Permalänk

R9280 artifakter

Hej!
Jag har fått ett ganska stort problem med mitt nya R9280 (inte x), innan hade jag ett 7870 GHz och det la av så för ca 5 kr extra fick jag en uppgradering som verkade smart då, men inte i efterhand.
Ett par dagar efter min uppgradering började datorn bluescreena jag upptäckte att det var en fil vid namn atikmdag.sys , som namnet antyder är det tillhörande ati, alltså min gpu, jag fick även artifakter i spel och andra saker så som webbläsaren och liknande när jag t.ex var här inne på swec.
Jag gick från ccc 14.4 till 13.9 BETA och fick bort mina bluescreens dock kommer artifakterna tillbaka i spel och i webbläsaren ibland, i alla möjliga spel, t.ex farcry (1) och deadspace, jag har inte testat jätte mycket spel nu den senaste veckan men det känns ändå skumt att detta händer.
Mitt moderkort var inne hos gigabyte av den anledningen att jag trodde det var det, men då konstaterade han att det var mitt grafikkort som även var med (körde dit med det personligen) och jag fick det som sagt utbytt.

Jag vet inte vad mer jag ska göra då det är ganska jobbigt att inte kunna spela osv.

Mina specs:

I7 2600k
8gig ram, 1600Mhz (underklockade av moderkortet så 1333Mhz i skrivande stund)
Z77-UD3H 1155 socket
Agility 3 ssd på 120 gig
Samsung hdd 1TB
650w XFX core nätdel (tror jag de va)

Tacksam för alla svar jag kan få

Edit: Bara för att det inte ska bli fler otydligheter så..
Det var alltså mitt grafikkort som blev utbytt och uppgraderat från 7870 till ett R9280 när mitt 7870 la av.

Permalänk
Medlem

Beskriv artifakterna

prickar eller trianglar?

om trianglar så är det förmoderligen fel på minnena eller minneskontrolern
om prickar gpu biten.

Edit:
Vad fick du utbytt?

Edit2:
PSU?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Beskriv artifakterna

prickar eller trianglar?

om trianglar så är det förmoderligen fel på minnena eller minneskontrolern
om prickar gpu biten.

Edit:
Vad fick du utbytt?

Edit2:
PSU?

Ursäkta att jag var otydlig, det var mitt grafikkort jag fick utbytt från 7870 Ghz till R9280 för 5 kr.

Jag hade inte detta problemet när jag hade mitt interna grafikkort på processorn, ska jag inaktivera det så det inte är det?
men det är ganska stora "fyrkanter" i webbläsaren (firefox) och sedan i spel kan jag få en vägg som bara flyger upp ca 5 meter framför mig som jag kan springa genom och sedan kan det flyga upp fler osv.
Det blir ett ganska stort irritations moment dock ska jag testa att köra lite battlefield 4 ikväll och se om det uppstår där med.

Jag har hört ganska mycket om uttrycket tearing men aldrig förstått vad detta innebär, kan jag få en ganska enkel förklaring (dock kanske inte så simpel så en 3 åring förstår men du fattar nog )

Edit:
Så jag la till en del i texten

Permalänk
Medlem

Tearing är vad som ser ut att vara en bild som inte hör hemma i den aktuella situationen i ett spel.

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Tearing är vad som ser ut att vara en bild som inte hör hemma i den aktuella situationen i ett spel.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Tear...

Tack för infon, jag hittade någon video på youtube med någon som hade samma problem som mig ska försöka hitta denna igen så ni kan se

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=3V9uEBF_6iU
Såhär blir det ungefär i vissa spel fast vissa av dessa "väggarna" blir fasta med men i stor del kan det se ut såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

https://www.youtube.com/watch?v=3V9uEBF_6iU
Såhär blir det ungefär i vissa spel fast vissa av dessa "väggarna" blir fasta med men i stor del kan det se ut såhär.

