ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

Som artikeln sa, det är potentialen mot vad du arbetar mot som är det viktiga, man kan göra mera skada om komponenterna man jobbar med är laddade och man går och rör ett element för att bli av med sin laddning, än att inte göra något alls.

Bästa lösningen är att alltid försöka få samma potential som det man jobbar med utan att skapa en gnista, tyckte att artikeln tog upp det bästa skyddet som nästan alla har/får, en ESD-påse som tydligen är högohmiga(hade ingen aning, men självklart om man riktigt funderar på det) så att man kan få samma potential som det som är i påsen när man rör den utan att skapa en gnista. Så kanske man borde ha en ESD påse på varje hand när man ska börja jobba i datorn eller koppla armbandet via en ESD-påse vidare till datorn, eller har någon annan ett bra tips på hur man ska potentialnolla sig till det man arbetar utan risk för stöt? Ta i chassit är ett bra tips, men vad händer om någon råkat använda plastdistanser till moderkortet, gummiupphängning till hårddiskarna osv?

Ett annat exempel där det är liknande problem är när man jobbar på högspänningslinjer, då försöker man få samma potential som själva linjen på ett säkert sätt som inte orsakar skada på en själv.

Då får påsen vara ut och in yttersta höljer på en grå påse är ledande och av den anledningen är det inte bra att göra som många och lägga sitt moderkort på påsen efter man har tagit ut det.

Sen tänker inte många på att en påse är en engångsprodukt då varje veck i påsen släpper igenom läckström ifrån omgivningen.
Har för mig apples videor från 80talet demonstrerar detta vid något tillfälle.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Grejjen är den att sedan när man är på jobbet så är korten mycket dyrare än hemma och svårare att få tag på.
Det bästa är att utveckla en vana där man alltid är försiktig.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Man sitter knappast i ylletröja medan man håller på med datorn. Visst finns alltid en risk men har inte varit med om en stöt någon gång.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Man sitter knappast i ylletröja medan man håller på med datorn. Visst finns alltid en risk men har inte varit med om en stöt någon gång.

Kretsarna tar skada låååångt innan du känner av en stöt. Har för mig att du inte känner en stöt förrens den har passerat 3kV och om man tänker på alla kretsar som tar mellan 3 och 12V normalt så kan man förstå vad som kan hända.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Samma ESD myter om, och om och om.!!!

Vem är denne självutnämde esd expert? lol!
Fram med källor och konkreta mätningar bevis för esd skador i hemmamiljö. Gärna även hur stora riskerna är.
(har själv hört att riskerna skall vara så få som 1 på 10 000) om man mekar utan ESD armband.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikey13:

Samma ESD myter om, och om och om.!!!

Vem är denne självutnämde esd expert? lol!
Fram med källor och konkreta mätningar bevis för esd skador i hemmamiljö. Gärna även hur stora riskerna är.
(har själv hört att riskerna skall vara så få som 1 på 10 000) om man mekar utan ESD armband.

Jag och folk i min omgivning har mekat med datorer i stora mängder i 20 år. Frågar man runt på forum så är det oerhört sällsynt att någon ens känner till någon som råkat ut för en esd skada.

Detta är en myt av episka proportioner, blir lite irriterad över att sweclockers själva väljer att ta en sådan hård ståndpunkt/vinkling "för" esd armband.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Jag och folk i min omgivning har mekat med datorer i stora mängder i 20 år. Frågar man runt på forum så är det oerhört sällsynt att någon ens känner till någon som råkat ut för en esd skada.

detta är en myt av episka proportioner.

citera sig själv. snyggt.

Well jag slänger tillbaks dina påståenden och ber om fakta och konkreta fakta/bevis på att det du säger stämmer. 1 på 10000? vem och varifrån kommer denna siffra. Du vet väl att 9 av 10 hittar på sin statistik?

Sen antar jag att du sitter i en mycket skyddad miljö då jag känner flera som har samt har råkat ut för esd själv.
Någonsin råkat ut för doa? Hur vet du att det var doa och inte du själv som instagibbade kortet?

Hur osm helst så önskar jag dig en fortsatt trevlig dag och stor lycka framöver med ditt mekande

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

citera sig själv. snyggt.

Well jag slänger tillbaks dina påståenden och ber om fakta och konkreta fakta/bevis på att det du säger stämmer. 1 på 10000? vem och varifrån kommer denna siffra. Du vet väl att 9 av 10 hittar på sin statistik?

Sen antar jag att du sitter i en mycket skyddad miljö då jag känner flera som har samt har råkat ut för esd själv.
Någonsin råkat ut för doa? Hur vet du att det var doa och inte du själv som instagibbade kortet?

Hur osm helst så önskar jag dig en fortsatt trevlig dag och stor lycka framöver med ditt mekande

Jag har haft denna diskussionen i flera andra trådar. Tittar vi på forskningen 60-80 tal (riktig ESD forskning) så är det "uppenbara" problem , tex soppåsar, städare med gummihandskar som släpat soppåsar med frigolit och grejjer, genom långa utrymmen med oskyddade komponenter där det verkligen har bevisat sig göra skada.

Dvs gnugga håret mot en ballong. eller heltäckningsmatta och gummihandskar osv.

Det finns INGA bevis på att om man är försiktig och jordar sig innan, fritt från "uppenbara faror som alstrar enorma mängder statisk elektricitet", att det skulle uppstå esd skador i komponenter.

dvs är man bara försiktig finns det inga vetenskapliga belägg för att esd skulle vara något problem. Men vill man hellre förlita sig på självutnämnda experter och andra trorsigkunniga istället för rena vetenskapliga forskningsstudier så go ahead.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

För drygt 15 år sedan när man var liten bebis (runt 12-13 bast), rensade man alltid sitt rum från allt man hade förutom sängramen och sedan satt man mitt på golvet i bara kalsongerna och byggde..
Kallt som tusan framförallt på vinterhalvåret, men det var tider det !

Under de senaste 7 åren har jag haft tillgång till en hel ESD-skyddad produktionsyta på företaget, så det har underlättat byggandet på senare tid

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem

Min HTPC hade ovanan att krascha ibland om jag klev över mattan och nuddade chassit, slutade med det när jag kopplade ur reset knappen så tydligen gick det den vägen.

Detta var ett Antec Fusion chassi. Ojordat uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Tittar vi på forskningen 60-80 tal (riktig ESD forskning) så är det "uppenbara" problem , tex soppåsar, städare med gummihandskar som släpat soppåsar med frigolit och grejjer, genom långa utrymmen med oskyddade komponenter där det verkligen har bevisat sig göra skada.

Och källor till denna forskning är? Gärna länk till forskningen, eller i alla fall titel på forskningsrapporten samt dess författare.

Permalänk
Avstängd

Sitter på jobb nu men kan länka ikväll.

Här är en, som visserligen är "för" att esd kan skada under vissa förhållanden, men TROTS skyddskläder, esd armband och perfekt miljö minskar man bara ESD skador med 50% dvs esd skydd hjälper inte nämvärt i de få lägen det verkligen uppstår grova spänningsurladdningar. 50% reduction med extrema precations? kan man lika väl arbeta utan iom att det isåfall måste ske väldigt sällan.

http://www.google.se/books?hl=sv&lr=&id=8McLiXCwBjcC&oi=fnd&p...

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Sitter på jobb nu men kan länka ikväll.

Här är en, som visserligen är "för" att esd kan skada under vissa förhållanden, men TROTS skyddskläder, esd armband och perfekt miljö minskar man bara ESD skador med 50% dvs esd skydd hjälper inte nämvärt i de få lägen det verkligen uppstår grova spänningsurladdningar. 50% reduction med extrema precations? kan man lika väl arbeta utan iom att det isåfall måste ske väldigt sällan.

http://www.google.se/books?hl=sv&lr=&id=8McLiXCwBjcC&oi=fnd&p...

Så du anser på fullaste allvar att det är att det är bättre med ESD skador i 100% av fallen än en halvering av ESD skador med hjälp av skyddsutrustning?

