Public games, svårighetsgrad - hur tänker ni?

Permalänk
Medlem

Public games, svårighetsgrad - hur tänker ni?

Efter att de senaste dagarna sprungit på alltför många grupper där jag varit den som mer eller mindre dragit grupperna fram genom rifterna så har tanken slagit mig huruvida jag tillhör ett sällsamt släkte eller om jag bara haft oflyt.

Själv resonerar jag som så att jag själv inte vill vara till en belastning för gruppen. Exempelvis klarar jag av att köra T6 utan större problem med min WD solo, men jag joinar inte några publika T6-grupper, just för att jag inte önskar vara det svagaste kortet i leken, så att säga. I stället kör jag T5 och får i stället dras med tomtar som garanterat inte kan farma högre än T3-T4 i annat än plågsamt långsam takt solo.

Visst är en 4-mannagrupp starkare än de fyra solo - åtminstone sålänge gruppen kan hänga samman - men vad är oddsen för en grupp som är välkomponerad med builds och klasser i ett slumpmässigt public game?

Hur ser ni på saken, och lever ni själva upp till erat resonemang, eller kör ni alltsom oftast en fuling och hoppas på att ingen märker att ni egentligen inte hör hemma på aktuell nivå?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

För mig spelar det ingen större roll.. Jag klarar t1 utan ngr som helst problem, oneshottar nästan allt med min DH..
Men lirar nog mest t3-4 för å öka min dropchance.. Där dör ja när ja klantar mig pga låg toughness.. Men o andra sidan gör ja rätt bra med skada och kan hjälpa så..
Visst är ja en belastning, men det bjuder ja på då folk stänger riftar som inte är deras lr afkar hela riftar...
Ädock lirar ja nog mest med kompisar nuförtiden.,

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

För mig spelar det ingen större roll.. Jag klarar t1 utan ngr som helst problem, oneshottar nästan allt med min DH..
Men lirar nog mest t3-4 för å öka min dropchance.. Där dör ja när ja klantar mig pga låg toughness.. Men o andra sidan gör ja rätt bra med skada och kan hjälpa så..
Visst är ja en belastning, men det bjuder ja på då folk stänger riftar som inte är deras lr afkar hela riftar...
Ädock lirar ja nog mest med kompisar nuförtiden.,

Jo, att man dör emellanåt, det må väl vara hänt kan jag tycka, åtminstone så länge man har dps nog att väga upp för det. Folk som står afk längre än tiden det tar mellan två packs, de åker på en fet kick-vote från mig, och stängda riftar stör mig förvisso, men jag ser å andra sidan till att öppna färre än jag kör (såvida det inte är en grupp som rullar på bra, då öppnar jag gärna nya fort, innan folk får för sig att lämna. ), så det må vara hänt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag kör på den nivå som jag klarar solo.
Skulle aldrig våga köra högre än jag kan köra solo då jag enbart kör public på min hardcore, positiva med det är att de flesta kör i samma stuk då ingen vill förlora sin character genom att köra högre än de normalt klarar.
På mina softcores så kör jag aldrig public då jag har tillräckligt med kompisar som kör där.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Public games är ju nästan bara för leechers nuförtiden så nej tack. Jag joinar groups via communitys som "Rifting".
Finns såklart leechers där med men skriver man specifikt "Bring keys" innan dom joinar så är problemet löst.

Själv fick jag mina sista Jade delar igår så jag kör T6 när jag får bra group så jag kan smälta elite packsen som smör.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Jag kör bara public om jag inte har några att spela med för stunden. Trött på att folk kastar sig in i TP för att stänga riften direkt efter man dödat bossen fastän alla andra vill cleara först. Eller att man typ tre ggr postar att jag har nemesis bracers och sen skiter någon mupp i det eller så är han inte läskunnig/förstår engelska.

Jag kör oftast en nivå under det jag klarar av (råkade rösta för samma). Den lilla chansen man har extra på legs är inte värt det med tanke på den ökade tiden det tar att cleara riften. Först när jag vet att man gubbe är tillräckligt stark för att cleara den solo snabbt och smärtfritt så kör jag samma torment i public.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hjälpsam

(spelar inte så mycket D3 iofs, men när jag gör)

Jag skulle inte se mig som en leecher, mer som en support-karaktär. I grupp kör jag ofta en Wiz med mycket freeze/slow/stun som gör det väldigt trevligt för DH och andra glaskanoner att gå all-in utan att behöva dansa. Builden hjälper gruppen att snabbt och tryggt pusha framåt men min egna skada är rätt sunkig.

Så i praktiken spelar jag en nivå eller två högre med vänner och då även i public med den karaktären än vad jag hade kört solo, för jag dödar inte tillräckligt snabbt solo. Sedan har jag rätt kass gear, men gör det bästa jag kan av situationen

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Spelar typ nästan aldrig riftar public då folk bara står i stan och väntar på att någon ska öppna dom öppnar aldrig själva.
Bättre då att spela själv eller med kompisar.
Sällan vi clearar riften efter vi tagit bossen då det typ nästan aldrig dropar något efter är det en bra rift med öppna landskap brukar vi köra klart är det bara massa gångar med nästan inga monster då stänger vi riften.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Får betydligt fler leg om jag spelar själv så att spela i grupp är inte motiverat alls. Som TS skriver joinar man T4 eller högre är det ofta folk som knappt klarar T2 själva och då blir det ganska segt och ineffektivt.

Sen är det sjukt att jag får t.ex mellan 4-7 leg per rift själv T4 jämfört med max 1 om jag har tur i grupp. Är det inte meningen att man ska få fler drops i grupp pga. högre MF?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Sen är det sjukt att jag får t.ex mellan 4-7 leg per rift själv T4 jämfört med max 1 om jag har tur i grupp. Är det inte meningen att man ska få fler drops i grupp pga. högre MF?

rng

Kan gå flera rifts utan drop och sen få 5-10 legs i en rift.
Och så stor skillnad är det inte på droprates bara för att du är i grupp, du får 10% MF per spelare utöver dig själv så i en full grupp får du 30% extra MF vilket ger 3% högre chans på legendary vilket är en droppe i havet när du redan har 438% högre chans på legendaries i en T4 rift, det du tjänar på att vara i grupp är snarare snabbhet och xp.

Du får 219% för att du kör T4 (detta var 119% innan de buffade med ytterligare 100%), och i Rifts är det dubbla dropchansen på legendaries mot vad det är utanför rifts.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Sen är det sjukt att jag får t.ex mellan 4-7 leg per rift själv T4 jämfört med max 1 om jag har tur i grupp. Är det inte meningen att man ska få fler drops i grupp pga. högre MF?

RNG. Även om jag spelar mycket så vet jag att jag på egen hand inte utgört tillförlitligt statistiskt underlag på egen hand, men jag upplever raka motsatsen. Givet tillräckligt många rifts - i.e. säkerligen många fler än du baserar dit uttalande på - så kommer det att jämna ut sig för att till slut ligga till fördel för gruppspelandet. Men som sagt, givet tiotals eller ens hundratals rifts, ja då är "turen" fortfarande en stor faktor.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag erkänner att jag går upp en nivå när jag spelar public. Dock kickar jag sällan någon som har låg dps så länge dom försöker spela.

Munkar kan ju ha låg dps men ändå tåla stryck och vara till hjälp med olika buffar.

Spelare som är AFK mer än 2 minuter utan att tala om varför innan kickar jag obönhörligen.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Efter att de senaste dagarna sprungit på alltför många grupper där jag varit den som mer eller mindre dragit grupperna fram genom rifterna så har tanken slagit mig huruvida jag tillhör ett sällsamt släkte eller om jag bara haft oflyt.

Själv resonerar jag som så att jag själv inte vill vara till en belastning för gruppen. Exempelvis klarar jag av att köra T6 utan större problem med min WD solo, men jag joinar inte några publika T6-grupper, just för att jag inte önskar vara det svagaste kortet i leken, så att säga. I stället kör jag T5 och får i stället dras med tomtar som garanterat inte kan farma högre än T3-T4 i annat än plågsamt långsam takt solo.

Visst är en 4-mannagrupp starkare än de fyra solo - åtminstone sålänge gruppen kan hänga samman - men vad är oddsen för en grupp som är välkomponerad med builds och klasser i ett slumpmässigt public game?

Hur ser ni på saken, och lever ni själva upp till erat resonemang, eller kör ni alltsom oftast en fuling och hoppas på att ingen märker att ni egentligen inte hör hemma på aktuell nivå?

Ingen sådan problematik på hardcore vad jag märkt.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Ingen sådan problematik på hardcore vad jag märkt.

Problemet med public i HC är att folk stackar EHP och gör minimal skada vilket ökar risken markant för att du själv dör om du spelar en build som bygger på CD eller burst.

Spelar man på högre torment blir detta mer påtagligt. T5 public innehåller typ 50% spelare som inte kan klara en T5 rift solo på under 30 minuter.
Har man ett par stycken som gör bra skada så gör det inget med någon som leechar lite i gruppen. Oftast vet de om detta själva och öppnar rifts.

Permalänk

Röstar lite sådär utan att skämmas att jag går upp några nivåer och låter andra sköta jobbet. Detta är för att jag kör en DH och måste ha någon som tankar åt mig. Jag har tillräcklig skada för T4/5 själv men det blir bara en massa "dansande", ganska ineffektivt. Farmar jag material så kör jag T6 o dör som knugen om det kommer för mkt mobs.
Spelar dock aldrig riktigt public utan närmaste jag kommer är nån random i gruppen, annars är det bara polare som jag även voipar med. Det blir roligare så och mycket mer effektivt. När nån säger "Vi har en 'kille' här uppe", alltså en goblin, o alla förflyttar sig dit.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Agenttangent:

Problemet med public i HC är att folk stackar EHP och gör minimal skada vilket ökar risken markant för att du själv dör om du spelar en build som bygger på CD eller burst.

Spelar man på högre torment blir detta mer påtagligt. T5 public innehåller typ 50% spelare som inte kan klara en T5 rift solo på under 30 minuter.
Har man ett par stycken som gör bra skada så gör det inget med någon som leechar lite i gruppen. Oftast vet de om detta själva och öppnar rifts.

Finns det ens folk som kör T5+ pub på HC?

Är det förresten någon här som dog förra veckan av ryssarna som lurade ner folk i en rift där dom samlat alla pack vid ingången?

Permalänk
Skrivet av Gympatrosan:

Finns det ens folk som kör T5+ pub på HC?

Är det förresten någon här som dog förra veckan av ryssarna som lurade ner folk i en rift där dom samlat alla pack vid ingången?

Yepps, Brukar vara kring 40-50 pers uppe konstant. Många joinar i grupp eller öppnar för sista slotten. Är man 3 med bra gear och håller bra speed så öppnar man ofta och kickar om personen inte håller måttet. Votekick är inte buggad längre så det krävs inte många försök innan man hittar en fjärde bra spelare vilket resulterar i snabbare clears, mer guld, mer xp och mindre keys man måste bränna.

Hehe surt att bli PKad i HC men man bör aldrig spawna på någon man inte känner som har elits på sig.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

rng

Kan gå flera rifts utan drop och sen få 5-10 legs i en rift.
Och så stor skillnad är det inte på droprates bara för att du är i grupp, du får 10% MF per spelare utöver dig själv så i en full grupp får du 30% extra MF vilket ger 3% högre chans på legendary vilket är en droppe i havet när du redan har 438% högre chans på legendaries i en T4 rift, det du tjänar på att vara i grupp är snarare snabbhet och xp.

Du får 219% för att du kör T4 (detta var 119% innan de buffade med ytterligare 100%), och i Rifts är det dubbla dropchansen på legendaries mot vad det är utanför rifts.

Då har jag ganska mycket tur för att jag får legs hela tiden när jag spelar själv. Kan också nämna att jag rensar hela rifts.

Brukar köra med en polare ganska mycket , men tycker fan det är bättre spela själv. Vet inte hur många rundor vi spelar får inte mer en 3 leg max när jag lirar med honom per rift max. Ofta är det 1 per rift eller inga alls.

Han får knappt några legs själv. På sista tiden har jag spelat bara själv nu och fått många fler drops. Joinar ibland Public , men efter att ha lirat 3 rifts och fått 1-2 leg max ger jag upp.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agenttangent:

Hehe surt att bli PKad i HC men man bör aldrig spawna på någon man inte känner som har elits på sig.

Spelar ingen roll om du väljer portalen när de dragit alla mobs till ingången dock

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Brukar oftast spela med vänner. Annars så blir det T3-4 eftersom jag märkt att jag oftast får stå för dödandet och tankandet, så klarar mig utmärkt på den nivån utan risk för att dö när dom andra hjälper till. Förstår inte riktigt folk som är under PL 100 som joinar är i princip alltid värdelösa, slår som överkokta nudlar och dör så fort nån kollar åt deras håll

Permalänk
Medlem

Sen har vi ju de som kör alldeles för låg nivå för deras gear, detta märks ofta i hardcore när jag kör public T1 så är det ofta en eller 2 spelare i varje game som oneshottar alla packs och lätt skulle kunna köra T4+
Kan ju bero på att många inte vill köra högre torments med randoms men då skulle jag hellre köra ensam än å köra T1 om jag effektivt kan köra T4.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Blir ibland även trött på polare som drar med någon under paragon 100 och säger att de kan köra t4-t5 effektivt.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED