Varför köper folk GTX780 istället för det billigare R9 290?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Då jag spelar i 1440p handlar det utöver prestanda per krona såklart om att hårdvaran ska räcka till vilket två R9 290X i mitt fall gör. Den låga prisskillnaden gentemot den avgörande prestandahöjningen är vad som medförde att jag inte nöjde mig med R9 290. Jag kan bara utgå ifrån mitt eget fall, och då anser jag inte att "extrema överpriser" är fel ordval om Nvidias grafikkort.

du anser alltså att 30% högre pris för 8% högre prestanda (kan bli mer med ett 290x som inte är utav referensdesign då den throttlar) är vettigt men att 40% högre pris för 20% högre prestanda är "extrema överpriser" (290 vs 290x samt 780 vs 780 ti) eller har jag missförstått?

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...
https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/...
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780-gaming-3gb-physx/...
https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-780ti-3gb-physx-cuda...

om man jämför 780 ti och 290x skulle jag säga att 780 ti är ett klart bättre köp. visst, det är svindyrt men det är också klart bättre än vanliga 780. om man istället ger sig in på 290 och 780 får man mer prestanda för pengarna med amd, det är helt klart, speciellt om man köper en billigare variant.

om vi jämför ett billigare r9 290 (tar inte alls med referensdesignen då den är så dålig), sapphire tri-x, som man får lägga 3589kr för i billigaste seriösa butik (i mina ögon, finns säkert andra som gärna handlar på pixmania) och 780, msi twinfrozr, som kostar 3990kr så betalar man alltså 401kr mer för sitt 780. alltså är 780 11% dyrare än r9 290 och det är absolut inte något jag tycker att man kan räkna som extrema överpriser.

Permalänk
Medlem

Något jag undrar är varför varje dag folk försöker sälja sina R9 290, R9 280 etc...
Och samtidigt är det väldigt få annons för nvidia korten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

du anser alltså att 30% högre pris för 8% högre prestanda (kan bli mer med ett 290x som inte är utav referensdesign då den throttlar) är vettigt men att 40% högre pris för 20% högre prestanda är "extrema överpriser" (290 vs 290x samt 780 vs 780 ti) eller har jag missförstått?

https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290-4gb-oc/8...
https://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-oc/...
https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780-gaming-3gb-physx/...
https://www.komplett.se/evga-geforce-gtx-780ti-3gb-physx-cuda...

om man jämför 780 ti och 290x skulle jag säga att 780 ti är ett klart bättre köp. visst, det är svindyrt men det är också klart bättre än vanliga 780. om man istället ger sig in på 290 och 780 får man mer prestanda för pengarna med amd, det är helt klart, speciellt om man köper en billigare variant.

om vi jämför ett billigare r9 290 (tar inte alls med referensdesignen då den är så dålig), sapphire tri-x, som man får lägga 3589kr för i billigaste seriösa butik (i mina ögon, finns säkert andra som gärna handlar på pixmania) och 780, msi twinfrozr, som kostar 3990kr så betalar man alltså 401kr mer för sitt 780. alltså är 780 11% dyrare än r9 290 och det är absolut inte något jag tycker att man kan räkna som extrema överpriser.

30% högre pris? Eh, jag köpte R9 290X för 3749 kr på Webhallen vilket knappast var 30% mer än vad R9 290 kostar. Huruvida andra som köpt kort till mindre fördelaktiga priser resonerar eller förutsätter att jag ska resonera är inte relevant för mig.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Visst är det så.
Nu pratar jag inte om världsrekord utan helt generellt. Swec recension, guru3d recesioner etc. Världsrekord är inte så relevant för den vardagliga användaren.

Nä, men poängen är att med rätt kylning så finns det enormt mkt prestanda att hämta. Bara vattenkylning gör underverk, ett 290x med ref kylare är ingen rolig upplevelse. På 100% fläkt är det hörselskydds varning mer eller mindre, och ändå kyler det inte jätte bra.

Så jag har full förståelse för att folk som kör luft väljer nåt tystare nvidia eller 290x med annan kylare. Men kör man vatten så är 290x grymt fint, och man är inte begränsad till låga volts som på 780's tex. Finns bios/tweak prog. som ger upp till 2,0Vgpu på alla 290x med ref. PCB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Isse00:

30% högre pris? Eh, jag köpte R9 290X för 3749 kr på Webhallen vilket knappast var 30% mer än vad R9 290 kostar. Huruvida andra som köpt kort till mindre fördelaktiga priser resonerar eller förutsätter att jag ska resonera är inte relevant för mig.