Permalänk
Medlem

När jag läste på universitet i slutet på 80-talet hade vi en kurs som hette "Störningar i elektroniska system", 4p.
Hur kul som helst, vi fick simulera blixnedslag, skjuta sönder en NAND-krets med en "statisk elektrisitetspistol". Jag vill minnas att man behövde maxa pistolen för att orsaka permanent skada i kretsen. (Däremot var det roligt att "råka" röra vid kamraternas öron med pistolen när den var fulladdad....)
En dag råkade vi "skjuta" rakt på proben till ett elektroniskt oscilloskop, som gick sönder.
Jag minns vad vaktmästaren sade när han hämtade oscilloskopet, "Vad är det för mening med att utbilda elever i hur man förstör elektrionik?"

Permalänk
Moderator
Moderator

*ett inlägg med direkt skadliga tips borttaget*

Läs artikeln innan ni kokar ihop någon slags hemgjord lösning. Väljer att se inlägget som rent trollningsförsök (1.5).

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Jag har haft denna diskussionen i flera andra trådar. Tittar vi på forskningen 60-80 tal (riktig ESD forskning) så är det "uppenbara" problem , tex soppåsar, städare med gummihandskar som släpat soppåsar med frigolit och grejjer, genom långa utrymmen med oskyddade komponenter där det verkligen har bevisat sig göra skada.

Dvs gnugga håret mot en ballong. eller heltäckningsmatta och gummihandskar osv.

Det finns INGA bevis på att om man är försiktig och jordar sig innan, fritt från "uppenbara faror som alstrar enorma mängder statisk elektricitet", att det skulle uppstå esd skador i komponenter.

dvs är man bara försiktig finns det inga vetenskapliga belägg för att esd skulle vara något problem. Men vill man hellre förlita sig på självutnämnda experter och andra trorsigkunniga istället för rena vetenskapliga forskningsstudier så go ahead.

Så du är ingen självutnämnd expert inom området när du säger emot en industri som packar komponenter i skyddande påsar och som rekomenderar i sina instruktioner att du skall använda armband när du monterar deras komponenter i din burk hemma.

Oavsett vad så har jag haft esdskadad hårdvara och mer eller mindre alla jag känner har haft och vissa som vägrar inse faktum har fortfarande problem regelbundet.

Att jorda sig visa bara på din okunskap i området trots att du läst dessa forskningar. Att du "jordar" dig kan vara det som gör att potentialskillnaden mellan dig och komponenten blir för stor och denne blir skadad.

Bara av att du har en långärmad tröja på dig och lyfter armen har potential att ladda dig tillräkligt mycket för att kunna skada (med skada menas korta ner livslängd, göra instabil alternativt totalt döda av) din hårdvara.

Även om du skadar tex ditt grafikkort så betyder inte det att du kommer få problem med det dom närmaste åren och där av alla som tror att dom aldrig har skadat något då dom inte ser sambandet med dagen bsod eller drivrutinscrash med att dom inte hade det lite armbandet på sig för 5 år sedan. Kan du trots allt vara morsans fel när hon kom och råkade välta något på datorn?

Hur som helst så är kunskaperna om ESD stora idag och lika så är farorna i alla områden vare sig du sitter i en fabrik eller om du sitter hemma. Ditt hem är torts allt ingen magisk plats där ESD inte existerar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Då får påsen vara ut och in yttersta höljer på en grå påse är ledande och av den anledningen är det inte bra att göra som många och lägga sitt moderkort på påsen efter man har tagit ut det.

Du får gärna utveckla detta.
Jag tänker som så att de gråa ESD-påsarna är högohmiga, både på in- och utsida, och att det därmed inte är någon fara att lägga elektronik på dom.

/ Jacob

Permalänk
Medlem

Dödade en bandstation som jag höll på att montera i en dator för ett par år sedan (läs 12 år). Det var en rejäl urladdning som hördes, bandstationen tvärdog.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Du får gärna utveckla detta.
Jag tänker som så att de gråa ESD-påsarna är högohmiga, både på in- och utsida, och att det därmed inte är någon fara att lägga elektronik på dom.

/ Jacob

Kan inflika att man aldrig ska mecka ovanpå en ESD påse, dels för att de inte är lika högohmiga på utsidan som insidan. Det kan faktiskt vara en ren fara att mecka på en ESD påse.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hjälpsam

Fascinerad av alla som TL:DR skippade artikeln men lägger minst lika mycket tid på att läsa, skriva och argumentera i diskussionstråden som det hade tagit att få svaret från artikeln.

Är den skrivna artikeln ett döende format för dagens läsare, måste allting vara lättare tillgängligt, helst en väl illustrerad videofilm där minimal ansträngning krävs för att inta informationen?

Underbar artikel, tack för den men vissa läsare förstår jag mig inte på.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Kan inflika att man aldrig ska mecka ovanpå en ESD påse, dels för att de inte är lika högohmiga på utsidan som insidan. Det kan faktiskt vara en ren fara att mecka på en ESD påse.

Jag påstår inte att du har fel, men för att jag ska köpa att det är dåligt att lägga sitt kort på en grå ESD-påse måste någon förklara varför.

/ Jacob

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RainesX:

Så du är ingen självutnämnd expert inom området när du säger emot en industri som packar komponenter i skyddande påsar och som rekomenderar i sina instruktioner att du skall använda armband när du monterar deras komponenter i din burk hemma.

Oavsett vad så har jag haft esdskadad hårdvara och mer eller mindre alla jag känner har haft och vissa som vägrar inse faktum har fortfarande problem regelbundet.

Att jorda sig visa bara på din okunskap i området trots att du läst dessa forskningar. Att du "jordar" dig kan vara det som gör att potentialskillnaden mellan dig och komponenten blir för stor och denne blir skadad.

Bara av att du har en långärmad tröja på dig och lyfter armen har potential att ladda dig tillräkligt mycket för att kunna skada (med skada menas korta ner livslängd, göra instabil alternativt totalt döda av) din hårdvara.

Även om du skadar tex ditt grafikkort så betyder inte det att du kommer få problem med det dom närmaste åren och där av alla som tror att dom aldrig har skadat något då dom inte ser sambandet med dagen bsod eller drivrutinscrash med att dom inte hade det lite armbandet på sig för 5 år sedan. Kan du trots allt vara morsans fel när hon kom och råkade välta något på datorn?

Hur som helst så är kunskaperna om ESD stora idag och lika så är farorna i alla områden vare sig du sitter i en fabrik eller om du sitter hemma. Ditt hem är torts allt ingen magisk plats där ESD inte existerar.

Du jag undrar det samma.

Känns som folk inte tror på att det finns...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fluf:

Fascinerad av alla som TL:DR skippade artikeln men lägger minst lika mycket tid på att läsa, skriva och argumentera i diskussionstråden som det hade tagit att få svaret från artikeln.

Är den skrivna artikeln ett döende format för dagens läsare, måste allting vara lättare tillgängligt, helst en väl illustrerad videofilm där minimal ansträngning krävs för att inta informationen?

Underbar artikel, tack för den men vissa läsare förstår jag mig inte på.

Säger exakt samma, man går in i tråden börjar fråga hur det är varför istället för kolla video sen börja snacka i tråden

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Så du anser på fullaste allvar att det är att det är bättre med ESD skador i 100% av fallen än en halvering av ESD skador med hjälp av skyddsutrustning?

Visar ju på att det är mycket, "lull lull" och konstigheter angående ESD skydd. och som tidigare personer nämnt i tråden (som även bevisas av diverse vetenskapliga artiklar) är att man märkte av esd skador först när väldigt grov oaktsamhet har skett. tex svarta sopsäckar dragandes längs heltäckningsmattor (vanligt förr i tiden).

I dag är dels komponenter skyddade på ett annat sätt, sen har vi inte heltäckningsmattor och vi vet att "grova esd stötar" kan ge esd skador.

allt lull lull med att det skadar även om det inte märks är ju rent bluff och båg. kolla han tidigare i tråden som var tvungen att skjuta med en elpistol flera gånger innan han lyckades skada en komponent?

Det är kejsarens nya kläder, myt de la myt. Modern vandringssägen.

Mitt råd till alla är att ta del av de vetenskapliga studier om ämnet som finns och sedan förhålla sig till det.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Jag påstår inte att du har fel, men för att jag ska köpa att det är dåligt att lägga sitt kort på en grå ESD-påse måste någon förklara varför.

/ Jacob

Utsidan har ett ledande material på sig medans insidan inte har det.
Man kan se dom som små faradayburar om man så vill.

