Nvidia lanserar Geforce GTX Titan Z

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Geforce GTX Titan Z

Efter en smärre försening lanserar Nvidia deras senaste flaggskepp med dubbla grafikkretsar, som kommer med totalt 12 GB GDDR5-minne en skyhög prislapp.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker att varje ny generation dubbelmackor bara blir dyrare och dyrare. I vilket fall som helst så är de ett grymt kort. Men de känns som att 295X2 är vassare.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Konsolgrävare

@tvelander när du köper 2 st Geforce GTX Titan Z kan ja få dina titans då? snälla

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Vad ska man säga? Ska bli roligt att se mer siffror på detta kort. Men det finns inte en chans i världen att det lever upp till sin prislapp. Men det är inget marknadskort utan ett statuskort. Eller, vet inte om jag skulle kalla det status att betala 2x priset av vad det levererar

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

kommer sälja som smör

Permalänk
Medlem

Schysst att man får med Watch_Dogs gratis!

Permalänk
Avstängd

4 stycken 290x för hälften av priset.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Schysst att man får med Watch_Dogs gratis!

köper man detta kort så har man nog råd med watchdog bredvid

E-penis deluxe

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Väntar med benchmarks innan jag säger nåt om detta

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Så jävla onödig produkt. Jag hade inte ens köpt de om jag haft 1 miljon kronor på kontot.

Permalänk
Medlem

Hmm, hur blir två st Titan/Black-isch kort "ihoplimmade" till ett mer än 3x i priset för vad ett kostar? This does not compute för mig....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd

Nvidia får alltså pisk utav AMD i alla prestandaklasser av grafikkort, inte helt oväntat.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem

Helt ärligt förstår jag mig inte på ett sånt här kort. Det är inte snabbast på marknaden och kostar fantastiskt mycket mer än konkurrenten. Ingenstans kan man då på något sätt prata om att kunna skryta om något. Skryta om att man har det näst snabbaste kortet till dubbla priset möjligen?!

Tuffast på stan när alla andra är hemma?

Jag hade förstått den stora prislappen OM det hade varit det snabbaste kortet och för att åstadkomma det måste kortet vara vattenkylt och ej nedklockat. Alternativt en så tokhögvarvig fläkt att man inte kan sitta i samma rum. Då kan man ju också skryta om det mest högljudda kortet på marknaden. Inte så mycket att skryta om med andra ord.

Jaja, vi får väl se, kanske kortet klarar av att överraska alla med topprestanda som överträffar alla andra kort men jag tvivlar.

Om prislappen hade motsvarat prestandan åtminståne... inte ett rätt enligt mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Isse00:

Nvidia får alltså pisk utav AMD i alla prestandaklasser av grafikkort, inte helt oväntat.

Men endå så säljer Nvidia bättre. Det säger mycket om kvaliteten och människors kunskap. Bara för att något är billigare som till exempel 295x2, så betyder inte det att kortet är bättre. Tillverkare försöker alltid spara in på massa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

@tvelander när du köper 2 st Geforce GTX Titan Z kan ja få dina titans då? snälla

Börjar misstänka att Tvelander börjar bli trött på alla dessa kommentarer

OnT: Huvva...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Men endå så säljer Nvidia bättre. Det säger mycket om kvaliteten och människors kunskap. Bara för att något är billigare som till exempel 295x2, så betyder inte det att kortet är bättre.

Varför är det inte bättre? "Kvaliteten" är utmärkt för både NVidia och AMD. Skulle snarare säga att det i fler fall handlar om människors okunskap än då det handlar om kunskap.

NVidia gör mycket bra reklam och GeForce låter coolare än Radeon. Så har det alltid varit. Drivrutinsproblemen är inte längre aktuella, det är två år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Men endå så säljer Nvidia bättre. Det säger mycket om kvaliteten och människors kunskap. Bara för att något är billigare som till exempel 295x2, så betyder inte det att kortet är bättre. Tillverkare försöker alltid spara in på massa saker.

Trodde att AMD hade Wii U, Xbox One, PS4 i sitt fäste, men de räknas kanske inte?

Spara in? Nära in på 30k kan väl knappast kallas som det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Men endå så säljer Nvidia bättre. Det säger mycket om kvaliteten och människors kunskap. Bara för att något är billigare som 295x2 så betyder det inte att kortet är bättre.