Bra köp i så fall. 290X presterar ju bara 4% bättre vid samma klockfrekvens så att betala tusen spänn extra, som de kostar annars, är väldigt onödigt.

Samma med 780 som inte presterar bättre om man inte klockar loss, och då blir de varma och drar mer ström än 290. Tveksam om det är värt prisskillnaden.

När det kommer till drivrutiner så är det ett jävla tjat. Både Nvidia och AMD måste bättra på sina drivrutiner. Det har aldrig varit någon tillverkare som har haft bra drivrutiner, bara mindre dåliga. Det känns som ett rätt meningslöst argument i stil med "dyrare är alltid bättre".

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Något jag undrar är varför varje dag folk försöker sälja sina R9 290, R9 280 etc...
Och samtidigt är det väldigt få annons för nvidia korten.

Säkert mining kort. inte lönt att mina längre

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft AMD (sedan 9800pro då jag byggde min första "bättre dator") upptills jag skaffade mig mina Nvidia 680s. Kan säga att jag aldrig kommer gå tillbaka till AMD, vilken skit om man jämför. I 99.99% av fallen får man vad man betalar för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blargmode:

Jag tror ljudnivån spelar in en hel del.
Här är en fin liten tabell:

http://tpucdn.com/reviews/AMD/R9_290/images/fannoise_load.gif

Något som inte finns med i den tabellen är om du kör på tex MSI's kylare (en av de absoluta bästa kylarna just nu), så kommer den ner i 41 dbA, vilket fortfarande är långväga från GTX 780.

Dold text

Så AMD kortet låter alltså dubbelt så högt som GTX 780. Det är ju ganska bra skäl att välja Nvidia tycker jag. Fick själv mitt 780 för 3500kr (MSI OC)

Permalänk
Skrivet av golom:

Själv har jag haft AMD (sedan 9800pro då jag byggde min första "bättre dator") upptills jag skaffade mig mina Nvidia 680s. Kan säga att jag aldrig kommer gå tillbaka till AMD, vilken skit om man jämför. I 99.99% av fallen får man vad man betalar för.

Därför ska du köpa 290X Matrix, kostar Och klockar mkt bra.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Fantastic88:

Så AMD kortet låter alltså dubbelt så högt som GTX 780. Det är ju ganska bra skäl att välja Nvidia tycker jag. Fick själv mitt 780 för 3500kr (MSI OC)

Väldigt missvisande då det är referens. 290 Tri-X låter extremt lite och är ett väldigt bra kort.

Grattis till ett bra köp förresten! Fint pris!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fantastic88:

Så AMD kortet låter alltså dubbelt så högt som GTX 780. Det är ju ganska bra skäl att välja Nvidia tycker jag. Fick själv mitt 780 för 3500kr (MSI OC)

Mina AMD kort låter inte överhuvudtaget när jag använder dem trots att de är överklockade vilket är ett ganska bra skäl att inte välja Nvidia tycker jag.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

30% högre pris? Eh, jag köpte R9 290X för 3749 kr på Webhallen vilket knappast var 30% mer än vad R9 290 kostar. Huruvida andra som köpt kort till mindre fördelaktiga priser resonerar eller förutsätter att jag ska resonera är inte relevant för mig.

att du har tur och får ett bra pris är ju jättebra för dig men det gör inte nvidia extremt överprisat. givetvis kommer det ena kortet bli oerhört mycket mer prisvärt om du får det till ett väldigt bra pris. om du tittar på inlägget jag citerar nedan så fick han sitt 780 för 3500kr. finns säkert folk som har fått nya för mycket bättre priser än så också men det är inte något jag ser som relevant eftersom att det är undantagsfall.

Skrivet av Fantastic88:

Så AMD kortet låter alltså dubbelt så högt som GTX 780. Det är ju ganska bra skäl att välja Nvidia tycker jag. Fick själv mitt 780 för 3500kr (MSI OC)

det där är referenskort, alltså ointressant då man köper kort med eftermarknadskylare ändå.

Skrivet av Isse00:

Mina AMD kort låter inte överhuvudtaget när jag använder dem trots att de är överklockade vilket är ett ganska bra skäl att inte välja Nvidia tycker jag.

vänta lite nu. dina kort håller låg ljudnivå när du överklockar dem och därför är nvidia ett dåligt val? vad får dig att tro att nvidias kort kommer låta mycket? hur mycket korten låter beror i väldigt stor utsträckning på vilken kylare man väljer och många av dem finns för både röda och gröna laget.

du får gärna föredra ett märke före ett annat om du vill men börja inte smutskasta det andra bara för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

att du har tur och får ett bra pris är ju jättebra för dig men det gör inte nvidia extremt överprisat. givetvis kommer det ena kortet bli oerhört mycket mer prisvärt om du får det till ett väldigt bra pris. om du tittar på inlägget jag citerar nedan så fick han sitt 780 för 3500kr. finns säkert folk som har fått nya för mycket bättre priser än så också men det är inte något jag ser som relevant eftersom att det är undantagsfall.

det där är referenskort, alltså ointressant då man köper kort med eftermarknadskylare ändå.

vänta lite nu. dina kort håller låg ljudnivå när du överklockar dem och därför är nvidia ett dåligt val? vad får dig att tro att nvidias kort kommer låta mycket? hur mycket korten låter beror i väldigt stor utsträckning på vilken kylare man väljer och många av dem finns för både röda och gröna laget.

du får gärna föredra ett märke före ett annat om du vill men börja inte smutskasta det andra bara för det.

Fast priset på R9 290 är trots allt ännu lägre, jag poängterade bara varför jag valde R9 290X framför R9 290. Oavsett vilket så är det ett bättre alternativ än GTX 780.

Orsaken till att de är tysta beror på vattenkylning, slår vilken eftermarknadskylare som helst...

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Fast priset på R9 290 är trots allt ännu lägre, jag poängterade bara varför jag valde R9 290X framför R9 290. Oavsett vilket så är det ett bättre alternativ än GTX 780.

Orsaken till att de är tysta beror på vattenkylning, slår vilken eftermarknadskylare som helst...

Bara att köpa billigaste ref. 290X och vattenblock, så klockar man det till 780ti nivå utan problem, och har ändå pengar över

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Bara att köpa billigaste ref. 290X och vattenblock, så klockar man det till 780ti nivå utan problem, och har ändå pengar över

Blir väl inte billigare än såhär? (yeye, det är PowerColor I know)

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190631-powercolor_radeon_r9_290x_4gb_lcs_oc__never_settle_forever_gold

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Så länge det är AMD ref. PCB så är det ingen skillnad om det går under powercolor eller asus, PCB'n tillverkas av AMD. Värre om powercolor har hittat på nån egen pcb med massa volt begränsningar osv. Kollar man bilderna så ser jag inte AMD loggan på PCB, men det är ju bara press bilder.

Billigaste 290x ref. +vatten block blir några hundring dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Så länge det är AMD ref. PCB så är det ingen skillnad om det går under powercolor eller asus, PCB'n tillverkas av AMD. Värre om powercolor har hittat på nån egen pcb med massa volt begränsningar osv. Kollar man bilderna så ser jag inte AMD loggan på PCB, men det är ju bara press bilder.

Billigaste 290x ref. +vatten block blir några hundring dyrare.

Man kan dock inte vara helt säker. När det gäller 7950 till exempel så finns det tre olika referensvarianter. Original som mest riktig för kretsen , 7970 variant med bättre VRM som dock saknar en del funktioner samt en tredje underlägsen där tillverkarna ändrat lite materialval men följer fortfarande referensdesignen. Ibland byts minnes kretsarna ut också så det kan skilja ganska rejält faktiskt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Så länge det är AMD ref. PCB så är det ingen skillnad om det går under powercolor eller asus, PCB'n tillverkas av AMD. Värre om powercolor har hittat på nån egen pcb med massa volt begränsningar osv. Kollar man bilderna så ser jag inte AMD loggan på PCB, men det är ju bara press bilder.

Billigaste 290x ref. +vatten block blir några hundring dyrare.

Borde vara denna?

http://coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=1230

Det som skiljer sig är ett W i beteckningen. Hittar inget annat. Är själv sugen på detta kort

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Man kan dock inte vara helt säker. När det gäller 7950 till exempel så finns det tre olika referensvarianter. Original som mest riktig för kretsen , 7970 variant med bättre VRM som dock saknar en del funktioner samt en tredje underlägsen där tillverkarna ändrat lite materialval men följer fortfarande referensdesignen. Ibland byts minnes kretsarna ut också så det kan skilja ganska rejält faktiskt.

Jag syftar dock på "riktiga" ref. PCB tillverkade av AMD. Inte PCB som följer ref. design som tillverkas av andra tillverkare.

Alla AMD tillverkade PCB's är likadana(kan vara olika märke på minnet dock, tror jag)

Står det AMD på PCB som på bilden nedan så är det en "äkta" AMD tillverkad PCB.

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Borde vara denna?

http://coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=1230

Det som skiljer sig är ett W i beteckningen. Hittar inget annat. Är själv sugen på detta kort

Ska du slänga ut 780ti?

Vattenkylning är helt underbart om du inte redan har det

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ska du slänga ut 780ti?

Vattenkylning är helt underbart om du inte redan har det

Ska "slänga" ut två stycken 780 Ti. Håller på med ett projekt, som står helt stilla just nu. Tvekar så jävla mycket mellan grafikkorten. Är äckligt lat när det kommer till att plocka bort kylare/trycka dit vattenblock.

Ska köra 3-Way SLI eller 3-Way CF.

360mm x 4 radiatorer.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag syftar dock på "riktiga" ref. PCB tillverkade av AMD. Inte PCB som följer ref. design som tillverkas av andra tillverkare.

Alla AMD tillverkade PCB's är likadana(kan vara olika märke på minnet dock, tror jag)

Står det AMD på PCB som på bilden nedan så är det en "äkta" AMD tillverkad PCB.
http://coolingconfigurator.com/upload/pictures/PowerColor-Rad...

http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?id=536

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814131568

Kolla länkarna. Ska vara samma som Webhallen säljer. Ser inga AMD-PCB-loggor, eller är jag blind?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?id=536

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814131568

Kolla länkarna. Ska vara samma som Webhallen säljer. Ser inga AMD-PCB-loggor, eller är jag blind?

Kollade dom bilderna också, amd loggan ska synas som på bilden ett par inlägg upp.

Det är sannolikt ref. kompatibla PCB men man vet aldrig om dom begränsat volt osv. Med riktig ref PCB kan du få ut 2,0V på gpu med rätt bios och rätt OC program.

Har inga bra erfarenheter av 3-way SLI/CF alls, ganska struligt många gånger. Men det går ju absolut EVGA har ju sina hydro cooper också med vattenblock på.

Googla lite recensioner på powercolor kortet, kanske finns mer info om PCB att hitta.

Permalänk
Medlem

Skulle nog tro att det har med ljudnivå och göra mest samt tidigare erfaranheter med amds krångel med crossfire och spel som är optimerade för nvidia.

Beror lite på kylarna mer än amd i sig dock.
sedan möjligtvis vad folk upplevt förut med amds drivrutiner och vissa spel.

Mitt xfx hd 6870 var inte direkt tyst och kylde inte alls bra (kan ha fått måndags ex på kylaren dock då den överhettade nästan trots att det var dammfritt...
Med fläktarna konstant på 40% idle (gick ned till 25% som lägst men blev inte mkt tystare för det från 40%)
(54c i idle temp på 40%fanspeed medans tidigare hd 5770 låg på 33% och 45c idle bara 20 minuter innan man bytte kort och installerade drivrutiner osv...
(HD 5770 lite från sapphire (väldigt trevlig kylare på det kortet och även tystaste stockkylaren som jag haft på någon gpu hittills)

Så nu när man var fast med ett hd 6870 från xfx tröttnade man snabbt på de två surrande fläktarna och satte dit 140mm fläkt på kortet.
(90c efter 30 minuter furmark på gpu + prime 95 på cpu i stängt chassie men knäpptyst istället ^^)
(hör mina hårddiskar och ena topfläkten pga att den har några år på sig och då har ett litet knaster på full spänning.
(5 år gammal fläkt från fractal design heh.)

Har inte haft några problem med drivrutinerna alls på mina amd kort om man inte räknar med beta som man laddat ner ibland två st som krånglat hittills men dem var ju beta av en anledning...)

Dock på nvidias sida så var det problem för mig ett par gånger då installern inte tog bort allt från de gamla drivrutinerna när man bytte från 7600gs 128 mb till 8500 gt 512 mb, och man då inte kunde installera drivrutiner till sitt 8500 gt pga något error och fick ominstallera windows vista då man inte visste om det fanns något annat program man kunde använda för att ta bort dem. (var 14 då btw heh.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått varför folk köper AMD produkter.. visst man får råprestanda och mycket "bang for the buck" men om man vill ha en smärtfri upplevelse med bra 3e parts stöd är det nvidia som gäller samt bland processorer är det intel som gäller, den enda AMD produkten jag överhuvudtaget ser ett användningsområde av är deras APU's och deras nya satsninar på strömsnåla kretsar innehållande kraftfull grafik jämfört med intels motsvarighet och tycker de ska satsa ännu mer inom de områdena

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Hade mest AMD förr...4830, 4870, 4870X2, 5830, 5870. Hade en del strul med vissa av dessa kort.
Gick över till Nvidiakort från GTS 250 och har nu haft 2st GTX 480, 2st GTX 580, GXT 660 smt GTX 670 som alla fungerat utan något strul alls. Så jag kommer att välja Nividia framöver...då det för mig känns som ett tryggare val.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft direkt strul varken med amd eller nvidia gällande drivers. Men jag föredrar prisvärda produkter, så att slå till på 2x 290 med den knäpptysta tri-x kylningen för ~5000 SEK och 280x Toxic för 1500, är för mig svårslaget gällande just prestanda/krona (nvidia). (Köpt på swec/blocket)

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Oliver91:

Har aldrig förstått varför folk köper AMD produkter.. visst man får råprestanda och mycket "bang for the buck" men om man vill ha en smärtfri upplevelse med bra 3e parts stöd är det nvidia som gäller samt bland processorer är det intel som gäller, den enda AMD produkten jag överhuvudtaget ser ett användningsområde av är deras APU's och deras nya satsninar på strömsnåla kretsar innehållande kraftfull grafik jämfört med intels motsvarighet och tycker de ska satsa ännu mer inom de områdena

Det är aningen begränsande att fastna i såna tankesätt. Jag köper det som är bäst för mig när jag behöver nya komponenter. Den här gången landade det på AMD. Det blev fler än ett kort av misstag då jag aldrig tänkt köra multi-GPU. Nästa gång blir det definitivt bara ett kort, även om det är trevligt med råstyrkan när det fungerar klockrent. De två gångerna jag kört multi-GPU innan är med Nvidia, två 7900GT och två 570 Phantom. Båda gångerna funkade det ungefär lika illa som det gör nu, eller mycket sämre i fallet med 7900GT och andra generationen av kort som hade stöd för SLI.

Egentligen ligger AMD väldigt bra till när det kommer till att konkurrera med Nvidia. De gör otroligt bra kretsar och har genomtänkta arkitekturer, nackdelen är att folk föredrar Nvidia av helt känslomässiga anledningar. Visst fungerar deras drivrutiner lite bättre ibland, visst fungerar de lite sämre ibland. Precis som vanligt med grafikdrivrutiner då alltså. När det kommer till att konkurrera mot Intel så ligger de tyvärr väldigt långt bakom och det borde du själv se som ett problem istället för att se AMD som problemet!

Fanboyism i all ära men lite perspektiv gynnar en själv mycket mer som konsument.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Hmm, jag måste verkligen blivit skonad under alla år. Jag bytte från nVidia till AMD Efter att Geforce 2 släppts, mycket pga att nVidia hade sådana sjuka problem med TV-ut och 3:e partsprogrammen var värdelösa. Allt funkade så sjukt mycket bättre på AMD och efter det så har jag faktiskt aldrig haft några problem med några av mina kort.
Visst jag är ingen extrem gamer, men det har alltid fungerat bra med AMD:s drivrutiner (bortsett från min slackware burk, där äger nvidia).
När man läst tråden så förstår man att jag borde köpa betydligt fler lotter...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Jag har kört lite om vartannat... TNT2, Geforce 2, Geforce 4 4200ti, Radeon X800 GTO, Radeon 4850, GTX 570 och nu GTX 780ti.

De senaste åren är det CUDA som avgör för mig, använder flera program som endast fungerar med CUDA och inte OpenCL.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."