Permalänk
Medlem

Asus bärbar, glapp i strömkontakten.

Hejhop.

Tjejen var på besök och hon är lika försiktig med en laptop som Maud Olofsson med Nuon affären.

Så nu har kontakten börjat glappa, och datorn har varit inne på reperation tidigare för exakt samma problem. Garanti finns inte längre, eftersom jag har bytt kylpasta på den själv, så jag är inte så rädd för att ta isär den själv och fixa det.

Dock så behöver jag lite tips på HUR jag ska gå tillväga. Har en känsla av att lödningarna har släppt, men jag har ingen lödkolv. Baka? Grilla en skruvmejsel?

Hur ska jag göra, och vad ska jag tänka på vid en eventuell bakning av moderkortet?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Mät med multimeter och se om det är lödningen, löda sen med lödkolv de finns billiga på jula, biltema mfl...

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem

Öppna och titta efter först. Behövs det lödas så låna eller köp en lödkolv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTin:

Mät med multimeter och se om det är lödningen, löda sen med lödkolv de finns billiga på jula, biltema mfl...

Tänk dig en pinne i en tågtunnel. Jag måste positionera sladden i en viss position så att det trycker ner och får kontakt. Det har lossnat:)

Skrivet av Pacman5:

Öppna och titta efter först. Behövs det lödas så låna eller köp en lödkolv.

Helst skulle jag slippa köpa en lödkolv, eftersom jag kommer enbart använda den till det så fall. Ingen jag känner här har en lödkolv.

Ni har inga fler "hemma fix" istället? Vad är riskerna med att baka hela kortet?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Att baka hela moderkortet skall alltid ses som en sista utväg, andra komponenter kan ta stryk. Som tidigare har nämnt, har du öppnat och kollat hur stor skadan är?
Om kontakten delvis har släppt från moderkortet är det nog en lödpenna som är den bästa lösningen, finns att köpa för runt 100-lappen.
Däremot om kontakten fortfarande sitter fast kan du överväga att värma upp kontakten med en värmepistol eller baka hela kortet i ugnen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Du kan också slippa att löda.

På en dell för ett år sen var laddningen helt död. Skruvade upp den och det visade sig att den lilla platån där dc kontakten sitter hade spruckigt. På den fanns ett nummer. Sökte på det nummret på internet, och hittade en amerikansk sida som sålde just det lila kretskortet, som sedan är kopplat till moderkortet via kabel: ingen lödning.

En MSI laptop, glappar i ladningen. Skruvade upp och kollade, dc kontakten var dålig, dock är den kopplad direkt till moderkortet via en kabel med ett nummer på. Sökte på nummret på google och köpt ny kabel inklusive dckontakt på ebay för 90 kr. Ingen lödning.

En annan msi. Visade sig vara laddaren som var slut. Beställde ny på vanlig webbutik.

Så jag är glad att inte jag köpte en fet löddkolv direkt, vilket var det första jag tänkte göra redan vid dell datorn.

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Hejhop.

Tjejen var på besök och hon är lika försiktig med en laptop som Maud Olofsson med Nuon affären.

Så nu har kontakten börjat glappa, och datorn har varit inne på reperation tidigare för exakt samma problem. Garanti finns inte längre, eftersom jag har bytt kylpasta på den själv, så jag är inte så rädd för att ta isär den själv och fixa det.

Dock så behöver jag lite tips på HUR jag ska gå tillväga. Har en känsla av att lödningarna har släppt, men jag har ingen lödkolv. Baka? Grilla en skruvmejsel?

Hur ska jag göra, och vad ska jag tänka på vid en eventuell bakning av moderkortet?

Grattis, du har just mött den eviga laptop-laddar-dödaren
1: Se till att ta närmaste yngre kvinna i hushållet, ge henne din dyraste laptop, voila, en timma senare and your done!
2: Se till att aldrig göra om misstaget igen

För att lösa problemet, så kan du ha tur att ditt dcjack sitter löst, kolla via deras reservdelssida http://www.asusparts.eu

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Att baka hela moderkortet skall alltid ses som en sista utväg, andra komponenter kan ta stryk. Som tidigare har nämnt, har du öppnat och kollat hur stor skadan är?
Om kontakten delvis har släppt från moderkortet är det nog en lödpenna som är den bästa lösningen, finns att köpa för runt 100-lappen.
Däremot om kontakten fortfarande sitter fast kan du överväga att värma upp kontakten med en värmepistol eller baka hela kortet i ugnen.

Det mesta kan pillas bort från moderkortet, cpun vet jag i allafall. Självklart vet jag att köpa en lödpenna är det bästa vilket det nog kommer sluta med när jag väl kommer tillskott med att laga skiten.. Även om det bara är 100kr så känns det så ovärt att köpa en lödpenna för att använda en gång.

Skrivet av jolle1:

Du kan också slippa att löda.

