Ändr ikon på hårddisk?

Permalänk
Medlem

Ändr ikon på hårddisk?

Installerade om windows nyligen men ikonen på min systemdisk blev konstig. Har problem med att ändra den också. Har försökt alla möjliga saker men den vill inte. I autorun.inf filen så står det vilken ikon det är men jag kan inte ändra i den filen. Får Access is denied när jag försöker spara även fast jag är administratör. Någon som har en lösning? setuperror.exe är inte så snygg

[AutoRun.Amd64]
open=setup.exe
icon=setup.exe,0

[AutoRun]
open=sources\SetupError.exe x64
icon=sources\SetupError.exe,0

Permalänk

Metod #1:
Kör -> "regedit" -> HKEY_CURRENT_USER -> Software -> Classes -> Applications -> explorer.exe -> Drives -> C -> DefaultIcon
Värdet hos "DefaultIcon" ska vara sökvägen till ICO-filen du vill använda som ikon för enheten. Om någon av "mapparna", som du ska navigera till, inte existerar är det bara att högerklicka och välja "New" och sedan "Key", för att på så vis skapa dem manuellt.

Metod #2:
Skapa en fil vid namn "autorun.inf", placera den inuti den valda enheten, och i den filen skriva följande:

[autorun] ICON=AUTORUN\ICON.ICO

Skapa därefter en dold mapp vid namn "autorun", på enheten. I den mappen placerar man ICO-filen som man vill använda som ikon för enheten.

Hoppas du får det till att fungera!

Permalänk
Medlem

Har du provat att ändra ägare på autorun.inf? Högerklick->Egenskaper->Säkerhet->Avancerat->Ägare->Redigera. Ta sedan bort autorun.inf och starta om så bör standardikonen ha kommit tillbaka.

Funkar det inte att byta ägare så boota med windows-skivan och följ installationsproceduren tills du når alternativet "Reparera datorn", välj sedan kommandoprompt när du får upp ett gäng olika reparationsverktyg och prova ta bort autorun.inf därifrån.

Ett annat alternativ är att boota med en Linux live-cd, mounta hårddisken och ta bort autorun.inf.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD