Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Om du tycker dig se ett "dubbelt felslut" så vill jag gärna att du pekar ut det och bemöter det. Jag har uppenbarligen inte sett det; i så fall skulle jag inte ha skrivit det. Det för inte precis diskussionen framåt att bara ospecifikt peka ut ett förmodat (och oidentifierat) argumentationsfel och sedan gå vidare.

Ditt andra stycke var väl i princip min poäng, förutom att du beskriver feminismen som en "marxistisk avart", och att du i vanlig ordning helt tappar bort mig mot slutet av meningen. Jag förtydligar min poäng: det finns inget rättvisande i att beskriva FI som ett enfrågeparti - de som gör detta har en bristfällig insikt i vad feminism innebär och vad partiet står för, och ser alltså förmodligen inte längre än till partibeteckningen. Att sedan beskriva "en ideologi" som ett partis "enda fråga" är en självmotsägelse.

Nu upprepar du i princip ditt föregående inlägg med samma fel. jag tänker givetvis inte berätta vad det är ty det går emot den farligt förvirrande agenda jag driver men jag ler ledtråden: 01. Den Semantiska frågan som nog kan ses som kärnan är inte direkt relevant att diskutera, vi kan ha olika åsikter i den frågan utan att det behöver bli dålig stämning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Då får du utveckla varför. Min tankegång är; "varför ska vi använda svenskarnas grejjer när dom inte gör det själv?".

Det är stor skillnad mellan privatpersoner som ska köpa mat i en restaurang och länder/företag som produkttestar en produkt innan de köper den. Landet behöver inte använda den själv, speciellt Sverige som inte är så aktivt land när det gäller militären, för att andra länder ska köpa den. Notera, de köper produkten, inte fan bryr de sig om Sverige använder den själva. Likaså, i din liknelse, om kocken tar med sin egna matlåda, ja om han är kock för en michelin restaurang bryr jag mig inte om han tar med sig matlåda, men om jag testar hans mat och den ej är bra, ja då går jag vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Det är stor skillnad mellan privatpersoner som ska köpa mat i en restaurang och länder/företag som produkttestar en produkt innan de köper den. Landet behöver inte använda den själv, speciellt Sverige som inte är så aktivt land när det gäller militären, för att andra länder ska köpa den. Notera, de köper produkten, inte fan bryr de sig om Sverige använder den själva. Likaså, i din liknelse, om kocken tar med sin egna matlåda, ja om han är kock för en michelin restaurang bryr jag mig inte om han tar med sig matlåda, men om jag testar hans mat och den ej är bra, ja då går jag vidare.

Finns det något stort fall där det är eller har varit sant? Har du några exempel att dra?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Så om jag förstår dig rätt är alla människor "vi" och har rätt till det svenska samhället och dess förmåner som det ser ut idag?

Skrivet av Ice Frontier:

Med ditt "tänk" så har alla människor som existerar rätt till svensk välfärd. Det förstår de flesta att det fungerar inte. Jag kan inte annat än att le åt ditt försökt med "vi och dem". Den förenklingen börjar bli riktigt gammal nu och den har genomskådats för många, många år sedan. Du kanske inte gillar att vissa grupper klarar sig så radikalt mycket sämre än andra, men dina känslor förändrar inte verkligheten det minsta. Det du vill göra är om jag förstår dig rätt , är att stoppa huvudet i sanden. Sen när är det en bra lösning på någonting?

För övrigt så visar siffrorna att, som Tino Sanandaji uttrycker det: "Det är en vandringsmyt att invandrare efter sju år integreras på arbetsmarknaden"

”Trots en lång vistelsetid i Sverige är förvärvsfrekvenserna betydligt lägre bland utrikes födda än bland inrikes födda….Av de som bott i Sverige i mer än 20 år förvärvsarbetade 70 procent av männen och 68 procent av kvinnorna.” -SCB

"Så drygt 30 procent av invandrare som bott i Sverige mer än 20 år jobbar inte jämfört med 15 procent bland de med svensk ursprung." - Tino Sanandaji.