På en dell för ett år sen var laddningen helt död. Skruvade upp den och det visade sig att den lilla platån där dc kontakten sitter hade spruckigt. På den fanns ett nummer. Sökte på det nummret på internet, och hittade en amerikansk sida som sålde just det lila kretskortet, som sedan är kopplat till moderkortet via kabel: ingen lödning.

En MSI laptop, glappar i ladningen. Skruvade upp och kollade, dc kontakten var dålig, dock är den kopplad direkt till moderkortet via en kabel med ett nummer på. Sökte på nummret på google och köpt ny kabel inklusive dckontakt på ebay för 90 kr. Ingen lödning.

En annan msi. Visade sig vara laddaren som var slut. Beställde ny på vanlig webbutik.

Så jag är glad att inte jag köpte en fet löddkolv direkt, vilket var det första jag tänkte göra redan vid dell datorn.

Har för mig att den är lödad, tänkte inte så mycket på det när jag hade isär datorn sist, men vet att jag tänkte "vafan, varför skickade jag in den för att fixa det där" när jag såg den.

Skrivet av godspeed:

Grattis, du har just mött den eviga laptop-laddar-dödaren
1: Se till att ta närmaste yngre kvinna i hushållet, ge henne din dyraste laptop, voila, en timma senare and your done!
2: Se till att aldrig göra om misstaget igen

För att lösa problemet, så kan du ha tur att ditt dcjack sitter löst, kolla via deras reservdelssida http://www.asusparts.eu

Det är helt sanslöst, när jag bad henne att ge mig laptopen tog hon och lyften den i SKÄRMEN och gav den till mig..liksom.. What?!

Har som sagt inte fått tummen ur och tagit i sär datorn än, men om jag fixerar sladden i ett läge så laddar den. Det är därför jag inte heller har gjort slag isaken, eftersom den bara står på sängbordet för kvällsfilm.

Men tack för alla svar än sålänge! Ska skruva isär den och se ifall man får bita i det sura äpplet iallafall och köpa en jävla lödkolv.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Ja.. det har väl bara tagit 4 månader för mig att ta isär den. Och lödningarna ser intakta ut, så ska kila och köpa en ny laddare.

Ifall det inte skulle vara så enkelt som laddaren, vad kan det vara då?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Ja.. det har väl bara tagit 4 månader för mig att ta isär den. Och lödningarna ser intakta ut, så ska kila och köpa en ny laddare.

Ifall det inte skulle vara så enkelt som laddaren, vad kan det vara då?

Dold text

Det var inte så enkelt som laddaren. Däremot tror jag att jag har hittat problemet. Det ser ut som att en lödning har släpt och flutit ut, och stelnat med HDMI kontakten. Kan det vara boven? Fortfarande samma problem med den nya laddaren, trycker jag in sladden ordentligt så laddar den, men själva kontakten sitter hårt och bra i moderkortet.

Edit: kameran tog fokus på mina fingrar...

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Drog en google och hamnade här.
Så varför inte ställa frågan jag med då det verkar vara snarligt.

1 år gammal Asus ( G750JZ-T4085H )
Har mer eller mindre helt slutat ladda, precis som TS så får jag lirka lite med anslutningskontakten för att det ska ta laddning.
Är det så jäkla illa att Asus har såhär dålig kvalite på sina saker?
Detta är min andra laptop från Asus som strular på de senaste 4 åren.

Förra var det batteriet som dog och krävde strömsladd.
Denna är det strömsladden/anslutningen i datorn.

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Drog en google och hamnade här.
Så varför inte ställa frågan jag med då det verkar vara snarligt.

1 år gammal Asus ( G750JZ-T4085H )
Har mer eller mindre helt slutat ladda, precis som TS så får jag lirka lite med anslutningskontakten för att det ska ta laddning.
Är det så jäkla illa att Asus har såhär dålig kvalite på sina saker?
Detta är min andra laptop från Asus som strular på de senaste 4 åren.

Förra var det batteriet som dog och krävde strömsladd.
Denna är det strömsladden/anslutningen i datorn.

Lite osäker på vad det var med min, eftersom jag sket i det och tog hdd och slängde laptopen. Vi kom aldrig till en lösning i denna tråden, men jag misstänker att det antingen var att lödningen flöt ut, eller att pinnen i DC kontakten glappade men jag orkade som sagt inte reda ut det.. Hoppas det löser sig för dig:)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Lite osäker på vad det var med min, eftersom jag sket i det och tog hdd och slängde laptopen. Vi kom aldrig till en lösning i denna tråden, men jag misstänker att det antingen var att lödningen flöt ut, eller att pinnen i DC kontakten glappade men jag orkade som sagt inte reda ut det.. Hoppas det löser sig för dig:)

Har min inne på andra servicen nu på 1 månad.
Efter den första turen hade dom inte ens kollat problemet med strömadaptern, dom bytte bara kylning till cpu o gpu.
Fick tillbaka, gick på batteridrift direkt samt att datorn inte hittade grafikkortet längre

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos