Rensa hårddisken på bästa sett

Permalänk
Medlem

Rensa hårddisken på bästa sett

Hej, räcker det att bara ominstallera windows eller att fabriksåterställa datorn från kontrollpanelen
om man vill vara säker på att ingen kan komma åt ens tidigare data? Ska sälja datorn och undrar om det är säkrast att använda Dban elr liknande.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera formatera den med programmet "killdisk" och sedan installera om windows från scratch om du vill va helt säker på att ingen ska kunna återskapa eventuell data som varit på disken.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Det räcker att du kör ett svep med "dd" eller liknande program. Något som skriver en ström med nollor över hela disken.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Det räcker att du kör ett svep med "dd" eller liknande program. Något som skriver en ström med nollor över hela disken.

Skrivet av BaZZe:

Skulle rekommendera formatera den med programmet "killdisk" och sedan installera om windows från scratch om du vill va helt säker på att ingen ska kunna återskapa eventuell data som varit på disken.

Så det räcker inte att man gör en ominstallation av windows då man raderar istället för att formatera disken?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phixip:

Så det räcker inte att man gör en ominstallation av windows då man raderar istället för att formatera disken?

Nej långt ifrån. Har själv återskapat data på mina gamla hårddiskar som varit formaterade flera gånger om.

Data från första början...

Permalänk
Medlem

Sen får man ju fråga sig hur känslig data man har på disken, personligen är jag inte tillräckligt intressant för att någon skulle få för sig att försöka återskapa innehållet på en av mina begagnade diskar och även om de skulle få för sig att göra det så är allt och skulle de ändå lyckas så finns där ingen info de skulle ha någon nytta av.

Men vill man vara helt säker så är bästa sättet att köra killdisk, dban eller liknande program eller helt enkelt bara köpa hem en billigare ny disk och skicka med.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Sen får man ju fråga sig hur känslig data man har på disken, personligen är jag inte tillräckligt intressant för att någon skulle få för sig att försöka återskapa innehållet på en av mina begagnade diskar och även om de skulle få för sig att göra det så är allt och skulle de ändå lyckas så finns där ingen info de skulle ha någon nytta av.

Men vill man vara helt säker så är bästa sättet att köra killdisk, dban eller liknande program eller helt enkelt bara köpa hem en billigare ny disk och skicka med.

Kontokort osv inloggnigar ganska mycket så detta räcker inte? https://www.youtube.com/watch?v=cHX_UF0qbZo

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Nej vill man verkligen vara säker så lär man ha ett program som slumpvis skriver över hela disken med ettor och nollor formateringen rensar ju bara fat tabellen så data kan som sagt återskapas ganska enkelt gjort det på diskar man funnit på skojs skull och man märker hur oteckniska nästan alla svenssons är

Finns en massa program som rensar diskarna såsom symantecs gdisk tex o en massa andra freeware.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Nej vill man verkligen vara säker så lär man ha ett program som slumpvis skriver över hela disken med ettor och nollor formateringen rensar ju bara fat tabellen så data kan som sagt återskapas ganska enkelt gjort det på diskar man funnit på skojs skull och man märker hur oteckniska nästan alla svenssons är

Finns en massa program som rensar diskarna såsom symantecs gdisk tex o en massa andra freeware.

Okej

Skrivet av TiasE:

Sen får man ju fråga sig hur känslig data man har på disken, personligen är jag inte tillräckligt intressant för att någon skulle få för sig att försöka återskapa innehållet på en av mina begagnade diskar och även om de skulle få för sig att göra det så är allt och skulle de ändå lyckas så finns där ingen info de skulle ha någon nytta av.

Men vill man vara helt säker så är bästa sättet att köra killdisk, dban eller liknande program eller helt enkelt bara köpa hem en billigare ny disk och skicka med.

men om man använder Dban, såg att det fanns olika "kategorier" på hur "säker" man ska vara att den är rensad. Vilken kategori ska man ta? och vad är det hära med ronder?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

men om man använder Dban, såg att det fanns olika "kategorier" på hur "säker" man ska vara att den är rensad. Vilken kategori ska man ta? och vad är det hära med ronder?

kör killdisk istället. ett idiotsäkert program som alltid fungerar.
vill du vara extra säker kan du köra två gånger.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

kör killdisk istället. ett idiotsäkert program som alltid fungerar.
vill du vara extra säker kan du köra två gånger.

Det räcker med en gång.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det räcker med en gång.

ja, men om man är paranoid så skadar det inte att köra två gånger

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

kör killdisk istället. ett idiotsäkert program som alltid fungerar.
vill du vara extra säker kan du köra två gånger.

måste man inte köpa någon jävla dosa som man stoppar in hårddisken i? såg ngt liknande om killdisk på yt

Skrivet av phixip:

måste man inte köpa någon jävla dosa som man stoppar in hårddisken i? såg ngt liknande om killdisk på yt

https://www.youtube.com/watch?v=c0W-MiWAwgE OBS: VARNING FÖR GROVT STÖRANDE OLJUD

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

måste man inte köpa någon jävla dosa som man stoppar in hårddisken i? såg ngt liknande om killdisk på yt

Du tänker säkert på en degausser men då blir hårddisken obrukbar och det var kanske inte tanken med TS fråga eller var det!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

måste man inte köpa någon jävla dosa som man stoppar in hårddisken i? såg ngt liknande om killdisk på yt

nej, det är en helt vanlig programvara som du antingen kan installera i windows, eller boota ifrån med en USB/skiva. det första sättet rekommenderas.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

btw, går det snabbare att använda killdisk än dban?

Skrivet av Puttefnasket:

Du tänker säkert på en degausser men då blir hårddisken obrukbar och det var kanske inte tanken med TS fråga eller var det!?

Jag vill ju inte att disken ska bli obrukbar då kan jag ju lika väl använda metod.3 Hammare och spik

Vill bara få den rensad så det inte finns någon oåtkommlig data

Skrivet av morxy49:

nej, det är en helt vanlig programvara som du antingen kan installera i windows, eller boota ifrån med en USB/skiva. det första sättet rekommenderas.

Okej, installerar man det bara och sedan kör man? som en .exe fil?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

btw, går det snabbare att använda killdisk än dban?

Skrivet av phixip:

Jag vill ju inte att disken ska bli obrukbar då kan jag ju lika väl använda metod.3 Hammare och spik

Vill bara få den rensad så det inte finns någon oåtkommlig data

usch vad många frågor.
killdisk och dban använder sig av samma teknik så vitt jag vet - att skriva över alla sektorer med random data eller endast ettor/nollor.med andra ord så är programmen lika snabba, det som avgör är hårddisken det körs på.

killdisk gör inte disken obrukbar. det enda den gör är att tömma den på all data.

du behöver inte stoppa in disken i en kabinett som han i videon gör. det räcker med att stoppa in den internt i datorn.
alternativt så bootar du killdisk från USB/skiva så slipper du skruva ut disken ur datorn.

och till sist... snälla använd "Citera flera"-knappen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

ja, men om man är paranoid så skadar det inte att köra två gånger

Gör ingen skillnad. Kolla gärna reportaget som SC gjorde med IBAS.

http://www.sweclockers.com/artikel/18536-sweclockers-besoker-...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Gör ingen skillnad. Kolla gärna reportaget som SC gjorde med IBAS.

http://www.sweclockers.com/artikel/18536-sweclockers-besoker-...

ja, jag vet att det inte gör någon skillnad. men är man paranoid så är man, och då känns det bättre att göra två gånger.
dock tur för mig att jag inte är så paranoid

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ja, jag vet att det inte gör någon skillnad. men är man paranoid så är man, och då känns det bättre att göra två gånger.
dock tur för mig att jag inte är så paranoid

Så du rekomenderar alltså killdisk? vart ser man hur lång tid det kommer att ta?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phixip:

Så du rekomenderar alltså killdisk? vart ser man hur lång tid det kommer att ta?

Det tar den tid det tar, då det är HDD:n och dess storlek som sätter gränsen för dess hastighet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Så du rekomenderar alltså killdisk? vart ser man hur lång tid det kommer att ta?

nej, nu är det nog med frågor.
här får du en länk: http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
ladda ner KillDisk Windows Suite v.9 och installera det.

du ser i programmet hur lång tid det kommer ta.
det som påverkar tiden är hårddisken, inte programmet.

seså, prova nu. jag svarar inte på fler frågor förrän du åtminstone provat.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nej, nu är det nog med frågor.
här får du en länk: http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
ladda ner KillDisk Windows Suite v.9 och installera det.

du ser i programmet hur lång tid det kommer ta.
det som påverkar tiden är hårddisken, inte programmet.

seså, prova nu. jag svarar inte på fler frågor förrän du åtminstone provat.

Nujävlar

Skrivet av Jalle64:

Det tar den tid det tar, då det är HDD:n och dess storlek som sätter gränsen för dess hastighet.

ska jag starta bootable disk creator? det är vell onödigt då jag ska köra allt direkt?

Skrivet av morxy49:

nej, nu är det nog med frågor.
här får du en länk: http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
ladda ner KillDisk Windows Suite v.9 och installera det.

du ser i programmet hur lång tid det kommer ta.
det som påverkar tiden är hårddisken, inte programmet.

seså, prova nu. jag svarar inte på fler frågor förrän du åtminstone provat.

bara en till sen är det nog. Tycker du att jag ska wipea eller döda?

Skrivet av morxy49:

nej, nu är det nog med frågor.
här får du en länk: http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
ladda ner KillDisk Windows Suite v.9 och installera det.

du ser i programmet hur lång tid det kommer ta.
det som påverkar tiden är hårddisken, inte programmet.

seså, prova nu. jag svarar inte på fler frågor förrän du åtminstone provat.

Skrivet av Jalle64:

Det tar den tid det tar, då det är HDD:n och dess storlek som sätter gränsen för dess hastighet.

Finns det någon risk att allt går åt helvete och datorns hårddisk blir förstörd och oanvändbar? om jag startar en kill ist för en wipe?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska köra Kill då Wipe enbart rensar de områden som inte redan är upptagna av data.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du ska köra Kill då Wipe enbart rensar de områden som inte redan är upptagna av data.

Jag tog kill.. Tog 6sek så stog det att allt var klart.. Rebootade och det stog att jag saknade operativsystem.. Håller nu på att installera w7 och när jag skulle välja vart jag ville installera det stog det på min disk, 899gb av 931 då jag deletade den partitionen och gjorde en ny som jag nu installerar på. MEN det kan ju knappast ha gått så snabbt och det syntes ju att inget var borta när jag skulle installera windows :/ det var som att jag enbart tog bort windows utan att radera all data för gott. Ngn som kan länka en guide?

Skrivet av Jalle64:

Du ska köra Kill då Wipe enbart rensar de områden som inte redan är upptagna av data.

Vet du vad jag gjorde fel?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Hej, räcker det att bara ominstallera windows eller att fabriksåterställa datorn från kontrollpanelen
om man vill vara säker på att ingen kan komma åt ens tidigare data? Ska sälja datorn och undrar om det är säkrast att använda Dban elr liknande.

Jag har hört att ibas kan återställa data som skrivits över 7 ggr, bara så du vet

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har hört att ibas kan återställa data som skrivits över 7 ggr, bara så du vet

Då kör jag killdisk 8 gånger

Skrivet av Jalle64:

Du ska köra Kill då Wipe enbart rensar de områden som inte redan är upptagna av data.

Är nu tillbaka från telefonen till datorn och nu är hårddisken rensad som alltid görs automatiskt efter en ominstallation.
Ska jag försöka igen att döda den? då det bara tog 6 sekunder? men något måste ju ha blivit fel?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Jag har hört att ibas kan återställa data som skrivits över 7 ggr, bara så du vet

Du har alltså inte kollat SC:s recension av IBAS? Har länk till denna tidigare i tråden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du har alltså inte kollat SC:s recension av IBAS? Har länk till denna tidigare i tråden.

Ska jag testa igen?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Är nu tillbaka från telefonen till datorn och nu är hårddisken rensad som alltid görs automatiskt efter en ominstallation.
Ska jag försöka igen att döda den? då det bara tog 6 sekunder? men något måste ju ha blivit fel?

Det borde ta en bra stund...

Jag köper ibland datorer på loppis, skrämmande att en del inte ens raderar digitalfoton ens gång...
Är hårddisken tom brukar jag roa mig att återskapa datan och glo på digitalfoton ^^

Så se till att rensa djupt och ordentligt, kanske kan det vara värt några hundra spänn att köpa nån liten skitdisk att sätta i om man ska sälja och behålla den befintliga själv...

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.