Du vet bevisligen inte vad du pratar om. Jag är inte partisk. Har hoppat fram och åter mellan de gröna, och de röda(t.om de blåa någon gång), och jag kan garantera dig att Nvidia inte har något mervärde som AMD inte kontrar med minst en lika bra eller bättre egenskap, denna generation.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast

Som jag skrev i en annan tråd om kortet. Du kan köpa två Titan Black och ändå har råd med ett bra moderkort, Define R4, 750 W nätagg från EVGA, 4770K, 16 GB DDR och 500 GB SSD. Så en komplett dator som kommer prestera bättre än ett Titan Z för samma pris. Låter som en lite bättre deal. Kan man tänka sig att nergradera till 780 Ti istället för Titan Black kan man byta ut processorn mot en sexkärning i7 och ett Asus Sabertooth X79. Ska även finnas marginal till mer RAM. I alla fall än om något ännu snabbare dator för samma pris som ett kort.

Sen när det gäller beräkningskort i instegsklassen så passar det heller inte riktigt in då det kostar 300 % mer, tar 50 % mer plats men erbjuder bara 58 % mer maximal teoretisk prestanda. Så faktiska beräkningsdensiteten är marginellt högre. Speciellt när man tittar på de kommersiella produkter som idag använder Tesla som kör med maximalt 16 kortplatser vilket gör att samma dator med Titan Black skulle prestera bättre. Men det går att få en marginell ökning av beräkningsdensitet om man designar en dator specifikt för Titan Z men 8 procentenheter mer prestanda för tre gånger priset är väldigt svårt att motivera. Blir snabbt billigare att köpa en extra server istället.

Så kvar är väl tre tillämpningar. Allla de som bygger en beräkningsdator baserat på mITX i ett chassi med mer än två expansionsplatser och som vill ha maximalt med prestanda. De företag som lever på att bygga ihop färdiga speldatorer, något som är betydligt vanligare i till exempel USA än det är här. De lär köpa in en eller ett par så de kan snickra ihop ett skrytbygge att visa upp på hemsidan och på mässor. Mest för att andra tekniksidor ska skriva om deras galna och svindyra dator som de säljer vilket ger massa PR. De behöver antagligen inte ens sälja någon för att det ska vara värt det om man räknar med reklamexponering. De kanske till och med kostar på sig att skicka ut den till ett par sidor för recension. De fåtal personer som har lite för mycket pengar och som kan lägga nästan vad som helst för att få en lång ePenis. Det är ytterst få som är tillräckligt köpstarka för det.

Såg någon annan sida där en journalist uppskattade att det skulle säljas några hundra kort totalt globalt. Han drog parallellen med Asus Mars och Ares som tillverkades i serier om 1000 kort och de var ändå betydligt billigare.

Edit: Länkar till datorerna:
2x Titan Black och 4770K, totalt 27000 kr: www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=200126q2,188677q1,19977...
2x 780 Ti och 4930K, totalt 24000 kr: www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=144392q1,199771q1,15792...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Men endå så säljer Nvidia bättre. Det säger mycket om kvaliteten och människors kunskap. Bara för att något är billigare som till exempel 295x2, så betyder inte det att kortet är bättre. Tillverkare försöker alltid spara in på massa saker.

Det säger inte mer än att Nvidia har bättre PR-avdelning.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Det säger inte mer än att Nvidia har bättre PR-avdelning.

AMD gör mer väsen av sig än nvidia för tillfället, inget snack om saken. Skylla på PR.. så vardagligt så man vill ju gråta.

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer inte att skicka ut detta kort för test. Det skulle bara idiot förklara priset ännu mer. Sedan att lägga ner en massa tid för att testa ett kort som Nvidia inte vill sälja känns ännu mer meningslöst. För ett pris på 26000kr är inte det minsta rimligt.

så här skrev sweclocker om 295

Fördelar:
◾Världens snabbaste grafikkort....................................................Vad ska de skulle de skriva om Nvidia GTX Z
◾Effektiv kylare...........................................................................Vad ska de skulle de skriva om Nvidia GTX Z
◾Förhållandevis låg ljudnivå vid belastning....................................Vad ska de skulle de skriva om Nvidia GTX Z
◾Fyra gigabyte minne per grafikprocessor

Nackdelar:
◾Svindyrt...........................................................................Vad ska de skulle de skriva om Nvidia GTX Z
◾Beroende av Crossfire-stöd i spel och program
◾Spoltjut för SweClockers exemplar
◾Relativt högljutt vid vila
◾Utrymmeskrävande montering

Pris vid publicering: 12 995 kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Nvidia kommer inte att skicka ut detta kort för test. Det skulle bara idiot förklara priset ännu mer. Sedan att lägga ner en massa tid för att testa ett kort som Nvidia inte vill sälja känns ännu mer meningslöst. För ett pris på 26000kr är inte det minsta rimligt.

Det här är en entusiast sida. Bara för att du inte har pengar eller tycker att det är rimligt så betyder det inte att alla entusiaster tycker så. Jag ser fram emot sweclockers test på detta kort. Så att Nvidia kan visa alla var de står, högt upp bland molnen.

Permalänk
Medlem

Sluta gnäll!

Så ni gnäller!
Detta är inget kort nVidia gör för att sälja utan bör snarare ses som ett proof of concept och för att kunna claima någon form av titel i marknadsföringssyfte.
Jag tycker det är nice, inte en chans att jag skulle köpa det trots att jag har råd men jag kan uppskatta det som tech-pr0n

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Hmm, hur blir två st Titan/Black-isch kort "ihoplimmade" till ett mer än 3x i priset för vad ett kostar? This does not compute för mig....

Prova att limma ihop två titan kort och se hur det går. Om du lyckas utan sli kabel och att den smälter får du skillnaden av mej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

det enda de handlar om är skryt. det har ingen poäng. när använder man så mycket pengar på att har saker man inte kan andvänd- 12gb ddr5? wait let me just render this 60km view distans...

Visa signatur

Stationär: moderkort: Asus Rog Rampage V extreme l processor: i7 5960x @ 4.5ghz l GPU: Zotac RTX 3080 ti l SSD:Samsung SSD 970 EVO 500GB NVMe M.2 l SSD Samsung QVO 2tb l Ram: 32gb Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3000mhz CL9 l nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850W l kyllare: Custom Loop med 2x360 radiators

Permalänk
Skrivet av sesese:

Nvidia kommer inte att skicka ut detta kort för test. Det skulle bara idiot förklara priset ännu mer. Sedan att lägga ner en massa tid för att testa ett kort som Nvidia inte vill sälja känns ännu mer meningslöst. För ett pris på 26000kr är inte det minsta rimligt.

så hör skrev sweclocker om 295

Fördelar:
◾Världens snabbaste grafikkort....................................................Vad skar de skulle de skriva om Nvidia GTX Z
◾Effektiv kylare...........................................................................Vad skar de skulle de skriva om Nvidia GTX Z
◾Förhållandevis låg ljudnivå vid belastning....................................Vad skar de skulle de skriva om Nvidia GTX Z
◾Fyra gigabyte minne per grafikprocessor

Nackdelar:
◾Svindyrt...........................................................................Vad skar de skulle de skriva om Nvidia GTX Z
◾Beroende av Crossfire-stöd i spel och program
◾Spoltjut för SweClockers exemplar
◾Relativt högljutt vid vila
◾Utrymmeskrävande montering

Pris vid publicering: 12 995 kr

skar?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathdancer:

Du vet bevisligen inte vad du pratar om. Jag är inte partisk. Har hoppat fram och åter mellan de gröna, och de röda(t.om de blåa någon gång), och jag kan garantera dig att Nvidia inte har något mervärde som AMD inte kontrar med minst en lika bra eller bättre egenskap, denna generation.

Det enda AMD kan kontra med är bra priser...och senaste dubbelmackan av grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Det enda AMD kan kontra med är bra priser...och senaste dubbelmackan av grafikkort.

Ännu en konstruktiv och utförlig kommentar av en helt insnöad Nvidia-fanboy!

AMD har verkligen ledningen när det gäller innovation just nu. De utvecklar ständigt nya och användbara teknologier och det bästa är att de inte är tillverkarlåsta. Se bara på Freesync och Mantle!
Nvidia kommer förvisso på saker de med men hur ska utvecklingen gå framåt när teknologin bara kan användas av högst 18% av grafikkretsarna?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det här är en entusiast sida. Bara för att du inte har pengar eller tycker att det är rimligt så betyder det inte att alla entusiaster tycker så. Jag ser fram emot sweclockers test på detta kort. Så att Nvidia kan visa alla var de står, högt upp bland molnen.

Det är bra att du drömmer men detta kort kommer inte ens att ta två st 290 kort eller för den delen två titan när man tittar på prestandarden.

önskar du se hur kortet presterar klock ner två titan till samma frekvenz.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090