Microsoft tänker inte göra sig av med Xbox

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tänker inte göra sig av med Xbox

Trots påtryckningar från investerare hävdar Microsofts nya vd Satya Nadella att det inte finns några planer på att göra sig av med spelkonsolen Xbox och sökmotorn Bing.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle gå bättre under annat styre? Vem vet...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast

Tänk Sonys vinster om Microsoft slopade Xbox... Wii U är ju knappast någon konkurrens för PS4 för allmänheten om man säger så

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte göra en BingBlingBox med Xtra allt? Det borde väl vara det ultimata spelverktyget för alla som gillar Microsoft?

Ju mer jag tänker på det, så tycker jag nog att de ska släppa konsollsidan och fokusera på kärnområdena. Från början var väl Gates inblandad och det handlade om att få in DirectX som plattform? Det argumentet är ju borta sedan länge isf. Förr fanns ju spelbolaget som släppte massvis med riktigt bra spel (numera klassiker) men det är väl också borta sedan länge?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Senaste gången jag använde Bing var när jag missklickade på min WP8

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Bing kan de bara ta och kasta bort direkt. Dont want it, dont like it. Men om de kan lova och jurdiskt binda sig till att ge fan i att samla användaruppgifter på ett sätt så som Google förespråkas att göra så kan jag tänka mig att byta.

Men Xbox hoppas jag stannar, jag tror att spelmarknaden dessvärre hade krympt markant om konsoler skulle försvinna eller krympa. Som skadar alla gamers oavsett plattform.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Tänk Sonys vinster om Microsoft slopade Xbox... Wii U är ju knappast någon konkurrens för PS4 för allmänheten om man säger så

Tanken var nog inte att lägga ner Xbox helt utan att sälja den delen av företaget som sysslar med konsollverksamheten till något annat företag och enbart syssla med sin kärnverksamhet.

Sony lär få slåss med xbox som konkurrent ett tag till oavsett vem som driver verksamheten.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Grejen som är värd att notera, även om Bing används av väldigt få är det trevligt att det faktiskt fortfarande finns alternativ till google. Ett faktiskt monopol på söktjänster för google vore då inte vidare trevligt, i alla fall inte enligt mig, och det skulle inte gynna några användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Tanken var nog inte att lägga ner Xbox helt utan att sälja den delen av företaget som sysslar med konsollverksamheten till något annat företag och enbart syssla med sin kärnverksamhet.

Sony lär få slåss med xbox som konkurrent ett tag till oavsett vem som driver verksamheten.

Frågan är ju hur något annat företag hade kunnat tävla med en så pass stor konkurrent som Sony. Vet inte många företag som både är stora nog, samt har kan tänkas ha intresset att syssla med konsoler.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det kan vara värt att nämna att Bing hela tiden knappar in på och tar marknadsandelar av Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Bing får gärna vara kvar för min del, även om jag aldrig använder det (jag använder DuckDuckGo i 99,9% av fallen). Tror inte att det är bra för någon om alla alternativa sökmotorer ger upp och låter Google ta hela kakan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt att höra. Jag är övertygad om att det finns företag som skulle kunna förvalta Xbox bra mycket bättre än vad Microsoft gör. Bing förstår jag att de behåller, även om sökmotorn är patetisk jämfört med google's variant, då det inte går att vara ett företag av Microsofts karaktär idag utan att ha en sökmotor. Plus att NSA skulle bli ledsna i ögat om de gjorde sig av med en sådan guldgruva av information om folk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Bing är betydligt bättre än Google om jag ska vara ärlig, den har varit min standardsökmotor sen 3 åtminstone 2 år tillbaka.
Likaså upplever jag att framförallt dom lokala sökningarna och resultaten är bättre.
Så jag hoppas verkligen inte att dom gör sig av med Bing efter alla försök, sen ska man ju också ha i åtanke att som konkurrerar mot den största också. Yahoo! Tycker jag inte riktigt spelar i samma liga, vet att dom är stora i Japan (tror jag), så MS är ju än så länge 2/2 i min mening.
Skulle dom mot förmodan gå om Google så snackar vi ju säkert minst 10 år framåt i tiden, om det nu kommer hända.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att det kan vara värt att nämna att Bing hela tiden knappar in på och tar marknadsandelar av Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Av folk som får det som standard i sin IE webbläsare kanske?

Permalänk
Medlem

Själv har jag slopat google som sökmotor och använder duckduckgo.
https://duckduckgo.com/about

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Hade det inte varit för att Microsoft har Windows på persondatorer och Office så undrar jag om de ens hade kunnat rent finansiellt fortsätta att satsa på Xbox. De har investerat jättemycket i Xbox divisionen men har de fått tillbaka sina pengar på det? Sen att Xbox mest känns som en amerikansk Playstation gör inte saken mer intressant. Trots att X360 sålt bäst av deras konsoler blev de ändå omsprungna tillslut och då får man tänka på hur trögt det gick för PS3 i början tack vare Sony pris och annat på konsolen. Det känns som att PS4 kan komma att dominera denna generationen men det är alldeles för tidigt att säga.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Av folk som får det som standard i sin IE webbläsare kanske?

Och på telefoner, i w8 osv så ja jag tror mest på detta argumentet.

Google levererar alltid, och har sållat bort massor av skräpsidor som av någon anledning gillar att hamna högt uppe på bing.

Nu är det 3 månader sen jag testade bing, o då skulle jag ladda ner ett vanligt program, från dess hemsida så jag "binga" det, kom inte upp annat än massa konstiga siter och såklart inte företagets hemsida.

Förövrigt gillar jag inte designen på bing, MSN sidorna, Outlook heller (Outlook är mycket bättre än hotmsil var i alla fall....)
För mycket reklam också.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Skrivet av Barak:

Själv har jag slopat google som sökmotor och använder duckduckgo.
https://duckduckgo.com/about

Snyggt! Tjusig grafisk form på hur sökresultaten presenteras.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Paddanx:

Frågan är ju hur något annat företag hade kunnat tävla med en så pass stor konkurrent som Sony. Vet inte många företag som både är stora nog, samt har kan tänkas ha intresset att syssla med konsoler.

Sony blöder pengar det är endast mobil och och kosol deras Tv division tapar pengar

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Av folk som får det som standard i sin IE webbläsare kanske?

Och av oss som kör Windows-pekplattor där man är tvingad till IE11 och Bing när man kör Modern UI (vilket man typiskt vill köra på en platta). Själva touchgränssnittet är faktiskt riktigt bra i IE11, men jag skulle väldigt gärna vilja ha en annan webbläsare då IE11 fortfarande är märkbart mycket långsammare än Firefox från det att man skriver in URL till att sidan är färdigrenderad. Desktop Firefox är däremot inte kul att använda på en pekplatta

Bing är helt OK, definitivt sämre än Google på de lite svårare sökningarna men båda funderar för majoriteten av det jag använder en sökmotor till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bing maps är grymt bra men det är det enda jag hittat på bing som är använbart.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Synd =P

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

Senaste gången jag använde Bing var när jag missklickade på min WP8

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, önskar man kunde byta sökmotor på Lumia 1520..

Skrivet av Arazand:

Bing kan de bara ta och kasta bort direkt. Dont want it, dont like it. Men om de kan lova och jurdiskt binda sig till att ge fan i att samla användaruppgifter på ett sätt så som Google förespråkas att göra så kan jag tänka mig att byta.

Men Xbox hoppas jag stannar, jag tror att spelmarknaden dessvärre hade krympt markant om konsoler skulle försvinna eller krympa. Som skadar alla gamers oavsett plattform.

Skulle Xboxet försvinna så hade Sony kunnat höja sina priser ganska mycket tror jag.. Konkurans är bra och tror som sagt något annat företag skulle köpa upp Xbox ifall microsoft skulle slopa det.

Skrivet av Tempel:

Bing maps är grymt bra men det är det enda jag hittat på bing som är använbart.

Håller med, möjligtvis att jag använder Bing weather pga smhi och yr.no inte är så smidigt via telefonen.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Själv har jag slopat google som sökmotor och använder duckduckgo.
https://duckduckgo.com/about

Som kombinerar resultat från google bland andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Kanske skulle gå bättre under annat styre? Vem vet...

Kan du motivera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Samma här, önskar man kunde byta sökmotor på Lumia 1520..

Skulle Xboxet försvinna så hade Sony kunnat höja sina priser ganska mycket tror jag.. Konkurans är bra och tror som sagt något annat företag skulle köpa upp Xbox ifall microsoft skulle slopa det.

Håller med, möjligtvis att jag använder Bing weather pga smhi och yr.no inte är så smidigt via telefonen.

Du skriver ''ganska mycket'' vilket låter för mkt att gå på.

Det finns 2 alternativ i detta fall.

1. Sony lär köra en ''ganska mycket'' pris och går miste om tredjeparts utvecklarna. De lär satsa på PC, då utvecklarna har också egen tolkning på marknaden på att Sonys konsol lär inte sälja mkt. Inget de vill spendera miljonbelopp på en konsol som säljer lika mkt som Dreamcast eller Wii u .

2. Det andra är att Sony lär inse detta och fortsätter att sälja under normala priset för en konsol. I detta fall är det fortfarande billigare än en dator och samtidigt erbjuda spelunderhållning lika som idag.

I vilket fall, vi lär inte se överprisade konsol från Sony. Ps3 var något nytt med blu-ray samt Cell processorn. Det misstaget har de lärt sig av genom att se hur de gått med Ps4. De lär verkligen inte upprepa det.

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Kan du motivera det?

Ska jag motivera "kanske"? Motivera själv du

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Det lustiga med Microsoft är att verkligheten oftast är tvärtemot vad Microsofts säger i pressmeddelanden.

-MS Surface surfplattor såldes slut (med innebörden att det varit rykande åtgång på dom) under julhandeln 2013 sades det i ett pressmeddelande men senare framkom det att Surface hade sålt sämre än förväntat.
Bara för att nämna en enstaka bland flera...

Om Microsoft nu har planer på att slopa Xbox, så är det något man håller så hemligt som MS bara kan. Alla spekulationer om nedläggning dementeras maniskt.
Kanske har man lärt sig något från Elops klanteri med Nokia (RIP).

Fast fina Xboxone kanske inte kommer få så många nya spel inom snar framtid, nu när anden är ute ur lampan...

Red: Uppe för en nattmacka och slippa sambons snarkningar... Dödstrött mitt i natten svårt med stavningen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet är väl Microsoft's trovärdighet i detta fall. Hur gick det med Zune, Windows Media everywhere osv.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Ska jag motivera "kanske"? Motivera själv du

Fast du motiverar ju inte kanske, utan hela ditt påstående.

Det roliga med det du skrev är att du kanske inte är medveten om att Satya Nadella bara varit VD sedan februari, lite väl tidigt att byta styre isåfall?