdvara?
Nej.

Nej men täntke att den byter ju mjukvara i form utav drivrutiner när man byter nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Om du sätter fast ip på burken, fungerar det då?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Om du sätter fast ip på burken, fungerar det då?

Hur gör man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Nej men täntke att den byter ju mjukvara i form utav drivrutiner när man byter nätverkskort.

Det är fullt möjligt att det är fel på hårdvaran, men givet alla de fall som vi har sett då en adress tilldelas enligt ovan enbart för att nätverkskortet inte hittar en DHCP-server så är det inte så troligt, i första hand.

Nu är det så att vissa av de kommandon som har nämnts ovan utförs av Windows när man försöker reparera en anslutning, via det vanliga gränssnittet, under Nätverksanslutningar. Är det något som du har försökt att göra? Vet ej exakt hur det ser ut i Windows 8, brukar finnas i menyn när man väljer att högerklicka på anslutningen, alternativt i trädet till vänster under aktiviteter (men i Windows 8 är kretsar det mesta kring pekgränssnitt så det kan vara annorlunda; kommer inte i håg sedan sist jag körde).

Skrivet av R4UWR:

Hur gör man detta?

Se AntonHultberg:s kommentar. (Det är en frekvent omnämnd nödlösning.)
#14626071

Permalänk
Medlem

Att föreslå att uppdatera BIOS som hjälp till att han inte får IP. Snudd på fulsupport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Hur gör man detta?

Här är ett alternativ som är värt att undersöka. Det är ofta svårt att ge råd när man inte har hela bilden, mer än att det finns flera datorer, som fungerar med samma anslutning, och att aktuell dator kör ett visst OS, Windows 8.1.

Det är tydligen så att Windows 8 inte ger någon notifikation vid konflikter. I nedanstående fall så var det en som önskade använda fast IP-adress, men fick en i APIPA-området, 169.x.

Tänkte tidigare på sådant som att helt enkelt inaktivera-aktivera nätverk, som första enkla åtgärd, efter omstart. Men i fallet nedan görs något annat, men som triggar Windows att fungera. I det fallet byter användaren från fast IP-adress till tilldelad IP-adress, för att sedan när det fungerar byta tillbaka till fast, som om av någon anledning var önskvärt.

Med andra ord kan TS pröva att byta till fast, och sedan tillbaka om det fungerar.

http://www.windowstechinfo.com/2013/07/solved-windows-8-is-ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Här är ett alternativ som är värt att undersöka. Det är ofta svårt att ge råd när man inte har hela bilden, mer än att det finns flera datorer, som fungerar med samma anslutning, och att aktuell dator kör ett visst OS, Windows 8.1.

Det är tydligen så att Windows 8 inte ger någon notifikation vid konflikter. I nedanstående fall så var det en som önskade använda fast IP-adress, men fick en i APIPA-området, 169.x.

Tänkte tidigare på sådant som att helt enkelt inaktivera-aktivera nätverk, som första enkla åtgärd, efter omstart. Men i fallet nedan görs något annat, men som triggar Windows att fungera. I det fallet byter användaren från fast IP-adress till tilldelad IP-adress, för att sedan när det fungerar byta tillbaka till fast, som om av någon anledning var önskvärt.

Med andra ord kan TS pröva att byta till fast, och sedan tillbaka om det fungerar.

http://www.windowstechinfo.com/2013/07/solved-windows-8-is-ha...

Skrivet av Blofeld:

Att föreslå att uppdatera BIOS som hjälp till att han inte får IP. Snudd på fulsupport.

Skrivet av Osprey:

Det är fullt möjligt att det är fel på hårdvaran, men givet alla de fall som vi har sett då en adress tilldelas enligt ovan enbart för att nätverkskortet inte hittar en DHCP-server så är det inte så troligt, i första hand.

Nu är det så att vissa av de kommandon som har nämnts ovan utförs av Windows när man försöker reparera en anslutning, via det vanliga gränssnittet, under Nätverksanslutningar. Är det något som du har försökt att göra? Vet ej exakt hur det ser ut i Windows 8, brukar finnas i menyn när man väljer att högerklicka på anslutningen, alternativt i trädet till vänster under aktiviteter (men i Windows 8 är kretsar det mesta kring pekgränssnitt så det kan vara annorlunda; kommer inte i håg sedan sist jag körde).

Se AntonHultberg:s kommentar. (Det är en frekvent omnämnd nödlösning.)
#14626071

Skrivet av _niko_:

Om du sätter fast ip på burken, fungerar det då?