Kortsagt så kan man säga att utsidan är en stor mottagare av all laddning i luften och om man då lägger något ovanpå en esdpåse så kommer all denna laddning direkt till kortet samt att det finns kortslutningsrisk om kortet har vart igång den närmaste tiden och fortfarande har laddning i sina kondensatorer.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalle-:

Jag påstår inte att du har fel, men för att jag ska köpa att det är dåligt att lägga sitt kort på en grå ESD-påse måste någon förklara varför.

/ Jacob

Skrivet av RainesX:

Utsidan har ett ledande material på sig medans insidan inte har det.
Man kan se dom som små faradayburar om man så vill.

Kortsagt så kan man säga att utsidan är en stor mottagare av all laddning i luften och om man då lägger något ovanpå en esdpåse så kommer all denna laddning direkt till kortet samt att det finns kortslutningsrisk om kortet har vart igång den närmaste tiden och fortfarande har laddning i sina kondensatorer.

Någon han svara före mig.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

allt lull lull med att det skadar även om det inte märks är ju rent bluff och båg. kolla han tidigare i tråden som var tvungen att skjuta med en elpistol flera gånger innan han lyckades skada en komponent?

Det är kejsarens nya kläder, myt de la myt. Modern vandringssägen.

Mitt råd till alla är att ta del av de vetenskapliga studier om ämnet som finns och sedan förhålla sig till det.

Lustigt att du hänvisar till vetenskapliga studier, och sedan påstår att det är "rent bluff och båg" att esd-skador kan uppstå utan att man direkt märker av det. Det är ingen myt, ingen vandringssägen, det är fakta; både teoretiskt och praktiskt.

Mitt råd är att ALLTID vara medveten om esd-problematiken, och göra så gott man kan för att undvika den.

För övrigt en mycket intressant artikel, tack Jörgen!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Hur gärna jag än hade velat kontrollera operatrisernas underkläder så gick det inte utan jag fick ta till andra metoder.

Ärligt? Sweclockers 2014??

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Visar ju på att det är mycket, "lull lull" och konstigheter angående ESD skydd. och som tidigare personer nämnt i tråden (som även bevisas av diverse vetenskapliga artiklar) är att man märkte av esd skador först när väldigt grov oaktsamhet har skett. tex svarta sopsäckar dragandes längs heltäckningsmattor (vanligt förr i tiden).

I dag är dels komponenter skyddade på ett annat sätt, sen har vi inte heltäckningsmattor och vi vet att "grova esd stötar" kan ge esd skador.

allt lull lull med att det skadar även om det inte märks är ju rent bluff och båg. kolla han tidigare i tråden som var tvungen att skjuta med en elpistol flera gånger innan han lyckades skada en komponent?

Det är kejsarens nya kläder, myt de la myt. Modern vandringssägen.

Mitt råd till alla är att ta del av de vetenskapliga studier om ämnet som finns och sedan förhålla sig till det.

Det är verkligen inte lull lull inom området, det är vad du tror. Föreslår att du går en ESD kurs där du även får testa på praktiska exempel som visar faran med ESD. Självklart är det ju de grovt oaktsamma sakerna som märks, för där blir ju ESD skadan som störst och märks av direkt som ett direkt samband. De flesta ESD skador märks inte förens ett tag efteråt, någon dag, vecka, tom år. Det blir svårt att faktiskt dra kopplingen till vad som orsakade felet då, men troligtvis en ESD skada sen tidigare.

Han som fick skjuta med elpistol, det beror ju helt på hur kretsen är designad, elen går ju alltid den kortaste vägen, och olika komponenter är olika känsliga, så om elen kunde gå en annan väg och inte genom transistorer/chip så kommer det ju krävas några gånger innan man dödar kretsen helt, men det betyder inte att ingen skada skett, den syns inte direkt bara, sen så används inte alla transistorer, det beror ju på vilka instruktioner du ger osv, en dator är aldrig 100% igång på alla transistorer, många används bara vid speciella tillfällen/program. Läste du ens artikeln?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

aja, pallar inte argumentera mer.

Men alla esd armbandsälskare svara på detta.

Hur kommer det sig av alla personer jag känner som håller på med datorer på hobbynivå,, 10-20 st, som gjort detta i minst 20 år med datormeckande. hur kommer det sig att varken jag eller någon jag hört talas om nånsin fått en esd skada?

känns bara löjligt töntigt med esd armband.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb