ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Jo båda behövs för att göra skada, men de kan inte existera samtidigt pga. att den totala energin är så låg.

Jo, de existerar samtidigt (iaf om vi bortser från eventuell fasförskjutning då strömmen inte är rak DC utan har en markant AC-komponent vid en ESD-urladdning när spänningen sjunker drastiskt). Men energin är fortfarande låg, även om den potentiella effekten är mycket hög. Låg energi gör tiden mycket kort.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Jo båda behövs för att göra skada, men de kan inte existera samtidigt pga. att den totala energin är så låg.

Urladdningen kan mycket väl ha både relativt hög ström och spänning utan att innehålla så mycket energi så länge pulsen är väldigt kort, vilket statiska urladdningar oftast är.
Likväl som du kan köra miljontals ampere genom kroppen utan att skada om du gör det under extremt kort tid. Är strömmen kontinuerlig så tål vi dock bara ett tiotal milliAmpere.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beh:

Jo det är sant, mitt poäng var mer att för att driva en ström behövs ett stort potentialdelta. Dessutom är ju laddningen relativt låg, det är inga megajoule vi snackar om som kan lagras i en människa. Men helt klart nog för att göra stora skador på ömtåliga halvledare.

Jag tror användare talat förbi varandra lite här tidigare i tråden, och använder olika termer för egentligen samma saker.

Städje skrev i artikeln att det blev en momentant hög ström under urladdning, vilket är sant (och är den egentliga anledningen till skadan, om man ska peka på något enskilt). Den höga spänningen (=potentialskillnaden) gör att ESD överhuvudtaget kan ske via en gnista, så den är också nödvändig. När spänningen är "tillräckligt" hög (och avståndet "tillräckligt" litet) så bryter luftens dielektriska egenskaper ihop och den blir en ledare, vilket gör att det momentant kommer gå en hög ström (=laddningsöverföring per tidsenhet) mellan kropparna, men här bara under kort tid eftersom det trots allt är relativt liten laddning som behöver överföras innan potentialerna utjämnats, och när det skett finns det ju ingen anledning för elektronerna att vilja vandra vidare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jo, de existerar samtidigt (iaf om vi bortser från eventuell fasförskjutning då strömmen inte är rak DC utan har en markant AC-komponent vid en ESD-urladdning när spänningen sjunker drastiskt). Men energin är fortfarande låg, även om den potentiella effekten är mycket hög. Låg energi gör tiden mycket kort.

Skrivet av Rebben:

Urladdningen kan mycket väl ha både relativt hög ström och spänning utan att innehålla så mycket energi så länge pulsen är väldigt kort, vilket statiska urladdningar oftast är.
Likväl som du kan köra miljontals ampere genom kroppen utan att skada om du gör det under extremt kort tid. Är strömmen kontinuerlig så tål vi dock bara ett tiotal milliAmpere.

Skrivet av phz:

Jag tror användare talat förbi varandra lite här tidigare i tråden, och använder olika termer för egentligen samma saker.

Städje skrev i artikeln att det blev en momentant hög ström under urladdning, vilket är sant (och är den egentliga anledningen till skadan, om man ska peka på något enskilt). Den höga spänningen (=potentialskillnaden) gör att ESD överhuvudtaget kan ske via en gnista, så den är också nödvändig. När spänningen är "tillräckligt" hög (och avståndet "tillräckligt" litet) så bryter luftens dielektriska egenskaper ihop och den blir en ledare, vilket gör att det momentant kommer gå en hög ström (=laddningsöverföring per tidsenhet) mellan kropparna, men här bara under kort tid eftersom det trots allt är relativt liten laddning som behöver överföras innan potentialerna utjämnats, och när det skett finns det ju ingen anledning för elektronerna att vilja vandra vidare.

Ja, det råder en väldans förvirring om vad en statisk urladdning egentligen är. Det är precis som samtliga citerade påpekar, en impuls på totalt några hundra nanosekunder (500-600). Vad jag kan läsa mig till kan man förvänta sig strömmar i storleksordningen 10A som peak, men som sjunker till under 1A inom loppet av 50-100 ns. Det är lite av denna bakgrund som ni tar upp som jag saknar i Städjes artikel som för övrigt enligt hans satta standard är både underhållande och informativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Oh herre.

När jag lägger ut annonser på marknaden så brukar jag skriva: "skickas väl vadderat och omsluten med ESD-påse".

Så att folk som läser förstår att det inte är någon Leffe som de funderar på att köpa ifrån

Lite arg och förvånad blev jag 1200kr åt skogen tänkte jag men sedan var säljaren rätt flumm

"Hur kunde du packa ramminnena i hushållspapper!?"

"Funkar dom inte då? Vad är problemet? Skicka tillbaka minnena så skickar jag pengarna, inte mer med det. Lite överkänslig eller?"

"Jag skickar tillbaka, fixar detta ikväll arbetar nu.
Det är ju inget fel på minnena så jag fattar inte vad problemet är? Var du osäker i början kunde du bara sagt det direkt..."

"Jag vågar inte testa dem pga risken att skada min dator. Hade du haft en antipåse runt hade detta aldrig hänt. Jag skickar tillbaka dem i en påse."

"Du menar ett minne som varit inslaget i papper inte går, men att torka processorer och annat från kylpasta med aceton och hushållspapper går? Det är ett minne, inget extremt överkänsligt."

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kriller007:

Lite arg och förvånad blev jag 1200kr åt skogen tänkte jag men sedan var säljaren rätt flumm

"Hur kunde du packa ramminnena i hushållspapper!?"

"Funkar dom inte då? Vad är problemet? Skicka tillbaka minnena så skickar jag pengarna, inte mer med det. Lite överkänslig eller?"

"Jag skickar tillbaka, fixar detta ikväll arbetar nu.
Det är ju inget fel på minnena så jag fattar inte vad problemet är? Var du osäker i början kunde du bara sagt det direkt..."

"Jag vågar inte testa dem pga risken att skada min dator. Hade du haft en antipåse runt hade detta aldrig hänt. Jag skickar tillbaka dem i en påse."

"Du menar ett minne som varit inslaget i papper inte går, men att torka processorer och annat från kylpasta med aceton och hushållspapper går? Det är ett minne, inget extremt överkänsligt."

http://i59.tinypic.com/2j29mbt.jpg

Minnen är enligt min erfarenhet av ESD-skador datorns enskilt mest lättskadade komponent. Jag hade aldrig accepterat minnen levererade på det sättet även om papper inte är det värsta man kan använda. Säljaren har uppenbart ingen koll på vad ESD är och kan redan ha skadat minnena.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Ja, minnen hör troligtvis till det mest lättskadade. Det finns nog skyddsdioder på ingångarna, men de är nog inte heller speciellt väl tilltagna då man inte kan acceptera höga lastkapacitanser vid de hastigheter vi talar om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

appråpå ESD säkerhet, vet någon var man köper ESD påsar? Har haft problem att hitta dem, ibland kan man ju inte alltid återanvända de som kom med.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Beltet:

appråpå ESD säkerhet, vet någon var man köper ESD påsar? Har haft problem att hitta dem, ibland kan man ju inte alltid återanvända de som kom med.

Finns på Elfa, Conrad med flera.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18769&name=e...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, kul!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu var det väl läge för den ultimata bataljen: ESD-dammsugaren??

2 lag, 2 fungerande datorer, 2 hushållsdammsugare!
Ena laget ska dammsuga sönder sin dator, det andra laget ska dammsuga utan att datorn går sönder.
Ta tid.
Om ett av lagen kan dammsuga sin dator, utan överdriven försiktighet, i mer än 15 minuter i sträck så har de vunnit.
Och vi datordammsugare kan sova gott i vetskapen att våra tvåminutersdammsugningar två gånger om året inte skadar datorer!
; )

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Nu var det väl läge för den ultimata bataljen: ESD-dammsugaren??

2 lag, 2 fungerande datorer, 2 hushållsdammsugare!
Ena laget ska dammsuga sönder sin dator, det andra laget ska dammsuga utan att datorn går sönder.
Ta tid.
Om ett av lagen kan dammsuga sin dator, utan överdriven försiktighet, i mer än 15 minuter i sträck så har de vunnit.
Och vi datordammsugare kan sova gott i vetskapen att våra tvåminutersdammsugningar två gånger om året inte skadar datorer!
; )

Men som du vet efter att ha läst artikeln, uppkommer inte alla ESD skador direkt eller ens efter femton minuter, det kan ta betydligt längre tid än så...

Dessutom har du ju själv råkat ut för att en komponent har fått skumma fel där det inte kan uteslutas att det beror just på ESD skador och med tanke på att du dammsuger din dator är det högst sannolikt med...

Permalänk
Medlem

Jag arbetar med navigation och landningshjälpmedel på en flygplats, jag använder alltid ESD-skydd.

Skulle jag följa en del råd i tråden så skulle jag sluta med töntiga ESD-armband som ändå inte funkar,
jag skall dammsuga kretskorten i landningshjälpmedlen med mormors gamla dammsugare,
behöver jag transportera kretskort lindar jag in de i hushållspapper som skydd,
när jag byter kretskorten är det bästa att sitta i kalsongerna mitt på golvet, gärna med ena stortån på jordpinnarna i vägguttaget.

Flygplan störtar ju inte så värst ofta så ESD-åtgärder behövs väl knappast, eller hur Spikey13?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Använde ESD även om jag bara skulle fixa med en fläkt.
Skumläste mest, men visst ska man, om man jobbar i en dator, koppla sig till chassit helst och ej till typ ett element?

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena,
Nej, du ska egentligen ha samma potential som datorn och dess jord, nu är sällan chassiet och GND i nätdelen ihopkopplade direkt (DC) utan alltid via högspända keramikkondensatorer. Men för snabba förlopp likt en ESD-urladdning kan man se det som att de är ihopkopplade.

Om inte ditt element är bra jordat och har samma potential som datorchassiet så behöver det inte hjälpa, det kan även stjälpa.
Om elementet är perfekt jordat kan du då ha nollpotential, chassiet och datorn kanske fortfarande har kvar 2kV, då har man fortfarande en potentialskillnad som kan förstöra.
Då är det bättre att du tar i datorchassiet samtidigt som du meckar.

Detta är alltså bara i de flesta fall, det kan mycket väl ha fungerat bra för någon att ta i elementet, så vitt den personen vet.
Men det är inte idealt, idealt är ett ESD-armband med inbyggd 1Mohm resistor som man fäster i chassiet (helst GND i nätdelen), det kostar typ 20 spänn på Biltema, sen kan man vara försiktig med typen av kläder och luftfuktigheten också.

Jag vet att Gambro Lundia har investerat närmare 20 miljoner för att skydda sig mot detta fenomen och de är små i ett globalt perspektiv.

Vissa komponenter bygger man in skyddskretsar i, så kalllade TVS-dioder, men dessa tar plats i kapseln och kan i många fall begränsa hastigheten, därför har man inte dem i minneskretsar eller i processorer utan nästan enbart i I/O, typ DVI-kontakten.

Mvh,
Sebastian (Civ Ing. Teknisk Fysik, elektonikkonstruktör)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Minnen är enligt min erfarenhet av ESD-skador datorns enskilt mest lättskadade komponent. Jag hade aldrig accepterat minnen levererade på det sättet även om papper inte är det värsta man kan använda. Säljaren har uppenbart ingen koll på vad ESD är och kan redan ha skadat minnena.

Hej,
Du har rätt, ju mer högfrekvent en komponent är desto känsligare, det beror på att varje datalina måste enligt specifikation ha extremt liten kapacitans, annars fungerar den inte enligt specad hastighet.

Denna lilla kapacitans fylls sjukt snabbt under en ESD-urladdning och spänningen fortsätter stiga tills ingen mer energi finns i personen och minnet skadas.
Om du istället tar i någon spänningsmatning, säg 5V så sitter det både snabba men små och tröga men stora kondensatorer på både in och utgång, dessa absorberar effektivt den energin som du är uppladdad med, inget behöver hända. Sätter du samma kapacitans på datorlinorna till ett ramminne så ska du vara glad om du kommer upp i 20Khz klockfrekvens.

Detta innebär att om ingenting görs så blir bara komponenter mer och mer känsliga när klockfrekvenser pushas upp och så är det.
I vissa komponenter kan man dock införa skyddskretsar med det brukar ske till en kostnad, nedsatt hastighet eller större kapsel.

Mvh,
Sebastian (Civ Ing. Teknisk Fysik, elektronikkonstruktör)

Permalänk
Medlem

När man bygger nytt så borde man kunna potentialutjämna genom att hålla i chassit och sen i varje komponent medan den fortfarande ligger i sin esd påse. Om jag förstått tidigare inlägg är påsen högohmig och ledande så då kommer chassit du och komponenten att potentialutjämna och minimera risken för esd. Blir ju jobbigare än med esd armband eftersom man måste hålla i chassit medan man bygger.
Tänkte främst för alla armbandshatare här i tråden.

Personligen så har jag tidigare byggt utan armband men jag lever för att lära. Mina byggen jag gjorde i unga år hade ofta minnesfel, på den tiden trodde jag att ta i ett element innan man kör igång funkade. Men ofta när bygget var klart och jag körde memtest så visade de sig att minnena var kass, har aldrig tidigare reflekterat över esd som den mest troliga orsaken men uppenbarligen är det fullt möjligt att jag själv dödat minnena när jag packat upp dem. En liten historia för de som fortfarande inte tror på esd.

Btw varför brukar minnen komma i plastlådor av hårdare plast? Är dessa också ledande eller hur får man ut dem utan att chocka ihjäl dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Nope ingen betydande ström. Om en elektrostatisk urladdning skulle innehålla exempelvis 50kV & 1A så skulle det bara vara att packa ihop liket & skicka det på kremering... ESD har ingen direkt energi i sig förutom blixten då! Rätta mig om jag har fel.

ESD kan bli kraftiga, oavsett om det är moln som gnuggar atmosfären eller du som går med yllebyxorna.

ESD kan ha rejält kraftiga strömmar och enorma spänningar, men urladdningen blir så kortvarig att du ofta inte reagerar. Man brukar säga att om du känner den statiska elektriciteten, så är elektroniken redan förstörd.
I teorin kan tillräcklig ESD urladdning både grilla en person, och även döda om den skulle på något sätt gå igenom hjärtat. Dock är oddsen väldigt, väldigt låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

När jag läste på universitet i slutet på 80-talet hade vi en kurs som hette "Störningar i elektroniska system", 4p.
Hur kul som helst, vi fick simulera blixnedslag, skjuta sönder en NAND-krets med en "statisk elektrisitetspistol". Jag vill minnas att man behövde maxa pistolen för att orsaka permanent skada i kretsen. (Däremot var det roligt att "råka" röra vid kamraternas öron med pistolen när den var fulladdad....)
En dag råkade vi "skjuta" rakt på proben till ett elektroniskt oscilloskop, som gick sönder.
Jag minns vad vaktmästaren sade när han hämtade oscilloskopet, "Vad är det för mening med att utbilda elever i hur man förstör elektrionik?"

HAHA, snart kommer folk använda detta som motargument för att ESD är påhittat.
Det finns väldigt många argument för att din NAND-krets höll som den gjorde och dagens elektronik inte gör det.
Rail-clamps, hög IO-kapacitans (låg hastighet) TTL-teknik(avalange-effekter) osv....

Du får i hemläxa att kolla upp vad det är för något.
/Sebastian

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

När man bygger nytt så borde man kunna potentialutjämna genom att hålla i chassit och sen i varje komponent medan den fortfarande ligger i sin esd påse. Om jag förstått tidigare inlägg är påsen högohmig och ledande så då kommer chassit du och komponenten att potentialutjämna och minimera risken för esd. Blir ju jobbigare än med esd armband eftersom man måste hålla i chassit medan man bygger.
Tänkte främst för alla armbandshatare här i tråden.

Personligen så har jag tidigare byggt utan armband men jag lever för att lära. Mina byggen jag gjorde i unga år hade ofta minnesfel, på den tiden trodde jag att ta i ett element innan man kör igång funkade. Men ofta när bygget var klart och jag körde memtest så visade de sig att minnena var kass, har aldrig tidigare reflekterat över esd som den mest troliga orsaken men uppenbarligen är det fullt möjligt att jag själv dödat minnena när jag packat upp dem. En liten historia för de som fortfarande inte tror på esd.

Btw varför brukar minnen komma i plastlådor av hårdare plast? Är dessa också ledande eller hur får man ut dem utan att chocka ihjäl dem?

Skickades från m.sweclockers.com

I teorin, ja, det borde räcka att jämna ut med chassit. Men frågan är, kan du montera en komponent med en hand?
Till alla er som hatar armbandet, skaffa en ESD matta och fotband istället. Jag har det riggat så + armband idag. Alt om det är längden på armbandet, förläng det. Viktiga är att din potential är samma som det du jobbar med.

Kan själv säga att jag var en "det har inte hänt mig" och "behövs nog inte" person tills jag fick byta GPU, Minne och moderkort... pga ESD. Finns ingen annan förklaring hur allt kunde gå sönder annars för att man "bara" satte i 2 minneskretsar till. Kostade flera tusen kronor att ersätta, bara för att jag inte ville ha armband.

Så fråga er istället, är det verkligen värt risken?, för en kort tids "obekvämhet"?

Edit: Ang plastlådorna, den plasten (svarta) ska vara milt ledande. Om den var "kortslutningsledande" så hade du riskerat chocka dem när du packar upp dem. Tanken med ESD urladdningen är att man ska ladda ESD skyddat material långsamt.
Finns plastpåsar med svart rut/randigt, som också är samma typ som tex instickskort och moderkort kommer i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Lite arg och förvånad blev jag 1200kr åt skogen tänkte jag men sedan var säljaren rätt flumm

"Hur kunde du packa ramminnena i hushållspapper!?"

"Funkar dom inte då? Vad är problemet? Skicka tillbaka minnena så skickar jag pengarna, inte mer med det. Lite överkänslig eller?"

"Jag skickar tillbaka, fixar detta ikväll arbetar nu.
Det är ju inget fel på minnena så jag fattar inte vad problemet är? Var du osäker i början kunde du bara sagt det direkt..."

"Jag vågar inte testa dem pga risken att skada min dator. Hade du haft en antipåse runt hade detta aldrig hänt. Jag skickar tillbaka dem i en påse."

"Du menar ett minne som varit inslaget i papper inte går, men att torka processorer och annat från kylpasta med aceton och hushållspapper går? Det är ett minne, inget extremt överkänsligt."

http://i59.tinypic.com/2j29mbt.jpg

Skrämmande!!!! Jag håller mig till nytt, då vet man att det är schysst packat, samt garanti!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nå, känner du till Ohms lag eller inte? Du påstår att du gör det, för att sedan visa att du inte gör det. I ett ESD-armband sitter ett mycket högt motstånd, som lägst kanske 1 Mohm, men vanligen runt 10 Mohm och upp till 1 Gohm. Det är heller inte något ytmonterat skitmotstånd i 0402-storlek utan oftast ett standard 1/4-watt hålmonterat eller ekvivalent. Redan vid blott 1 Mohm blir effekten bara runt 50 mW, så jo, motståndet är visst "designat" för att "ta emot" den "typen" av ström. Rent bokstavligt. Dessutom finns återigen en tidsaspekt med i det hela. Märkeffekten för motstånd avser kontinuerlig drift, inte impuls. Impulstoleransen är typiskt flera storleksordningar större, även för mycket små motstånd. Annars hade ESD-skydd inte fungerat ö.h.t. De skyddsdioder som sitter i ett chip är pyttepyttepyttesmå och klarar inte mycket kontinuerligt, men de klarar ändå av en ESD-kyss från flera kV, vilket implicerar en mycket, mycket hög ström intermittent.

Och nej, vi behöver inte göra någon nämnvärd skillnad på lik- eller växelström i just detta fall.

Jo visst känner jag till den hyffsat som jag sa men kan den inte på mina fem fingrar.

Tackar för undervisningen, hade faktiskt ingen aning om att dom var designade på detta vis.
Man lär så länge man lever

Ber om ursäkt om jag vilselett någon så jag tackar för korrigeringen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag har också satt ihop ett 10-tal datorer men har alltid tagit i elementet innan jag sätter mig ner och jobbar. I dag använder jag ESD-armband, men vid själva ihopsättningen har jag aldrig haft problem.

Däremot har jag haft en smärre katastrof har hänt en annan gång pga just ESD. Jag hade precis öppnat datorn och monterat in nya minnen på moderkortet när min då drygt ettåriga dotter kommer körandes i sin lära-gå-vagn och kör in i kortet. Poff! sa det och det blev en rejäl puff med rök och så var det kortet borta. Tyvärr hade jag, dum som jag var, två RAID0-diskar i en styrenhet inbakad i det några år gamla moderkortet, som jag aldrig fick att fungera med någon annan RAID-styrenhet. Så datan på de två hårddiskarna har jag efter det aldrig kommit åt. Vilket är oerhört tråkigt då alla bilder från min dotters första år låg på de diskarna utan att jag hade backat dem.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

ESD kan bli kraftiga, oavsett om det är moln som gnuggar atmosfären eller du som går med yllebyxorna.

ESD kan ha rejält kraftiga strömmar och enorma spänningar, men urladdningen blir så kortvarig att du ofta inte reagerar. Man brukar säga att om du känner den statiska elektriciteten, så är elektroniken redan förstörd.
I teorin kan tillräcklig ESD urladdning både grilla en person, och även döda om den skulle på något sätt gå igenom hjärtat. Dock är oddsen väldigt, väldigt låga.

Har faktiskt moment på jobbet där man både ser/hör & känner urladdningen.. väldigt obehagligt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Sure, men jag jordar mig lite i ett eluttag och än så länge har jag inte pajat nåt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Sure, men jag jordar mig lite i ett eluttag och än så länge har jag inte pajat nåt.

Då läste du inte artikeln, var god läs den. På så sätt slipper alla upprepa sig av vad som redan står.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Mycket bra och läsvärd artikel, mer sånt här!

Visa signatur

Huvudmonitor: Dell UltraSharp 27" U2711 IPS | Flankmonitorer 2X Dell UltraSharp 24" U2412M IPS | Asus P8Z77-V PRO | Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP | Core i5 3570K 3,4Ghz @ 4,2 | ASUS GTX680 4GB DirectCUII+ @GPU:1,2Ghz@M:6,9Ghz@1,09volt | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär | Zalman CNPS12X

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Men som du vet efter att ha läst artikeln, uppkommer inte alla ESD skador direkt eller ens efter femton minuter, det kan ta betydligt längre tid än så...

Dessutom har du ju själv råkat ut för att en komponent har fått skumma fel där det inte kan uteslutas att det beror just på ESD skador och med tanke på att du dammsuger din dator är det högst sannolikt med...

Haha, nej precis, Corsair skulle vänligt byta ut en 3 år gammal pryl om de misstänkte ESD? för det är väl ssd:n du pratar om?
Och det förklarar inte de övriga av mina 10 år av datorbygge och dammsugning.
(fast jag erkänner att jag dammsuger med förstånd...)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

Behöver man krångla till det? Jag tar alltid i chassit för att utjämna potentialskillnaden och sedan gör jag det regelbundet för att försäkra mig om att den inte byggs upp igen medan jag gnider arslet mot något.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Är du helt säker?
Ingen av dessa tio-tal datorer har någonsin kraschat utan att en vetat varför?

Har ingen av dina datorer nånsin kraschat utan att du vetat varför TROTS att du använt ESD skydd? Kan datorer inte krascha "oförklarligt" av annan anledning än att de skadats av ESD vid monteringen?

Citat:

Du vet att alla dessa datorer kommer ha lika lång livslängd som om du hade använt bra ESD-skydd vid monteringen?

Kan nån förklara för mig hur ESD vid monteringen skulle kunnas sänka livslängden på en dator? Så den håller & funkar i, säg, fyra år istället för fem? Hur skulle det gå till?

Det är klart ESD _finns_. Likförbaskat har jag under 30 års meckande på datorer aldrig lyckats skada något med statisk elektricitet. Jag tar i chassit, jag försöker tänka på potentialer, och jag står inte och gnuggar husets katt mot en akrylstav. Hitintills har det räckt.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bananas2thebeat:

Kan nån förklara för mig hur ESD vid monteringen skulle kunnas sänka livslängden på en dator? Så den håller & funkar i, säg, fyra år istället för fem? Hur skulle det gå till?

Läs artikeln. Specifikt andra halvan av sida tre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24