By the way, det är helt ok att du tycker att vi bör ge ALLA tillgång till det svenska systemet. Även om det du förespråkar i förlängningen betyder att vi inte har råd med det samhälle vi har haft turen att växa upp i.

Ja, jag tycker att man ska ha rätt att vistas var man vill, oavsett vem man är. Enligt devisen "ge efter förmåga, ta efter behov". Det behöver inte vara konstigare än så. Samtliga kalkyler som visar på att det skulle bli "missunsamt" för Sverige om vem som ville fick komma hit verkar förutsätta att de flesta inte vill jobba, men så ser det ju inte ut. Arbetsmarknadsutbudet försvåras för invandrare på grund av fördomar, så det är inte så konstigt att de har lägre sysselsättningsgrad. Men det är förståss invandrarnas fel att vissa har fördomar mot dem också?

Och som sagt.. barn kostar en jävla massa pengar. Så om vi skall vara riktigt strikta åt det håll vi verkar vilja gå så borde ingen under 18 få vistas i det här landet, och helst inte de som saknar utbildning som matchar hur behover ser ut på arbetsmarknaden just nu heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag tycker att man ska ha rätt att vistas var man vill, oavsett vem man är. Enligt devisen "ge efter förmåga, ta efter behov". Det behöver inte vara konstigare än så. Samtliga kalkyler som visar på att det skulle bli "missunsamt" för Sverige om vem som ville fick komma hit verkar förutsätta att de flesta inte vill jobba, men så ser det ju inte ut. Arbetsmarknadsutbudet försvåras för invandrare på grund av fördomar, så det är inte så konstigt att de har lägre sysselsättningsgrad. Men det är förståss invandrarnas fel att vissa har fördomar mot dem också?

Och som sagt.. barn kostar en jävla massa pengar. Så om vi skall vara riktigt strikta åt det håll vi verkar vilja gå så borde ingen under 18 få vistas i det här landet, och helst inte de som saknar utbildning som matchar hur behover ser ut på arbetsmarknaden just nu heller.

Så på en enkel fråga får jag ovan lagt i mitt knä. Kom igen nu?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Så på en enkel fråga får jag ovan lagt i mitt knä. Kom igen nu?

Jag svarade er båda då jag tycker att de anknyter till varandra.

För mig handlar det inte bara om Sverige, utan om hela världen. Jag tycker att vi alla är världsmedborgare och alla skall ha rätt att arbeta och bo var man vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Regeringens egen utredare professor Jan Ekberg visar återkommande att invandrare är en belastning på systemet. De tar ut mellan 54-73 miljarder mer än de betalar in per år.

Hur beräknas en "invandrare" i det? Och hur långsiktigt räknas det?
För att ta det ett exempel som jag inte lyckats förstå själv:
En turkisk man som kom hit sent 70-tal, efter flera år av arbetslöshet och ströjobb fick han ett stabilt och hyfsat välbetalt jobb i mitten på 90-talet. I samma veva blev han också svensk medborgare.
Räknas han som invandrare hela tiden eller slutar han räknas som invandrare när han blir svensk medborgare?
Han skaffar även 3 barn som alla 3 föds i Sverige, 2 skaffar hyfsat stabila jobb och 1 är mycket arbetslös och ströjobb.
Hur räknas dom in i statistiken?

Sen tycker jag, om vi går på 70 miljarder om året. Det innefattar även alla flyktingar osv. 70 miljarder om året är vaddå, runt 3.5% av våra skattemiljarder. Det är inte jättemånga flyktingar vi tar hand om, allt för många skickas hem igen på olagliga grunder. Men det är ändå en del. 3 kronor och 50 öre på varje hundralapp jag betalar i skatt tycker jag känns ganska rimligt för det faktiskt.

Som jämförelse, det skattefuskas för över 150 miljarder om året. Om det är ekonomisk belastning på systemet som är anledningen till att många är så starkt "invandringskritiska" så borde det finnas dubbelt till trippelt så stort motstånd mot skattefusk som det gör mot "invandring".
Skatter i Sverige skattestatistisk årsbok, 2009-2013

En annan jämförelse, alkoholen kostar samhället 100-150 miljarder om året. Borde vi inte ha ett större motstånd mot alkhol än "invandrare" om det här är så viktiga miljarder det handlar om?
UNF: "Sluta snacka skit om droger", 1995 och UNF: "Fakta om alkohol", 1994
”Miljarder! Alkoholens Samhällsekonomiska kostnader" Anders Johnson (2006)
"Till vilket pris? – om alkoholens kostnader och hälsoeffekter i Sverige 2002" SoRAD

Vissa miljarder är viktigare än andra. Varför?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Vissa miljarder är viktigare än andra. Varför?

Nu skojjar du med oss va? Givetvis är det så.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nu skojjar du med oss va? Givetvis är det så.

Vilka då i sånt fall? De som går till skola/vård/omsorg, de som går till försvaret, de som går till infrastruktur, de som går till bidrag till olönsamma företag?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vissa miljarder är viktigare än andra. Varför?

Skrivet av Henrik21:

Vilka då i sånt fall? De som går till skola/vård/omsorg, de som går till försvaret, de som går till infrastruktur, de som går till bidrag till olönsamma företag?

Är nog benägen att hålla med Crippa90, driver ni?

Det är ju i princip det här politiker jobbar med. Statsbudgeten är ändlig och beroende på politisk åskådning är vissa ämnen viktigare än andra och man fördelar ut resurser därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nu skojjar du med oss va? Givetvis är det så.

Varför lägger du så mycket tid och energi på att prata om skattemiljarder som går till flyktingar som ett problem, men så lite tid på att prata om skattemiljarder som går till skattefuskare?
Trots att skattefuskarna kostar minst dubbelt så många miljarder.

Skrivet av sunnis:

Är nog benägen att hålla med Crippa90, driver ni?

Det är ju i princip det här politiker jobbar med. Statsbudgeten är ändlig och beroende på politisk åskådning är vissa ämnen viktigare än andra och man fördelar ut resurser därefter.

Ja.
Och det jag undrar är varför 75 miiljarder till invandrare är så mycket stlrre problem än 150 miljarder till skattefuskare.
Vad säger det om ens politiska åskådning?

EDIT: Min poäng är att alla som försöker rationalisera sitt problem med invandringen med olika ekonomiska siffror bara bevisar att det inte är skattemiljarderna man bryr sig om egentligen. Det finns så många andra större kostnader som man inte pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför lägger du så mycket tid och energi på att prata om skattemiljarder som går till flyktingar som ett problem, men så lite tid på att prata om skattemiljarder som går till skattefuskare?
Trots att skattefuskarna kostar minst dubbelt så många miljarder.

Ja.
Och det jag undrar är varför 75 miiljarder till invandrare är så mycket stlrre problem än 150 miljarder till skattefuskare.
Vad säger det om ens politiska åskådning?

EDIT: Min poäng är att alla som försöker rationalisera sitt problem med invandringen med olika ekonomiska siffror bara bevisar att det inte är skattemiljarderna man bryr sig om egentligen. Det finns så många andra större kostnader som man inte pratar om.

Skattefelet är 133 miljard, varav 66 miljarder är direkt specat till svartarbete (Som i sin tur är svart lön, försäljning, oredovisade uttag) dvs rent fusk, inte 150 miljarder vart du nu har fått den siffran från. 21 miljarder är felaktiga avdrag, beräkningar mm. 46 miljarder är internationella felaktigheter. Siffrorna är dock gamla idag. Kassaregisterlagen, ROT och RUT, bättre elektroniska hjälpmedel för skatteredovisning och betydligt mer avancerade system för skatteverket för kontroller som har kommit till efter rapporten har garanterat gjort markant skillnad. Inom snar framtid hoppas man även att kunna knyta företagens affärssystem direkt till skatteverket för ännu mindre risk för fel och fusk samt få större kontroll.

Egentligen inte så mycket som behöver diskuteras om skattefel då det har hänt enormt mycket bara de senaste 5-6 åren på den fronten och vi har inte sett facit än för reformerna. Är tämligen säker på att samtliga partier vill minska skattefelet och de flesta är egentligen rätt eniga om ovanstående förändringar som har genomförts de senaste åren även om oppositionen ibland vill få billiga politiska poäng för ROT och RUT avdraget trots att det har varit till stor gagn av de flesta av deras väljare.

Håller med dig fullt ut på din Edit. Tycker försvarsfrågan har fått oförskämt lite fokus, det är helt otroliga mörkningar om våra förmågor och stora frågetecken kring FM och dess reformer som har genomförts sen -00. Det slukar över 40 miljarder och verksamheten är totalt ur funktion och ger ingenting tillbaka till skattebetalarna. Det är ren inkompetens och landsförräderi som har fått pågå i över 4 mandatperioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Skattefelet är 133 miljard, varav 66 miljarder är direkt specat till svartarbete (Som i sin tur är svart lön, försäljning, oredovisade uttag) dvs rent fusk, inte 150 miljarder vart du nu har fått den siffran från.

Siffran på 133 miljarder som du hänvisar till är ifrån 2007-2009 och kommer ifrån skatteverket själva.
Siffran på 150 miljarder som jag pratar om är nyare och kommer ifrån en annan källa, som jag dock inte hittar nu och det är mycket möjligt att den inte stämde eller var extrapolerad ifrån siffrorna 2007-2009 utan att ta hänsyn till eventuellt minskat skattefel. Som du säger har det uppskattningsvis minskat: http://www.skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/riks/...

Men iaf, min grundpoäng kvarstår. Utav våra totala skattefinanser på ca 1850 miljarder så är det helt absurt hur mycket energi och fokus vissa lägger på dom 50-100 miljarderna som invandringen påstås kosta.
Eller nu när jag dubbelkollar siffran så är det en gammal siffra jag använder mig av, Alliansen har sedan dess sänkt skatterna både statligt och i många kommuner och landsting så idag, 2013, är dom totala skatteintäkterna lite drygt 1600 miljarder.

Permalänk
Medlem

En liten historielektion om Sverigedemokraterna för er som kanske är för unga för att minnas: http://www.etc.se/inrikes/nazisterna-som-skapade-sverigedemok...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Är nog benägen att hålla med Crippa90, driver ni?

Det är ju i princip det här politiker jobbar med. Statsbudgeten är ändlig och beroende på politisk åskådning är vissa ämnen viktigare än andra och man fördelar ut resurser därefter.

Fast _vilka_ ämnen är då viktigare? Är inte god ekonomisk växling av skattekrona en bra sak? Försvarsmaktens svarta hål ska vi inte prata om, nyföretagarstöd till idéer som inte kan bära sig själv, ännu en bra ide. Varför ska staten lämna stöd till företag som inte överlever den fria marknaden så som SAAB (Automobile)?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Finns det något stort fall där det är eller har varit sant? Har du några exempel att dra?

Sverige är inte sådär känd för sin militära storhet, eller för att de har så stora insatsstyrkor runt i världen. Du kan ta en titt på
http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustav_recoilless_rifle
som blev ett känt svenskt exportvapen. Vad är anledningen till att det blev känt och är en stor succé världen över? Att svenskarna själva hade det i sin militär? Anledning till att ett vapen ökar i popularitet är en faktor av bland annat pris, teknologi, och tillgänglighet. Sen givetvis är det bra om det är testat i combat, men det behöver ej göras av svenska armén, och vidare som jag sa tidigare produkttestar arméer saker innan de köper det. Att jämföra det med en privatpersons köp av mat är befängt.