Ser helt horribelt ut. Kortet är på bristningsgränsen känns det som, om det beter sig på det viset. Skicka tillbaks det pronto!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

https://www.youtube.com/watch?v=3V9uEBF_6iU
Såhär blir det ungefär i vissa spel fast vissa av dessa "väggarna" blir fasta med men i stor del kan det se ut såhär.

haft exakt sånt problem med ett kort en gång, anledningen var att det överhettade och till slut dog det också pga att ha gått för varmt då.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

https://www.youtube.com/watch?v=3V9uEBF_6iU
Såhär blir det ungefär i vissa spel fast vissa av dessa "väggarna" blir fasta med men i stor del kan det se ut såhär.

ja klart RMA eller DOA = dead on arrival .. lämna tillbaks, var är den köpt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Ser helt horribelt ut. Kortet är på bristningsgränsen känns det som, om det beter sig på det viset. Skicka tillbaks det pronto!

Jo får kanske göra det, jag har sett lite här och där, t.ex på "best answer" så står där typ att det är en frabriks överklockning som ställer till skiten (i denna tråden: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1973952/asus-280x-dc...)

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

haft exakt sånt problem med ett kort en gång, anledningen var att det överhettade och till slut dog det också pga att ha gått för varmt då.

Det är ju tydligen inte bara jag som har detta problemet, det jag tycker är konstigast är väl att det är en "remake" av 7950 och har inte hittat något som tyder på att det är samma fel på det... (R9280X ska vara en remakad 7970)
Får man fråga vilket kort du hade liknande problem på?

Skrivet av jonatan80:

ja klart RMA eller DOA = dead on arrival .. lämna tillbaks, var är den köpt ?

Haha butiken där jag köpte det är nog riktigt trötta på mig, för att besvara din fråga det var ett lokalt dator företag (deras hemsida dock är det inte mycket på den http://www.microtec.se/) det uppstod inte några fel alls under CS:GO när jag testade det, det är inte ett mjukvaru fel? (vore skönt om det var så simpelt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Jo får kanske göra det, jag har sett lite här och där, t.ex på "best answer" så står där typ att det är en frabriks överklockning som ställer till skiten (i denna tråden: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1973952/asus-280x-dc...)

Har du något GPU överklocknings program? Typ MSI Afterburner eller Asus GPU Tweak?

Om inte så kan du pröva att tanka det och underklocka Core frekvensen, se ifall det hjälper. Ifall det hjälper så har du ett ganska tydligt svar.

Skrivet av jappejopp:

Det uppstod inte några fel alls under CS:GO när jag testade det, det är inte ett mjukvaru fel? (vore skönt om det var så simpelt)

Kan ha och göra med att CS:GO inte belastar GPU:n tillräckligt för att skapa artefakter. Oavsett så ska inte GPU:n ge ifrån sig artefakter ifall den fungerar som den ska, om det nu inte är en instabil överklockning dvs.

--

Har du GPU-Z - om inte, tanka och installera, därefter högerklicka uppe i vänstra hörnet och i droplisten välj 'read asic value' om det är väldigt lågt så skulle det kunna fungera genom att öka volten till max och behålla frekvensen på stock.

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Har du något GPU överklocknings program? Typ MSI Afterburner eller Asus GPU Tweak?

Om inte så kan du pröva att tanka det och underklocka Core frekvensen, se ifall det hjälper. Ifall det hjälper så har du ett ganska tydligt svar.

Jag måste bara fråga, det spelar ingen roll att jag har ett GIGABYTE kort även om man använder sig av MSI:s program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Jag måste bara fråga, det spelar ingen roll att jag har ett GIGABYTE kort även om man använder sig av MSI:s program?

Nope, sitter på 2 780 windforce kort á la gigabyte med MSI Afterburner.

MSI Afterburner anses vara det bästa inom överklockning pga. möjlighet till olika hack i programmet som gör att man kan kontrollera volt regulatorer på kortet genom mjukvara (dock endast för nvidia, av vad jag vet).

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Har du något GPU överklocknings program? Typ MSI Afterburner eller Asus GPU Tweak?

Om inte så kan du pröva att tanka det och underklocka Core frekvensen, se ifall det hjälper. Ifall det hjälper så har du ett ganska tydligt svar.

Kan ha och göra med att CS:GO inte belastar GPU:n tillräckligt för att skapa artefakter. Oavsett så ska inte GPU:n ge ifrån sig artefakter ifall den fungerar som den ska, om det nu inte är en instabil överklockning dvs.

--

Har du GPU-Z - om inte, tanka och installera, därefter högerklicka uppe i vänstra hörnet och i droplisten välj 'read asic value' om det är väldigt lågt så skulle det kunna fungera genom att öka volten till max och behålla frekvensen på stock.

CS:GO måste väl ändå dra mer på grafiken än va farcry (1) gör?

Ska kolla på datorn, om inte ska jag tanka det
Jag verkade inte kunna ändra volten på MSI afterburner, varför inte detta?
Är inte mitt grafikkort "upplåst" precis som med intels processorer utan "K" efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

CS:GO måste väl ändå dra mer på grafiken än va farcry (1) gör?

Ska kolla på datorn, om inte ska jag tanka det
Jag verkade inte kunna ändra volten på MSI afterburner, varför inte detta?
Är inte mitt grafikkort "upplåst" precis som med intels processorer utan "K" efter?

Det bör det göra, men spel är olika optimerade. Enklaste är att hålla koll på "Power draw" på grafikkortet.

Man måste ge sig in i inställningarna i programmet och aktivera 'voltage control' samt 'unlock voltage monitoring' sen starta om programmet, enbart då kan du göra ändringar.

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Det bör det göra, men spel är olika optimerade. Enklaste är att hålla koll på "Power draw" på grafikkortet.

Man måste ge sig in i inställningarna i programmet och aktivera 'voltage control' samt 'unlock voltage monitoring' sen starta om programmet, enbart då kan du göra ändringar.

Jag får inte igång det med voltage det händer inget, ser precis ut som innan
Har startat om det ett antal gånger nu
ASIC var 76,5 % så det är ju inte så lågt, vad det innebär har jag dock ingen aning om...
Vart ser jag power draw så får jag kolla
Jag ska testa och se hur det uppför sig i BF4 för det är nog det mest gpu intensiva spelet jag har

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

Jag får inte igång det med voltage det händer inget, ser precis ut som innan
Har startat om det ett antal gånger nu
ASIC var 76,5 % så det är ju inte så lågt, vad det innebär har jag dock ingen aning om...
Vart ser jag power draw så får jag kolla
Jag ska testa och se hur det uppför sig i BF4 för det är nog det mest gpu intensiva spelet jag har

Jag testade precis battlefield 4 och det gick ju sådär, det var mest i vattnet som problemet fanns inte på något annat ställe direkt.
Det fanns en hel**tes massa trianglar när man simmade, vet inte om de va de som den första kommenteraren menade.
Men det såg inte alls bra ut dock har jag inte sänkt core clock utan återställde allt till orginal precis innan jag startade spelet då jag ville se hur det betedde sig med stock klock.
Men jag är riktigt tacksam för svaren och tipsen och kom gärna med fler testar så mycket jag kan, annars så blir det rma på måndag eller nått.

Denna fråga vet jag hör till i konsument-lags avdelningen eller den men ställer den här ändå (kanske någon av er som studerar juridik) men jag undarar hur "prövningen" ser ut på produkten om man skickar in den innan 6 mån...

Permalänk

Jag kom precis på att tänka på detta, när jag bytte från mitt 7870 till mitt R9 280 så kanske jag inte fick bort alla driv, det har inte alls med det och göra?
Eller tyder allt på ett fysiskt fel på kortet?

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

Jag kom precis på att tänka på detta, när jag bytte från mitt 7870 till mitt R9 280 så kanske jag inte fick bort alla driv, det har inte alls med det och göra?
Eller tyder allt på ett fysiskt fel på kortet?

Tanka hem driver sweeper och testa. http://www.guru3d.com/files_details/driver_sweeper_download.h...

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Får göra de, men kollade på ett från amd själva och där stod de att man skulle ha en återställnings punkt eller en backup men jah har nog inte nått av de, hur ska jag göra då?:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jappejopp:

Får göra de, men kollade på ett från amd själva och där stod de att man skulle ha en återställnings punkt eller en backup men jah har nog inte nått av de, hur ska jag göra då?:/

Skickades från m.sweclockers.com

Bullshit. Du ska bara ta bort drivrutinerna sen in med nya. Klart.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Bullshit. Du ska bara ta bort drivrutinerna sen in med nya. Klart.

Tänkte mest så inte skiten blir corrupt, men gör det då