Skrivet av Osprey:

Om det är "fel" inställningar i mjukvaran, operativsystemet, av någon anledning, kan man då förvänta sig ett annat resultat om man byter hårdvara?
Nej.

Skrivet av AntonHultberg:

Du kan ju testa detta.

gå till nätverksanslutningar ("ncpa.cpl" i kör)

Högerklicka på din anslutning och gå in på egenskaper.
om inte allt är ikryssat, så kan du ju testa om det funkar efter det att du bockat i allt.

annars kan du testa följande:
Dubbelklicka på: Internet Protocol Version 4
Välj att skriva in din ip själv.

dra nu en ipconfig i cmd på en annan dator ansluten till nätverket och skriv in exakt samma adresser på Subnet-mask och default-gateway. På det övre fältet ip-adress skriver du samma förutom sista siffran som du ändrar till något som inte redan finns i nätverket.
DNS-server är också samma.

Verifiera inställningar vid avslut.
Om windows nu försöker återställa DHCP så välj "hoppa över det här steget"

Kolla nu om du får en anslutning.
Inte helt troligt, men kan väl vara mysigt att testa.

Skrivet av Osprey:

Nästa steg efter att ha konstaterat fakta via ipconfig /all, och att man har prövat att förnya adressen kan vara att återställa TCP/IP-stacken

http://support.microsoft.com/kb/299357

Med endera kommando, om man vill ha logg eller ej.

netsh int ip reset netsh int ip reset c:\resetlog.txt

En ISP lär väl endast bry sig om den MAC-adress som presenteras av routern, och då är det den egna routern som kan användas till att reglera vilka enheter som får anslutas etc.

Innan man ens tänker på att pröva systemåterställning ska man först konstatera att någon förändring har skett. En systemåterställning kan ta med sig andra saker.

Skrivet av Thursday:

Beroende på ISP så kan det vara läge att ringa supporten. Exempelvis Bredbandsbolaget kan stänga ner portar ibland (eller blocka individuella MAC-adresser) om de upptäcker fel på den, det gör säkerligen även andra leverantörer. Man ska också testa med att minimera mängden utrustning mellan dator och uttag, samt testa andra kablar om möjligt.

Skrivet av abki:

Antar att du har automatsik uppdatering av programvaror. Kan vara en ny drivrutin som inte är helt bra som kommit in.
Skulle själv prova med att göra en återställning av windows och om det fungerar då stänga av automatiken ett tag.

Skrivet av Osprey:

Men snälla nån, det var väl att börja i fel ände. Skadar inte i och för sig.

Prövade du ipconfig /all, och vad såg du? Eller den var visst med i de roterade; en 169-adress, d.v.s. att nätverkskortet inte hittar en DHCP-server, router, eller inte får svar, då tilldelar den sig själv den här adressen.

Pröva även att förnya adressen som AntonHultberg nämnde. Vad ser du i Enhetshanteraren, några utropstecken? (Naturligtvis kan det som alltid fnnas ett inslag av tillfälligheter, timings, vilka kan försvinna med en omstart, men du har prövat det i.o.m. det som du har testat.)

Vad ser du i routern?

Skrivet av kevvs:

Nätverksporten på ditt moderkort har en unik MAC-adress, oavsett om du blir tilldelad en IP-adress av din router eller ej. Vad som kan vara fel är att din router av någon anledning blockerar din nätverksport från att få åtkomst.

Har du möjlighet att prova en annan kabel?

Edit:
Vad har du för internetuppkoppling? Fiber/ADSL? Vilken leverantör?

Skrivet av AntonHultberg:

Antar att du har testat

"ipconfig /release"
och sedan
"ipconfig /renew"

i cmd?

Skrivet av kevvs:

Jag vill inte utesluta att det är ditt moderkort som är knasigt men tänk på att som Bandite säger så bör du kolla upp vad du får för värden när du skriver ipconfig /all i kommandotolken (cmd). Det kan vara din router som spelar dig ett spratt.

Glöm inte att nätverkssladden skall sitta i när du skriver kommandot ipconfig /all i kommandotolken.

Skrivet av bandite:

Börja med att kör en ipconfig /all i en kommandotolk och kolla vad du får.

Sen kan du testa att avinstallera nätverkskortet helt och radera drivrutinerna helt, för att sedan installera de senaste.

Hur ser det ut med BIOS? Vilken version ligger du, kanske finns det en nyare?

Tack alla som har försökt att hjälpa till på ett och annat sätt men har nu lyckats lösa problemet!
Jag drog ut alla kontakter i hela huset och hade bara min ikopplad så fungerade det plötsligt för mig igen. Koppla sedan tillbaka allting och allting är som det ska igen.