Du får gärna argumentera för att Sverige inte kan fortsätta vara ett vapen exportland utan att själva ha en militär som använder produkten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Vilka då i sånt fall? De som går till skola/vård/omsorg, de som går till försvaret, de som går till infrastruktur, de som går till bidrag till olönsamma företag?

Enligt mig är rättsväsende och försvar grundpelaren och det viktigaste för ett samhälle, därför är de miljarder viktigast. Bidrag till olönsamma företag är minst viktiga och borde avsluta direkt.

Frågor på det?

Skrivet av Kilroy:

Varför lägger du så mycket tid och energi på att prata om skattemiljarder som går till flyktingar som ett problem, men så lite tid på att prata om skattemiljarder som går till skattefuskare?
Trots att skattefuskarna kostar minst dubbelt så många miljarder.

Menar du just nu? Tror inte jag har lagt ner så mycket tid och energi på det. Men, inom området finns det meningsskiljaktigheter och man kan driva en diskussion.

Finns det verkligen någon som inte tycker att skattefuskare är ett problem?

Skrivet av Swiifty:

Sverige är inte sådär känd för sin militära storhet, eller för att de har så stora insatsstyrkor runt i världen. Du kan ta en titt på
http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustav_recoilless_rifle
som blev ett känt svenskt exportvapen. Vad är anledningen till att det blev känt och är en stor succé världen över? Att svenskarna själva hade det i sin militär? Anledning till att ett vapen ökar i popularitet är en faktor av bland annat pris, teknologi, och tillgänglighet. Sen givetvis är det bra om det är testat i combat, men det behöver ej göras av svenska armén, och vidare som jag sa tidigare produkttestar arméer saker innan de köper det. Att jämföra det med en privatpersons köp av mat är befängt.

Du får gärna argumentera för att Sverige inte kan fortsätta vara ett vapen exportland utan att själva ha en militär som använder produkten.

Om du läser din egna länk.

Citat:

The Carl Gustav was developed by Hugo Abramson and Harald Jentzen at the Royal Swedish Arms Administration (KAFT) and produced at Carl Gustav Stads Gevärsfaktori from where it derives its name. The weapon was first introduced into Swedish service in 1948 as the 8,4 cm Granatgevär m/48 (Grg m/48)

Så, utan utvecklingspengar och behov från Sverige hade vi inte haft någon svensk grg. Har du någon exempel som faktiskt stödjer din tes?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Menar du just nu? Tror inte jag har lagt ner så mycket tid och energi på det. Men, inom området finns det meningsskiljaktigheter och man kan driva en diskussion.

Och att det är just invandringen du ser som det allra viktigaste att prata om avslöjar din människosyn och politiska ideologi som någonting väldigt obehagligt.
Det finns många andra saker att driva konstruktiva frågor om.
Rannsaka dig själv, prata med dig själv, argumentera för dig själv varför det är just invandringen som är så mycket värd att diskutera och stöda ett parti som lägger så mycket vikt vid just det.

Varför är just den frågan så mycket viktigare än alla andra tillsammans trots att det utgör en såpass liten del av alltihopa?

Skrivet av Crippa90:

Finns det verkligen någon som inte tycker att skattefuskare är ett problem?

Ja.
T.ex. tycker många på högerkanten tycker ju det är bättre att ta bort skatterna istället för att komma åt fusket.
Sen handlar det också om hur mycket energi och resurser man lägger på att komma till rätta med problemet.

Bidragsfusket var ju ett EXTREMT problem enligt Alliansen och man satte in jättemycket resurser och hårdare regler för att komma åt det. Då hittade man 350 miljoner kronor man återkrävde varav knappt 200 miljoner var fusk.

Har du hört någon politiker som pratat om skattefusket som lika problematiskt som SD gör om invandringen eller Alliansen gjort om bidragsfusket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Och att det är just invandringen du ser som det allra viktigaste att prata om avslöjar din människosyn och politiska ideologi som någonting väldigt obehagligt.

Den kunde man ju inte se komma...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Den kunde man ju inte se komma...

Nej, det vore högst märkligt om man inte såg den komma då jag ägnade ganska mycket text åt att argumentera för just den poängen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Och att det är just invandringen du ser som det allra viktigaste att prata om avslöjar din människosyn och politiska ideologi som någonting väldigt obehagligt.

Kamma dig. Jag skriver på ett diskussionsfrågor för det är intressant och kul att diskutera, speciellt där det finns olika åsikter. Invandring är ett sådant ämne där det finns många olika tankar och erfarenheter, således finns det potential för intressanta diskussioner.

Starta en tråd om skattefusk så kanske jag joinar om det finns något intressant att diskutera om. Men kom inte här å prata om min människosyn din tratt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Kamma dig. Jag skriver på ett diskussionsfrågor för det är intressant och kul att diskutera, speciellt där det finns olika åsikter. Invandring är ett sådant ämne där det finns många olika tankar och erfarenheter, således finns det potential för intressanta diskussioner.

Starta en tråd om skattefusk så kanske jag joinar om det finns något intressant att diskutera om. Men kom inte här å prata om min människosyn din tratt.

Om det är så du rättfärdigar ditt intresse för just invandringsfrågor så okej.
Du kan lura dig själv men du lurar inte mig.

Du har en mycket obehagligt rasistisk syn på världen och människor. Det har du visat många gånger om i vad och hur du argumenterar.

Det faktum att du inte inser det själv är det som är riktigt skrämmande. På sätt är du också väldigt representativ för en stor del av människor ute på den bruna högerkanten.
Samhället har pratat så mycket om hur dåligt det är med rasism dom senaste 30 åren, men så lite om vad rasism faktiskt är. Att så många rasister idag inte fattar att dom är rasister eftersom dom håller med om att det är dåligt att vara rasist. Istället så rationaliserar man sina egna rasistiska åsikter på andra sätt.

Skrämmande och obehagligt. Men också mycket fascinerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om det är så du rättfärdigar ditt intresse för just invandringsfrågor så okej.
Du kan lura dig själv men du lurar inte mig.

Du har en mycket obehagligt rasistisk syn på världen och människor. Det har du visat många gånger om i vad och hur du argumenterar.

Det faktum att du inte inser det själv är det som är riktigt skrämmande. På sätt är du också väldigt representativ för en stor del av människor ute på den bruna högerkanten.
Samhället har pratat så mycket om hur dåligt det är med rasism dom senaste 30 åren, men så lite om vad rasism faktiskt är. Att så många rasister idag inte fattar att dom är rasister eftersom dom håller med om att det är dåligt att vara rasist. Istället så rationaliserar man sina egna rasistiska åsikter på andra sätt.

Skrämmande och obehagligt. Men också mycket fascinerande.

Det handlar för det mesta om att personer som du omdefinierar vad som är rasism och sen vill att alla andra ska hålla med.

Kommer ihåg långtifrån allt crippa skrivit i denna tråd men har inte alls fått intrycket att han är rasist.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Om det är så du rättfärdigar ditt intresse för just invandringsfrågor så okej.
Du kan lura dig själv men du lurar inte mig.

Du har en mycket obehagligt rasistisk syn på världen och människor. Det har du visat många gånger om i vad och hur du argumenterar.

Det faktum att du inte inser det själv är det som är riktigt skrämmande. På sätt är du också väldigt representativ för en stor del av människor ute på den bruna högerkanten.
Samhället har pratat så mycket om hur dåligt det är med rasism dom senaste 30 åren, men så lite om vad rasism faktiskt är. Att så många rasister idag inte fattar att dom är rasister eftersom dom håller med om att det är dåligt att vara rasist. Istället så rationaliserar man sina egna rasistiska åsikter på andra sätt.

Skrämmande och obehagligt. Men också mycket fascinerande.

Men vad är detta? Druckit syra till middag eller?

Dra ett par exempel som visar att jag har en mycket obehagligt rasistisk syn på världen och människor.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Om det är så du rättfärdigar ditt intresse för just invandringsfrågor så okej.
Du kan lura dig själv men du lurar inte mig.

Du har en mycket obehagligt rasistisk syn på världen och människor. Det har du visat många gånger om i vad och hur du argumenterar.

Det faktum att du inte inser det själv är det som är riktigt skrämmande. På sätt är du också väldigt representativ för en stor del av människor ute på den bruna högerkanten.
Samhället har pratat så mycket om hur dåligt det är med rasism dom senaste 30 åren, men så lite om vad rasism faktiskt är. Att så många rasister idag inte fattar att dom är rasister eftersom dom håller med om att det är dåligt att vara rasist. Istället så rationaliserar man sina egna rasistiska åsikter på andra sätt.

Skrämmande och obehagligt. Men också mycket fascinerande.

Din syn på dig själv är direkt skrattretande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Men vad är detta? Druckit syra till middag eller?

Sanningen.
Nej.

Och återigen, sätt dig i 5-10 minuter och prata med dig själv. Analysera dig inställning till olika politiska frågor och tänk på varför du prioriterar och tycker som du gör.
Försök att kritiskt granska dig själv och hur du själv rationaliserar ditt stöttande av ett parti som var öppet nazister för inte så länge sedan. Jag är trots allt bara lite drygt 30 och minns deras historia.
Jimmie Åkesson är några år äldre än mig, han kände till partiet minst lika bra som jag gjorde när han gick med.
Eller nu kom det att handla väldigt mycket om Sverigedemokraterna, det var inte meningen.
Det handlar om invandringsfrågan i allmänhet. Ta några minuter och lek djävulens advokat med dig själv. Bara känn på det lite granna.

Skrivet av Crippa90:

Dra ett par exempel som visar att jag har en mycket obehagligt rasistisk syn på världen och människor.

Som det jag just pratat om, att du väljer att diskutera och problematisera just invandringsfrågan så mycket som du gör.

Det enkla faktum att du stöttar, argumenterar för och tycker Sverigedemokraterna är bra.

Skrivet av Blubben:

Det handlar för det mesta om att personer som du omdefinierar vad som är rasism och sen vill att alla andra ska hålla med.

Rasismen utvecklas och tar sig olika former. Om man studerar och tittar på rasismens utveckling under dom senaste 150 åren så ser man hur rasisterna alltid rationaliserat sin "rasism" på olika "objektiva" sätt och hur det har format sig på olika sätt.
Strukturerna förblir dock de samma.

Det är oerhört tragiskt att ett parti som för 25 år sedan grundades av nazister som rent av stred för Hitler idag inte får kallas rasistiskt.
Ett parti vars partiledare gick med i ett öppet nazistiskt parti.

Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti. Deras grundiedeologi är ett av rasistiska värderingar.
Erik Almqvist säger det rakt ut, hur mycket Sverige är någons land sitter mer i ens hudfärg än i ens medborgarskap eller födelseplats.
Hur är det på något vis inte en rasistisk grundidé?
Om SD nu har nolltolerans mot rasism, hur får han sitta kvar?

EDIT: Om ni missade, en enkel historielektion om Sverigedemokraterna: http://www.etc.se/inrikes/nazisterna-som-skapade-sverigedemok...
Nu är jag gammal nog, snart 32, att jag minns BSS, handgranaten på Schymans 1a maj tal och filmen med det nazistiska bokbålet osv.
Grundideologin är samma då som idag. Den tar sig lite annat uttryck. Men så stor skillnad är det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Sanningen.
Nej.

Och återigen, sätt dig i 5-10 minuter och prata med dig själv. Analysera dig inställning till olika politiska frågor och tänk på varför du prioriterar och tycker som du gör.
Försök att kritiskt granska dig själv och hur du själv rationaliserar ditt stöttande av ett parti som var öppet nazister för inte så länge sedan. Jag är trots allt bara lite drygt 30 och minns deras historia.
Jimmie Åkesson är några år äldre än mig, han kände till partiet minst lika bra som jag gjorde när han gick med.
Eller nu kom det att handla väldigt mycket om Sverigedemokraterna, det var inte meningen.
Det handlar om invandringsfrågan i allmänhet. Ta några minuter och lek djävulens advokat med dig själv. Bara känn på det lite granna.

Som det jag just pratat om, att du väljer att diskutera och problematisera just invandringsfrågan så mycket som du gör.

Det enkla faktum att du stöttar, argumenterar för och tycker Sverigedemokraterna är bra.

Det här är bara för roligt.

Gott folk; tydligen så stöttar, argumenterar för och tycker Sverigedemokraterna är bra, och detta gör mig till Hitler själv.

Men om Kilroy hade tagit dig tid och frågat vad jag faktiskt tycker så hade han insett att jag är bourgare och liberal. Jag kommer inte rösta på något sosseparti som Sverigedemokraterna faktiskt är.

Kilroy. Du visar på ett perfekt sätt hur vidrigt vårt samhälle kan vara ibland och varför jag avskyr socialismen.

Peace!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det här är bara för roligt.

Gott folk; tydligen så stöttar, argumenterar för och tycker Sverigedemokraterna är bra, och detta gör mig till Hitler själv.

Men om Kilroy hade tagit dig tid och frågat vad jag faktiskt tycker så hade han insett att jag är bourgare och liberal. Jag kommer inte rösta på något sosseparti som Sverigedemokraterna faktiskt är.

Kilroy. Du visar på ett perfekt sätt hur vidrigt vårt samhälle kan vara ibland och varför jag avskyr socialismen.

http://www.the666.com/fotos/margaret-thatcher-2.jpg

Peace!

Du har faktiskt rätt i att Sverigedemokraterna är ett sosseparti i vissa frågor, men dock inget renodlat sådant, utan snarare ett socialliberalt/socialkonservativt parti.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

detta gör mig till Hitler själv.!

Nej.
Det har jag på inget vis påstått.

EDIT: Jag är seriös när jag ber dig ha en pratstund med dig själv. Det är inget retoriskt grepp.

Skrivet av shogun-r:

Du har faktiskt rätt i att Sverigedemokraterna är ett sosseparti i vissa frågor, men dock inget renodlat sådant, utan snarare ett socialliberalt/socialkonservativt parti.

Jag tycker inte du kan kalla Sverigedemokraterna för ett socialliberalt parti med tanke på deras inställning till homosexualitet och abort t.ex.

Socialkonservativt med folkhemsdrömmar kanske?

Permalänk
Medlem

I Sverige och Tyskland reglerades lönerna för att rädda industrin, Tatcher la ner den istället, gick väl sisådär kan man nog tycka i efterhand när Storbritanien rent ekonomiskt består av London och platser dit Londonborna åker för att köpa träskedar. Högst överskattad tant.

Skrivet av shogun-r:

Du har faktiskt rätt i att Sverigedemokraterna är ett sosseparti i vissa frågor, men dock inget renodlat sådant, utan snarare ett socialliberalt/socialkonservativt parti.

Does not compute. Skönt att få säga det. Antingen så är man socialliberal eller så är man socialkonservativ man kan förstås vara något annat också men för att få tillskriva sig en ideologi så krävs det att man agerar i enighet med ideologin och då socialkonservatism och socialliberalism inte är förenlig så måste man tillstå att SD i det fallet främst är Socialigodtycklig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)